Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:51:08 GMT

کولاک امدادگران در سرمای خراسان شمالی 

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۶۴۳۱

برف و کولاک از روز پنجشنبه در جاده های استان کوهستانی شاخ و شانه کشید و سبب ایجاد مشکلاتی در محورهای مختلف استان شد. 

هرچند که پلیس راه و راهداران با استناد به پیش بینی های هواشناسی به مردم هشدار داده بودند که از سفرهای غیرضرور خودداری کنند، اما بی توجهی برخی سبب شد تا بازهم شاهد گرفتار شدن در برف و بوران در جاده ها باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برف و بوران در گردنه های خراسان شمالی بحدی بود که دید افقی در جاده ها به شدت کاهش یافت و بعضا به کمتر از ۱۰ متر رسید. 

در این شرایط در روز پنجشنبه پلیس راه تردد کشنده ها را در سه محور استان برای ساعاتی ممنوع کرد تا ایمنی تردد در جاده ها دچار اخلال نشود، اما با شدت گرفتن کولاک، به ناچار محور بجنورد-آشخانه مسدود شد. 

برف و بوران در گردنه های خراسان شمالی بحدی بود که دید افقی در جاده ها به شدت کاهش یافت و بعضا به کمتر از ۱۰ متر رسید. 

با تلاش راهداران این محور پس از ساعاتی بازگشایی شد، اما بازگشایی راه های روستایی که در بسیاری از محورها مسدود شده بود، هنوز ادامه دارد. 

علت اصلی انسداد جاده در گردنه ها، کولاک شدید و محدودیت دید رانندگان به کمتر از ۱۰ متر بوده است که به دلیل افزایش سرعت باد تا ۷۰ کیلومتر برساعت از زمان بارش برف اتفاق افتاد.

در چنین مواردی انسداد موقت راه توسط پلیس راه اعلام می شود. 

امداد هلال احمر خراسان شمالی به هزار نفر گرفتار در برف

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در این باره گفت: امدادگران این جمعیت در بارندگی اخیر به هزار نفر حادثه دیده در برف و کولاک کمک کردند.

ابوالفضل محبان اظهار داشت: در این مدت امدادگران علاوه بر رهاسازی ۲۵۰ دستگاه خودرو به ۲۳ نفر که در کولاک گرفتار شده بودند امدادرسانی و اسکان اضطراری دادند.

وی افزود: خوابگاه‌های دانش‌آموزی استان با ظرفیت هزار تخت برای اسکان اضطراری در راه ماندگان در نظر گرفته شد و ۲۳۰ بسته غذایی ۲۴ ساعته نیز بین در راه ماندگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: با همیاری دهیاری روستای سلولی سه نفر که گرفتار برف و کولاک شده بودند نجات یافتند و سه نفر هم در روستای زیارت شیروان، ۲ نفر در روستای گلی و یک نفر در راه مانده روستای باغچق بجنورد نجات یافتند. 

محبان اظهار داشت: پایگاه های جاده ای جمعیت هلال احمر در اسدلی، سیساب، امام رضا (ع)، امام سجاد (ع) و سه راهی ایرج به ۱۶ نفر در حوادث جاده ای امدادرسانی کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۱۶ تیم عملیاتی و پنج تیم پشتیبانی برای خدمت رسانی به حادثه دیدگان و در راه ماندگان به کارگرفته شدند.

بازگشایی ۳۴۴ راه برف گرفته روستایی استان 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی هم گفت: تاکنون ۳۳۴ راه روستایی برف گرفته استان بازگشایی شده و این اقدام به وسیله راهداران در حال انجام است.

جعفر شهامت اظهار داشت: بارش برف و کولاک از روز پنجشنبه هفته گذشته راهداران را به محورها کشانده است، اکنون تمام محورهای اصلی استان باز است و بازگشایی راه های روستایی در حال انجام است.

وی گفت: در ۲ روز گذشته راهداران استان به ۷۶ دستگاه خودرو گرفتار در کولاک امداد رسانی کردند.

برف روبی ۱۱ هزار و ۲۳۰ کیلومتر جاده

شهامت درباره برف روبی جاده های استان اظهار داشت: در ۲ روز گذشته ۱۱ هزار و ۲۳۰ کیلومتر راه ارتباطی استان در محورهای اصلی، شریانی و روستایی برف روبی شده است. 

وی گفت: راهداران استان ۹ هزار و ۳۱۵ کیلومتر جاده در محورهای اصلی و شریانی و هزار و ۹۱۵ کیلومتر در محورهای روستایی استان برف روبی شده است. 

وی گفت: در عملیات برف روبی ۲ روز گذشته در محورهای استان ۳۰۸ نفر راهدار مشغول خدمت بوده اند و ۳۰۵ دستگاه ناوگان راهداری به کار گرفته شده است که از این تعداد ۲۲۲ دستگاه در محورهای اصلی و شریانی و ۸۳ دستگاه در محورهای روستایی گزارش شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با بیان اینکه برخی از محورها چند باره برف روبی شده است اظهار داشت: در این مدت چهار هزار و ۲۱۵ تن شن و نمک در سطح جاده های اصلی، شریانی و روستایی مورد استفاده قرار گرفته است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با بیان اینکه برخی از محورها چند باره برف روبی شده است اظهار داشت: در این مدت چهار هزار و ۲۱۵ تن شن و نمک در سطح جاده های اصلی، شریانی و روستایی مورد استفاده قرار گرفته است. 

در طرح زمستانه امسال ۲۵۶ نفر از راهداران استان در قالب ۲۲ اکیپ راهداری به مسافران خدمات می دهند و استان دارای ۲۱ گردنه، ۲۲ راهدارخانه و ۲۶ سوله شن و نمک است.

بیشتر محورهای روستایی خراسان شمالی بسته شد

معاون دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: با توجه به بارش برف و کولاک، عمده راه‌های روستایی سخت‌گذر استان بسته شد البته با تلاش راهداران در حال بازگشایی است. 

صادق رمضان زاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکل قطعی برق، آب و گاز در هیچ روستای استان گزارش نشد البته در چناران‌شهر مشکل قطعی برق ایجاد شد که موقت بود و اکنون مشکل برطرف شده است.

وی درباره دغدغه روستاییان در زمینه تامین آرد نانوایی ها، گفت: پیش بینی لازم در این باره انجام شده و برای تمام روستاهای سخت گذر استان، آرد تامین و ارسال شده است.

رمضان زاده گفت: با هماهنگی انجام شده با شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، آرد مورد نیاز چند روز روستای سخت گذر، ارسال و ذخیره شده است.

معاون دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تاکید کرد: در صورت مسدود شدن چندروزه راه های روستایی نیز، مشکلی در تامین آرد و نان روستاییان ایجاد نخواهد شد.

بیش از ۴۰۰ تن شن و نمک در معابر بجنورد پاشیده شد 

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بجنورد هم درباره برف روبی و نمک پاشی معابر مرکز استان گفت: بیش از ۴۰۰ تن شن و نمک در معابر شهر پاشیده شد. 

مجید شادکام اظهار داشت: در این عملیات ۶ دستگاه گریدر، پنج دستگاه لودر، ۱۲ دستگاه کامیون و ۲ دستگاه نمک پاش مکانیزه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ نفر نیروی انسانی بذای نمک پاشی و برف روبی سطح شهر مشارکت کردند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بجنورد افزود: همه معابر اصلی و فرعی های منتهی به خیابان اصلی سطح شهر برف روبی شده است. 

کاهش دما به زیر صفر درجه 

اکنون گرد و خاک کولاک خوابیده است و پیامد آن کاهش دمای هوا در تمام نقاط استان به زیر صفر درجه سانتیگراد بوده است 

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در این باره گفت: دمای هوا در تمامی مناطق استان زیر صفر شد بطوریکه کوسه شیروان با منهای ۱۸ سانتیگراد سردترین نقطه استان در ۲۴ ساعت گذشته بود.

هادی شیرازی اظهار داشت: در این مدت بجنورد مرکز استان نیز دمای منفی ۱۵ درجه داشت و کمینه دمای دیگر شهرهای استان هم منهای پنج تا ۱۲ درجه بود.

وی گفت: بیشینه دمای استان هم از مهمانک با ۵ درجه سانتیگراد بالای صفر گزارش شده است.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی افزود: برای ۲۴ ساعت آینده وضعیت هوای استان، جوی پایدار همراه با آسمانی صاف تا کمی ابری گاهی افزایش باد پیش بینی شده است.

براساس اعلام هواشناسی استان بیشترین میزان بارندگی (حاصل ذوب شدن برف ها) در ۲۴ ساعت منتهی به صبح جمعه مربوط به ایستگاه های دشت با ۱۲.۲ میلی متر، دهگاه با ۹.۸ میلی متر، داشلی قلعه با ۷.۱ میلی متر، کوسه با ۵.۶ میلی متر، شوقان با ۴.۱ میلی متر، راز با ۳.۹ میلی متر و بجنورد با ۳.۵ میلی متر بود. 

در ۴۸ ساعت گذشته ارتفاع برف در ایستگاه ناوه شهرستان بجنورد ۲۰ سانتی‌متر ثبت شد که بیشترین میزان بارش را در میان ایستگاه‌های استان داشته است.

میانگین بارش سالیاته در خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.  

خراسان شمالی ۴۳۳ کیلومتر راه اصلی، ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر راه روستایی دارد. 

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بجنورد مرکز مدیریت راه های کشور بارندگی بارش برف تردد جاده ای خراسان شمالی شهرداری بجنورد سازمان هواشناسی سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بجنورد مرکز مدیریت راه های کشور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بجنورد مرکز مدیریت راه های کشور بارندگی بارش برف تردد جاده ای خراسان شمالی شهرداری بجنورد سازمان هواشناسی سازمان امداد و نجات هلال احمر اخبار کنکور راهداری و حمل و نقل جاده ای هلال احمر خراسان شمالی جاده ای خراسان شمالی برف روبی شده جمعیت هلال احمر راه های روستایی تن شن و نمک محورهای اصلی کیلومتر راه برف و کولاک جاده ها میلی متر بارش برف پیش بینی ۲۴ ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۶۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش دستگاه های امدادی و خدمات رسان استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی با ورود سامانه همراهی بارشی به استان دستگاه های امدادی و خدمات رسان آماده باش شدند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بعداظهر امروز دوشنبه تا چهار شنبه در تمامی مناطق استان بارش باران.وزش تندباد و طوفان لحظه ای و کاهش نسبی دما پیش بینی شده که شدت بارش های رگباری باران و تندباد در مناطق شمال شرق ومرکز استان است. منصور شیشه‌فروش افزود: بارشهای رگباری باران ۳ شنبه تا اوایل روز چهارشنبه در شهرستانهای نایین.اردستان.خورو بیابانک.ورزنه.نطنز. اصفهان.لنجان.فلاورجان.شهرضا.دهاقان ورزنه و مناطق انارک بادرود.چوپانان شدت می گیرد. وی خواستار تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاههای امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده ها وآمادگی اداره راهداری .شهرداری ها ، پلیس راه، جمعیت هلال احمر ،شرکتهای آزادراهی، شرکت های امداد خودرو، اورژانس.شرکت های گاز ،آب و برق و دهیاران و ستاد مدیریت بحران فرمانداریها شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با توجه به پیش بینی وزش تند باد های موقتی .سیلابی شدن مسیلها. کاهش میدان دید لزوم استقرار تجهیزات امدادی و کنترل سیل .اماده بکار بودن ماشین الات در معابر شهری و روستایی و جاده ها راهدارخانه ها و پایگاههای امدادی شهری و روستایی تقویت تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده ها با تامین اقلام ضروری است. منصور شیشه‌فروش افزود: پیش بینی ظرفیتهای اسکان اضطرای و پرهیز از سفرهای غیر ضروری در محورهای سیل گیر و اجرای طرحهای کاهش خطر با استحکام بخشی به سازه های ناپایدار ،تابلوها، داربستها در برابر تندباد های موقتی همچنین پرهیز از صعود به ارتفاعات رعایت الزامات ایمنی از دیگر توصیه های هواشناسی در شرایط اضطرار است. وی تاکید کرد توجه به توصیه های پلیس در جاده ها،حفاظت محصولات و سازه های کشاورزی گلخانه ها واحدهای دام و طیورو شبکه های آب و گاز در برابر سیل ، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران،خودداری ازاستقرار ، توقف و تردد در مسیلها و رودخانه های فصلی،پیشگیری و کنترل آبگرفتگی در معابر شهری دهانه پلها و زیر گذرها، تخلیه رسوبات و نخاله از دهانه پلها و بازگشایی مسیر رودخانه ها.تخلیه اضطراری سکونتگاههای روستاهای در معرض خطر سیل الزامی است.

دیگر خبرها

  • آسفالت نزدیک به ۱۱ کیلومتر از راه‌های روستایی چایپاره
  • حجم طرح‌های راهداری در بهاباد ۱۵ برابر شده است
  • بازگشایی راه‌های روستایی بخش گافر و پارامون تا پایان هفته
  • روکش آسفالت محور روستایی اسلامیه سرند
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی
  • آماده باش دستگاه های امدادی و خدمات رسان استان اصفهان
  • آسفالت ۱۰۵ کیلومتر راه روستایی استان کرمان در سال ۱۴۰۲
  • بهره برداری از ۱۰۵ کیلومتر راه روستایی در کرمان 
  • ۳۰۰کیلومتر راه روستایی استان کرمان در دولت سیزدهم احداث شد
  • نجات سرنشینان پراید پس از سقوط به دره در جاده یاسوج