Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@23:47:59 GMT

ضرر ۱۰۰۰ تومانی کشاورزان در تولید هرکیلو گندم

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۷۳۶۰

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، محمدجواد عسگری با اشاره به گذشت حدود 50 روز از ابلاغ قانون اصلاح خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی و یادآوری وظیفه دولت در خرید محصولات کشاورزی گفت: طبق اصل 123 قانون اساسی دولت موظف است محصولات کشاورزی را بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری کند و شورای قیمت گذاری پیش از شروع سال زراعی جدید قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و اولویت‌ها را مشخص کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از نقش تشکّل‌های کشاورزی در شورای قیمت گذاری گفت و افزود: با وجود نماینگان کشاورزان و ناظران مجلس روند قانون اصلاح خرید تضمینی محصولات کشاورزی تسهیل خواهد شد.

عسگری افزود: با تشکیل شورای قیمت گذاری کشاورزان و تشکل‌های تولید محصولات کشاورزی روند قیمت گذاری‌ها تسریع و منطقی خواهد شد. نگاه کلی مجلس بر امنیت غذایی مردم و قیمت گذاری مناسب بر اساس میزان هزینه‌های تولید است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "دولت در عدم معرفی نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی به شورا وقت کشی می‌کند"، گفت: تحریم‌ها 20 درصد در ایجاد مشکلات اقتصادی نقش داشته است و مابقی سوء مدیریت و بی تدبیری است. ماموریت مجلس انجام شده است و کمیسیون کشاورزی هم پیگیری می‌کند.

بر اساس قانون مصوب مجلس و تایید شورای نگهبان، شورای قیمت گذاری متشکل از 9 نفر است که 3 نفر از دولت، 3 نفر از تشکل‌های بخش کشاورزی و 3 نفر هم کشاورزند که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین خواهد کرد ضمن اینکه 2 ناظر از مجلس نیز بر کار شورا نظارت دارند، اما حق رأی ندارند.
مجلس شورای اسلامی دو نماینده عضو کمیسیون کشاورزی را برای حضور در این شورا معرفی کرده و فقط معرفی دو کشاورز خبره مانده که باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی معرفی شوند.

عسگری گفت: دخالت کشاورزان در تعیین قیمت‌های خرید تضمینی اتفاق خوبی است که می‌تواند موجب افزایش انگیزه تولیدکنندگان شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان منتظر تشکیل شورا و اصلاح نرخ‌های اعلامی از سوی شورای اقتصاد هستند، گفت: تعلل در تشکیل شورای قیمت گذاری همانند تأخیر شورای اقتصاد در اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تأثیر منفی بر کشت محصولات استراتژیک مانند چغندر قند گذاشته و تأمین امنیت غذایی را با مخاطره مواجه می‌کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در ارتباط تصویری گفت: با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی مجلس و ابلاغ رئیس جمهور امیدواریم امسال قیمت گذاری مناسبی از شورای 9 نفره قیمت‌گذاری ارائه شود.

محمد شفیع ملک زاده  با بیان اینکه کشاورزان انتظار دارند نرخ قیمت ها تغییر کند، افزود: گندم با هزینه بیش از 5 هزار تومان تولید می‌شود، اما قیمت خرید تضمینی این محصول 4 هزار تومان تعیین شده است. قیمت گذاری نامناسب و دیرهنگام باعث دلسردی کشاورزان می‌شود. کشاورزان هر سال با ضرر و زیان همراه هستند.

او گفت: قیمت‌های خرید تضمینی مورد رضایت کشاورزان نیست و باید اصلاح شود. تاخیر در قیمت گذاری باعث تولید نامناسب نیاز بازار می‌شود چیزی که در سال گذشته با افزایش تولید گوجه فرنگی و عدم صادرات این محصول اتفاق افتاد. انتظار داریم عملکرد شورای قیمت گذاری از عملکرد شورای اقتصاد پیشین بهتر و به نفع تولید محصولات کشاورزان باشد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: تضمینی محصولات کشاورزی شورای قیمت گذاری کمیسیون کشاورزی خرید تضمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۷۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تولید بذر گندم در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان

اردشیر شهرکی   معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تبریک ۳۱ فروردین روز ملی گندم ونان میزان نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد وگفت: سالانه بین ۶ تا هفت هزار تن بذر در فصل کشت مورد نیاز کشاورزان سیستان وبلوچستان است.

وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر بذر تولیدی سیستان و بلوچستان، از سایر استان‌ها نیز بذر گندم وارد می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با همراهی مراکز تحقیقات، ارقام اصلاح شده که مقاوم به تنش‌های محیطی است و عملکرد بالایی دارند برای کشت در منطقه به کشاورزان معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم در سال زراعی  تاکنون کشاورزان ۶ هزار و ۱۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل داده‌اند، بیان کرد: امسال ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان وبلوچستان به کشت گندم اختصاص یافته که با مشارکت کشاورزان، ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزارهای تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.

شهرکی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی است.

وی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل داده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تولید بذر گندم در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد