Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردین سیلطان، کارآفرین جوان قزوینی گفت: اگر حمایت‌های دولت از صنعت زنبورداری صورت بگیرد قطعا این صنعت به عنوان یک شغل ارزآور عمل می‌کند و حوزه تولید پررونق خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین، تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و رونق اقتصادی از جمله مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب از مسئولان اجرایی است که بنا بر فرموده ایشان اقتصاد مقاومتی واقعی همان کارآفرینی و اتکا به دانش داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به تولید داخلی براساس توانمندی‌های محلی یک از مهم‌ترین مسائل در تحقق اقتصاد مقاومتی و البته رونق تولید است که باید ظرفیت‌های هر بخش به‌خوبی معرفی و راه‌های رسیدن به تولید و استفاده از این ظرفیت‌ها برای مردم به ویژه جوانان جویای کار به‌خوبی تبیین شود.

فردین سیلطان جوان 28 ساله قزوینی نمونه یک زنبوردار موفق قزوینی است که عشق و علاقه‌اش به زنبورداری موجب شد تا سال 91 با حداقل سرمایه و با پنج کندو فعالیت خود را آغاز کند.

این زنبوردار قزوینی که علاقه فراوانی به کارش دارد دارای مدرک کارشناس تربیت بدنی بوده و به دلیل علاقه وافرش به زنبورداری، پیش از شروع به این کار دست رد به سینه مشاغل دولتی و شرکتی می‌زند تا بتواند هم شغل زنبورداری را گسترس دهد و هم با اشتغالزایی جوانان هم نوع خود، روی بیکاری را سیاه کند.ف

فردین سیلطان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین عنوان می‌کند: علاقه‌ام به زنبورداری بهانه‌ای شد تا در دوره‌های مقدماتی جهاد کشاورزی قزوین شرکت و برای نخستین بار، فعالیتم را از پنج کندو شروع کنم.

شروع زنبورداری با 5 کندو

وی بیان می‌کند: در ابتدای کار سرمایه اولیه چندان مناسبی در اختیار نداشتم و سرمایه‌ام بسیار محدود و در حد پنج کُلُنی و ارزش هر کلنی تقریبا ۳۰۰هزار تومان بود.

سیلطان اذعان می‌کند: در مجموع یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان سرمایه برای کُلُنی‌ها داشتم که هزینه‌های جانبی آن هم معادل ۵۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان بود؛ با گذشت زمان بخشی از درآمدهایم را به زنبورداری اختصاص دادم و با اخذ وام از صندوق کارآفرینی و امید به لطف الهی، زنبورداری را گسترش دادم.

کارآفرین قزوینی تصریح می‌کند: فرصت‌های شغلی بسیاری در ادارات و شرکت‌های خصوصی برایم فراهم شد، اما به دلیل علاقه زیاد به شغل زنبورداری تصمیم گرفتم به سراغ آن بروم.

وی اضافه می‌‎کند: زنبورعسل یکی از نشانه‌های عظمت و بزرگی خداست و طبیعت پاک و خارق‌العاده زنبور عسل برای انسان لذت بخش است؛ البته زنبورداری هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر سختی‌هایی دارد.

سیلطان با اشاره به ارزش عسل بیان می‌کند: امروز ارزش چهار گرم زهر زنبورعسل معادل یک شبکه نفت از لحاظ دلاری بوده و قیمت زهر، موم، گرده زنبور عسل و بره‌موم به قیمت مناسبی رسیده است.

به گفته این کارآفرین موفق، کشور از لحاظ رتبه‌بندی و از نظر کمی در برداشت عسل رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص داده؛ اما وجود برخی مشکلات مربوط به زنبورداری موجب شده تا نتوانیم این ظرفیت‌ها را به بازار جهانی معرفی کنیم.

وی یادآور می‌شود: برای نمونه، با تقلب صورت گرفته در فروش عسل خالص توسط عده‌ای، عسل‌های بی‌کیفیت به کشورهای حاشیه فروخته شد و ارزش عسل داخلی در بازار جهانی کاهش یافت؛ اگر بتوانیم جایگاه واقعی خود را در این بازار پیدا کنیم قطعا می‌توانیم شاهد ارزآوری به کشور باشیم.

کارآفرین قزوینی با اشاره به مهم‌ترین دغدغه‌های یک زنبوردار تصریح می‌کند: شغل زنبورداری جزو مشاغل سختی است که خطرات بسیاری را به همراه دارد، بخشی از این خطرات شامل خطرات طبیعی از جمله وقوع سیل و زلزله و تغییر آب و هواست چراکه تغییر آب و هوای منطقه، در شهد گل‌های آن منطقه و به تبع در تغذیه زنبورعسل و تولید عسل تاثیرگذار است.

به تامین نهاده زنبورداری توجهی نمی‌شود

سیلطان اذعان می‌کند: بخش دیگر مشکلات مربوط به فرهنگ‌سازی نامناسب و باورهای اشتباه درباره استقرار زنبور عسل در یک منطقه است؛ برخلاف باور عموم، زنبور عسل علاوه بر درآمدزایی به گرده‌افشانی محیط کمک می‌کند و استقرار کلنی آن در یک منطقه موجب بارور شدن و شکوفا شدن درختان منطقه می‌شود و به نوعی منطقه را غنی می‌کند.

وی بیان می‌کند: باتوجه به اینکه بیمه از مسائل مورد توجه زنبورداران است و بخشی از مشکلات مربوط به آن توسط تامین اجتماعی مورد غفلت واقع شده که وجود چنین شرایطی انگیزه زنبورداری را در بین جوانان کاهش می‌دهد.

این کارآفرین قزوینی می‌گوید: به تأمین نهاده‌ و اقلام مورد نیاز زنبورداری توجهی نمی‌شود؛ عدم حمایت از استقرار کندوها در طبیعت و روستاها از جمله دغدغه‌های زنبورداران است.

سیلطان بیان می‌کند: زنبور عسل مانند سایر جانواران باید در تمام فصول سال تغذیه مناسبی داشته باشد؛ در حالی که در برخی از فصل‌های سال شهد گل وجود دارد و در برخی فصول هم شهدی برای تغذیه زنبور وجود ندارد.

زنبوردار قزوینی می‌گوید: زنبورداران به ملکه‌های با کیفیت زنبور نیاز دارند تا بتوانند محصولات باکیفیت‌تری عرضه کنند، دولت باید مراکزی را برای پرورش این ملکه‌ها ایجاد یا ملکه‌های با کیفیت وارد کشور کند.

وی عنوان می‌کند: تورم موجود در کشور، خرید لوازم زنبورداری را با اندکی مشکل مواجه کرده است و تورم با افزایش قیمت عسل برابری نمی‌کند؛ هرچند عسل خاصیت درمانی دارد اما افراد به منظور کاهش هزینه‌های زندگی به خرید این محصول کمتر روی می‌آوردند یا به قیمت کمتری آن را خریداری می‌کنند و این شرایط هزینه‌های زنبوردار را جبران نمی‌کند.

این جوان موفق درباره شیرینی و تلخی‌های کارش اذعان می‌کند: شیرینی کار، زمان پایان کار و برداشت عسل و شیرین‌تر از آن، فروش عسل است و این شیرینی نقطه پایانی بر خستگی کار زنبوردار است؛ تلخی کار نیز در اثر ناملایماتی است که زنبوردار گاها با آن مواجه می‌شود.

سیلطان می‌گوید: عسل، ژل رویال و زهر از جمله تولیداتمان است البته گَرد گل و بَرِه موم را تولید کردیم؛ زنبوردارانی که کوچ رو هستند و به جنوب سفر می‎‌کنند؛ می‌توانند دوبار در سال از کندوها عسل برداشت کنند اما زنبوردارانی که کوچ رو نیستند، مقدار عسل کمتری را برداشت می‌کنند.

تولید انبوه ژل رویال در قزوین در آینده‌ای نزدیک

وی یادآور می‌شود: برداشت عسل متناسب با محیط، نوع نژاد، جمعیت زنبورها و مدیریت زنبوردار متفاوت است؛ انواع مختلفی در زنبورعسل از جمله زنبور کارگر، نر و ملکه وجود دارد که زنبورهای کارگر بیشترین تعداد زنبورها را تشکیل می‌دهد.

این کارآفرین موفق تصریح می‌کند: تولید ژل رویال نیازمند تمرکز بیشتر است و باید روزانه برای آن وقت گذاشت؛ بسته به نوع جمعیت زنبورها تقریبا از هر کلنی، ۲۵۰ الی ۵۰۰ گرم ژل رویال در فصل برداشت می‌کنیم؛ برداشت ژل رویال هر سه روز یکبار اما برداشت عسل یکبار در سال است.

سیلطان می‌گوید: به دنبال صادرات هستیم که به دلیل وجود برخی مشکلات مربوط به زنبورداری این امر البته هنوز نهایی نشده است و از مسئولان درخواست حمایت جدی در این بخش را خواستاریم.

وی یادآور می‌شود: پیشنهادی را به بسیج سازندگی مبنی بر تشکیل تیم تخصصی ارائه دادیم تا در راستای این تیم، علاقمندان به فعالیت در شغل زنبورداری به ما معرفی شوند و آموزش‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم؛ افراد در قالب تیم، ژل رویال را به صورت تخصصی تولید کنند.

زنبوردار قزوینی می‌گوید: درصورت حمایت از این افراد می‌توانیم به تولید انبوه ژل رویال در استان قزوین برسیم؛ اگر حمایت‌های دولت در کنار شغل زنبورداری صورت بگیرد قطعا صنعت زنبورداری به عنوان یک شغل ارزآور خواهد بود.

سیلطان ادامه می‌دهد: در بخش زنبورداری تقریبا برای دو نفر به صورت مستقیم و در بخش فروشگاه و در ارائه محصولات به صورت اینترنتی برای یک نفر اشتغالزایی کردیم.

وی در پایان بیان می‌کند: باتوجه با اینکه فعالیت در زنبورداری و پرورش زنبور مسلما نیازمند تجهیزاتی است که ساخت این تجهیزات می‌تواند زمینه‌ای برای اشتغالزایی افراد دیگر باشد، تلاش داریم کارگاه تولید لوازم زنبورداری را راه‌اندازی و زمینه ایجاد اشتغال افراد را فراهم کنیم.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مشکلات مربوط شغل زنبورداری برداشت عسل زنبور عسل ژل رویال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۶۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسوولان برای مشارکت مردم در تولید طرح بدهند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی خاتمی صبح سه‌شنبه در جلسه شورای اداری استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، با بیان اینکه شعار هر سال هوشمندانه و با تدبیر از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اعلام می‌شود، گفت: این بدان معنی است که به این شعار باید نگاه عملیاتی داشته و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کرد.

وی با یادآوری اینکه نام‌گذاری سال به هیچ وجه شعار نمادین نبوده، بلکه دستور موکدی است که باید عملیاتی شود، افزود: برای اینکه شعار سال تحقق یافته و شاهد جهش تولید به واسطه مشارکت مردم باشیم، باید ریل‌گذاری لازم توسط مدیران و صاحب‌نظران انجام شود.

آیت‌الله خاتمی در ادامه به یکی از موضوعات مهم امروز کشور یعنی جوانی جمعیت اشاره و با تاکید بر اینکه این موضوع باید به جد پیگیری شود، ادامه داد: برای اینکه شاهد تحقق موضوع جوانی جمعیت باشیم، باید اهمیت این موضوع بیش از پیش و در شرایط مختلف تکرار و تبیین شود؛ چرا که بدون این اقدامات نمی‌توان به نتیجه دلخواهد دست یافت.

وی با بیان اینکه نسل جوان در زمینه فرزندآوری با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی مواجه هستند که این نگرانی‌ها باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم مشکلات معیشتی و دغدغه‌های اقتصادی باعث شود که جوانان از روزی‌رسانی خداوند به بندگان خود ناامید شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان همچنین به انجام عملیات وعده صادق در پاسخ به حمله موشکی رژیم غاصب صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، اظهار کرد: بی‌تردید این عملیات یک پاسخ مشروع به اقدام جنایتکارانه اسرائیل بود که باعث شد غرور ملی در درل ملت ایران تقویت شده و دوستان و دشمنان به اقتدار ایران اسلامی معترف شوند.

کد خبر 6086230

دیگر خبرها

  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • ۱۸۰۰ تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • مسوولان برای مشارکت مردم در تولید طرح بدهند
  • تولید بیش از ۱۲ هزار تن عسل در فارس
  • مقاومت مرموز دربرابرسینمای مقاومت
  • صنایع برنامه‌محور خراسان رضوی حمایت ویژه می‌شوند
  • ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل سالانه در استان فارس تولید می‌شود
  • دانش‌بنیان شدن صنعت نفت به توسعه زنجیره ارزش کمک می‌کند
  • حمایت وزارت صمت از تولیدکنندگان هواپیما‌های تفریحی آموزشی