Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، با توجه به وارداتی بودن بخش عمده‌ای از نهاده‌ها و با وجود اینکه حجم گسترده‌ای از ارز، صرف واردات نهاده‌های دامی می‌شود، همچنین براساس اعلام بانک مرکزی، تامین ارز به نسبت سال گذشته رشد داشته، اما باز هم شاهد نابسامانی‌های بی‌سابقه‌ای در بازار نهاده‌های دامی هستیم که علاوه بر کمبود، منجر به افزایش قیمت دور از انتظار این نهاده‌ها در بازار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان دولت با راه‌اندازی سامانه بازارگاه، قصد رصد، پایش و ساماندهی تامین و توزیع نهاده‌های دامی را داشت تا واردات کافی نهاده‌ها را مدیریت کرده و به میزان لازم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد، اما این مسیر با مشکلاتی مواجه و منجر به اتخاذ سیاست‌های کاربردی در این زمینه شد. 

از سویی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکل به کمک دولت آمد و برخی نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگان عضو این کمیسیون، در تذکرات شفاهی خود به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع مشکل نهاده‌های دامی و ساماندهی واردات این محصول شدند. 

نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی در رفع این معضل یکی از نمایندگان اثرگذار بود که با تذکر شفاهی به وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس در دو نطق، مشکل موجود در این حوزه همچون وارد نکردن نهاده‌ها به سامانه بازارگاه از سوی شرکت‌های واردکننده و نبودن فرآیند تهیه و توزیع نهاده‌ها دامی برای عشایر و دامداران این منطقه را از مهمترین معضلات این منطقه عنوان کرد. 

محمدمهدی فروردین همچنین در طول یک ماه اخیر، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور را به این حوزه انتخابیه دعوت کرد تا از نزدیک در جریان مشکلات دامداران عشایری قرار گیرند. 

از طرفی مسئولان امور عشایر نیز در این راستا به عنوان متولیان امر در مقام پاسخگویی هستند. 

مدیر کل امور عشایر استان فارس با اشاره به اینکه بخشی از علوفه عشایر از مراتع تامین می شود گفت: استفاده از مراتع به عنوان یکی از منابع تامین علوفه دام و از دلایل کوچ عشایر محسوب می‌شود که سهم ۵۰ درصدی را در سال‌های با شرایط خوب دارد. 

روح‌الله بهرامی در گفتگو با فارس اظهار داشت: در شرایط فعلی به دلیل تداوم خشکسالی و عدم بارندگی در زمان مناسب، بخشی از این علوفه‌ها تامین نشد و برای تامین ۵۰ درصد باقیمانده، دولت از طریق پشتیبانی امور دام به اتحادیه تعاونی‌های عشایری به‌عنوان کارگزاران سهمیه‌هایی را اختصاص داد. 

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از علوفه‌ها مخصوصاً جو، وارداتی است گفت: بخشی از این نیازها از طریق ارز تامین می شود که با توجه به وجود تحریم‌ها مشکلاتی در این حوزه وجود دارد. 

وی افزود: در حال حاضر ۱۷۰ نمایندگی توزیع نهاده‌های دامی عشایر در سطح استان فارس وجود دارد که با نظر گرفتن میزان تخفیف اقدام به توزیع می‌کنند. 

بهرامی با اشاره به اینکه بخشی از این نهادها از سمت بنادر جنوبی و بخشی از سوی بنادر شمالی وارد می‌شود، تاکید کرد: در این راستا میان محل تأمین و محل توزیع فاصله‌ای وجود دارد لذا بار از طریق کامیون‌ها حمل می‌شود که تا به این لحظه ۶۴ هزار تُن از انواع علوفه شامل جو، یونجه، کنسانتره و کاه گندم توزیع شده است. 

وی درباره مکانیزم توزیع نیز توضیح داد: در بحث توزیع، نمایندگی‌ها مشخص است و لیست کاملی از افراد دریافت کننده در اختیار ما قرار دارد که بر این مکانیزم نظارت کنیم. 

بهرامی با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی پیرامون بی‌نظمی در توزیع علوفه توسط یک کامیون در قیر‌و‌کارزین اظهار داشت: متاسفانه در این کلیپ که ۲۴ تن علوفه در حال توزیع است برخی از افراد بی نظمی‌هایی را موجب شدند که بلافاصله از طریق نیروی انتظامی و خود عشایر کنترل و تمامی بار موجود توزیع شد و لیست توزیع نیز موجود است. 

رئیس امور عشایر فارس با بیان اینکه در منطقه قیر و کارزین تا کنون دو هزار تن نهاده دامی عشایر توزیع شده است گفت: ۱۴۰ تن دیگر نیز در حال حمل برای همین منطقه است. 

بهرامی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که عشایر نیز همکاری لازم را با ما داشته باشند تا بتوانیم این سال سخت را که به دلیل عدم وجود علوفه در مراتع پیش آمده و شرایط خاصی را پیش آورده است سپری کنیم. 

وی افزود: در حال حاضر امکان فراهم کردن تمام علوفه مورد نیاز عشایر توسط دولت وجود ندارد و لذا برای توزیع عادلانه ۲۰ تا ۲۵ درصد را تامین می‌کنیم و مابقی بر عهده خود دامداران است که باید چگونگی مصرف را مدیریت کنند که در این راستا استفاده از علوفه‌های ترکیبی برای تعادل در هزینه پیشنهاد می‌شود. 

محمد جواد بهی نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در فیروزاباد اظهار داشت: کم‌آبی و خشکسالی‌های بی‌سابقه‌ای که در جنوب فارس و حوزه انتخابیه فیروزآباد وجود دارد نیاز مردم به علوفه را دو چندان کرده و مردم و دامداران با مشکلات عدیده‌ای در حوزه تامین علوفه مواجه شده‌اند. 

رئیس امور عشایر قیروکارزین افزود: سرمای شدید حاکم در منطقه و سرمازدگی پوشش گیاهی مرتعی و افزایش مصرف علوفه دستی، اختلاف قیمت جو در بازار آزاد و شرکت‌های تعاونی و خشکسالی کم‌سابقه و همچنین وقفه بارشی نسبتا طولانی‌مدت در جنوب فارس علل اصلی هجوم دامدار به سمت خرید جو و علوفه تعاونی بوده که از مشکلات مهم این روزهای عشایر محسوب می‌شود. 

وی افزود: از سوی دیگر به علت قیمت بالای جو در بازار آزاد که فراتر از شش هزار تومان شده، علوفه و جو که توسط شرکت‌های عشایری کم و بیش توزیع می‌شود با قیمت میان دو تا سه هزار تومان بیشتر مورد استقبال است. 

رئیس امور عشایر قیروکارزین ادامه داد: از این رو مردم به شرکت‌های عشایری هجوم آورده که بتوانند از این جو با این قیمت بهره‌مند شوند. 
وی اضافه کرد: جو وارداتی ۷۰ درصد میان دامداران روستایی تقسیم می‌شود و فقط ۳۰ درصد به دامداران عشایر تعلق می گیرد و با توجه به اینکه شهرستان‌های فیروزآباد قیروکارزین و فراشبند، قطب عشایر کشور محسوب می‌شوند، انتظار می‌رود رقم بیشتری به عشایر اختصاص پیدا کند. 

رئیس امور عشایر قیروکارزین ابراز داشت: با توجه به این کمبودها و مشکلاتی که در حوزه دامی و نهاده‌ها وجود دارد همیشه سعی کرده‌ایم که نحوه توزیع را مدیریت کرده تا مانع از حضور دلالان شویم و جو در اختیار دامداران واقعی قرار گیرد. 

بهی گفت: در روزهای پیش،برای توزیع نهاده‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با کمترین تجمع دامداران توضیع صورت می گرفت، اما متاسفانه در فروشگاه عشایری دهستان هنگام در اطلاع‌رسانی بی‌تدبیری صورت گرفته و در زمان تخلیه مردم هجوم آورده و این بی‌نظمی صورت گرفته است. 

به گزارش فارس، قریب به یکسال است که اخباری مبنی بر کمبود عرضه و گرانی در بازار نهاده‌های دامی به گوش می‌رسد.

هر چند، در اوایل شاهد انکار این خبر توسط مسئولان دولتی بودیم اما نوسانات بازار باعث شد که این مشکل به خوبی هویدا شود. 

بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت دام و طیور، تخصص ارز ترجیحی را دلایل این نابسامانی در بازار نهاده‌های دامی می‌دانند، چرا که ارز ارزان قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باعث شد حیات خلوتی برای دلالان و مفسدان به وجود آید و با واردات نهاده‌های دامی با ارز دولتی، اقدام به احتکار این نهاده‌ها کرده و در نهایت آن را با قیمت آزاد در بازار عرضه کنند! 

افزایش قیمت نهاده‌های دامی و عدم کنترل و نظارت مسئولان دولتی بر بازار دام و طیور، مشکلات عدیده‌ای را برای دامداران و حتی مصرف کنندگان به وجود آورده است، به این شکل که هزینه‌های نگهداری دام برای دامداران را افزایش داده و از سوی دیگر، به موازات آن شاهد افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز در بازار هستیم. 

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: نهاده های دامی عشایر قیروکارزین فیروزاباد علوفه فارس بازار نهاده های دامی رئیس امور عشایر توزیع نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۳۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال وضعیت خیابان ها و بزرگراه های تهران مطلوب تر می شود | توزیع عادلانه آسفالت در مناطق ۲۲گانه

مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، درباره وضعیت آسفالت‌ریزی معابر در سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: برای سال جاری ظرفیت تولید آسفالت در شهرداری تهران ۲ میلیون تن خواهد بود اما فعلا برنامه‌ تامین و توزیع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن همانند سال ۱۴۰۲ را در نظر داریم.

او با اشاره به اینکه رکورد آسفالت‌ریزی در سال ۱۴۰۲ شکسته شد و دیگر به دنبال رکورد زنی نیستیم، ادامه داد: توان تولید مدیریت شهری برای تامین و توزیع آسفالت به حد مطلوبی رسید و به دنبال توزیع عادلانه و با کیفیت آسفالت در مناطق ۲۲گانه و بزرگراه‌ها هستیم.

صداقتی با بیان اینکه برای فروردین ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی تامین ۷۵ هزار تن آسفالت را کرده‌ بودیم، افزود: خوشبختانه در فروردین ۳۷ درصد مازاد بر برنامه تامین و توزیع آسفالت صورت گرفت و ۱۰۳ هزار تن آسفالت تولید شد.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران گفت: تامین و تولید آسفالت در فروردین ۱۴۰۲ نیز ۷۷ هزار تن بوده است و این نشان می‌دهد که آمار تولید آسفالت در سال جاری در همین ماه اول افزایش خوبی داشته است.

او با اشاره به اینکه برنامه تامین و توزیع آسفالت در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است، گفت: در نهایت تولید تجمیعی آسفالت در سال گذشته یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن بود که از برنامه هم عبور کردیم.

کد خبر 846343 برچسب‌ها طرح‌های عمرانی شهردارى تهران آسفالت

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • امسال وضعیت خیابان ها و بزرگراه های تهران مطلوب تر می شود | توزیع عادلانه آسفالت در مناطق ۲۲گانه