Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:16:09 GMT

کتاب «کوچینگ شناختی - رفتاری» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۲۴۴۰

کتاب «کوچینگ شناختی - رفتاری» منتشر شد

در خلاصه این کتاب ۲۲۸ صفحه‌ای که قیمت آن ۵۵ هزار تومان است، آمده است: کوچینگ شناختی – رفتاری (CBC) بیان می‌کند که رفتار، افکار و احساسات ما نتیجه باور و فرض‌های ما از خودمان، دیگران و کل هستی است و باورهای غیرمعقول، پیامد خطا در نگرش‌های فلسفی هستند.  

مقدسی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در خصوص ویژگی‌ها و ضرورت ترجمه این کتاب گفت: ذهن و عواطف انسان تابع محدودیت‌های محیطی و بیولوژیک نیست و انسان بر واقعیت‌های زندگی و فعالیت‌های خودش تاثیرگذار است و به منظور درک پاسخ‌های عاطفیِ یک نفر به رخدادهای زندگی، مهم است که بدانیم برداشت و نگرش این فرد نسبت به اتفاقات چگونه است و ساختار ذهنی آنها از این وقایع چیست؟

وی ادامه داد: در سال های اخیر نظریه‌های روانشناسی و تمرینات مشخص درمانی برای استفاده از کوچینگ رفتاری، رفتارهای شناختی، وجودگرایی، تمرکز بر روی راه حل و فرد محوری و روان پویایی تطبیق داده شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مترجم کرمانشاهی یکی از اهداف کوچینگ را کمک به اشخاص برای گسترش بیشتر «درک از خود یا خودفهمی»  دانست و افزود: نگاه ریزبینانه و درگیرشدن با مسایل روانشناسی برای ایجاد تغییر در افراد و گسترش مهارت های خودکنترلی باعث پیشرفت و موفقیت در رسیدن به اهداف می‌شود.

مقدسی اظهار داشت: بطور کلی کوچینگ و روانشناسی برای بیان سلامت و عملکرد درست در زندگی شخصی تبیین می‌شود و دامنه کاری آن بوسیله مدل ها و الگوهای مربیگری برای تربیت فرزندان و یا بزرگسالان و یا اهداف روانشناختی پایه ریزی شده است؛ در این کتاب کوچینگ شناختی رفتاری چندین ویژگی متمایز مربیگری رفتاری شناختی را معرفی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کوچینگ شناختی رفتاری نحوه استفاده از نظریه شناختی رفتاری را در کوچینگ ارایه می کند و این ویژگی اصلی کتاب ترجمه شده (کوچینگ شناختی رفتاری) است، گفت: این کتاب چهار عنصر اصلی در کوچینگ را  به بحث می کشاند و روش های عملی حل مسئله را ارایه می دهد و در عین حال این کتاب برای روانشناسان، معلمان و مربیان و به ویژه برای آنان که می خواهند با برخورداری از ظرفیت های روانشناسی توسط روش های کوچینگ به دیگران کمک کنند کتاب موثری به نظر می آید.  

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا کرمانشاه کتاب کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا کرمانشاه کتاب کتابخانه ایرنا کرمانشاه کتاب کتابخوانی اخبار کنکور شناختی رفتاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۲۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در همه ادوار تاریخ انسان‌ها در زندگی همیشه تحت تاثیر دو عامل، جهان طبیعی اطراف خود و محیط زیست کل جهان بوده‌اند. 

نرگس آذری (دکتری جامعه‌شناسی سیاسی، دانشگاه عالمه طباطبایی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» می‌نویسد در تاریخ اجتماعی ایران، برهه‌ای را می‌توان بازشناخت که در آن مفهوم محیط‌‌‌زیست ازدغدغه‌های محیطزیستی ملهم از رمانتیک‌گرایی یا دغدغه‌های نخبه‌گرایانه در میان روشنفکران به موضوعی عمومی و به تعبیر دیگر موضوعی سیاسی بدل شد.

از نظر این پژوهشگر زمینه‌های مادی وقوع چرخش هستی‌شناختی را می‌توان در بحران‌های اجتماعی مربوط به محدودیت‌های دسترسی به منابع مشترک آب و زمین و وقوع بحران‌های مربوط به آلودگی محیط‌‌زیست پی‌گرفت که به مفهوم جدید و مدرن محیط‌زیست در مقابل مفهوم قدیم طبیعت یا اقلیم معنا بخشید و فهم نقش قدرت از سوی جامعه در این میان امکان یافت.

* ارتباط محیط‌‌زیست و جامعه

امر سیاسی محیط‌زیست در حیطە هستی‌شناختی شکل می‌گیرد

این نویسنده این‌گونه ادامه می‌دهد که این روایت به دنبال ساختن تاریخی است که در آن، امر سیاسی محیط‌زیست در حیطە هستی‌شناختی شکل می‌گیرد و در ادامه ضرورت شناخت‌شناسانه‌ای در حوزه علوم اجتماعی طرح می‌شود که تاکنون به تعویق افتاده است.

به زعم آذری این ضرورت، شکل‌گیری نوعی جامعه‌شناسی است که محیط‌زیست را نه به منزله موضوعی پیرامون جامعه برای شناخت درنظر می‌گیرد بلکه، طبیعت و کنش‌هایش را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد، سیاست و جامعه می‌بیند و جامعه را موجودی می‌پندارد که در کنش‌های سیاسی‌اش با محیط‌زیست نسبت پیدا می‌کند.

* ماهیت سیاسی و اجتماعی محیط‌زیست

آذری می‌نویسد در تاریخی که روایت می‌شود، یک پیشاتاریخ گسترده نیز مفروض است که در آن چرخش‌های هستی‌شناسی زیادی روی داده تا شکل‌گیری مفهوم محیطزیست در تفکر اجتماعی ما امکان یافته است.

در جامعه‌شناسی کل‌نگرانه، طبیعت به عنوان ابژ‌ه‌ای تاریخ‌مند و نیت‌مند مدنظر است که مانند سایر وجوه اجتماعی انسان در یک پارادایم هستی‌شناختی شکل گرفته و شناخت آن نیز تابع اقتضائات این پارادایم است

این پژوهشگر در این مقاله مبداء تاریخ را در پساشکل‌گیری مفهوم محیطزیست به مثابه مسئله‌های اجتماعی قرار داده‌ است و بنابراین از شرح پیش از آن چشم‌پوشی کرده است. درواقع برای ساختن تاریخ مدنظر به برهه‌هایی پرداخته است که مسیر این تاریخ را روشن می‌سازد.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که در هریک از این برهه‌ها نوعی فهم محیط‌زیستی حاکم شده و مبتنی بر رویکرد طبیعت‌گرایانه از بوم‌شناسی است، فهمی که مجال شناخت جامعه‌شناختی به معنای کل‌نگرانه را از میان می‌برد یا گامی برای شناخت ماهیت سیاسی و اجتماعی محیطزیست و شکل‌گیری کل‌نگری شناختی است.

آذری توضیح می‌دهد که در جامعه‌شناسی کل‌نگرانه، طبیعت به عنوان ابژ‌ه‌ای تاریخ‌مند و نیت‌مند مدنظر است که مانند سایر وجوه اجتماعی انسان در یک پارادایم هستی‌شناختی شکل گرفته و شناخت آن نیز تابع اقتضائات این پارادایم است.

او در پایان می‌نویسد: در این بستر، زمانی که جامعه‌شناسی از محیط‍زیست سخن می‌گوید و به ویژه از منظر دفاع از محیط‌زیست در برابر تأثیرات مدرنیته و صنعتی‌شدن به جامعه می‌نگرد، سنت و رویکرد خود را نیز آشکار می‌سازد و دیگر بی‌طرف به نظر نخواهد رسید.  

  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • استادان دانشگاه عنصر مهمی برای حل مشکلات فرهنگی هستند
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • فراخوان جایزه مهرگان علم (علم برای همه) دوره‌های هجدهم و نوزدهم منتشر شد
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • داستان‌هایی پیرامون عفاف و حجاب در «ای کاش زودتر» منتشر شد