Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی عراق علل و اهداف و سناریوهای پشت پرده انفجارهای انتحاری شهر بغداد را از نگاه خود تحلیل کردند.

 میدان الطیران در مرکز شهر بغداد روز پنجشنبه شاهد دو حمله انتحاری با استفاده از کمربند انفجاری بود که به کشته شدن 32 عراقی و زخمی شدن 110 نفر دیگر منجر شد.

این انفجارهای انتحاری با موج محکومیت های داخلی و بین المللی روبرو شد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درپی وقوع این انفجارها، هر یک از کارشناسان و تحلیلگران عراقی از دیدگاه خود به تحلیل و تفسیر علل و اهداف آن پرداختند.

«اثیر الشرع» تحلیلگر سیاسی عراقی انفجارهای بغداد را بیانگر مرحله خطرناکی در آینده و وجود توطئه ای خارجی برای بهانه تراشی جهت بقای نیروهای آمریکایی دانست؛ بویژه که مطالبات برای خروج آنها از عراق افزایش یافته است.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: انفجارهای میدان الطیران بغداد نشات گرفته از شکست سیاسی و توطئه های خارجی علیه عراق است و دولت باید مسئولیت های کامل خود را برعهده بگیرد.

الشرع افزود: این دو انفجار نشانگر مرحله خطرناکی در آینده برای سایر مناطق بغداد و ضعف تلاش اطلاعاتی است.

وی تصریح کرد : درپی افزایش درخواست ها در داخل عراق برای خروج نیروهای آمریکایی، یکی از سناریوها این است که از طریق توطئه ای خارجی با به چالش کشیدن اوضاع امنیتی عراق بهانه ای ایجاد کنند تا نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند.

«مظفر الحمیداوی» کارشناس امنیتی عراقی نیز معتقد است که ضعف گروه تروریستی داعش و ناتوانی آن در مقابله با نیروهای امنیتی باعث شده تا طرح انفجارهای انتحاری را در بین مردم از سر بگیرد و دولت و دستگاههای امنیتی باید مسئولیت این رخنه امنیتی در میدان الطیران را برعهده بگیرند.

وی افزود: چند روز قبل از انفجارهای میدان الطیران، سرکردگان گروه تروریستی داعش از منطقه شرق فرات در سوریه به پایگاه «التنف» در نزدیک مرز سوریه با عراق منتقل شدند و این امر به طور آشکار نشان می دهد که آمریکایی ها در حال فعال سازی گروهک های تروریستی و دنبال کردن روش های جدیدی در برخورد با ملت عراق هستند.

مقر نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف در سوریه قرار دارد و اخیرا گزارش هایی مبنی بر اقدام واشنگتن در انتقال تروریست ها از این پایگاه به پایگاه «عین الاسد» آمریکا در استان الانبار در غرب عراق منتشر شد.

یک کارشناس امنیتی دیگر عراق نیز از پشتیبانی مالی برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از انفجارهای میدان الطیران بغداد سخن گفت و هم نظر با سایر کارشناسان عراقی، هدف از این کار را بهانه تراشی برای باقی نگه داشتن نیروهای آمریکایی در عراق دانست.

«جمعه العطوانی» کارشناس امنیتی عراقی تصریح کرد که ردپای پول های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و عربستان و امارات در انفجارهای بغداد مشخص بود.

وی افزود که هدف از این خونریزی ها، باقی نگه داشتن نیروهای آمریکایی در عراق است.

«عباس العرداوی» دیگر کارشناس امنیتی عراقی نیز معتقد است که عربستان در پس پرده انفجارهای انتحاری میدان الطیران بغداد می باشد.

وی گفت: عربستان از سالها پیش میلیاردها دلار برای ضربه زدن به امنیت عراق هزینه کرده است و بعید نیست که در پس پرده این انفجارها باشد.

العرداوی تصریح کرد: وقوع این انفجارها در اوج ساعت شلوغی بغداد بیانگرتعلل امنیتی و اطلاعاتی است و ممکن است در آینده هزینه ای سیاسی داشته باشند.

این کارشناس امنیتی عراقی معتقد است که تروریست ها تلاش کردند تا این پیام را به ملت عراق برسانند که وضعیت امنیتی تحت کنترل نیست و دولت باید اقداماتی واقعی در حفظ امنیت اتخاذ کند.

با نگاهی به این موضعگیری های کارشناسان امنیتی و تحلیلگران سیاسی عراقی اینگونه برمی آید که آنها توطئه ای خارجی از جمله با مشارکت برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را در پس پرده انفجارهای میدان الطیران بغداد می دانند و در این موضوع که هدف از این انفجارها بهانه تراشی برای ادامه بقای نیروهای آمریکایی در عراق است، هم نظر هستند.ایرنا 



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیروهای آمریکایی در عراق انفجارهای میدان الطیران کارشناس امنیتی عراقی میدان الطیران بغداد انفجارهای انتحاری پرده انفجارهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۲۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمار حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد

رییس جریان حکمت ملی عراق در نشستی گفت: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، عمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق در نشست مجمع بین‌المللی سلیمانیه گفت: معتقدیم هدف از پاسخ ایران، به آن اندازه که تثبیت حقش در پاسخ بود، تشدید تنش و گسترش دامنه درگیری نبود و رژیم صهیونیستی از دهه‌های گذشته اینگونه رسمی از سوی کشوری مورد حمله قرار نگرفته بود.

رییس جریان حکمت ملی عراق در ادامه تاکید کرد: پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی خود، یک متغیر ویژه به شمار می‌رود که قدرت ایران در شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی را با وجود همکاری بسیاری از کشورها با آن، ثابت می کند.

حکیم با بیان اینکه عراق موضع پیشگامی در یاری ملت فلسطین و همبستگی با فلسطین دارد، عنوان کرد: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم، جنگ در غزه را متوقف و مصوبه شورای امنیت برای توقف جنگ و وارد کردن کمک‌ها را اجرا کند.

دیگر خبرها

  • تایید عبور پرتابه‌های ناشناس از آسمان عراق | واکنش فوری عراق به وقوع انفجارهای شدید در این کشور
  • کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی اسرائیل ثابت شد
  • عمار حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • امام خمینی (ره) روح تازه‌ای به کالبد ارتش دمید
  • تحریم جدید، فیک یا واقعی؟/ کارشناسان: سقف تحریم ایران پُر شده
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می‌شود
  • کارشناسان اسرائیلی درباره عملیات تاریخی ایران چه می‌گویند؟