Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی امروز شنبه (۴بهمن) در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس، اظهار داشت: مابه التفاوت ارز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید به جیب مردم رفته و مشکلات آن را حل کند و مجلس حتماً این کار را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ ما در مجلس توجه به سلامت، معیشت، محرومیت زدایی و تولید و اشتغال را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رییس مجلس تصریح کرد: ارزهای زیادی برای تولید و اشتغال از صندوق ارزی و صندوق توسعه ملی به اذن مقام معظم رهبری و به درخواست دولت تخصیص پیدا کرده است و ریال‌‌های زیادی برای اشتغال در بودجه در نظر گرفته شده است، اما ایجاد اشتغال روش می‌خواهد که بایستی در ابتدا روش‌های آن‌را از غل و زنجیر خارج کنیم.

قالیباف اظهار داشت: اشتغال آن نیست که بگوییم ما پول دادیم و باید ایجاد شغل ایجاد شود؛ شورایعالی کار و منابع تخصیص پیدا کرده و به عده‌ای پول بدهیم تا شغل ایجاد کنند؛ نمی‌توانیم منتظر بمانیم که هر مقدار بودجه‌ای که دادیم با محاسبات و فرمول بگوییم این مقدار شغل در کشور ایجاد شد و در نهایت گزارش بدهیم که بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شغل ایجاد کردیم. 

رییس مجلس تاکید کرد اگر در هر خانه‌ای را بزنیم و سوال کنیم که از این خانه آیا کسی سر کار رفته است؟ آنها پاسخ می‌دهند که خیر. 

وی گفت: ما امروز نظام آشفته‌ای در نظام بروکراسی داریم و آنقدر متورم شدیم که قریب به ۹۰ درصد درآمد کشور فقط صرف هزینه‌های جاری می‌شود این در حالی است که بروکراسی مانند غل و زنجیر دست و پای ما را در کشور گرفته است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گفته می‌شود که مجلس نرخ ارز تعیین کرده است؛ تهمت ناروا به مجلس نزنید؛ مجلس نرخ ارز تعیین نکرده و آن قدر نادان و ناشی نسبت به اقتصاد نیستیم که نرخ ارز تعیین کنیم.

قالیباف افزود: ما در مجلس شورای اسلامی محکم ایستاده‌ایم تا سیاست‌های ارزی را اعمال کنیم و نگذاریم هر دولتی که می‌آید از سیاست‌های ارزی خارج شود.

وی اظهار داشت: در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده ۴۶ درصد هزینه‌ها و ۱۰ درصد درآمدها افزایش یافته و به معنای آن است که دولت برای هزینه‌های خود دست در جیب مردم می‌کند.

رییس مجلس با بیان اینکه کشور امروز درگیر چالشی جدی است که آن را در حکمرانی کشور می بینیم، بیان کرد: گفته می شود اشکال کار در این است که جای علم بر پیشانی سیاست خالی است به اعتقاد بنده اشکال فراتر است چرا که کشور براساس سیستم بروکراسی یکصدساله که به همه ما ارث رسیده است، اداره می شود. این سیستم نه در اختیار سیاستمداران است و نه در اختیار حوزه علم. هر مدیری در بخش و قوایی بخواهد تصمیمی را اجرا کند یا هیچ وقت اجرا نمی شود یا ناقص اجرا می شود.

قالیباف اظهار داشت: خروجی گزارش های عملکرد برنامه توسعه سوم تا ششم نشان می دهد که سوءمدیریت در بخش های مختلف کشور وجود دارد و اگر به صورت پانسیونی برخی مجموعه ها موفق عمل کرده اند به دلیل مدیریت درست مدیر آن مرکز بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مرکز پژوهش ها باید به این سوال پاسخ دهد که رسالت آن چیست؟ چرا که اشکالات ما از جایی شروع شد که هر مجموعه ای از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته و کارها روی زمین مانده است و به یک مجموعه بی خاصیتی تبدیل شده که در کار دیگران دخالت کرده و ایجاد مزاحمت می کند. در واقع باعث ایجاد نظام آشفته در این نظام بروکراسی می شود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید در رأس امور، سیاستگذار و ریل گذار باشد تا بتواند هم برنامه بدهد و هم نظارت کند، گفت: باید مشخص شود که مرکز پژوهش ها چه رسالتی دارد چرا که مرکز تنها متعلق به مجلس نیست و گنجینه ای برای تحول در چالش و اشکال اساسی کشور است.

قالیباف با بیان اینکه دو رویکرد برای مرکز پژوهش ها قابل تصور است، گفت: یک رویکرد می تواند کارگزار پیرو باشد یعنی آنچه که تاکنون صورت گرفته و رویکرد دیگر می‌تواند کارفرمای پیش‌رو باشد که به نظر بنده باید رویکرد دوم برای مرکز پژوهش های مجلس اتخاذ شود.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم برای کشور ۱۰ اولویت داریم و در سطح مجلس و مرکز پژوهش‌ها، در خلال مسیر ریل گذاری، متمرکز به موضوعاتی باشیم که صرفا گره های خرد و ریز را منفعلانه دنبال و حل کنیم، این مسیر باید اصلاح شود و انباشت گره ها از تصمیم ها را باز کنیم، چرا که انواع موانع بر سر راه مردم از جمله در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیط زیست وجود دارد و باید غل و زنجیر را از خود باز کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که می تواند دور بسته ضعف و سوءمدیریت در کشور را بشکند آن هم به دست افراد جوان، انقلابی، متعهد، خلاق، وقت گذار، حاضر در میدان، آگاه به مسائل روز، کارکشته، با تجربه، با نشاط و با گفت وگوی لازم در همه سطوح مدیریتی نظام اداری و اجرایی، همین لایحه بودجه است.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز در بودجه انضباط نداریم، بیان کرد: مجلس نرخ ارز را تعیین نکرده است ما نادان و ناشی به اقتصاد نیستیم، نه مجلس و نه دولت قادر نیست نرخ ارز را تعیین کند چرا که نرخ ارز نتیجه مدیریت و عملکرد ما در کف بازار است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در مجلس ایستاده ایم تا سیاست ارزی را در نظر بگیریم که هر دولتی روی کار آمد نتواند از این سیاست خارج شود، این تهمت ناروا است که می گویند مجلس نرخ ارز تعیین کرده است بلکه ما می گوییم تفاوت نرخ تسعیر ارز با نرخ آزاد که حجم بسیار زیادی است به حدی که بیشتر از بودجه جاری است، کجا خرج می شود؟ اکنون ناراحت همین موضوع هستند.

وی ادامه داد: مسئله اصلی ما در مجلس است حتی گفته می شود مجلس سقف درآمد نفتی را بسته است در حالی که این چنین نیست هرچقدر می خواهند این سقف را بالا ببرند ولی باید واقع بینانه به شرایط نگاه کنیم، در شرایط سخت کنونی تحقق فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت ممکن است و اگر بیشتر تحقق پیدا کند مهم است که بدانیم این درآمد نفتی کجا خرج می شود آیا منجر می شود به این که دولت چاق و هزینه ها بالاتر رود.

قالیباف با اشاره به برخی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: در بودجه ای که دولت ارائه کرده است هزینه ها به نسبت سال گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته، در مقابل میزان افزایش درآمد ۱۰ درصد بوده است که این یعنی ۳۶ درصد گپ ایجاد شده است در واقع قرار است در جیب مردم برداشته شود از این رو اعتقاد داریم سیاست های مالی غلط دولت در سیاست پولی اثرگذار بوده و تورم را بالاتر می برد.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی گرانی و تورم در جامعه رخ دهد کارگر و کارمند هرچقدر کار کنند، وام بگیرند دیگر باید آرزوی مسکن را فراموش کنند، در واقع مجلس می خواهد جلوی تصمیم های تورم زا در دولت را بگیرد.

پربیننده ترین خبر خوش برای کارگران بازنشسته تامین اجتماعی میزان افزایش حقوق مدیران از ۲۱برابر به ۱۵برابر کاهش یافت/ سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت ۴میلیون تومان تعیین شد قالیباف: ‌چرا از اصلاح بودجه به نفع مردم عصبانی شده‌اید؟ پیش‌بینی وام ۲۰۰میلیونی برای مسکن ساختار و روش لایحه بودجه ۱۴۰۰ اصلاح شد/ سقف معافیت مالیاتی حقوق ۵میلیون تومان شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تورم تورم رییس مجلس شورای اسلامی نرخ ارز تعیین مرکز پژوهش ها مجلس نرخ ارز ما در مجلس هزینه ها جیب مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییسی: همه بخش‌ه ملزم به اجرای قانون حجاب هستند

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر یکشنبه هیأت دولت با تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به آثار و برکات فراوان چهار دهه فعالیت سپاه پاسداران در حوزه‌های نظامی و امنیتی، کمک به مردم در مشکلات و سازندگی کشور اشاره کرد و گفت: پیشرفت‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت مدیریت عالی رهبری عظیم‌الشأن انقلاب، علاوه بر ایجاد امنیت، اقتدار و امید برای مردم و کشور، موجب شادمانی و امیدواری ملت‌های مسلمان و آزاده جهان نیز شده است که تنبیه اخیر رژیم جنایتکار و کودکش‌کش صهیونیستی، یکی از جلوه‌های این اقتدار بود که با استقبال ملت‌های جهان همراه شده و تزلزل و آسیب‌پذیری این رژیم جانی را عیان کرد.

رئیس‌جمهور همچنین همکاری و هماهنگی میان «میدان، دیپلماسی و رسانه» را از جمله ویژگی‌های برجسته عملیات وعده صادق در بخش عملیاتی و اجرایی کشور عنوان کرد و افزود: همکاری و هماهنگی مطلوب نیروهای مسلح، وزارت امور خارجه و رسانه ملی، موجب تقویت اعتماد و امید در جامعه شده و شایسته قدردانی است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است که در توجه به آن هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد، از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور که به موجب قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای وظایفی در این زمینه هستند خواست عمل به وظایف محوله را مطابق آنچه در این قانون قطعی شده است، مورد توجه قرار دهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری معظم انقلاب درباره وظایف دولت و قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب تصریح کرد: امروز انتظار مردم، متدینین و قانونمداران نیز توجه به قانون، حفظ حقوق مردم و کرامت انسانی آحاد جامعه است و همه دستگاه‌های اداری در همه بخش‌های حاکمیتی باید در این زمینه پیشتاز و پیش قدم باشند.

رئیسی همچنین از زمان‌شناسی و حضور به موقع وزیر کشور در صحنه حوادث طبیعی و پیگیری رفع مشکلات آسیب دیدگان قدردانی کرد.

در جلسه امروز هیأت دولت آقایان یوسف نوری و ابوطالب شفقت برای انتصاب در سمت استانداری‌های مازندران و لرستان از هیئت دولت رأی اعتماد گرفتند.

در ابتدای این جلسه وزیر نیرو در گزارش مفصلی از میزان بارش‌ها، وضعیت منابع آبی و سدهای کشور، از ثبت ۱۹۰ میلیمتری بارندگی و رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: در فروردین‌ماه ۶۰ درصد از بارش‌های ثبت شده در مناطق مختلف کشور از مجموع نرمال بیشتر بوده و افت ۱۵ درصدی بارش نسبت به حد نرمال در تهران نیز با ورود سامانه بارشی در روزهای آینده جبران خواهد شد.

علی اکبر محرابیان توزیع بسیار مطلوب در کشور را از ویژگی‌های بارشهای اخیر عنوان کرد و با اشاره به نقش اقدامات زیر بنایی دولت از جمله ساخت سد و سدبندها و همچنین اطلاع‌رسانی مناسب رسانه ملی در کاهش قابل توجه میزان خسارت سیل اخیر در جنوب شرق کشور گفت‌: به رغم اینکه میزان بارش‌ها در کشور ما به ویژه بخش‌های جنوب شرقی کشور از برخی کشورهای همسایه به مراتب بیشتر بود، اما خوشبختانه با اقدامات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته و همچنین حضور به موقع استاندار، وزیر کشور و نقش‌آفرینی نیروهای مسلح، هلال احمر و اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام رسانه ملی، میزان خسارت‌های وارده به بخش‌های جنوبی کشور به مراتب کمتر از کشورهای همجوار بود.

در ادامه جلسه امروز هیأت دولت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با اعلام خبر کاهش تورم سالانه به کانال ۳۰ درصد گفت‌: طبق گزارش مرکز آمار که روز گذشته منتشر شد، روند تورم همچنان رو به کاهش است به نحوی که تورم نقطه به نقطه به حدود ۳۱ درصد رسیده و در شرف ورود به کانال ۲۰ درصد است و تورم ۱۲ ماهه هم به ۳۸.۸ درصد رسیده که به معنای ورود به کانال ۳۰ درصد است.

داود منظور ابراز امیدواری کرد: با ادامه سیاست‌های تنظیم‌گری دولت در بخش پولی و همچنین انضباط مالی در اجرای بودجه و جلوگیری از کسری بودجه این روند استمرار داشته و تا پایان سال تورم ۱۲ ماهه تا کانال ۲۰ درصد کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو
  • اسحاق جهانگیری : صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • رییسی: همه بخش‌ه ملزم به اجرای قانون حجاب هستند