Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:15:58 GMT

جایگاه ایران در دیپلماسی گردشگری کجاست؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۸۷۰۲

جایگاه ایران در دیپلماسی گردشگری کجاست؟

ایسنا/یزد دبیر فراکسیون گردشگری مجلس با انتقاد از وضعیت دیپلماسی گردشگری کشورمان، تحول اساسی در ساختار سفارت‌خانه‌ها متناسب با توسعه اقتصاد گردشگری را خواستار شد و تاکید کرد: تا زمانی که در ساختار سیاسی و ایجاد زیرساخت‌های استان‌ها چنین مسائلی مطرح است، نمی‌توانیم منتظر معجزه باشیم.

«محمد صالح جوکار» در نشست هم‌اندیشی با فعالان گردشگری استان یزد که با حضور وزیر میراث شب گذشته در استانداری یزد برگزار شد، به تاثیر مشکلات تورم، کاهش ارزش پول ملی و کرونا در تعطیلی و رکود گردشگری اشاره کرد و گفت: ۲۲ هزار شغل در این زمینه را به واسطه رکود گردشگری از دست دادیم که این مسئله به تنهایی یک فاجعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به غیرقابل تحمل بودن آسیب‌های وارده به بخش گردشگری و نبود مصوبات اجرایی در این خصوص، گفت: برای رفع این مشکلات، خود دولت هم زیر بار نرفت.

جوکار با تاکید بر این که لازم است در خصوص نجات گردشگری فکری اساسی شود، اظهار کرد: جوامعی مانند جامعه هتلداران در حال حاضر کشش کافی ندارد و افراد مجرب نیز گردشگری را رها کرده‌اند و این صنعت در آینده‌ای کوتاه، خالی از آدم‌های مدیر و مجرب می‌شود.

این نماینده مردم به ظرفیت بالای گردشگری یزد اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بحث تحریم‌ها وجود دارد و لازم است که سند تحولی در این زمینه تدوین شود.

وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، راهبردها تدوین شده و این زیرساختها باید فراهم شود، عنوان کرد: یزد دارای فرودگاه بین المللی است ولی پایه‌ی فعایت آن، گردشگری نیست و حتی یک پرواز بین المللی ندارد.

این مسئول با طرح این سوال که آیا این شهر جهانی استانداردهای لازم را دارد؟ تصریح کرد: در زمینه معرفی یزد اقدامی نشده و علاوه بر آن در حوزه دیپلماسی گردشگری جایگاه مشخصی نداریم و حتی سفارت‌خانه‌های ما تغییری مطلوبی در این رابطه نداشته‌اند.

وی با تاکید بر این که تحول اساسی در ساختار سفارت‌خانه‌ها الزامی است، گفت: ما رایزن گردشگری نداریم و تا زمانی که در ساختار سیاسی و ایجاد زیرساخت‌های استان‌ها چنین مسائلی مطرح است نمی‌توانیم منتظر معجزه باشیم.

وی با اشاره به یزد به عنوان اولین استان تدوین کننده سند توسعه گردشگری، بیان کرد: یزد می‌تواند در این زمینه، استان پایلوت در کشور شود.

جوکار با اشاره به ضعف در حوزه پژوهش و آموزش، گفت: گردشگری قوانین استثنا لازم دارد به طوری که بتواند محورها و ویژگی‌های اساسی هر استان را به طور مجزا در برگیرد.

وی به لزوم در نظر گرفتن توسعه روستاها و احیای روستاهای هدف نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید برنامه خود را در این مورد ارائه کند و از ظرفیت فراکسیون گردشگری استفاده کند.

این نماینده مجلس به بافت تاریخی یزد و لزوم توجه ویژه به آن نیز اشاره کرد و با تاکید بر استفاده این بخش از ظرفیت‌های مردمی، گفت: اگر در خصوص تسهیلات و معوقات مربوط به احیا و بهسازی بافت تاریخی همکاری بیشتری شود، می‌توان انگیزه بیشتری نسبت به بازنگری در این حوزه داشت.

وی با بیان این که اقتصاد گردشگری باید محور توسعه آینده یزد شود، تاکید کرد: توسعه آلاینده‌ها و ایجاد شغل و صنایع به نفع بشریت نیست و جامعه را به سمت سخت افزاری شدن سوق داده است.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس به لزوم مدیریت دولت و هدایت و نظارت در این باره اشاره کرد و گفت: باید دولت در این مسئله ورود و مدیریت کند.

جوکار همچنین خواستار افزایش و ارتقای جایگاه اداره کل میراث فرهنگی یزد متناسب با شهر جهانی شد.

«محمدرضا صباغیان بافقی» نماینده مردم مهریز، بهاباد، بافق، خاتم و ابرکوه نیز در این نشست ضمن گلایه از این که عدالت در گردشگری رعایت نمی‌شود، گفت: پنج شهرستان حوزه انتخابیه بنده شامل بخش‌های محروم استان است که خود این نوع محدوده‌بندی هم گویای بی‌عدالتی است که از گذشته تحمیل شده اما مسئله غفلت از ظرفیت‌های گردشگری برخی از شهرستان توجیهی ندارد.

وی به تعدد آثار تاریخی شهرستان‌های محرومی مانند بهاباد اشاره کرد و گفت: تاکنون یک وزیر به شهرستان بهاباد نیامده و گویا مردم این مناطق هیچ مشکل و انتظاری از مسئولان خود ندارند.

صباغیان با بیان این که این شهرستانها کمتر مورد توجه وزرا و مسئولان قرار می‌گیرند، از مقام عالی وزارت گردشگری خواست تا ظرفیت‌های گردشگری این مناطق را دریابند و به وعده های خود در این خصوص عمل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری فراکسیون گردشگری مجلس نماينده يزد و اشكذر دیپلماسی گردشگری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۸۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه عباس آخوندی برای روزهای بعد از حمله سپاه به اسرائیل /تا آخرین لحظه طرفدار دیپلماسی هستیم /هیچ کس در منازعه دست خود را رو نمی کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس آخوندی، وزیر راه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در یادداشتی در کانال تلگرامی اش درباره حمله سپاه به اسرائیل نوشت؛

این چند جمله را برای ثبت در تاریخ می نویسم. و با امید آن‌که با عقل سردِ سرد، دور از هیجان و با تدبیر مقامات تصمیم‌گیر امکان گریز از درگیری در جنگ فراهم شود.

در این موقعیت از تاریخ ایران باید به شدت نگران نفوذ سرویس‌ها و آشفته‌سازی فضا بود. فکر نکنیم، فضای هیجانی موجود، لزوما متضمن منافع ملی است. عقل سرد و تدبیر بر هیجان ارجحیت دارد.

عنوان حمله ایران به تاسیاست نظامی اسرائیل، تنبیه، دفاع از حیثیت ملی ایران، بازدارندگی و تمام بود. استحاله از این وضعیت به یک وضعیت جنگی و حماسی سم مهلک سیاست ایران در این مقطع است.

خط تبلیغی ایران باید این باشد که ما آنجا که لازم بود توانمان را نشان دهیم، دادیم. حالا همانند یک پیروز باید از صحنه بیرون بیاییم. نه آن‌که در صحنه بمانیم و ندای هل من مبارز سر دهیم. ما باید در اوج، از صحنه خارج شویم. ماندن ما در میدان ما را از اوج به زیر خواهد کشید.

سیاست تبلیغی ایران باید این باشد که ما تا آخرین لحظه طرفدار دیپلماسی هستیم و به آن وفادار خواهم ماند. البته که هوشیاری خود را برای دفاع از سرزمین ایران حفظ خواهیم کرد و برای آن جان‌فشانی خواهیم نمود. اینکه وزارتخارجه ما بگوید زمان پاسخ‌گویی ما به لحظه کاهش یافته است، این عین بی‌سیاستی است.

هیچ کس در منازعه دست خود را رو نمی کند و برای خود پیشاپیش مشکل ایجاد نمی‌کند. او باید بگوید ما امیدواریم که تمام کشورهای جهان راه دیپلماسی را در پیش بگیرند. ایران باید تاکید کند که آماده مذاکره در تمام سطوح و با تمام کشورهای جهان و سازمان ملل برای استقرار امنیت در جهان و منطقه است.

من از مقاله‌ای که امروز بایدن تحت "عنوان لحظه حقیقت اوکراین و اسرائیل" انتشار داد، اتخاذ یک سیاست سه مرحله‌ای را استنباط می‌کنم. مرحله اول مخالفت با تشدید جنگ، مرحله دوم اجازه درگیری و به قول خودشان دفاع از خود به اسرائیل و مرحله سوم ایجاد اجماع جهانی و منطقه‌ای برای یک نوع تحریم همه‌جانبه علیه توانمندی دفاعی ایران است.

البته این روش سیاسی بایدن در درگیری‌های قبلی هم بوده‌است. در این مورد نیز به همین نوع عمل می‌کند و اینک در مرحه دوم به مفهوم رفع منع است. در مرحله بعدی وارد فرایند اجماع‌سازی علیه ایران خواهد شد. قطعا در این مرحله همه‌ی کشورهای منطقه به او خواهند پیوست.

این را از موضع‌گیری وزرای خارجه انگلستان و آلمان در روز جاری نیز می‌توان فهمید. روسیه و چین نیز در یک فرایند زمان‌بر؛ تاکید می‌کنم زمان‌بر و نه فوری و در موقعیت‌هایی که ساخته خواهد شد با آن موافقت خواهند کرد و یا دستِ‌کم مخالفت نخواهند نمود. بنابراین، از قضا سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896600

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» نمایش قدرت ایران بود
  • «هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!
  • صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • هماهنگی میدان و دیپلماسی از عوامل مهم موفقیت عملیات وعده صادق بود
  • مسیر رسیدن به سرزمین های بهشتی ایران از کجاست
  • توصیه عباس آخوندی برای روزهای بعد از حمله سپاه به اسرائیل /تا آخرین لحظه طرفدار دیپلماسی هستیم /هیچ کس در منازعه دست خود را رو نمی کند
  • زمان دیپلماسی است، نه جنگ/ فضا را سرد کنید؛ گرم نکنید
  • فیلم/ گاوصندوق رژیم صهیونیستی کجاست؟
  • وحدت «میدان و دیپلماسی» در موفقیت های ایران نقش آفرین است