Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:55:21 GMT

روش جدیدی برای تصفیه آب با کمک ورقه‌های گرافین

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۴۳۵۷

روش جدیدی برای تصفیه آب با کمک ورقه‌های گرافین

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روش جدیدی را برای تصفیه آب با کمک ورقه‌های گرافین ارائه دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، پژوهشگران "دانشگاه براون" (Brown University) آمریکا، فناوری جدید و امیدوارکننده‌ای برای تصفیه آب ارائه داده‌اند که از شکاف‌های کوچک موجود در ورقه گرافین، برای جداسازی آلاینده‌ها و تصفیه آب به صورت کارآمد استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران امیدوارند که این فناوری با غلبه بر یکی از مشکلات اساسی در این زمینه پژوهشی، بتواند در طیف وسیعی از حوزه‌ها مفید واقع شود.

گرافین، یک ورقه دوبعدی کربن است که فقط به اندازه یک اتم ضخامت دارد و کاربردهای مفیدی را شامل می‌شود. از میان این کاربردها می‌توان به امکان استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تصفیه آب اشاره کرد. این ماده را می‌توان به شکل غشایی درآورد که امکان عبور مولکول‌های آب را فراهم می‌کند و ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازد.

این قابلیت گرافین می‌تواند کشیدن نمک از آب دریا یا پاکسازی منابع آب نواحی پرجمعیت از آلاینده‌ها را شامل شود. پژوهشگران دانشگاه براون، به ارزیابی نحوه پیشرفت این فناوری‌ها پرداختند و چگونگی دستکاری صفحات گرافین را برای رسیدن به نتایج بهتر مورد بررسی قرار دادند. 

هنگامی که ورقه‌های گرافین روی یکدیگر قرار می‌گیرند، نانوکانال‌هایی میان آنها ایجاد می‌شوند که می‌توانند برای تصفیه آب به کار بروند. نظر پژوهشگران دانشگاه براون این است که اگر آب در جهت عمودی تصفیه شود، نتیجه کار بهتر خواهد بود. با این حال، تشکیل دادن نانوکانال‌های لازم در جهت عمودی، با دشواری به اثبات رسیده است.

پژوهشگران با قرار دادن ورقه‌های گرافین روی لایه‌ای با قابلیت کشسانی، راه‌حلی برای این مشکل پیدا کردند.

"رابرت هرت" (Robert Hurt)، از پژوهشگران این پروژه گفت: آنچه در نهایت با آن رو به رو می‌شویم، غشایی با این کانال‌های کوتاه و بسیار باریک است که تنها مولکول‌های بسیار کوچک می‌توانند از آنها عبور کنند. برای نمونه، آب می‌تواند از این کانال‌ها عبور کند اما برخی از آلاینده‌های آلی یا یون‌های فلزی، برای عبور از میان آنها بیش از اندازه بزرگ هستند.

این گروه پژوهشی در حال حاضر به تولید فیلتر جدید خود ادامه می‌دهند و امیدوار هستند که روزی امکان استفاده از آن در مصارف خانگی و صنعتی فراهم شود.
این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گرافين تصفیه آب آلاینده دانشگاه براون برای تصفیه آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!

به گزارش ایسنا، اگر یک شب را که در خانه تنها بوده‌اید، با خوردن شکلات و بستنی گذرانده‌اید، نباید احساس گناه کنید، چرا که یک مطالعه جدید نشان داده که به این دلیل است که تنهایی می‌تواند باعث میل شدید به غذاهای شیرین شود.

به نقل از اس‌ای، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس در مطالعه‌ای که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، شیمی مغز افرادی که از نظر اجتماعی منزوی شناخته می‌شوند را با سلامت روان ضعیف، افزایش وزن، زوال شناختی و بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و چاقی مرتبط دانستند.

آرپانا گوپتا دانشیار و مدیر مرکز نوروبیولوژی استرس و تاب آوری اوپنهایمر در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حالی که ثابت شده است که چاقی با افسردگی و اضطراب مرتبط است و پرخوری به عنوان مکانیزم مقابله با تنهایی شناخته می‌شود، من می‌خواستم مسیرهای مغزی مرتبط با این احساسات و رفتارها را مشاهده کنم.

پژوهشگران چگونگی تغییر شیمی مغز و چگونگی پردازش نشانه‌های غذایی بر اساس تنظیمات اجتماعی را در ۹۳ شرکت کننده قبل از یائسگی بررسی کردند.

یافته‌های آنها نشان داد افرادی که تنهایی یا انزوا را تجربه کرده‌اند، درصد بیشتری چربی بدن دارند و رفتارهای غذایی ضعیفی مانند اعتیاد به غذا و خوردن کنترل‌نشده از خود نشان می‌دهند.

دانشمندان از اسکن MRI برای نظارت بر نحوه واکنش شرکت کنندگان به تصاویر انتزاعی از غذاهای شیرین و شور استفاده کردند. نتایج نشان داد افرادی که انزوا و تنهایی را تجربه کرده‌اند، بیشترین فعالیت را در مناطق خاصی از مغز داشتند که نقش کلیدی در پاسخ به هوس شیرینی و قند دارند. همان شرکت کنندگان در مناطقی که با خودکنترلی سر و کار داشتند، واکنش کمتری نشان دادند.

گوپتا می‌گوید: انزوای اجتماعی می‌تواند باعث هوس‌های غذایی مشابه هوس برای ارتباطات اجتماعی شود. ما شواهدی را برای این واقعیت نشان می‌دهیم که پیوندهای اجتماعی ما در رابطه با نحوه خوردن غذاهای ناسالم، به ویژه غذاهای پر کالری و شیرینی‌ها کلیدی است.

به گفته پژوهشگران، اگر اضطراب اجتماعی دارید و تمایل به منزوی شدن و تنها ماندن دارید، راه‌هایی برای غلبه بر آن وجود دارد.

محرک‌های خود را شناسایی کنید

نوشتن آنچه در مورد یک رویداد دوست ندارید، از جمله فضای حاکم، افراد و فعالیت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای برای مقابله با هر موضوع ایجاد کنید. برای مثال، اگر اتاق‌های شلوغ را دوست ندارید، دلیل آن را با یک درمانگر یا یک دوست مورد اعتماد کنکاش کنید و به ‌جای شرکت در یک مهمانی شلوغ شبانه با تمام قدرت، با یک مهمانی شام کوچک شروع کنید.

به گفته پژوهشگران، شناسایی محرک‌ها شما را مجبور می‌کند با آسیب پذیری‌های خود روبرو شوید که در نتیجه می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.

روی دیگران تمرکز کنید

به گفته پژوهشگران، اغلب اضطراب اجتماعی، ناشی از ترس از قضاوت شدن است. وقتی بیرون از خانه هستید، سعی کنید روی خودتان تمرکز نکنید و در عوض روی افراد اطرافتان تمرکز کنید. اگر نسبت به خودتان احساس ناراحتی می‌کنید، از کسی تعریف کنید و با هم صحبت کنید یا مدتی استراحت کنید و مکانی برای انجام تمرینات تنفسی پیدا کنید.

افکار منفی را جایگزین کنید

برای هر انتقاد از خود، حداقل سه بار یا بیشتر از خودتان تعریف کنید تا آن افکار منفی از بین بروند. در اینجا چند نمونه از پژوهشگران کلینیک مایو آورده شده است.

به جای گفتن «این خیلی پیچیده است.» این را امتحان کنید: «من از زاویه دیگری به آن می‌پردازم.»

به جای «من منابع ندارم.» بگویید: «نیاز مادر اختراع است.»

و در نهایت به جای «من برای انجام این کار خیلی تنبل هستم.» گفتن این جمله را امتحان کنید: «من نتوانستم آن را در برنامه خود قرار دهم، اما می‌توانم برخی از اولویت‌ها را دوباره بررسی کنم.»

اگر اضطراب اجتماعی یا گوشه‌گیری را تجربه می‌کنید، مهم است که به دنبال کمک و یک جامعه مورد اعتماد باشید تا به شما در غلبه بر ترس‌تان کمک کند. تفکر بیش از حد کنترل نشده و نشخوار مغزی و صحبت با خود به صورت بدبینانه می‌تواند منجر به اختلالات اضطرابی یا افسردگی شود.

دیگر خبرها

  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد
  • لرستان تصفیه خانه پایدار ندارد
  • ‌انتقال آب رودخانه کرج به البرز برای عبور از تنش تابستان
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد
  • بخش آب‌پخش نیاز مبرم به نصب ایستگاه پیش تصفیه آب دارد
  • اولین شواهد از تغییرات ساختاری مغز در طول قاعدگی
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد