Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب معرفی کتاب «بازآزمایی دقت روش نقد حدیث» نوشته قمرالدین امین در ۵۱۳ صفحه به تاریخ آوریل ۲۰۰۹ توسط انتشارات حکمت در جاکارتا منتشر شده است. این کتاب علیرغم کیفیت بالای علمی هنوز به فارسی ترجمه نشده است.

مسئله علمی مطرح شده توسط قمرالدین امین در اثر خود تحت عنوان «بازآزمایی دقت روش نقد حدیث» بررسی موضوع قابلیت اطمینان نقل‌های احادیث پیامبر از جنبه ارزش تاریخی و روش‌های تعیین آن ارزش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 برخلاف اکثر دانشمندان مسلمان، امین در بحث خود درباره یک موضوع بسیار بحث‌برانگیز، هدف را توجیه روش‌های مورد استفاده علمای مسلمان پیشین، دفاع از آنها در برابر انتقادات علمای غرب و سپس رد روش‌ها و نتیجه‌گیری‌های آنها قرار نداده است. با این‌ حال، او نه‌تنها به خاورشناسان، بلکه به علمای مسلمان نیز با تردید زیادی برخورد کرد. این با روش مستشرقان متفاوت است. آنها بدون مطالعات و بررسی جامع و عمیق، روش انتقاد به احادیث دانشمندان مسلمان را با نگرش بی‌اعتمادی به آن رد کرده‌اند.

امین در کتاب خود، روش‌ها و مفاهیمی را که محققان مسلمان و غربی به کار می‌برند - مسائل بحث‌برانگیز - بررسی می‌کند، سپس آنها را تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی می‌کند به‌گونه‌ای که نشان می‌دهد مطالعه و بررسی مجدد بحث در واقع یک ضرورت است.

در فصل اول این کتاب، امین استدلال‌های مختلفی را در مورد اهمیت مطالعات مندرج در کتاب خود، یعنی مسئله قابلیت اطمینان و تاریخی بودن حدیث پیامبر (ص) ارائه می‌دهد، اگرچه این موضوع مورد بحث محققان از میان علمای مسلمان و دانشمندان مسلمان با دانشمندان غربی قرار گرفته است. با این‌حال، هنوز سؤالات متنوعی وجود دارد که پاسخ می‌خواهد؛ بنابراین، او نتیجه گرفت که موضوعات این مسئله هنوز از نقطه پایان تحقیق فاصله دارد.

امین تاریخ آشفتگی اندیشه دانشمندان غربی و مسلمانان را که از قرن نوزدهم پدیدآمده‌اند، آشکار می‌کند، یعنی سؤالاتی در مورد اصالت، اصلیت، تألیف، منشأ، قدرت و صحت حدیث که به موضوع اصلی در مطالعات اسلامی، به‌ویژه موارد مربوط به احکام اسلامی تبدیل شده‌اند. از دانشمندان مسلمان، وی حکایت می‌کند که ابوریه استدلال می‌کرد حدیث پیامبر (ص)، دگرگون شده و سخنان دقیق آن به دلیل روایت بالمعنی گم شده است.

علاوه بر این، وی گفت که محدثین فقط به جنبه اتصال مسیر روایی و شخصیت راویان توجه می‌کنند و جوهر محتوای حدیث را کاملاً نادیده می‌گیرند و حتی نمی‌توانند شواهد تاریخی را به دست آورند. ابن خلدون روشش به همین ترتیب است، هنگامی‌که محدثان خبر یا روایات را بررسی می‌کردند، قضاوت خود را فقط بر اساس حامل اخبار استوار می‌کردند، و هنگامی‌که می‌توان به او اعتماد کرد، اطلاعات منتقل شده به طور خودکار معتبر شناخته شده و پذیرفته شد. درحالی‌که تحقیق و مطالعات حدیث انجام شده توسط کارشناسان حدیث فقط به تحقیقات سند محدود شده بود.

فصل دوم کتاب، روش‌شناسی کلاسیک محدثان را بررسی می‌کند. امین منتقدانه معیارهای حدیث صحیح در نگاه اندیشمندان مسلمان و در پی آن بحث در مورد احادیث آحاد، متواتر، و عدالت صحابه و انتقاد متن را مطرح کرده است.

در فصل سوم، وی به‌تفصیل روش مورد استفاده دانشمندان مسلمان مدرن در تعیین اصالت حدیث را که توسط نصیرالدین الالبانی و حسن بن علی السقاف به‌کار رفته است، شرح می‌دهد. امین میزان انحراف روش این دانشمندان از روشی را که علمای کلاسیک اسلامی اعمال کردند، بررسی می‌کند. وی همچنین به طور انتقادی درباره سازگاری چه در روش‌شناسی و چه در مواردی که به‌عنوان مفهوم کاربرد آن در ادبیات حدیث پدیدار خواهد شد، بحث می‌کند.

در فصل چهارم، نویسنده در مورد مسئله تاریخی بودن اسناد حدیث به پیامبر و میزان اعتبار آن اسناد بحث می‌کند. امین Fuat Sezgin و M.M Azami را به‌عنوان دانشمندان مسلمان معرفی کرد که با دانشمندان غربی تعامل داشتند. 

در فصل پنجم، قمر الدین امین رویکردهای دانشمندان غیرمسلمان غربی را در ادبیات حدیث بررسی می‌کند. در این فصل، وی در مورد کاربرد argumentum e silentio توسط دانشمندان غربی، از جمله پیوندهای مشترک و یک‌رشته بحث می‌کند. در فصل ششم، نویسنده با بررسی تاریخچه بودن حدیث «صوم» (عمل ابن آدم کله له) باتوجه‌به روش دانشمندان کلاسیک، یک مطالعه موردی را انجام می‌دهد. در اینجا چهار مسیر روایت موجود در صحیح بخاری مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل هفتم، امین حدیث صوم را از نظر روش ‌شناسی اندیشمندان غیرمسلمان غربی بررسی می‌کند. بحث به طور خاص در مورد روش تجزیه ‌و تحلیل مدرن سندی توسعه‌ یافته توسط G.H.A. Juynboll است. این مطالعه تلاشی برای شناسایی افرادی است که باید طبق آخرین متد Juynboll به‌عنوان حلقه مشترک واقعی در نظر گرفته شوند.

آخرین قسمت این کتاب، اصل تحقیقات وی است. وی کاربرد روش اسناد متنی را در حدیث «صوم» بررسی می‌کند. در این حالت، وی تاریخ روایت حدیث را با استفاده از روش اسناد متنی بازسازی می‌کند. اینکه این روش تا چه اندازه می‌تواند خوانندگان را در تقویم دادن تنوع نسخه‌های حدیث خاص سوق دهد، سؤال اصلی است که در این بخش موردبحث قرار گرفته است.

این مطلب توسط رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی برای خبرگزاری مهر ارسال شده است.

کد خبر 5126793 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی معرفی کتاب علوم دینی نمایشگاه مجازی کتاب ترجمه معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قاسم سلیمانی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجدید چاپ تازه های نشر ادبیات جهان کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتاب و کتابخوانی دانشمندان مسلمان دانشمندان غربی نقد حدیث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۴۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاب‌آوری اقلیمی چیست؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای‌تک‌دیلی، آب و هوای شدید، مانند طوفان، سیل و خشکسالی این روزها بیشتر روی می‌دهد. مثلا، آتش ‌سوزی‌ های جنگلی که با خشکسالی تشدید شده، میلیون‌ها هکتار از کالیفرنیا تا استرالیا را سوزانده است.

برای تاب‎‌آوری اقلیمی، دانشمندان با نقشه ‌های هوشمند شروع می‌کنند تا الگوهای اقلیم چند دهه آینده را پیش‌ بینی کنند. «آب و هوا» آنچه را که در خارج از خانه طی چند ساعت یا چند روز اتفاق می‌افتد توصیف می‌کند، در حالی که «اقلیم» این رفتار را در یک منطقه خاص در دوره های زمانی طولانی تر توضیح می‌دهد.

کارشناسان، زیرساخت‌ هایی مانند حمل و نقل، بیمارستان ‌ها، تولید و مواد غذایی را برای مقاومت در برابر اثرات تغییرات اقلیم آماده می‌‌کنند. اولین قدم ساختن مدل‌ های اقلیمی و سپس برنامه ریزی آنها در آینده است. کارشناسان می‌توانند از داده هایی که مدل های اقلیم تولید می‌کنند برای محافظت از زیرساخت های ما در برابر اختلالات آینده استفاده کنند.

دانشمندان تغییرات متوسط ​​دما یا بارندگی را پیش بینی می‌کنند، برخی از دانشمندان پا را فراتر گذاشته و الگوهای آب و هوای سال‌ های بعد را نیز با استفاده از رایانه ‌های قدرتمند پیش‌ بینی می‌‌کنند. به این مدل سازی آب و هوا گفته می‌شود. دانشمندان از این مدل‌ های سه‌ بعدی سیستم اقلیم زمین برای ایجاد نقشه ‌هایی استفاده می‌‌کنند که نشان می‌دهد چگونه آب و هوا در آینده تکامل می‌یابد و می‌تواند بر جوامع تأثیر بگذارد.

اما ما به نقشه‌های دقیق‌تری نیاز داریم. از آنجایی که میزان و شدت تغییرات اقلیم به مکان خاصی بستگی دارد، نقشه ‌های دقیق ‌تر به ما کمک می‌‌کنند بفهمیم چگونه اقلیم می‌تواند محیط اطراف هر شهر، حتی ساختمان‌ های منفرد را تغییر دهد. آب و هوا می‌تواند از یک کد پستی به کد پستی دیگر تغییر کند؛ اقلیم نیز همینگونه است. خورشید ممکن است در یک طرف کوه بدرخشد در حالی که طرف دیگر کوه کولاک باشد، و این تفاوت‌‌ها به عنوان شدت‌ های متفاوت تغییرات اقلیم  نشان داده می‌‌شوند.

دانشمندان آمریکایی موفق شدند نقشه‌های اقلیم این کشور را با وضوحی 10 برابر بیشتر از اکثر مدل‌های جهانی نشان دهند. این نقشه‌ها همچنین اقلیم را در دوره های 10 ساله پیش بینی می‌کند که از قرن حاضر، میانه و پایان قرن 21 شروع می‌شود.

کل مجموعه داده اقلیم دارای 700 ترابایت اطلاعات است. ابررایانه آزمایشگاه ملی آرگون می‌تواند در عرض چند دقیقه چیزی را ترسیم کند که لپ تاپ شما برای ترسیم آن به سه هزار سال زمان نیاز دارد.

با نگاه کردن به سال ‌های آینده، می‌توانیم نحوه برنامه ‌ریزی خود را برای آینده به خوبی تنظیم کنیم. اگر نگران آتش ‌سوزی ‌های جنگلی باشیم می‌توانیم نقاطی را شناسایی کنیم که احتمالا در معرض خطر آتش‌ سوزی ناشی از رطوبت کم، خاک خشک و بادهای شدید هستند و برای محافظت از مردم و دارایی‌ها در این مکان‌ها اقدام کنیم. یا می‌توان فضاهای حائل بین ساختمان‌ها و آتش سوزی‌ها ایجاد کرد که به کاهش خطرات کمک می‌کند.

تاب‎‌آوری اقلیم راهی برای برنامه ریزی برای محافظت از بشر در برابر تغییرات اقلیم است. این به کارشناسان کمک می‌کند تا تاثیر رویدادهای شدید اقلیم را که می‌تواند به سیستم های طبیعی، کشاورزی،  تاسیسات و شبکه‌ها از طریق اتصالات آشکار یا پنهان آسیب برساند، پیش بینی کنند. با برنامه ریزی صحیح، می‌توان از اختلال در زیستگاه های طبیعی و جوامع جلوگیری کرد زیرا فراوانی و شدت خشکسالی، آتش سوزی، کولاک و امواج گرما در آینده تغییر می‌کند.

مثلا در طول موج گرما، تهویه مطبوع و افزایش تقاضا برای برق، می‌تواند موجب اضافه بار خطوط برق و ترانسفورماتورها شود. امواج گرما همچنین می‌تواند شبکه های حمل و نقل را تضعیف کند. جاده‌ها و خطوط راه آهن کمانش می‌کنند. سلامت و ایمنی نیز در خطر است. امواج گرما ممکن است باعث بیماری افرادی آسیب پذیر شود و ازدحام در بیمارستان‌ها افزایش یابد. بدون برق، زنجیره تامین مسدود می‌شود. بهره وری کشاورزی ممکن است به دلیل گرمای شدید و خشکسالی کاهش یابد و تنوع زیستی با تهدید گونه‌ها توسط تغییر محیط طبیعی کاهش یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • ماه چگونه شکل گرفت و به قمر زمین تبدیل شد؟
  • جلسه بررسی تخصصی هوشمند سازی کنتور‌های آب مشترکین آذربایجان غربی
  • آیت‌الله علوی بروجردی با اشاره به پاسخ ایران به اسراییل: دعا می کنیم تا سپاه مسلمین بر کفار، ظفر یابد/ نمی‌توان از کشتار کودکان و مسلمانان در غزه گذشت
  • دانلود آهنگ خودم تنها تن‌ها دلم همایون شجریان + متن
  • تاب‌آوری اقلیمی چیست؟
  • بررسی مشکلات دو شرکت تولیدی و صنعتی در ارومیه
  • کتاب «حدیث حاضر غایب» در آستانه چاپ دوم قرار گرفت
  • تشکیل استان تهران غربی در دست بررسی است
  • جهان تعظیم می‌کند!