Web Analytics Made Easy - Statcounter

حلاج عنوان کرد: مهمترین نقد وارد به لایحه این است که، مسئله تشریفات قرارداد در مشارکت عمومی_خصوصی به شدت مسکوت مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بی قاب بی نقاب» با موضوع قانون برگزاری مناقصات و قراردادهای مشارکت عمومی_خصوصی با حضور شهرام حلاج، پژوهشگر طرح های عمرانی و معاملات عمومی مرکز پژوهش های مجلس روانه آنتن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حلاج در آغاز گفت: چه خصوصی سازی و چه مشارکت عمومی_خصوصی که در آن پای حقوق مردم در میان باشد و این دارایی مورد معامله باشد قواعد کلی ثابت است و در تمام دولت های دنیا حساسیت در این بخش به شدت بالاست.

وی تاکید کرد: بر اساس پژوهش های جهانی، معاملات دولتی پرمفسده ترین مقوله در حکمرانی دولتی است، یعنی بالاترین میزان رشوه در این حوزه مبادله می شود.

این پژوهشگر طرح های عمرانی خاطر نشان کرد: مهمترین نقد وارد به لایحه این است که، مسئله تشریفات قرارداد در مشارکت عمومی_خصوصی به شدت مسکوت مانده است، یعنی لایحه در دوره ای که تشکیل قرارداد یا فرآیند واگذاری یا اعطای قرارداد نامیده می شود به شدت ضعف دارد و تقریبا چیزی درباره آن نگفته است‌.

حلاج در ادامه مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با اشاره به حضور کارشناس صندوق بین المللی پول در جلسات تدوین لایحه مشارکت عمومی_خصوصی گفت: این کارشناس هم عقیده داشت با توجه به حجم لایحه، دست کم دو صفحه و نیم برای تشریح تشریفات تشکیل قرارداد لازم است.

وی ادامه داد: ماده 89 قانون محاسبات عمومی کشور که قانون مادر در حوزه مالی و محاسباتی است عنوان می کند؛ مجلس باید تشریفات معاملات یعنی مناقصه و مزایده را تعیین کند در حالی که در لایحه در این باره سکوت شده است. لایحه جدید تمام قوانین قبلی را ملغی کرده است و عنوان می کند تمام کارها بر مبنای دستورات لایحه خواهد بود که بعدا اعلام می شود.

به عقیده کارشناس مرکز پژوهش های مجلس زمانی که فرصت بهره برداری به کسی اعطا می شود، حقوق هم به آن شخص واگذار می شود یعنی با این توجیه که سخت افزار به کسی اعطا نمی شود نمی توان گفت واگذاری صورت نگرفته است. حتی گاهی در مشارکت های عمومی_خصوصی انحصار می بخشیم که باید به حقوق توجه زیادی داشت. بنابراین نگاه سخت افزاری ممکن است ما را فریب دهد.

حلاج در خاتمه تاکید کرد: اصلاح و دستکاری قوانین یک کشور مانند جراحی یک موجود زنده است که بسیار پرهزینه و دردآور است. در برخی موارد دولت باید آیین نامه ها را به روز کند و در حوزه قانون هم نباید کل حوزه قوه مقننه را سلب کرد بلکه باید موارد دارای مشکل را برای اصلاح مشخص کرد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاملات معاملات تجاری ثبت معاملات مشارکت عمومی خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد آغاز شد

تین نیوز

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه یکی از خبرهای امیدبخش روزهای اخیر، نهایی شدن قرارداد خرید اتوبوس های نو برای مشهد است، گفت: هر ماه شاهد ورود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به چرخه خدمات رسانی ناوگان حمل ‎ونقل عمومی خواهیم بود و خوشبختانه قرارداد خرید ۵۹ دستگاه اتوبوس نیز حل و فصل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حسن موحدیان امروز ۳ اردیبهشت ماه، در صد و سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با گرامیداشت دوم اردیبهشت ماه، سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این روز را به صورت ویژه به پاسداران گرانقدر و جان ‎بر کف تبریک می گویم. سپاه پاسداران در عمر بیش از چهار دهه خود خدمتگزار مردم بوده، در زمینه های نظامی، دوران دفاع مقدس و عقب راندن دشمن بعثی، عمران و آبادانی، مقابله با دشمنان، فعالیت های خدماتی برای عموم مردم و غیره فعالیت های بسیار گسترده ای داشته و موفقیت های بسیار زیادی را نیز کسب کرده است.

موحدیان افزود: این مناسبت را باید به طور خاص به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) تبریک گفت. قرارگاه یکی از شرکای عمرانی مدیریت شهری و شهرداری مشهد مقدس است و اجرای پروژه های کلانی چون مترو، خط انتقال پساب به پرکندآباد، ایجاد تقاطع غیر همسطح خیام و فهمیده و غیره توسط این مجموعه صورت می گیرد.

وی با اشاره به ۵ اردیبهشت ماه، سالروز شکست مفتضحانه حمله نظامی آمریکا به کشورمان در صحرای طبس، در قالب عملیات موسوم به پنجه عقاب عنوان کرد: این حرکت خبیثانه، ریشه در خیانت رئیس جمهور وقت، بنی صدر داشت که با لطف خداوند متعال این انقلاب به راه خود ادامه داد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: صحرای طبس یادآور شکست خفت بار متجاوزان و تبلور قدرت امداد الهی است. یاد و خاطره «محمد منتظر قائم»، نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد و شهید واقعه طبس را نیز گرامی می داریم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از خبرهای امیدبخش روزهای اخیر، نهایی شدن قرارداد خرید اتوبوس های نو برای مشهد مقدس است، اقدامی که موجب رفاه حال مردم و کاهش آلودگی هوای شهر مشهد می شود. از زحمات و پیگیری های کمیسیون عمران و حمل ونقل برای تحقق این مهم قدردانی می کنیم.

موحدیان اضافه کرد: هر ماه شاهد ورود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به چرخه خدمات رسانی ناوگان حمل ‎و نقل عمومی خواهیم بود و خوشبختانه قرارداد خرید ۵۹ دستگاه اتوبوس نیز حل وفصل شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • احتمالا تعطیلی شنبه بر پنجشنبه‌ چربیده است
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس شش ساله است
  • قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال
  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت
  • لایحه دو فوریتی اصلاحیه بودجه شهرداری کرمانشاه همچنان معطل مانده است
  • اختصاص ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • کاهش تصدی‌ دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد آغاز شد