Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:17:47 GMT

تولید ذرت  دانه ای در یزد ۷۳ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۸۲۱۱

تولید ذرت  دانه ای در یزد ۷۳ درصد کاهش یافت

محمدعلی حاتمی زاده روز یکشنبه در بازدید از تولیدات محصولات زراعی ابرکوه در گفت‌ وگو با ایرنا ، افزود: سرمای زودرس پاییزه، وقوع ۲۵سال خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و پر آبخواه بودن این محصول ، علت کاهش تولید است .

وی بابیان اینکه از مجموع هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زیرکشت ذرت در استان ، هزار و ۲۰۰ هکتار آن به ذرت دانه ای اختصاص دارد ، اظهارکرد: این میزان تولید در سال زراعی جاری نسبت به سال ماقبل ۳۰۰ هکتار کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاتمی زاده بابیان اینکه این میزان تولید ذرت با سه دستگاه کمباین در شهرستان‌های خاتم ، ابرکوه و بهاباد برداشت شد ، ادامه داد: متوسط تولید ذرت دانه ای ۶.۵ تن و در بعضی مزارع استان تا هشت تن در هکتار رسید که محصول تولیدی بیشتر برای مرغ داری های استان مصرف می‌شود.

این مسوول با اشاره به تبعات خشکسالی و کم‌آبی ، توسعه کشت محصول ذرت به روش نشایی و استفاده از نوار « تیپ» را از جمله سیاست‌ها و اهداف وزارت جهاد کشاورزی در استان یزد برشمرد.

حاتمی زاده تأکید کرد: کشاورزانی که بخواهند در سال آتی نسبت به کاشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای اقدام کنند ، باید علاوه بر توسعه کاشت نشایی نسبت به تجهیز مزارع به آبیاری نوین (تیپ ) از هم‌اکنون اقدام کنند.

وی با اشاره به تبعات خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: تلاش داریم در کاشت ذرت دانه‌ای در سال‌های آتی علاوه بر استفاده بذر جدید از ارقام زودرس ، کشت محصول کم آبخواه در استان توسعه یابد.

۶۰۰ کشاورز در تولید محصول ذرت فعالیت دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: ۰۰ کشاورز در تولید  محصول ذرت در استان فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: سه مرکز ذرت خشک کنی در شهرستان خاتم  کار آماده سازی و خشک کردن ذرترا انجام میدهد.

این مسوو ادامه داد: در راستای اهداف طرح ۱۰ ساله اصلاح الگوی کشت در استان و تحقق اقتصاد مقاومتی،  پیش بینی می شود عملکرد ذرت دانه ای در مزارع موجود  به ۹.۵ تن در هکتار برسد.

۴۲۵ هزار تن علوفه در استان یزد تولید شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین گفت: امسال برای تامین علوفه مورد نیاز دام های استان ۴۲۵ هزار تن علوفه تولید شد که به دلیل جایگزینی محصولات کم آبخواه و اصلاح الگوی کشت ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد.

حاتمی زاده ، افزود: این میزان تولید از ۱۰ هزار و ۷۰ هکتار اراضی کشاورزی تا پایان آبان ماه برداشت شد که کشت آن از اسفند ماه پارسال آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه امسال ادامه داشت.

وی با بیان اینکه ۹ رقم علوفه در استان برای تامین خوراک دام تولید می شود، اضافه کرد که سطح زیرکشت آن شامل سورگوم ۷۰۰ هکتار، ذرت علوفه ای ۴۵۰ هکتار، ارزن ۸۷۰ هکتار، چغندر علوفه ای ۵۰۰ هکتار، منداب علوفه ای هزار و ۹۰۰ هکتار ، شغلم علوفه ای ۹۵۰ هکتار، خسیل علوفه ای هزار و ۵۰۰ هکتار و هویج علوفه ای ۲۸ هکتار است.

یزد چهار میلیون و ۵۳۳ هزار واحد دامی دارد  که ۱۴۳ هزار و ۵۶۱ رأس آن گاو شیری و گوساله است که سالانه ۲۸۹ هزار تن شیرخام  و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز استحصال می شود ، همچنین از یک هزار و ۱۰۰ واحد طیور،۶۰ هزار تن گوشت مرغ ، ۲۷ هزار و ۹۰۰ تن تخم‌مرغ ، چهار هزار و ۴۰۰ تن گوشت سایر ماکیان و ۲۴۷ تن دیگر فراورده ها تولید می شود.

مجموع اراضی قابل کشت یزد در ۱۰ شهرستان استان ۱۱۳ هزار و ۷۶۰  هکتار است که ۳۲ هزار و ۶۶۹ هکتار ( ۲۹ درصد) به کشت محصولات زراعی و بقیه به باغی و گلخانه ای اختصاص دارد.

با توجه به کم آبی و محدودیت های منابع آبی سالانه یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن انواع فرآورده های زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی از سوی ۱۱۷ هزار و۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار فعال (اشتغال ۱۳ درصد ) به ارزش حدود ۱۵۴ هزار میلیارد ریال تولید می شود.

یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران که کم آب و کم بارش است قرار دارد و ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی  می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها برداشت محصول یزد کشاورزی دام و طيور ابرکوه اراضی کشاورزی بهاباد خاتم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول یزد کشاورزی برداشت محصول یزد کشاورزی دام و طيور ابرکوه اراضی کشاورزی بهاباد خاتم اخبار کنکور ذرت دانه ای حاتمی زاده علوفه ای هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکزمهاباد؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش دو برابری سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در استان گفت: برنامه ابلاغی امسال کشت پنج هکتار از اراضی دانه روغنی کلزا بود که چهار هزار و ۳۵٠ هکتار از مزارع به کشت این دانه روغنی اختصاص یافته است.

خسرو شهبازی، با بیان اینکه در سال گذشته کشت کلزا در دو هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده بود، افزود: این آمار نشان می دهد که سطح زیر کشت این دانه روغنی در مقایسه با پارسال در استان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

شهبازی، با بیان اینکه برداشت دانه روغنی کلزا از اواخر خرداد آغاز شده و تا اواسط تیر ماه ادامه خواهد داشت،اضافه کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۱ هزار تن کلزا از اراضی سطح زیر کشت در استان برداشت شود.

دیگر خبرها

  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی
  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی