Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرحیم لطفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از نظر طبیعی و اکولوژیکی مناطقی که کمتر از ۲۰۰ میلیمتر بارندگی در سال داشته باشند، میزان بارش در مقابل تبخیر کم، پوشش گیاهی کم و بارندگی نامنظم وجود داشته باشد از شاخصه‎های بیابانزایی محسوب می‎شود.

وی تصریح کرد: ۳۰۰ هزار هکتار مراتع شمالی و اراضی دیم گلستان در معرض بیابانی شدن قرار دارد اگر جنگل‎های ما به هر دلیلی از بین برود و تغییر کاربری دهند و همچنین تالاب‎های استان نیز از بین بروند این مناطق نیز در معرض بیابانی شدن قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، چرای بی‎رویه دام در مراتع و شخم و شیارهای بی‌رویه در اراضی دیم را از جمله عوامل مهم در بیابان‌زایی عنوان کرد و گفت: بیابان‌زایی پیامدهای اقتصادی منفی بر تولید استان به خصوص در  بخش کشاورزی بر جای خواهد گذشت، از سویی با افزایش بیابان‎زایی شاهد پیامد ریزگرد و گرد و غبار خواهیم بود که بر سلامت مردم نیز تأثیر خواهد گذاشت.

*بوته‎کاری مهمترین راه مقاله با بیابان‎زایی/ انجام 2 هزار هکتار بوته‎کاری در بیابان‎های گلستان

لطفی یکی از مهمترین راه مقابله با بیابان‎زایی را بوته‌کاری عنوان کرد  و گفت: طی سه سال اخیر در هر سال ۳ هزار هکتار و در سال جاری ۵ هزار هکتار اصلاح و احیای مناطق بیابانی در استان را داشتیم هم چنین در سال جاری ۲ هزار هکتار بوته کاری با مشارکت ۵۰ درصدی جوامع محلی در استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: انگیزه افراد محلی در اجرای طرح بوته‌کاری این است که زمین‎های فاقد پوشش که کمتر از ۱۰۰ کیلو در هکتار علوفه دارند با ورود دام بیشتر در فرسایش و گرد و غبار قرار می‎گیرند اما با بوته‌کاری می‎توان تولید علوفه را به هزار تا یک هزار و ۲۰۰ کیلو در هکتار رساند در واقع با بوته‌کاری تولید علوفه افزایش و هزینه بهره‌برداران دام کاهش می‎یابد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: توان این را داریم در استان سالانه ۱۰ هزار هکتار تا ۱۵ هزار هکتار بیابان‎زایی انجام دهیم.

لطفی در خصوص اقدامات ترویجی برای مقابله با بیابان‌زایی گفت: امسال برای جامعه هدف ۹۰ هزار ساعت کلاس آموزشی برگزار کردیم در ۱۰۰ هکتار از اراضی بیابانی آق‌قلا نیز با مشارکت ۱۰۰ درصدی جوامع محلی بوته‌کاری انجام شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: بیابانی شدن گلستان اراضی و مراتع بوته کاری بیابان زایی ریزگرد فرسایش خاک بیابان زایی هزار هکتار بوته کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

 

‌مجید طائف در حاشیه بازدید از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت بیان کرد: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی تعهد لرستان در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان یعنی ۸۶ درصد تعهد ما در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها زیر کشت رفته است.

طائف یادآور شد: تعداد کل ادوات کشاورزی تامین شده لرستان در قالب همین طرح در دو سال ۷۴۳ دستگاه بوده است.

وی در ادامه به آمار طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت اظهار کرد: سقف تعهد ما ۶۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده که تاکنون ۴۸ هزار و ۵۱۲ هکتار یعنی ۶۹.۶ درصد انجام شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان افزود: در این طرح در کوهدشت ۳۷ هزار و ۳۴۵ گندم و ۱۰ هزار و ۶۵ هکتار جو کشت شده و ۵۲ دستگاه نیز ادوات تامین شده است.

این مسئول گفت: اصلاح الگوی کشت، رعایت تناوب، توسعه کشاورزی محفاظتی و توسعه مکانیزاسیون از محور‌های اصلی طرح جهش تولید است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، منابع مالی آن را تامین می‌کند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در لرستان یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دو سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان برای تامین ماشین آلات، تامین نهاده‌ها و بیمه این طرح سرمایه گذاری کرده و ۳۰۰ مهندس کشاورزی هم امسال به کشاورزان در اجرای این طرح کمک می‌کنند.

طائف افزود: مزارع گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی دیم زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم زار‌ها قرار دارد که در تلاشیم تولید محصولات دیم استان در پایان پنج سال دو برابر شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • (تصاویر) آزادسازی ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ملی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • آزادسازی ۳۰ هکتار از اراضی ملی در تهران در فروردین
  • ۳۰ هکتار از راضی ملی و دولتی در فروردین رفع تصرف شد