Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اینکه سایز لباس‌هایتان اخیرا بالا می‌رود می‌تواند ناشی از برخی عادت‌های ناسالم باشد، اما علت چاق شدن کم کاری تیروئید هم می‌تواند باشد. کم کاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید که مسئول متابولیسم است به اندازه کافی هورمون تیروئید برای تأمین نیاز‌های بدن تولید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش ۷ علامتی را که نشان دهنده چاقی بر اثر تیروئید است، بیان کرده‌ایم.

۱. همیشه خسته هستید

حتی بعد از خواب کامل شبانه با بیدار ماندن مشکل دارید؟ خستگی مداوم، خواب آلودگی و کمبود انرژی از موارد مرتبط با بسیاری از بیماری‌هاست، اما به شدت با کم کاری تیروئید مرتبط است. اگر موضوع همین باشد، پزشک کمک خواهد کرد که این علت چاق شدن و افزایش سایز را برطرف کنید.

۲. درد عضلانی دارید

اگر حتی زمانی که ورزش نکرده‌اید یا کار سنگین انجام نداده‌اید درد عضلات دارید، ممکن است مشکل تیروئید داشته‌باشید و علت چاق شدن شما همین باشد. غده تیروئید هورمون‌هایی برای کنترل متابولیسم بدن ترشح می‌کند. کم شدن این هورمون‌ها به معنی متابولیسم کندتر و اختلال در نحوه سوزاندن انرژی در بدن است که می‌تواند بر احساس عضلات تأثیر بگذارد.

۳. فراموشکار شده‌اید

پایین بودن هورمون تیروئید می‌تواند باعث فراموشی و ضعف حافظه شود. از آنجا که کمبود این هورمون همه چیز را کند می‌کند، عملکرد‌های عصبی نیز پس از مدتی آسیب می‌بینند.

۴. سطح کلسترول‌ خونتان بالاست

سطح بالای کلسترول خون می‌تواند نشانه مشکل تیروئید باشد. اگر دچار این مشکل شده‌اید بد نیست برای بررسی تیروئیدتان به پزشک مراجعه کنید؛ شاید همین علت چاق شدن شما باشد. 

۵. افسرده شده‌اید

افسردگی می‌تواند با علائم دیگر کم کاری تیروئید مانند خستگی، ضعف عضلانی و مشکل در تمرکز مرتبط باشد. با کم کار شدن تیروئید، بسیاری از عملکرد‌های بدن دچار مشکل می‌شوند، جای تعجب نیست که حس افسردگی بر شما غلبه کند. اگر این علائم را در کنار هم دارید، تیروئید می‌تواند علت چاق شدن شما باشد.

۶. پوست‌ بدنتان خشک شده‌است

به نظر می‌رسد که هر چه کرم مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، هیچ تاثیری ندارد. خشکی پوست می‌تواند یکی از علائم کم کاری تیروئید باشد. تغییر در بافت و ظاهر پوست به دلیل کاهش گردش خون در نتیجه عملکرد کم تیروئید است. اگر خشکی پوست را در کنار افزایش سایز تجربه می‌کنید، کم کاری تیروئید می‌تواند علت چاق شدن شما باشد.

۷. مشکلات هضم دارید
‌می‌دانیم که یبوست موضوعی است که هیچ کس دوست ندارد در موردش صحبت کند، اما اگر نمی‌توانید مشکلات روده‌ را حل کنید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به پزشک‌ مراجعه کنید. بدون داشتن مقدار کافی هورمون تیروئید کنترل کننده متابولیسم، بسیاری از عملکرد‌های بدن شما کند می‌شوند که یکی از آن‌ها عملکرد دستگاه گوارش است. این مشکل می‌تواند نشان دهد که علت چاق شدن شما تیروئید است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کم کاری تیروئید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۷۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج تحقیقات ؛ غذای پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد

به گزارش مدیکال نیوز، چاقی خطر ابتلا به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلا به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

• بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

• دیابت نوع ۲

• اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

• برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • صدور و تمدید ۹۹ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد در چهارمحال و بختیاری
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • نتایج تحقیقات ؛ غذای پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند
  • صدور ۱۲۹ فقره پروانه کاربرد نشان استاندارد در استان سمنان
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است