Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@13:58:24 GMT

ابزارهای سلامت دیجیتال در کنترل شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۷۲۴۹

ابزارهای سلامت دیجیتال در کنترل شیوع کرونا

در وبینار سلامت دیجیتال و کووید-۱۹، متخصصان اهمیت به کارگیری سلامت دیجیتال و نقش آن در کنترل بیماری‌های همه‌گیر بررسی کردند.

وبینار «سلامت دیجیتال و کووید-۱۹» امروز توسط فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد. در این همایش دکتر سید شهاب‌الدین صدر، دکتر محمد فرح‌بخش، دکتر رضوان رحیمی، مهندس محمدحسن شهریاری و دکتر حمید مقدسی، به سخنرانی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر شهاب‌الدین صدر؛ عضو فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص استفاده از ابزارهای سلامت دیجیتال و ابزارهای تله‌مدیسین گفت: بسیاری از کشورها از ابزارهای تله‌مدیسین برای ارزیابی سلامت بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. ارزیابی‌های تله مدیسین به پزشک این امکان را می‌دهد که بتواند از راه‌دور نیز از طریق بررسی علائم، روند تشخیص و درمان بیماران را انجام دهند و بیماران می‌توانند از طریق وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و ... از این امکانات استفاده کنند.

وی اضافه کرد: این امکانات باعث شده که افراد در مناطق دور افتاده هم از خدمات پزشکی و تشخیصی استفاده کنند.

دکتر صدر گفت: در خصوص ارتباط با مانیتورینگ و نظارت بر بیمار روش‌های مختلفی وجود دارد و می‌توان با استفاده از فناوری‌های مختلف از طریق بلوتوث، وای‌فای و همچنین ابزارهای گوناگون، علائم بیمار را اندازه‌گیری کرد و از این طریق بر جمعیت‌های پرخطر نظارت بیشتری داشت تا ارتباط بیمار و پزشک مخصوصا در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ حفظ شود.

او با اشاره به مثال‌هایی از فناوری‌های دیجیتال در سلامت گفت: برای مثال در حال حاضر از دماسنج‌های راه‌دور در مبادی ورودی کشورها استفاده می‌شود تا از ورود بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به کشور جلوگیری شود. همچنین پزشکان از داده‌هایی که گلوکومتر در مورد قند خون بیماران دیابتی جمع‌آوری می‌کند برای کنترل بیماری‌ آنها، استفاده می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ردیابی تماس افراد نیر یکی دیگر از روش‌هایی است که برای قطع انتقال انسان به انسان بیماری کووید-۱۹ استفاده می‌شود. از این روش پس از مثبت شدن بیماری فرد، با شناسایی افرادی که با فرد مبتلا در تماس بودند، از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به چالش‌ها و اهمیت استفاده از این روش‌ها گفت: چالش‌های مختلفی در این زمینه‌ها وجود دارد و با توجه به اینکه این فناوری‌ها پرمصرف هستند، دولت‌ها باید در این زمینه ورود کنند و امکانات را برای استفاده بیشتر و بهینه‌تر فراهم کنند. یکی از این چالش‌ها حفظ حریم خصوصی و لزوم محرمانگی اطلاعات بیماران است که باید به آن‌ها توجه داشت.

دکتر صدر افزود: همچنین باید توجه داشت که در برخی کشورها، زیرساخت‌های مناسب برای سلامت دیجیتال وجود ندارد و باید این زیر ساخت‌ها فراهم شوند. در همه‌گیری کووید-۱۹ مشاهده کردیم که کشورهایی که امکانات خوبی در این زمینه داشتند و سابقه همه‌گیری‌های دیگری مثل سارس و H1N1 را داشتند، توانستند در زمینه کووید-۱۹ موفق‌تر عمل کنند. باید توجه داشته باشیم که سلامت دیجیتال می‌تواند آمادگی ما را برای همه‌گیری‌های دیگر بیشتر کند.

در بخش دوم این برنامه، دکتر محمد فرح‌بخش؛ استادیار بخش عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص فناوری های دیجیتالی که برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ استفاده می‌شوند، سخنرانی کرد.

دکتر فرح‌بخش در خصوص یکی از فواید کووید-۱۹ گفت:‌ بروز پاندمی و همه‌گیری کووید-۱۹ در کنار تمام مشکلاتی که در دنیا ایجاد کرده، باعث شد توجه به سلامت دیجیتال بیشتر شود و از آن در کنترل پاندمی‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: اگر کشوری مثل کره جنوبی، سنگاپور و ... توانستند در کنترل شیوع و مرگ‌ومیر این بیماری انقدر موفق عمل کنند، به دلیل توجه به سلامت دیجیتال در این کشورها بود. در حالی که کشور آمریکا با داشتن تخت‌ بیمارستانی چند برابر و امکانات بیشتر، توانست در کنترل این بیماری موفق عمل کند. شرایط به وجود آمده این درس را به همه کشورها داد که برای کنترل اپیدمی، محافظت از پرسنل و ... می‌توان از این ابزارها استفاده کرد. شناسایی بیماری‌ها، استفاده از ربات برای نمونه‌گیری و ... می‌تواند کمک زیادی کند تا مواجهه تا جای امکان کمتر شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فواید استفاده از روش‌های سلامت دیجیتال در جمع‌آوری دیتا و اطلاعات سلامت از مناطق دور افتاده، گفت: با افزایش کارایی سیستم‌ها، مدیریت منابع را در نظام سلامت بهتر می‌کند و باعث افزایش کیفیت مراقبت‌ها می‌شود. با استفاده از این روش‌ها می‌توان هزینه‌های مراقبت از سلامت را کاهش داد و در بخش‌های مختلف از سیاست‌گذاری سلامت گرفته تا دیگر بخش‌ها، از بیگ‌دیتا یا کلان داده‌ها استفاده کرد.

وی افزود: یکی از روش‌های جمع‌آوری اطلاعات بیمار استفاده از حسگرهای از راه دور هستند. با استفاده از این ابزارها می‌توان اطلاعاتی مثل دمای بدن، ضربان قلب، فشار و ... را از بیمار جمع‌آوری کرد. برای مثال حسگرهای فشار می‌توانند برای بیماران دچار زخم بستر استفاده شود و در صورتی که فشار بیش از اندازه در یک نقطه از بدن بیمار وارد شود، به درمانگران و پرستاران هشدار دهد تا از آن جلوگیری کنند.

دکتر فرح‌بخش در خصوص انواع دیگر این ابزارها گفت: پکیج‌های رادیولوژی و سی‌تی اسکن که امروزه در بیشتر مراکز استفاده می‌شوند، نمونه دیگری از این ابزارها هستند و این امکان را برای پزشکان فراهم کردند که از راه دور به تصاویر با کیفیت بیماران دسترسی داشته باشند. همچنین استفاده از سیستم‌های هوشمند برای مدل‌سازی و پیش‌بینی آینده(مثلا برای شناسایی پیک بعدی بیماری)، استفاده از روش‌های مختلف سلامت دیجیتال برای رفتارسازی در افراد،‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پرتال‌های ارتباط پزشک و بیمار و ... نمونه‌هایی از کاربردهای سلامت دیجیتال هستند.

دکتر فرح‌بخش به نمونه‌های موفق استفاده از سلامت دیجیتال در همه‌گیری کووید-۱۹ در دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از این نمونه‌ها یک اپلیکیشن سنگاپوری برای چک کردن و ردیابی تماس افراد است. دیگری چک کردن علائم بیماری از طریق یک اپلیکیشن اسپانیایی و جلوگیری از مراجعه بی‌مورد بیماران به بیمارستان‌ها بود.

وی ادامه داد: نرم‌افزارهای چک کردن قرنطینه که برای تشخیص اینکه بیمار قرنطینه را رعایت می‌کند یا خیر(نرم‌افزار تایوانی) و استفاده از گوگل برای شناسایی مکان‌هایی که فرد در دوره پنهان بیماری به آن‌ها مراجعه کرده است، از دیگر نمونه‌های موفق استفاده از ابزارهای سلامت دیجیتال برای کنترل کووید-۱۹ هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نرم‌افزار ملی ماسک، آن را یکی از نمونه‌های موفق ملی دانست که نقشه آمار کرونا را در اختیار افراد قرار می‌دهد و اطلاعاتی در خصوص بیماری کرونا به مردم ارائه می‌کند. همچنین نرم‌افزارهای دورکاری را نیز نمونه‌هایی از ابزارهای موفق برای جلوگیری از تجمع و کاهش گسترش بیماری دانست. /ایسنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی سلامت دیجیتال همه گیری کووید ۱۹ سلامت دیجیتال سلامت دیجیتال فناوری ها نمونه ها جمع آوری راه دور فرح بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۷۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از دو هزار بازرسی بهداشتی در طرح بسیج سلامت نوروزی شوشتر

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر سید علی مرد سرپرست دانشکده علوم پزشکی شوشتر با اشاره به آغاز طرح بسیج سلامت نوروزی که از ۱۵ اسفند آغاز شده گفت: تعداد دو هزار و ۲۱۷ مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت در سطح شهرستان انجام شده است.

وی افزود: یک هزار و ۹۹۸ مـورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و مراکز اقامتی انجام شده است.

دکتر مردپرست اذعان داشت: در این بازه زمانی سه هزار و ۱۳۷ مورد کلرسنجی منابع آب، تعداد ۱۹۰ مورد نمونه برداری آب، ۱۹ مورد رسیدگی به شکایات مردمی و یک هزار و ۵۳۶ مورد سنجش پرتابل سطوح و مواد غذایی، تعداد ۲۸ مورد پلمب، ۵۰ مورد معرفی به مراجع قضایی و ۱۹۴ اخطاریه صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی در سطح شهرستان، ۹۹۵ کیلو گرم مواد غذایی کشف و امحاء شد خاطرنشان کرد: همشهریان محترم در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس حاصل نمایند.

دیگر خبرها

  • انجام بیش از دو هزار بازرسی بهداشتی در طرح بسیج سلامت نوروزی شوشتر
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • ۲۵ هزار مورد بازرسی بهداشتی اماکن گلستان/ تداوم بازرسی‌ها تا ۲۵ فروردین
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • ۱۷ هزار بازرسی در طرح سلامت نوروزی استان یزد
  • آنفلوانزا سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب می رساند
  • آنفلوانزا ممکن است سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب برساند
  • هشدار دامپزشکی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو؛ سمپاشی دام و اماکن دامی اصلی‌ترین روش‌ کنترل