Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-16@18:54:03 GMT

کامالا هریس ، معاون اول چه وظایفی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۰۰۱۰

کامالا هریس ، معاون اول چه وظایفی دارد؟

ساعت 24- هالی هاندریچ در بی بی سی با مقدمه چند کلمه ای که کامالا هریس تاریخ‌ساز شد؛ او نخستین زن، سیاه‌پوست و هندی‌تباری است که به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا خدمت خواهد کرد درادامه نگاهی به مسائلی که او در شغل جدید انتظارش را می‌کشند را بررسی کرده است .

معاون رئیس‌جمهور چه کارهایی می‌کند؟

از منظر تاریخی اگر نگاه کنیم، کارهای زیادی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معاونت رئیس‌جمهور برای سالیان طولانی نه به خوبی درک شده بود و نه احترام چندانی به همراه داشت، و در اغلب موارد نیز بیش از هر مقام دیگری در دولت فدرال نادیده گرفته می‌شد.باربارا پری، مدیر پژوهش‌های ریاست‌جمهوری در مرکز میلر دانشگاه ویرجینیا می‌گوید "راستش نقش معاون این بود که یک ضربان قلب با ریاست‌جمهوری فاصله داشته باشد." کار معاون عمدتا این بود که یک گوشه بشیند و منتظر بماند، مگر این که رئیس‌جمهور می‌مرد یا به سختی بیمار می‌شد.برای بسیاری از معاون رئیس‌جمهور، این رویه به معنی انجام وظیفه در مسندی بود که امید دارید هرگز نیازی برایش پیش نیاید. خانم پری می‌گوید "یکی از این معاونان در اوایل قرن بیستم گفته بود 'هر روز زنگ در کاخ سفید را می‌زنم و امیدم به این است که رئیس‌جمهور جواب دهد'."اما این نقش را نباید دست‌کم گرفت. از ۴۵ رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا ۹ نفر پیش از پایان دوره خدمت قدرت را ترک کردند که در ۸ مورد به خاطر فوت بود - یعنی تقریبا یک‌پنجم رئیس‌جمهورها - و منجر به ترفیع رتبه ناگهانی معاونانشان شد. آقای بایدن ۷۸ ساله مسنترین رئیس‌جمهور آمریکا هنگام آغاز کار است، واقعیتی که فشار بر جانشینش را بیشتر می‌کند.اما از دهه ۱۹۷۰، یعنی در دوره ریاست‌جمهوری جیمی کارتر، به بعد بود که معاون رئیس‌جمهور نقشی بزرگتر به خود گرفت.

آقای کارتر، فرماندار سابق جورجیا، کارزار انتخاباتی خود را بر پایه بیگانگی خود با واشنگتن بنا کرده بود. خانم پری می‌گوید "او می‌دانست که واشنگتن را نمی‌شناسد." به همین خاطر وقتی به عنوان نامزد حزب دموکرات انتخاب شد، سراغ والتر ماندیل، سناتور کهنه‌کار، رفت تا راه و چاه را نشانش دهد و "شریکی واقعی در حکومت‌داری" باشد.با این که رابطه نزدیکشان پدیده جدیدی بود، مشارکت استراتژیکشان ادامه روندی دیرینه بود که به معاون رئیس‌جمهوری به عنوان گزینه‌ای مناسب برای ایجاد توازن جغرافیایی و ایدئولوژیکی با رئیس‌جمهوری نگاه می‌کند.این منش در انتخابات‌های اخیر هم ادامه پیدا کرده است. باراک اوباما سابقه سیاسی چندانی نداشت، به همین خاطر سراغ جو بایدن رفت که ۳۵ سال در سنا خدمت کرده بود. دونالد ترامپ هم مایک پنس را انتخاب کرد، کسی که تصور می‌شد به خاطر حسن نیتی که بین مسیحیان انجیلی داشت می‌تواند تصویر آقای ترامپ را برای راست‌های مذهبی پذیرفتنی کند. و خانم هریس هم در تضاد با سن، جنسیت و نژاد آقای بایدن عمل می‌کند.

علاوه بر این، نقش تشریفاتی معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس سنا این بار برای حزب خانم هریس حیاتی است. در حال حاضر، کرسی‌های سنا ۵۰-۵۰ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها تقسیم شده است، و در صورت تساوی رای خانم هریس نتیجه را تعیین خواهد کرد.

کجا زندگی می‌کند؟

خانم هریس و همسرش داگلاس امهاف در خانه سفیدرنگ دیگری ساکن خواهند شد - ویلایی متعلق به قرن ۱۹ام که در اراضی رصدخانه نیروی دریایی ایالات متحده در شمال غربی واشنگتن واقع شده است.این ساختمان هم نزدیک کاخ سفید است، یعنی محل کار خانم هریس، و هم نزدیک مدرسه حقوق دانشگاه جورج‌تاون، جایی که آقای امهاف قرار است به زودی تدریس کند.خانم هریس و آقای امهاف در عین حال می‌توانند برای سفر کردن از "ایر فورس تو"، یک بوئینگ ۷۵۷، استفاده کنند، و ۲۴ ساعته از آن‌ها محافظت خواهد شد.

آیا هریس و بایدن رابطه خوبی دارند؟

با این که آقای بایدن و آقای اوباما در بسیاری مواقع روابط خوب خود را در ملاء عام به رخ می‌کشیدند، خانم پری می‌گوید که رابطه شخصی نزدیک بین رئیس‌جمهور و معاونش امری عادی در طول تاریخ نیست.اما او می‌گوید از وقتی که آقای بایدن در تابستان پارسال خانم هریس را انتخاب کرد، به نظر می‌رسد که رابطه خوبی با هم دارند.آقای بایدن گفته است که در مسائل دولتم "تا به امروز هیچ تصمیمی نگرفته‌ام" که ابتدا نظر خانم هریس را راجع به آن نپرسیده باشم. خانم هریس در عین حال با هر یک از نامزدان احتمالی کابینه بایدن مصاحبه کرده است.رابطه دوستانه بین آن‌ها چیز عجیبی نیست، چرا که طبق گزارش‌ها آقای بایدن به این خاطر خانم هریس را انتخاب کرد که رابطه نزدیکی با پسرش بیو داشت که در سال ۲۰۱۵ در پی ابتلا به سرطان مغز درگذشت.این رابطه برای خیلی‌ها که حمله‌های تند و تیز خانم هریس به آقای بایدن در جریان رقابت مقدماتی حزب دموکرات را به خاطر دارند شاید عجیب باشد، اما خانم پری می‌گوید "بایدن مشخصا گذشته‌ها را فراموش می‌کند".

نفوذ خانم هریس چقدر است؟

آقای بایدن احتمالا نقش خانم هریس را بر اساس نقش خودش در زمان معاونت آقای اوباما طراحی خواهد کرد.هنگامی که داشت در جریان کنوانسیون ملی دموکرات او را به عنوان یار انتخاباتی خود معرفی می‌کرد، خاطره‌ای از زمان انتخاب شدن خودش به عنوان معاون آقای اوباما در سال ۲۰۰۸ تعریف کرد.آقای اوباما از او پرسیده بود که چه انتظاری از این نقش دارد.به گفته آقای بایدن "به او گفتم می‌خواهم آخرین نفری باشم که پیش از گرفتن تصمیم‌های مهم صحبت می‌کند. همین درخواست را هم از کامالا کردم. از کامالا خواستم که آخرین نفری باشد که صحبت می‌کند. که همیشه حقیقت را به من بگوید."

خانم هریس چگونه معاونی خواهد بود؟

خانم هریس در حالی به تیم آقای بایدن پیوست که ستاره بختش در سیاست مدت‌ها بود طلوع کرده بود. با این که برنامه‌اش برای رسیدن به نامزدی حزب دموکرات به نتیجه نرسید و خیلی زود متوقف شد، خیلی‌ها را فدایی خودش کرد.او با وجود انتقادات ادامه‌دار جناح چپ حزب دموکرات، خانم هریس یکی از لیبرالترین سوابق رای را در سنا داشت، و پیگر آرمان‌هایی چون حقوق همجنسگرایان، مهاجران، قانونی شدن ماری‌جوآنا و نظارت بر مالکیت اسلحه بود. او پیش از حضور در سنا دادستان کل ایالت کالیفرنیا بود و به همین خاطر سابقه کاری گسترده‌ای نیز در امور حقوقی دارد.اما شکی نیست که رکوردشکنی‌های او انتظارات را نیز بالا خواهد برد. خانم هریس همیشه دوست دارد بگوید که "من شاید نخستین زنی باشم که به این مقام می‌رسم. اما آخرین نخواهم بود."جنیفر ادواردز، مدیر ارشد در سازمان عدالت نژادی "رنگ تغییر"، می‌گوید این لحظه تاریخی برای سیاه‌پوستان آمریکایی را باید جشن گرفت.او در ادامه می‌گوید "اما بارها دیده‌ایم که داشتن نماینده به تنهایی به تغییرات دگرگون‌ساز منتهی نمی‌شود. مبارزه، سازمان‌دهی و رای صدها هزار زن سیاه‌پوست ما را به این نقطه رسانده است. حالا خانم هریس مسئول نمایندگی از خواسته‌های مردمی است که او را به این منصب انتخاب کرده‌اند."خانم ادوارد می‌گوید که کمک‌های اقتصادی مربوط به همه‌گیری، عدالت کیفری و اصلاح مسائل مربوط به انتخابات و حق رای برایش تعیین‌کننده خواهد بود.خانم هریس نیمه چپ تر این شراکت سیاسی است، و به همین خاطر ممکن است بابت کاستی‌های احتمالی در این مسائل و دیگر برنامه‌ها مقصر شناخته شود.و وجود گزارش‌هایی مبنی بر این که آقای بایدن قصد دارد تنها یک دوره در قدرت باشد به این معنی است خانم هریس باید بین وفاداری به آقای بایدن و برنامه‌ریزی برای کارزار انتخاباتی خودش توازن برقرار کند.

خطرات احتمالی چیست؟

در وحله اول، مهم است که معاون رئیس‌جمهور به چشم آمریکایی‌ها فردی باکفایت به نظر برسد که می‌تواند در هر لحظه پا در کفش فرمانده کل بگذارد و امور را به دست بگیرد.وضع ولی همیشه به این شکل نبوده است. خانم پری می‌گوید که دن کویل، معاون جورج اچ دبلیو بوش، "در بین مردم به هوش و ذکاوت معروف نبود".این احساس بعد از بازدید او از یک مدرسه ابتدایی کاملا جا افتاد. از یکی از دانش‌آموزان خواسته شد که پای تخته‌سیاه برود و کلمه "سیب‌زمینی" را بنویسد. خانم پری می‌گوید "آن دانش‌آموز به درستی روی تخته‌سیاه نوشت سیب‌زمینی." اما آقای کویل عقیده داشت که او اشتباه نوشته است.

اندرو جکسون چندی بعد از پیروزی در انتخابات ۱۹۲۸ به شدت از جان کلهون، معاونش، بیزار شد. آن‌ها در مسائل سیاسی و فضای اجتماعی واشنگتن با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. انزجار آن‌ها از یکدیگر نهایتا به حدی رسید که آقای کلهون به نخستین معاونی در تاریخ آمریکا تبدیل شد که از سمت خود استعفا داد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: معاون رئیس جمهور خانم هریس همین خاطر حزب دموکرات آقای اوباما آقای بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بایدن به پاسخ ایران به اسرائیل

رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت «حملات بی‌سابقه ایران و نایبان آن در یمن، سوریه و عراق علیه تاسیسات نظامی اسرائیل را محکوم می‌کنم».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه اعلام کرد در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • برگه تقلب رئیس جمهور آمریکا لو رفت | سندی برای ابتلای جو بایدن به ‌آلزایمر! | عکس
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • بایدن: آمریکا متعهد به حفاظت از شرکا در منطقه است
  • صدور ۱۶۳ ضمانت نامه اعتباری برای زنان سرپرست خانوار
  • پایان برتری زود‌هنگام ترامپ بر بایدن
  • مدودف: دود جنگ ایران و اسرائیل به چشم بایدن می‌رود
  • بایدن بی‌بی را مهار می‌کند؟
  • مدودف: دود جنگ ایران و اسرائیل به چشم بایدن می رود
  • خانم خزعلی شما معاون امور زنان هستید نه رئیس حراست!
  • واکنش بایدن به پاسخ ایران به اسرائیل