Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:41:16 GMT

تالاب قره‌گُل بوکان احیا شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۱۰۰۵

تالاب قره‌گُل بوکان احیا شد

آوات بازیار روز جمعه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قسمتی از تالاب قره‌گُل که جزو تالاب‌های فصلی بوکان است، با بالاآمدن آب سیمینه‌رود و تغذیه کانال مرتبط با آن آبگیری شده و پیش‌بینی می‌شود با ورود بیشتر آب تا اواخر زمستان به طور کامل احیا شود.

وی ادامه داد: با تلاش پرسنل اداره حفاظت محیط زیست و همکاری مدیریت امور آب شهرستان بوکان برای تخصیص حق آبه تالاب، این تالاب با ورود آب به آن جان تازه ای به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان افزود: این تالاب در فصول گرم سال و در اواخر تابستان خشک شده و هرساله با پرآب شدن رودخانه سیمینه‌رود دوباره آبگیری و احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه این تالاب در روزهای آینده میزبان خوبی برای انواع پرندگان مهاجر ، بومی، آبزی و کنار آبزی خواهد بود، اضافه کرد: تالاب ها به عنوان مهمترین اکوسیستم‌ها، مهد تنوع زیستی بوده و فواید بیشماری برای حیات وحش و مردم منطقه دارند که لازم است همه باهم دست به دست هم دهیم و در حفاظت از این میراث های طبیعی گرانبها تلاش کنیم.

بازیار افزود:  با احیای بخشی از  این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگانی مانند مرغابی کله سبز و آنقوت به این تالاب طی روزهای اخیر هستیم.

تالاب قره‌گُل در ۴۵ کیلومتری شمال غربی بوکان واقع شده و از طریق کانال سنتی منشعب از سیمینه‌رود تغذیه و آبگیری می‌شود؛ این تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی بوده و جز فصل تابستان، در بقیه ماه‌های سال دارای آب است.

افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی (خاکستر آتشفشانی) به خاک بستر تالاب، دورنمای سیاه‌رنگی به آب این تالاب بخشیده است که به همین جهت به تالاب قره‌گل مشهور شده‌است.

اکوسیستم‌های آبی بوکان به دلیل حضور انواع  پرندگان آبزی و کنار آبزی و ارتباط اکولوژیک آنها با اقصی نقاط جهان در فصل مهاجرت پرندگان از اهمیت زیستی بالایی برخوردار است. 

این تالاب ۳۰۰ هکتار وسعت دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بوکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بوکان سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بوکان اخبار کنکور تالاب قره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۱۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان زنجان ۲۶.۷ درصد است

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله حسنی با بیان اینکه استان زنجان ۷۹۱ واحد آبزی پروری، ۳۲۰ واحد طیور صنعتی، ۱۸۹ واحد صنایع تبدیلی دارد، گفت: این استان در تولید آبزی در سطح کشور جایگاه خوبی دارد.

وی به شعار سال نامگذاری شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و بیان داشت: بهره برداران بخش کشاورزی استان رکوردهای بسیار خوبی را طی سالهای اخیر در میزان تولید گندم، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و بذور گواهی شده ثبت کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توانمندی و ظرفیت‌های موجود به رکوردهای بهتر و چشم اندازهای تعیین شده در این بخش دست خواهند یافت.

حسنی تاکید کرد: بیش از ۳۳۸ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان دیم و بیش از ۱۰۶ هزار هکتار آبی است و یک هزار و ۳۲۵ هکتار از سطح زیرکشت باغات استان نیز دیم ۸۲ هزار و ۱۰۳ هکتار آبی است.

وی سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان را ۲۶.۷ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در میانگین کشوری ۱۲.۵۷ درصد است.

کد خبر 6085344

دیگر خبرها

  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان زنجان ۲۶.۷ درصد است
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری