Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-28@21:10:47 GMT

سگ‌های گله یک قلاده پلنگ راکشتند

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۷۷۸۷

صراط: تورج همتی افزود: یکی از اهالی روستای دردوی پیشتر خبر از مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای دردوی داد که مورد حمله چندین قلاده سگ گله قرار گرفته بود لذا محیط‌بانان شهرستان خواف به سرعت در محل حضور یافتند.

به گزارش ایرنا، وی مرگ پلنگ را به عنوان یکی از حیوانات در معرض انقراض، موضوعی با اهمیت ذکر و بیان کرد: به همین خاطر تحقیقات میدانی و بررسی نزدیک موضوع از سوی کارشناسان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برای تشخیص علت اصلی اتلاف این پلنگ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نتیجه بررسی مقدماتی و همچنین اظهارات شاهدان محلی را مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به گله گوسفندان و هجوم متعاقب سگ‌های محافظ گله و درگیری با این حیوان ماده ذکر و بیان کرد:، ولی برای اطمینان بیشتر از علت حادثه دیروز یکم بهمن ماه گروه حقیقت‌یاب با حضور کارشناس نظارت بر امور حیات وحش خراسان رضوی به خواف اعزام شد.

وی از انتقال لاشه ماده پلنگ تلف شده به محل اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در مشهد خبر و ادامه داد: گزارش مشترک دامپزشکان و کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش کمیته حقیقت‌یاب نظر دامپزشک معتمد اولیه را در مورد علت مرگ پلنگ تایید کرده است.

همتی گفت: آثار کوفتگی و خون‌مردگی در کشاله ران، گردن و پهلو‌های ماده پلنگ در جریان کالبدشکافی جسدش به وضوح مشهود بود. در ناحیه حنجره این حیوان تلف شده نیز پارگی مشخصی مشاهده شد.

وی افزود: هیچگونه علائمی از پارگی پوست یا بیماری و خونریزی از منافذ بدن در لاشه این پلنگ مشاهده نشد که این به وضوح خفگی ناشی از درگیری با سگ‌های گله و گاز گرفتگی در ناحیه گلو را به عنوان علت مرگش تایید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آزمایش‌های تکمیلی نیز به منظور بررسی ابتلای احتمالی ماده پلنگ تلف شده به بیماری هاری و نیز سم‌شناسی از محتویات داخلی بدن و رادیوگرافی از ناحیه سروفک حیوان نیز انجام شده است.

این ماده پلنگ ظهر سه‌شنبه هفته جاری ۳۰ دی ماه گذشته در ارتفاعات شهرستان خواف تلف شد.

خراسان رضوی با اقلیم‌های گوناگون و اکوسیستم متنوع از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است لذا تاکنون ۴۸۵ گونه حیوان مهره‌دار در محدوده این استان شناسایی شدهاند. همچنین تمامی گونه‌های خانواده گربه‌سانان ایران در محدوده حیات وحش خراسان رضوی زندگی می‌کنند.

خراسان رضوی با این وجود، به ازای هر ۲۵ هزار هکتار تنها یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: پلنگ خراسان رضوی محیط زیست سگ گله صراط خراسان رضوی ماده پلنگ حیات وحش تلف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۷۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است

فهیمه اسلامی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۴۳۳ گونه جانوری حیات وحش در استان شناسایی شده است، گفت: فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است و باید برای مراقبت و حفاظت ازاین گونه‌ها اقدام شود.

وی افزود: گردشگران، طبیعت‌گردان و تفرج کنندگان باید در این فصل نسبت به مراقبت و حفاظت از این گونه‌ها اقدام کنند، تا کمترین آسیبی به این گونه‌ها وارد شود.

بیشتر بخوانید

مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری + فیلم

اسلامی اظهار کرد: با گرم شدن هوا و به مناسبت تعطیلات نوروزی، مردم دل به دامن طبیعت در مناطق آزاد و مناطق حفاظت‌شده می‌روند و برخی از مردم به دلیل نداشتن آگاهی نسبت به نقش مهم طبیعت و حیات وحش در زندگی همه زیست‌مندان به خصوص زندگی انسان‌ها، گیاهان و جانوران، برخورد مناسبی با حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی استان ندارند و این مساله آسیب جدی به حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری وارد می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از گردشگران بدون توجه به طبیعت با خودرو‌های خود وارد عرصه‌های ملی و مناطق حفاظت شده می‌شوند و این امر باعث تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و برخی مواقع گونه‌های جانوری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • زنده گیری یک قلاده گرگ در مشهد
  • زنده گیری یک قلاده گرگ هار توسط پلیس مشهد
  • ۸۵۰۰ گردشگر از پارک حیات وحش صفه اصفهان بازدید کردند
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • این حیوان عجیب تلف شده چیست؟ (+عکس)
  • عکس/ پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره خراسان رضوی