Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: دکتر نادر توکلی در گفتگو با ایسنا، باره وضعیت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان تهران، گفت: در چند روز اخیر با توجه به اینکه محدودیت‌ها برداشته شده است، طبیعتا به نظر می‌رسد که این موضوع ممکن است افزایش موارد ابتلا و مراجعه را ایجاد کند. معمولا افزایش بار مراجعه و بیماری دو هفته بعد از انجام رفتار‌های پرخطر ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فاکتور‌های نگران کننده برای بروز موج چهارم کرونا

وی با بیان اینکه افزایش آماری را در قسمت سرپایی شاهد بوده‌ایم و برخی بیمارستان‌ها در بخش سرپایی افزایش مراجعه داشته‌اند، افزود: دیروز هم تعداد فوتی‌ها در شهر تهران ۱۲ نفر در بیمارستان‌ها بوده است. منتها به نظر می‌رسد با توجه به چیزی که در سطح جامعه می‌بینیم که مراکز خرید بسیار شلوغ‌تر شدند و عملا در ساعات عصر و شب مقداری تردد‌ها بیشتر شده است و موج سرما هم در حال حاضر در شهر تهران افزایش یافته است، بیانگر یکسری فاکتور‌هایی است که ما را نگران بروز موج چهارم بیماری در کشور می‌کند.
افزایش ابتلا به کرونا در کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال

توکلی با بیان اینکه در شرایط فعلی اینکه مردم فکر کنند که میزان بیماری بسیار کم شده و بیماری عملا از بین رفته، تصوری واقعا خطرناک است، ادامه داد: از طرفی شاهد هستیم طی دو الی سه ماه اخیر، میزان بروز بیماری در کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال هم بیشتر شده است که این هم خطر دیگری است. از طرفی بحث بازگشایی مدارس هم از سوی آموزش و پرورش مطرح شد؛ این‌ها چند عاملی هستند که این پیش‌بینی و پیشگویی را ایجاد می‌کنند که امکان اینکه آغاز موج چهارم بیماری را در اواسط بهمن ماه شاهد باشیم، وجود دارد و این موضوع بسیار خطرناک است؛ چراکه هنوز واکسیناسیون هم آغاز نشده است.

وی با بیان اینکه درست است که میزان فوتی‌هایمان نسبت به چند ماه گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: در حالی که اگر چند عاملی را که مطرح کردم، کنار یکدیگر قرار دهیم و از طرفی مردم هم توجه‌شان به این موضوعات جلب نشود، شرایط خوبی را ایجاد نمی‌کند و منجر به ایجاد مشکلاتی در آینده می‌شود.
نتیجه عادی انگاری‌ها تا ۲ هفته دیگر

توکلی با بیان اینکه در تعطیلات اخیر موج سفر‌ها را به استان‌های شمالی و جنوبی کشور شاهد بودیم، گفت: دیدیم که به عنوان مثال در ورودی جزایر جنوبی کشور، تجمع بسیار زیادی بود. قاطعانه می‌توان گفت که اکثر ابتلا‌ها در سطح جامعه، ناشی از رفتار‌های پرخطر درون خانواده، درون دوستان و آشنایان و... است و این جمع‌ها بیشترین عامل خطر ابتلا به کرونا است. در عین حال بسیاری از بیمارانی هم که فوت می‌کنند، متاسفانه دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند. البته تجربه و هماهنگی در کادر درمان نسبت به قبل برای درمان بیماران کرونایی بیشتر شده است، اما این موضوع دلیل بر عدم رعایت مردم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نباید از موج چهارم بیماری غافل شویم، گفت: نتیجه عادی انگاری‌ها را دو هفته بعد از رفتار‌های پرخطر خواهیم دید.

توکلی درباره وضعیت بیماری در کودکان و نوجوانان، گفت: البته در این رده سنی شدت بیماری بیشتر نیست، اما مساله‌ای که وجود دارد، افزایش ابتلا در این رده سنی است و خطرش این است که این افراد می‌توانند ویروس به افراد سنین بالاتر منتقل کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: ستاد مقابله با کرونا کودکان نوجوانان موج چهارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۸۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبله مرغان؛ بیماری شایع اولین فصل سال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛مسعود مردانی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به آبله مرغان در فصل بهار افزایش می‌یابد، اظهار کرد: عامل ابتلا به آبله مرغان یک بیماری ویروسی حاد است که منجر به بروز تب و بثورات جلدی (جوش‌های پوستی) در فرد مبتلا خواهد شد.

وی افزود: درگذشته این بیماری مخصوص کودکان بود اما با افزایش سطح بهداشت در جامعه کودکان در مراحل ابتدایی زندگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و در بزرگسالی با آبله مرغان درگیر می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نشانه‌های ابتلا به آبله‌مرغان در بزرگسالان به مراتب شدیدتر از کودکان است خاطرنشان کرد: این بیماری ارتباط مستقیم با سن دارد، هر چه سن ابتلا افزایش یابد علامت‌های بیماری نیز شدید‌تر است.

مردانی یادآور شد: جوش‌های پوستی آبله مرغان در قسمت‌های مختلف بدن مانند سر، صورت، اندام و در برخی موارد در تمام بدن ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره حاد این بیماری هفت روز است تاکید کرد: در برخی افراد بهبود بین دو تا  سه هفته نیز ادامه دار است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از دست دادن و دیده بوسی با مبتلایان خودداری کنند، خاطرنشان کرد: این بیماری واگیر‌دار است به شکلی که با کوچک‌ترین تماس با فرد آلوده، بیماری انتقال می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه معمولا این بیماری در کودکان سالم خفیف است و در موارد شدید، ضایعات می‌تواند تمام بدن را پوشش دهد اضافه کرد: ممکن است در گلو، چشم‌ها و غشاهای مخاط مجرای ادرار و واژن نیز نشانه‌هایی از بیماری ایجاد شود.

به گفته وی بثورات تاولی و خارش دار ناشی از عفونت آبله مرغان بین یک هفته تا 20 روز (بسته به شرایط فرد متفات است) پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر خواهد شد  و معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز این بیماری نشانه‌های خود را دارد.

مردانی به برخی از نشانه‌های آبله مرغان که ممکن است یک یا دو روز قبل از بثورات ظاهر شوند اشاره کرد و افزود: تب (اغلب با تب خفیف ۳۷.۸ تا ۳۸.۹ درجه‌ی سانتی‌گراد شروع می‌شود)، کاهش اشتها، سردرد، خستگی و احساس ناخوشی عمومی از جمله نشانه‌های این بیماری است.

وی با بیان اینکه زمانی متوجه شدید خودتان یا فرزندتان، نشانه‌های ابتلا به آبله مرغان را دارد باید به پزشک عفونی یا عمومی مراجعه کنید، اضافه کرد: پزشک با معاینه‌ی ضایعات و در نظر گرفتن سایر علامت‌ها می‌تواند بیماری را تشخیص دهد، همچنین در صورت لزوم، برای کاهش شدت بیماری و درمان عوارض ناشی از آن، دارو تجویز می‌کند.

مردانی توصیه کرد: در صورت ابتلا به آبله‌مرغان ضایعات را نخارانید ممکن است خاراندن ضایعات شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار ‌دهد و همچنین می‌تواند باعث برجای ماندن محل ضایعات شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان
  • آبله مرغان؛ بیماری شایع اولین فصل سال
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟
  • چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟