Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@05:20:12 GMT

کاترین اشتون: به برجام برگردید

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۰۲۱۲

کاترین اشتون: به برجام برگردید

مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی مشترک با وزیر دفاع اسبق آمریکا خواستار بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای برجام شده است.

به گزارش برنا، به نقل از العالم، «کارترین اشتون»، مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از چهره‌های دخیل در شکل‌گیری توافق هسته‌ای برجام و «چاک هیگل»، وزیر دفاع اسبق آمریکا در یادداشتی خواستار بازگشت آمریکا به برجام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتون و هیگل در این یادداشت که امروز (پنجشنبه دوم بهمن/ ۲۱ ژانویه) در وب‌سایت پایگاه خبری «هیل» منتشر شده به مخالفت با استدلال‌هایی پرداخته‌اند که معتقدند وضعیت دنیا نسبت به سال ۲۰۱۵ (زمان حصول برجام) تغییر کرده و آمریکا نمی‌تواند به توافق هسته‌ای اولیه با ایران برگردد.

آنها این استدلال‌ها را «معیوب» دانسته و خطاب به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران بعد از چشیدن طعم پیروزی با مقاومت در برابر اقدامات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تسلیم نخواهد شد و با دادن امتیازهای بیشتر در پرونده‌های موشکی و منطقه‌ای تسلیم فشارها نخواهد شد.

اشتون و هیگل می‌نویسند: «دولت بایدن بعد از روی کار آمدن با این سئوال حیاتی روبرو خواهد بود: چگونه باید نوار تنش‌ها را قطع کرد و این منطقه ناپایدار و حساس را به ثبات رساند؟ بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، نقطه شروعی ضروری برای این کار است.»

آنها نوشته‌اند: «اردوگاه موسوم به " اکنون امتیازات بیشتر بگیرید" در ایالات متحده می‌گوید دنیا دستخوش تغییر شده و به همین خاطر بازگشت صرف به توافق امکان‌پذیر نیست.»

هیگل و اشتون در ادامه تصریح می‌کنند: «طرفداران این دیدگاه معتقدند ایالات متحده باید از فشارحداکثری به عنوان اهرم فشاری جهت اخذ امتیازات بیشتر از ایران در زمینه‌های موشکی، رفتارهای منطقه‌ای و بندهای زوال‌پذیر [برجام] استفاده کند. این استدلال معیوب است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «ایران بعد از چشیدن طعم پیروزی بابت مقاومت در برابر اقدامات ترامپ اکنون تسلیم فشار حداکثری بیشتر نخواهد شد. مذاکرات برای توافق جدید اکنون نیازمند اعتماد و وقت است. بزرگترین مانع برای ایالات متحده این است که هر گونه توافق جدید نیازمند تأیید کنگره است.»

اشتون و هیگل تأکید کرده‌اند هر گونه الزام برای آغاز مذاکرات جدید یا شرط‌گذاری برای بازگشت به برجام نیز با توجه به نبود گفت‌وگو میان ایران و ایالات متحده به موانع مشابهی برخورد خواهد کرد.

نگارندگان این یادداشت راهکار پیشنهادی خود در این خصوص را اینطور تشریح کرده‌اند: «یک راه حل فوری بازگشت کامل ایالات متحده و ایران به توافق هسته‌ای و تعهد یکجانبه دو طرف به پایبندی کامل و اجرای کامل توافق متعاقب آن است.»

اشتون و هیگل تأکید کرده‌اند بازگشت دو طرف به برجام می‌تواند به صورت همزمان انجام شود و دو طرف باید از گذاشتن پیش‌شرط در این خصوص خودداری کنند.

نگارندگان یادداشت در توضیح بیشتر در این خصوص نوشته‌اند: «در این سناریو، ایالات متحده و ایران هر دو به صورت همزمان تعهد مجدد خود به وظایف ذیل توافق هسته‌ای ایران و عقب‌نشینی از اقدامات پس از خروج آمریکا که موجب تضعیف این توافق شده‌اند اعلام خواهند کرد.

برای ایالات متحده، این مستلزم رفع تمامی تحریم‌های جدیداً وضع‌شده یا تحریم‌های احیاشده به بهانه برنامه هسته‌ای و از میان برداشتن محدودیت‌های پیچیده روان‌شناختی و حقوقی برای بانک‌ها و شرکت‌ها خواهد بود.»

به نوشته این دو مقام سابق، این اقدامات می‌تواند از طریق قوه مجریه ایالات متحده آمریکا انجام شود و وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند وظیفه احیای اعتماد بخش خصوصی را به عهده بگیرد.

هیگل و اشتون نوشته‌اند تمامی کشورهای دیگر باید کاملاً به توافق هسته‌ای پایبند باشند و فضای حمایتی جهت اجرای کامل آن را فراهم آورند.

آنها در بخش دیگری از یادداشت خود به مطالبه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از آمریکا برای پرداخت غرامت بابت خروج از برجام و تحمیل فشارهای اقتصادی به ایران اشاره کرده و نوشته‌اند: «ایران بابت اثرات خروج ترامپ خواستار پرداخت غرامت شده و ضمانت‌هایی خواسته که ایالات متحده در آینده به توافق پایبند خواهد بود. با وجود این، هیچ‌یک از این مطالبات، پیش‌شرط‌ نیستند و می‌توان آنها را از طریق روند منصفانه و دوجانبه ورود مجدد به برجام حل و فصل کرد.»

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برجام توافق هسته ای ایالات متحده اشتون و هیگل نوشته اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۰۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد

به گزارش خبرآنلاین پس از گذشت ۶ ماه از جنایات بی‌امان رژیم صهیونیستی، جنگ غزه برای این رژیم به سختی پیش می‌رود و نیروهای صهیونیستی با مقاومت سخت فلسطینیان مواجه شده‌اند و هیچ نشانی از فرار یا محاصره آنها دیده نمی‌شود.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» در گزارشی می‌نویسد: «اختلاف نظرات میان نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور آمریکا در حال حاضر علنی شده و او به سرعت در حال از دست دادن افکار جهانی است و اسرائیل تحت ریاست نتانیاهو مطرود به حساب می‌آید.»

به نقل از ایسنا این پایگاه خبری مستقر در لندن که به پوشش وقایع غرب آسیا می‌پردازد، در ادامه می‌افزاید: یک بار دیگر اسرائیل نیاز داشت تا مظلوم‌نمایی کند و به این افسانه قدیمی که فرضا در حال مبارزه برای موجودیتش است، چنگ بزند. این بار نتانیاهوی قمارباز زمان را مناسب‌تر دید و بعد از تاسی که ریخت، به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد. ایالات متحده هم می‌دانست نتانیاهو چه می‌کند و سعی دارد آمریکا را به حمله‌ای علیه ایران بکشاند. به همین خاطر است ایالات متحده به ایران مستقیما گفت که ارتباطی با آن حمله ندارد و زمانی که هواپیماها در آسمان بودند، صرفا از این حمله باخبر شد.

ایران با عملیات «وعده صادق» نشان داد که می‌تواند رژیم صهیونیستی را بدون یک درگیری تمام‌عیار هدف قرار دهد. ایران می‌خواست به رژیم صهیونیستی بگوید که قادر به هدف‌گیری اراضی اشغالی است. ایران هم‌چنین می‌خواست به آمریکا نشان دهد که قدرتی در خلیج فارس محسوب می‌شود و در نهایت ایران می‌خواست به تمام کشورهای عربی که به رژیم صهیونیستی سجده می‌کنند، بفهماند که اقدام مشابهی نیز می‌تواند علیه آن‌ها رخ دهد.

میدل ایست آی به‌رغم طرح این ادعا که «تعداد انگشت‌شماری از راکت‌ها به اهداف اسرائیلی اصابت کردند» می‌نویسد که ایران با هر موشک و پهپاد پیام‌هایی را به رژیم صهیونیستی ارسال کرد.

ایران هم‌چنین پیام قاطعی برای آمریکا ارسال کرد؛ «ایران آماده است با موشک‌های بالستیک به اسرائیل حمله کند و در این زمینه هشدار مستقیمی را به بایدن فرستاد.»

میدل ایست آی در ادامه با اشاره به وضعیت بی‌ثبات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «نتانیاهو اکنون در دو راهی به سر می‌برد. او شاید بخواهد با حمله به ایران، راست‌افراطی اسرائیل را راضی نگه دارد، اما برای انجام چنین اقدامی از حمایت و کمک آمریکا برخوردار نیست. اگر نتانیاهو دست به اقدام تشدیدآمیزی بزند، روابط متزلزل‌شده او با ایالات متحده از بد به بدتر سوق پیدا می‌کند. اگر هم کاری انجام ندهد، ضعیف‌تر از آنچه که هست، به نظر خواهد رسید.»

این پایگاه خبری تاکید می‌کند: «اسرائیل هم‌اکنون حامیان خود را به سمت گودال جهنم هدایت می‌کند؛ جایی که نه خبری از صلح است، نه چشم‌اندازی برای آن و نه حتی شکست حماس. ضعف اسرائیل با حمله ایران آشکار شد و احتمالا احمقانه‌ترین کاری که اسرائیل روز یکشنبه انجام داد، این بود که علنا از همکاری‌اش با نیروی هوایی اردن پیرامون رهگیری موشک‌ها و پهپادها ایرانی خبر داد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895800

دیگر خبرها

  • بایدن قمار کارتر را تکرار خواهد کرد؟
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • آمریکا بازهم در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • آمریکا مجددا در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست
  • میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت