Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله احمد مبلغی ظهر شنبه در جمع مدیران و محققان مجمع جهانی شیعه‌شناسی با بیان اینکه شیعه به عنوان بخشی از امت لازم است در کنار اهل سنت، سلوکی در خدمت کیان امت داشته باشد، گفت: هویت شیعی یک هویت اسلامی و قرآنی فراگیر تحت امت به حساب می‌آید؛ از این رو هویت شیعی باید در خدمت امت پیامبر (ص) و وحدت و یکپارچگی آن قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره اینکه شیعه وارد فاز جدیدی در جهان شده است و لازم است به تعریف دقیقی از موقعیت حادث و حاصل برای شیعه در دوره معاصر دست پیدا کنیم، افزود: شیعه قبل از هر چیز باید به بازتعریف خود و بازشناسی وضعیت کنونی بپردازد و حضورش را در جهان اسلام مطابق با موازین قرآنی و آموزه‌های اهل بیتی (ع) استواری بیشتری ببخشد.

وی با بیان لایه‌های تشکیل‌دهنده تشیع، ادامه داد: یکی از این لایه‌ها، لایه اعتقادی است یعنی آن بخش از اعتقادات شیعی که در صورت سلب یا تضعیف، قوام و اساس شیعه نفی یا تضعیف می‌شود.

فقیه ناظر بر امور حلال کشور با اشاره به اینکه باید میان اعتقادات اصیل شیعه و آموزه‌هایی که خارج از اراده و خواست و نگاه اهل بیت عصمت و طهارت و به دلایل احیاناً تاریخی) ایجاد شده و اصالت و ریشه اهل بیتی ندارند تفاوت بگذاریم، گفت: به بیان دیگر باید بین عقاید ناب شیعی همچون عقیده به عصمت اهل بیت، امامت آنان و نیز مصدر بودن این ذوات مطهره علیهم السلام و بین عقیده انگاشته‌شده‌ها (افزوده‌هایی که بسیاری از آنها را غالیان در زمان امامان علیهم السلام ایجاد کردند و مورد غضب و خشم اهل بیت قرار گرفتند) تفکیک و تمییز قائل شویم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تراث واقعی شیعه تراثی است که از سرچشمه اهل بیت عصمت و طهارت شکل گرفته و پدید آمده و در تاریخ حرکت کرده است؛ اما نسبت به آن دسته آموزه‌هایی که ریشه در وضع و جعل حدیث در زمان امامان داشته، و موجب بیشترین حساسیت اهل بیت عصمت و طهارت شده است، باید حساس بود؛ همانگونه که اصحاب امامان علیهم السلام نسبت به آنها بیشترین حساسیت را به تبع امامان داشتند و بیشترین کتاب‌ها را در رد آن در زمان خود امامان نگاشتند، افزود: ما امروزه باید تحت هدایت علما و زعمای حوزه خط حفاظت و حراست از مرزهای واقعی فکری شیعه را دنبال کنیم و نباید هر کسی دل‌خواهانه وارد این عرصه حساس شود و چیزی را بر اندیشه‌های شیعه بیفزاید یا از آن کم کند.

آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه لایه سلوکی شیعه نیازمند تقویت است، زیرا اهل بیت علیهم‌السلام هنگام پرداختن به بعد سلوکی شیعه، مفاهیم و ادبیاتی بسیار جدی و قاطع را ارائه می‌کردند؛ همانند جمله {فوالله ما شیعتنا …} و در پی این جمله، ویژگی‌های عبادی و اخلاقی و اجتماعی را ارائه می‌فرمودند، گفت: این ارائه در بر دارنده مفاهیم همراه با سوگند بود به گونه‌ای که به راحتی از آن سخنان می‌توان نتیجه گرفت که اگر کسی فاقد آن مجموعه رفتارها و خصلت‌های سلوکی باشد به صورت قاطع در زمره شیعیان اهل بیت جای نمی‌گیرد.

وحدت امت؛ خط قرمز اهل بیت (ع)

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگرچه عقاید، پایه و اساس و بنیاد است و بدون آن مذهب بی معنا است اما لازم است افزون بر آن عقاید سلوکی نیز شکل گیرد زیرا این سلوک است که انسان، جامعه و زندگی را می‌سازد و انسان را به خدا و آخرت مرتبط و متصل می‌نماید و این فرمایش آنان با اصل قرآنی که می‌فرماید: وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی (نجم/۳۹) هماهنگ است، ادامه داد: البته نه تنها سلوک مهم است بلکه باید در سلوک از دیگران جلوتر هم باشیم، اگر شیعه از حیث سلوک در وضعیت فرو دستی نسبت به دیگران باشد گاه ضررش برای اهل بیت از منفعتش بیشتر خواهد بود.

مبلغی با بیان اینکه شیعه به عنوان بخشی از امت لازم است در کنار اهل سنت، سلوکی در خدمت کیان امت داشته باشد و ما نباید هویت شیعه را طوری تبیین و تعریف کنیم که باعث بر هم زدن وحدت امت شود؛ هویت شیعی یک هویت قرآنی است که به واقع، بخشی از یک هویت اسلامی و قرآنی فراگیر تحت امت به حساب می‌آید؛ از این رو هویت شیعی باید در خدمت امت پیامبر (ص) و وحدت و یکپارچگی آن قرار گیرد، گفت: به بیان دیگر ما نباید هویت شیعی را بریده و فارغ از هویت امت اسلامی تعریف کنیم. هویت شیعی بر حسب تعبیر اصولی لازم است هویت به شرط شیء یعنی به شرط بودن امت و وحدت امت باشد و نه به شرط لا یعنی به شرط نبود امت یا نبود وحدت در امت پیامبر (ع).

وی افزود: برخی افراد که از تقریب می‌ترسند تصور می‌کنند تقریب باعث تضعیف و از بین رفتن عقاید شیعه است در حالی که بنیاد اعتقادی شیعه فراتر از آن است که با یک رویکرد از بین برود؛ بر این اساس این توهین به قرآن است که تصور کنیم دو اندیشه متضاد را کنار هم نهاده است.

مبلغی با بیان اینکه از طرف دیگر تقریب، فرع بر بقا مذاهب و حرمت‌گذاری به حدود و ثغور اعتقادی آنها است، در غیر این صورت اساساً تقریب شکل نمی‌گیرد و اصولاً یکی از خطوط قرمز اهل بیت علیهم السلام هم حفظ یکپارچگی و وحدت امت بود و هیچ گروهی به اندازه آنان اصرار بر حفظ امت نداشتند، ادامه داد: بر اساس قرآن باید بپذیریم که امت، کلان هویت اجتماعی وابسته به اسلام است که هویت‌های مختلف اجتماعی را زیر چتر و پوشش خود جای و به آنها معنای اجتماعی می‌دهد.

وی افزود: این کلان هویت اسلامی وابسته به پیامبر است و اگر امت از بین رفت، یا تضعیف شد، هویت شیعه یا هر هویت دیگر در مسیر تضعیف و تحلیل قرار می‌گیرد؛ بنابراین نه شیعه‌سازی و نه سنی‌سازی هیچکدام متناسب با امت و جایگاه قرآنی امت نیست.

شیعه‌سازی و سنی‌سازی در تضاد با وحدت است

فقیه ناظر در امور حلال کشور با اشاره به اینکه دلیل بر ضرورت نفی شیعه‌سازی و سنی‌سازی در امت این است که شیعه‌سازی یا سنی‌سازی به یکی از دو صورت علنی و در خفاء می‌تواند انجام بگیرد و هر دو ایجاد پیامدهای تخریب گرایانه نسبت به امت دارد، اما انجام آن به صورت علنی جنگ مذاهب را درون امت ایجاد می‌کند که از بین رفتن امکانات و سرمایه‌های امت اسلامی تنها ثمره و دستاورد آن است، گفت: انجام آن به صورت خفا نیز نوعی نفاق و ظاهرسازی را در بدنه امت ایجاد می‌کند و به خوف اتباع مذاهب نسبت به مذاهب خود دامن می‌زند و پیامدهای سنگین را به جامعه اسلامی تحمیل می‌کند، افزون بر اینکه اصولاً خفاء در این زمینه بی‌معناست چون وقتی یک عمل به صورت اجتماعی و فراگیر انجام گرفت نمی‌تواند در خفا باقی بماند بلکه بعد علنی پیدا می‌کند و به اختلاف در امت و مشکلات بزرگ و لاینحل و تمام نشدنی برای آن (معاذالله) منتهی می‌شود.

مبلغی با تاکید بر اینکه اینها همه افزون بر آن است که این عمل یک اشکال اساسی بزرگ را در بر دارد که عبارت از بی اعتنایی بلکه نابودسازی یک اصل قرآنی قوی و محکم تحت عنوان اصل وحدت امت است، ادامه داد: نفی فعالیت معطوف به توسعه مذهب و دعوت به آن، نفی اندیشه انتحال مذهب نیست؛ چه آنکه هر کسی عملاً این امکان را در اختیار دارد که حرف‌ها را درون جامعه اسلامی بشنود و مذهب خود را انتخاب کند و از نظر الهی نیز هر کس در انتخاب مذهب خود مسئولیت دارد، بلکه آنچه مقصود است این است که ما در این زمینه نباید رویکرد، تلاش، فعالیت و عملیاتی داشته باشیم زیرا به وحدت امت و آرامش مذهبی در امت ضربه می‌زند و در آن صورت، نه اسلام، نه امت، نه شیعه و نه هیچ مذهبی در فضای بدون آرامش در جهت اسلام قرار نمی‌گیرد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به لایه سوم شیعه یعنی لایه علمی، گفت: ما در قبال علوم اهل بیت علیهم السلام وظیفه سنگین و اساسی بر دوش داریم؛ لازم است این علوم را اولاً درک کنیم ثانیاً برای ساختن جامعه خود آن را مبنا قرار بدهیم و ثالثاً ناگفته‌ها و بخش‌های درک نشده آن را کشف و رابعاً زیبایی‌های آن را منتشر کنیم.

کد خبر 5128557

منبع: مهر

کلیدواژه: قم وحدت اسلامی احمد مبلغی دین شناسی ویروس کرونا بارش برف خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شیراز بوشهر گرگان کرمانشاه شیوع کرونا دهه فجر قوه قضاییه مشهد سازمان تبلیغات اسلامی شهرکرد علیهم السلام هویت شیعی شیعه سازی اهل بیت ع سنی سازی وحدت امت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای ساختن فیلم از شخصیت‌های تاریخی عجله نکنیم/ اگر فیلمساز بودم، فیلمی درباره «شیخ بهایی» می‌ساختم

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بین ۲۲ فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر سال گذشته (دوره چهل و دوم)، هفت فیلم شخصیت‌های واقعی تاریخ معاصر را سوژه اصلی خود قرار داده بودند.

«آسمان غرب» (شهید شیرودی)، «احمد» (شهید احمد کاظمی)، «بهشت تبهکاران» (احمد دهقان)، پرویزخان (پرویز دهداری)، «صبح اعدام «(طیب حاج رضایی) «مجنون» (مهدی زین‌الدین) و معجزه پروین (پروین اعتصامی) آثاری بودند که با این ویژگی به نمایش درآمده و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفتند. از بین این آثار، دو فیلم «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و «آسمان غرب» ساخته محمد عسگری در قالب اکران نوروزی روی پرده رفتند و همچنان نیز به اکران خود ادامه می‌دهند.

در همین ارتباط، وحید رونقی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در سال‌های اخیر ساخت آثار سینمایی با محوریت شخصیت‌های واقعی در حوزه‌های مختلف موردتوجه فیلمسازان کشورمان قرار گرفته که اتفاق بسیار مسرت‌بخش و خوبی است. این گونه آثار هم زمینه را برای آشنایی مردم با این شخصیت‌های اثرگذار فراهم می‌کننند و هم خلاء قهرمان در سینمای ما را پر می‌کنند.

این صداپیشه سینما و تلویزیون و مجری برنامه‌های سینمایی افزود: سینمای ما از اواسط دهه هفتاد از حضور قهرمان خالی شد. این در حالی بود که چه پیش از انقلاب و چه در سال‌های دهه شصت، حضور شخصیت‌های قهرمان و مواجهه آنها با ضدقهرمان‌ها و بدمن‌ها، انگیزه حضور بسیاری از مخاطبان در سالن‌های سینما بود. زمانی بود که تصویر آقای جمشید هاشم‌پور بر سر در سینما تا حد زیادی فروش یک فیلم را تضمین می‌کرد، اما بعد از مدتی انگار فیلم ساختن درباره قهرمان‌ها چه واقعی و چه قهرمان‌هایی که زاییده تخیل فیلمسازان بودند قبیح شمرده شد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که سینما به وجود قهرمان نیاز دارد تا مخاطب را با خود همراه کند در سینمای هالیوود هم شاهد هستیم که این موضوع یک اصل مهم است. «بلاک باسترها» با قهرمان‌های خیالی ساخته می‌شوند و به شخصیت‌هایی واقعی هم در سینما اهمیتی زیادی داده می‌شود. این در حالی است که عقبه تاریخی و تمدنی ما آمریکا و بسیاری از کشور‌های صاحب سینما قابل‌مقایسه نیست. تاریخ کشور ما سرشار از مشاهیر بزرگ در عرصه‌های مختلف است که به تنهایی می‌تواند سوژه چندین فیلم سینمایی قرار بگیرد.

رونقی افزود: البته مهم‌تر از توجه به این شخصیت‌ها، چگونگی پرداخت دراماتیک به آنها در قالب یک فیلمنامه جذاب است؛ نباید در این حوزه شتابزده عمل کنیم. کاری که برای بسیاری از شخصیت‌های تاریخی انجام شد و نتیجه مناسبی نداشت. من بسیار خوشحالم که در این چند سال فیلم بلندی درباره حاج قاسم و فعالیت‌های ایشان ساخته نشد. در حالی که خیلی‌ها برای ساخت چنین فیلمی عجله داشتند.

این صداپیشه عنوان کرد: اگر قرار است فلمی برای بزرگان این سرزمین بسازیم که ماندگار و تاثیرگذار باید برای آن وقت بگذاریم و در ابتدا آن شخصیت را تحلیل کنیم. این که صرفاً یک قصه را به تصویر بکشیم کاری است که از هر فیلمساز بی‌تجربه و تازه‌کاری هم بر می‌آید. آنچه مهم است کشف پیچیدگی‌های رفتاری، روحی و مزیت‌های آن شخصیت و تبدیل آن به یک قصه جذاب است.

این کارشناس سینما افزود: مهم این است که فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ما چگونه آن شخصیت را در ذهن خودش پرورش دهد و به فهم آن شخصیت و بازیگری که نقش او را ایفا می‌کند برسد. در نهایت هم باید قضاوت را به مخاطب سپرد که آیا فیلم توانسته وجوه جدیدی از آن فراد را در ذهن او بیافریند و شخصیت او را ماندگار کند یا خیر؟

وی در پاسخ به این پرسش که اگر خودش فیلمساز بود ترجیح میداد ازبین شخصیت‌های تاریخی درباره چه کسی فیلم بسازد نیز گفت: چند شخصیت در حوزه‌های مختلف موردعلاقه من هستند، اما شاید مهم‌ترین آنها شیخ بهایی باشد، البته چندین سال پیش سریالی درباره این چهره نامدار تاریخ ایران ساخته شد که در نوع خود قابل تقدیر بود. با این حال زندگی شیخ بهایی به عنوان یک فقیه، شاعر، مهندس و دانشمند وجوه مختلفی دارد که می‌تواند در قالب یک اثر سینمایی هم بدرخشد.

رونقی گفت: ایشان یک فقیه مسلط و متبحر بود و در کنار آن اشعاری نغز و دلچسب هم سروده است و به عنوان شاعر هم شناخته می‌شود. علاوه بر این، از دانشمندان زمانه خود بوده و سازه‌هایی که در عصر صفوی در شهر‌هایی مثل اصفهان ساخته همچنان باعث شگفتی ناظران و کارشناسان است؛ بنابراین فکر می‌کنم ابعاد دراماتیک و جذاب این چهره شاخص تاریخ ایران آنقدر هست که بتوانیم یک فیلم جذاب با مخاطبانی جهانی از او بسازیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • بیانیه بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص انتشار خبر «اقدام عجیب یک دندانپزشک در بابل!»
  • حجاب معرف هویت اسلامی جامعه است
  • حمایت ایران از غزه بیانگر برقراری وحدت بین شیعه و سنی بود
  • برای ساختن فیلم از شخصیت‌های تاریخی عجله نکنیم/ اگر فیلمساز بودم، فیلمی درباره «شیخ بهایی» می‌ساختم
  • بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پی عملیات وعده صادق
  • پروژه هوشمندسازی خدمات دانشگاهی ایران در بخش جوائز سازمان ملل منتخب شد
  • دولت می تواند با عرضه تسهیلات بانکی و زمین شهروندان را برای ساختن خانه های خود توانمند کند
  • تجلیل ازدندانپزشکان شاغل در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • ابدی ساختن امر گذرا