Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@16:21:37 GMT

خوشنویسی ایرانی، آماده شد تا جهانی شود

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۶۸۸۸

خوشنویسی ایرانی، آماده شد تا جهانی شود

محمدحسن طالبیان، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «پرونده خوشنویسی ایران آماده و برای یونسکو ارسال شده است تا سال آینده در فهرست جهانی قرار بگیرد.»

محمدحسن طالبیان، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم که شامگاه گذشته (چهارشنبه اول بهمن) در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، گفت: «از دوران باستان، ایرانیان همیشه به هنر و خوشنویسی علاقه داشتند، اما آن‌چه امروز راجع به آن صحبت می‌کنیم، مربوط به دوره اسلامی است که میان این کشورها یک رابطه دوستی از دید هنر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی ادامه داد: «آثار، کتیبه‌ها و موسیقی‌ها نشان دهنده ابعاد عظیم فرهنگ و هنر است و ما باید این میراث و تمدن عظیم ایرانی را بشناسیم. در دوره تیموریان خوشنویسی به اوج خود رسیده بود، اما با رواج چاپ‌های سربی و دوران دیجیتال مردم از خط فاصله گرفتند، اما به همت اساتید خوشنویس و دستگاه‌های مختلف، خوشنویسی جایگاه والای خود را حفظ کرده است.»

طالبیان تصریح کرد: «تلاش کرده‌ایم تا پرونده خوشنویسی را در ابعاد مختلف به عنوان پاسداری خوب از فرهنگ، تهیه کنیم که در حال حاضر آماده شده و برای یونسکو ارسال شده است تا سال آینده در فهرست جهانی قرار بگیرد و از این جهت از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.»

در ادامه، سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو، نیز در این مراسم اظهار کرد: «افتخار دارم که امروز در این جماعت و این همایش شرکت کرده‌ام و عرض سپاس بی‌پایان از متولیان این نمایشگاه دارم که توانسته‌اند چنین بزم هنر و فرهنگی را در این زمانه ایجاد کنند.»

وی ادامه داد: «خوشنویسی هنری است که از نسل‌های گذشته توسعه یافته تا به امروز رسیده است و افراد زیادی در جهان از آن استفاده می‌کنند. من متعجب شده‌ام که از لهستان و ژاپن نیز آثاری به این نمایشگاه راه یافته است.»

بختی تصریح کرد: «من امروز در این نمایشگاه متوجه این نکته شدم که فرهنگ و هنر مرز ندارد و هنر خوشنویسی توانسته است سراسر جهان را فتح کند. امیدواریم بتوانیم در آینده سلسله برنامه‌ها و همایش‌های بین‌المللی فرهنگی جهت پاسداشت میراث کهن و ارائه میراث‌های بزرگ به نسل‌های آینده داشته باشیم.»/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی امروز چهارشنبه در رابطه با سند مالکیت تخت جمشید گفت: در راستای تثبیت و صدور اسناد مالکیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک این استان، سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید به نام میراث فرهنگی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فارس فردا در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار خواهد شد گفت: در این برنامه نشست بین‌المللی تخصصی، تقدیر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و … همچنین مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه هانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: محور اصلی نشست‌های تخصصی این برنامه شامل آمادگی، واکنش و بازیابی بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بلایا و حوادث به‌ویژه بحران فرونشست در محوطه‌های باستانی استان است.

کد خبر 6081015

دیگر خبرها

  • دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود
  • جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده