Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: مقامات عربستانی در سال های اخیر رابطه نزدیکی با ترامپ برقرار کرده بودند و به نظر می رسد حالا که او دیگر بر این منصب نیست، نگرانی های زیادی برای برخی متحدانش ایجاد شده است.

در این میان، یک تحلیلگر بین الملل گفت: رویکرد بایدن در قبال عربستان به شدت متفاوت خواهد بود و به همین دلیل بن سلمان نگران اوضاع خودش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر همین نگرانی بود که ولیعهد سعودی تلاش کرد موضوع اختلاف خود را با قطر به نحوی حل و فصل کند و در این مسیر حتی از شروط چند گانه ای که تعیین کرده بود، عقب نشست.

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: ترامپ امکانات فوق العاده زیادی برای بن سلمان فراهم کرد و حمایت مطلقی از اقدامات جنایتکارانه او به ویژه در یمن داشت. اما با آمدن آقای بایدن متفاوت خواهد بود. شرایط همانطور که آقای بایدن اعلام کرده حول موضوع جنایت هایی که بن سلمان علیه مردم سعودی مرتکب شده، پیش می رود.

 

رویکرد بایدن در قبال عربستان به شدت متفاوت خواهد بود

وی افزود: رویکرد بایدن در قبال عربستان به شدت متفاوت خواهد بود و به همین دلیل بن سلمان نگران اوضاع خودش است. بنا بر همین نگرانی بود که ولیعهد سعودی تلاش کرد موضوع اختلاف خود را با قطر به نحوی حل و فصل کند و در این مسیر حتی از شروط چند گانه ای که تعیین کرده بود، عقب نشست.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: بن سلمان حتی نسبت به ترکیه نیز سیگنال های مثبتی می فرستد تا بتواند در برابر فشارهای احتمالی بایدن مقاومت کند. باید منتظر ماند و دید که سیاست عربستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز تا چه اندازه دستخوش تغییر خواهد شد. سیاست دموکرات ها در دوره آقای اوباما بر این محور بود که همکاری های منطقه ای در خاورمیانه باید توسط دو کشور ایران و عربستان صورت گیرد. این دو کشور باید همکاری کنند و مانع ناامنی در منطقه شوند اگر همین سیاست از سوی بایدن دنبال شود، عربستان ناگزیر خواهد بود که با ایران تعامل نزدیکی داشته باشد و از حالت واگرایی خصمانه ای که در دوره ترامپ پیدا کرده بود، خارج شود.

 

چراغ سبز ایران به سعودی ها پس از حمله به سقارت عربستان در تهران

زنگنه با بیان اینکه قطع رابطه با ایران به دلیل حمله به سفارت عربستان در تهران بهانه بوده، گفت: شواهد و نشانه های متعددی وجود دارد که این موضوع را اثبات کند. وگرنه علاوه بر حمله عده ای به سفارت عربستان، حمله دیگری هم به سفارت انگلستان اتفاق افتاد اما آیا روابط ما با آن کشور قطع شد؟ باید بگویم انگلستان روابط خود را با ایران قطع نکرد و صرفا خساراتی را که به ساختمان سفارتش وارد شده بود مطالبه کرد و پس از آن توافقاتی حاصل شد. در حمله به سفارت انگلستان حتی یک نفر هم محاکمه نشد در حالی که مهاجمین به سفارت عربستان محاکمه شدند. این چراغ سبز بزرگی بود که ایران به عربستان نشان داد اما ظاهرا مقامات آن کشور تصمیم خود را از قبل گرفته بودند و اشاره به این ماجرا برای آنها بهانه بود. این تصمیم عربستان ناشی از ناپختگی و خامی مسئولین جدید عربستان بود.

وی در ادامه با اشاره به جنبش انصارالله یمن به عنوان یکی دیگر از عوامل اختلاف میان ایران و عربستان گفت: جنبش انصارالله تازگی ندارد و در زمان رئیس جمهور سابق یمن هم وجود داشت. علی عبدالله صالح 6 دوره علیه این گروه جنگید اما نتوانست آن را شکست دهد. بنابراین این جنبشی سیاسی بود که در پارلمان و حکومت نیز نماینده داشت. بعد از عبدالله صالح، صلح و آشتی ملی هم صورت گرفت و جنبش انصارالله موقعیت های بهتری کسب کرد و بسیاری از قبایل دیگر نیز به آن پیوست.

 

عربستان مانع گفت و گوی ملی یمنی ها نشود

این تحلیلگر گفت: بافت سنتی یمن، بافتی قبیله ای است و گرایش این قبایل به قدرت چه دولتی و چه قدرت های نوظهور و محلی همواره در سیّالیت بودهاست. به نحوی که با اوج گرفتن حوثی ها و انصارالله بسیاری از قبایل یمن به آنها پیوستند. باید گفت حدود 80 درصد جمعیت یمن به طور کامل حامی حکومت حوثی ها بر کشورشان هستند و با آنها همکاری می کنند. بنابراین جنبشی که به تدریج و به دلیل اشتباهات مکرر مخالفانش یا دشمنانش بر قوت و گستره نفوذش افزوده می شود، طبعا قدرت غیرقابل انکاری دارد و نمی توان آنها را نادیده گرفت. بهترین حالت این است که عربستان به جای دخالت نظامی، مانع گفت و گوهای ملی نشود و یمنی ها بتوانند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران نیازی به پیچیده ترشدن بیشتر روابط میان یمن و عربستان ندارد. اگر مقامات عربستانی به محاصره یمن خاتمه دهند و مانع گفت و گوهای ملی نشوند هم عربستان به آرامش می رسد هم یمنی ها می توانند به زندگی عادی خود بازگردند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: عربستان سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 صباح زنگنه عربستان ترامپ سفارت عربستان جو بایدن سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سفارت عربستان متفاوت خواهد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی ابعاد گسترده پروژه بلندپروازانه ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر لاین در شهر هوشمند نئوم را که در ابتدا قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، تا ۹۸.۶ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند.

پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

کد خبر 746893

دیگر خبرها

  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • حمله‌ی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران و مخالفان پاسخ ایران
  • استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه
  • افزایش تنش بین ایران و اسرائیل یا بازگشت به منطقه خاکستری؟!
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟