Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، غربی‌ها در حالیکه حادثه سقوط هواپیما در ایران را بسیار برجسته کرده‌اند، هرگز سوالی نپرسیدند که بر سر هواپیمای E-۱۱A که در هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در ولایت غزنی افغانستان به طرز مشکوکی ساقط شد، چه آمده است و حتی سرنشینیان آن چه کسانی بوده‌اند.

اکنون آمریکایی‌ها در آستانه نخستین سالگرد این حادثه، اعلام کرده‌اند که اشتباه خلبان باعث بروز این واقعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ژنرال مارک دی.کلی فرمانده نیروی رزم هوایی ارتش آمریکا مدعی شده است که خلبان به اشتباه موتوری که سالم بوده است را به جای موتور آسیب ددیده خاموش کرده و دیگر قادر به راه‌اندازی دوباره آن نشده است.

این فرمانده آمریکایی، تعداد کشته شدگان این حادثه را تنها دو نفر اعلام کرده که هر دو خلبانان این هواپیما بوده‌اند، در حالیکه در آن زمان اعلام شده بود که پنج نفر از سرنشینان آن کشته شده‌اند و طالبان هم مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

در آن زمان، سخنگوی نیروی نظامی آمریکا هم تایید کرده بود که این هواپیما در منطقه تحت کنترل طالبان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی کابل سقوط کرده است.

سخنگوی طالبان هم در گفت‌وگو با شبکه العربیه تایید کرده بود که این هواپیما مورد هدف این گروه قرار گرفته و تمام سرنشینان آن شامل مقامات رده بالای نظامیان آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

برخی گزارش‌ها از کشته شدن افسر سازمان جاسوسی آمریکا به نام مایکل دی اندریا خبر می‌دادند که مقامات سیا نه آن را تایید و نه آن را رد کردند.

حال با گذشت یکسال از این حادثه، گفته می‌شود تنها پل کی واس و ریان فینوف متعلق به اسکادران رزمی اعزامی به میدان هوایی قندهار در این حادثه کشته شده‌اند.

E-۱۱A، جت تجاری اصلاح شده بمباردیه گلوبال اکسپرس است که به عنوان وای فا در آسمان عمل می‌کند تا امکان ارتباط نیروها را فرانم سازد.

حدود ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی ، خلبانان با هواپیمای E-۱۱A ، به شماره دم ۱۱-۹۳۵۸ ، از قندهار برای یک پرواز رزمی، پرواز کردند. بر اساس گزارش هیات بررسی حوادث نیروی هوایی که در چهار بهمن منتشر شد، حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه از پرواز گذشته بود که موتور چپ به دلیل جدا شدن یک تیغه فن، موتورهواپیما از کار افتاد.

خلبانان صدای انفجار شدید را شنیدند و هواپیما شروع به لرزیدن کرد. سیستم کنترل الکترونیکی دیجیتال هواپیما مشکل موتور را حس کرده و شروع به خاموش شدن کرد. این امر هم از طریق سیستم نشانگر در کابین خلبان و هم از طریق چراغ احتیاط بر روی شیشه خلبانان به خدمه هواپیمای اطلاع داده شد.

این بدان معناست که خدمه گزینه‌های کمی دارند و آنها سعی می کنند به در استان غزنی فرود آیند. هواپیما از ارتفاع و سرعت کافی برای فرود برخوردار نبود و خدمه سعی کردند در زمینی ناهموار فرود آیند. E-۱۱ هنگام برخورد با زمین آسیب دید و حدود ۳۴۰ متر لغزید. هواپیما منهدم شد و خلبانان نیز به شدت مجروح شدند.

پس از سقوط ، فرستنده یاب اضطراری هواپیما فعال شد و A-۱۰ های اطراف برای یافتن مکان هواپیمای منحرف شده، حرکت کردند. آنها آن را یافتند، اما هوا منطقه را تحت الشعاع قرار داده و مانع از بهبودی تیم جست‌وجو و نجات شد که روز سقوط است. روز بعد، خدمه توانستند بقایای خلبانان، ضبط کننده صدای کابین خلبان و ضبط کننده اطلاعات پرواز دیجیتال را بازیابی کنند.

در این گزارش آمده است که این هواپیما پس از آن در همان محل منهدم شده است.

برچسب‌ها سیا افغانستان طالبان ارتش آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیا افغانستان طالبان سیا افغانستان طالبان ارتش آمریکا اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۶۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحراف پراید از جاده و سقوط به دره ۴ مصدوم بر جای گذاشت

خلفی گفت: در حادثه امروز یک دستگاه خودرو پراید پس از برخورد با ال ۹۰ از جاده منحرف و داخل دره سقوط کرد.

وی افزود: این حادثه در ۲۰۰ متری روستای امین آباد جاده برغان در شهرستان ساوجبلاغ اتفاق افتاد که بلافاصله ۲ تیم از امدادگران پایگاه امداد و نجات شهدای مدافع حرم به محل حادثه اعزام شدند.

خلفی اظهار کرد: نجاتگران این جمعیت پس از ارزیابی و انجام اقدامات پیش بیمارستانی به ۲ نفر در محل حادثه درمان سرپایی ارائه دادند و ۲ مصدوم دیگر توسط عوامل اورژانس  به مرکز درمانی منتقل شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • ثبت چهار حادثه سقوط درخت و واژگونی در بندرعباس
  • تفاوت اف ۲۲ و جنگنده جی ۲۰ چیست؟
  • اف-۲۲ آمریکایی بهتر است یا جنگنده جی-۲۰ چین؟
  • تصاویری که از سقوط یک هواپیما در چین ضبط شده / مرگ همه مسافرها (فیلم)
  • ۳ کشته در پی سقوط بالگرد در مکزیک
  • سقوط مرگبار موتور سیکلت از پل در شهرستان رامهرمز
  • انحراف پراید از جاده و سقوط به دره ۴ مصدوم بر جای گذاشت
  • سیل های اخیر در افغانستان دست کم ۳۳ کشته بر جای گذاشته است
  • یک کشته و دو مصدوم در جاده دهدشت به پاتاوه
  • دردسر جدید با پرونده جدید برای بویینگ آمریکا