Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایندپندنت عربی در مقاله ای با عنوان «هژمونی منطقه ای و بین المللی یا "هلسنکی" خاورمیانه»، به ایده «ایران بزرگ اقتصادی» که اخیراً توسط دکتر محسن رضایی مطرح شده است، واکنش نشان داد.

به گزارش rezaee.ir ، این رسانه انگلیسی که می کوشد هرگونه ابتکارعمل برای تولید صلح، آرامش و رفاه توسط کشورهای منطقه را محکوم به شکست قلمداد کند، نوشت: «هرچند پیشنهادهای بسیاری برای ایجاد نظام امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه ارائه می‌شود، اما در عمل هیچ فرصتی برای دستیابی به چنین رویایی وجود ندارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایندپندنت عربی، قانون حاکم بر خاورمیانه را منطق زور و «قانون جنگل» دانست و تولید صلح منطقه ای توسط همسایگان را غیرممکن دانست و نوشت: «رسیدن به این هدف [دستیابی به الگوی مشارکت همسایگان در یک نظام امنیت منطقه ای]، نه در زیر چتر نظام جهانی چند قطبی کنونی که پس از سقوط سیستم دوقطبی آمریکا و شوروی، فروپاشی تک قطبی آمریکا و ظهور چین و روسیه در کنار ایالات متحده به وجود آمده است و شباهت بسیاری به "قانون جنگل" دارد ممکن است و نه هم تحت نظارت سازمان ملل متحد یا در تفاهم با رهبران محورهای منطقه‌ای، می‌توان به چنین رویایی دستیابی پیدا کرد».

این رسانه انگلیسی، نوشت: «چند هفته پیش، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پیشنهاد ایجاد نظام جدید منطقه‌ای برای حفظ ثبات خاورمیانه، مانند آن‌چه در توافق‌نامه امنیت اروپا در "هلسینکی" اتفاق افتاد را مطرح کرد» و در توضیح پیرامون طرح آنتومیو گوترش، خواستار ایفای نقش قیمومیتی از سوی امریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه برای کشورهای خاورمیانه شد؛ چیزی که انگلیس همواره دنبال آن بوده است.

ایندپندنت عربی، نوشت: «ایران خواستار ایجاد یک نظام امنیتی منطقه‌ای مبتنی بر حذف نیروهای آمریکایی از "غرب آسیا" است؛ طرحی که هدف از آن گسترش هژمونی [و احیای پیوندهای دیرینه و تاریخی] ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ همان‌گونه که بخش‌هایی از این پهنه جغرافی همچون یمن، عراق، سوریه، لبنان و غزه در زیر سلطه [و در محور «مقاومت فعال» در پیوند با] ایران قرار گرفته اند».

این رسانه انگلیسی، ابتکار دکتر محسن رضایی با عنوان «ایران بزرگ اقتصادی و کمربند طلایی آسیای جنوب غربی» را احیای «امپراتوری پارسی» قلمداد کرد و نوشت: «محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آرزوی تشکیل "ایران بزرگ" است که قلمرو آن از سواحل شمالی خلیج فارس تا دریای عمان و از سند تا غزه و لبنان امتداد داشته باشد».

ایندپندنت، این طرح را شبیه سیاست اقتصادی و تجاری ترکیه با عنوان «احیای امپراتوری عثمانی» قلمداد نمود و آن را بعنوان بدیل نسخه آنکارا و نسخه تل آویو معرفی کرد.

این رسانه انگلیسی، در جمع بندی پایانی خود، ضمن مخالفت با ابتکارعمل های بومی مثل ابتکار دکتر محسن رضایی برای توسعه روابط تجاری بین همسایگان با افق دستیابی به صلح و امنیت منطقه ای، سیاست قدیمی بریتانیا یعنی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» را آشکار کرد و نوشت: «منطقه پرتنش خاورمیانه هنوز هم شرایط دستیابی به یک نظام امنیت منطقه‌ای را ندارد».

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی محسن رضایی ایران بزرگ اقتصادی ایندپندنت مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی رسانه انگلیسی امنیت منطقه ای ایران بزرگ نظام امنیت محسن رضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۹۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه فنلاند در گفتگو با امیر عبداللهیان : ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست

در تماس تلفنی امشب (یکشنبه) دوم اردیبهشت خانم الینا والتونن وزیر امور خارجه فنلاند با حسین امیرعبداللهیان، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
به گزارش ایسنا، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اینکه ایران به دنبال تنش در منطقه نیست، ریشه بحران در منطقه را در تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خواند و تاکید کرد: ایجاد صلح در منطقه نیازمند اتخاذ رویکردی درست و عدم اعمال رویه‌های دوگانه و متناقض است و همه باید برای توقف فوری جنگ در غزه تلاش کنند.
 
وی افزود: در این راستا برخی دولت‌های اروپایی نیز باید برای کمک به ثبات و امنیت پایدار منطقه و توقف جنگ در غزه، فروش تسلیحات به رژیم متجاوز و اشغالگر اسرائیل را که در کشتار زنان و کودکان فلسطینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فورا متوقف کنند. 
 
خانم الینا والتونن وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست و هرگونه اقدامی را در راستای افزایش تنش در منطقه محکوم می‌کنیم و بسیار از ادامه این تنش‌ها در منطقه نگران هستیم، زیرا معتقدیم هرگونه تداوم تنش می‌تواند احتمال کشته شدن غیرنظامی‌ها را افزایش بدهد.
 
وزبر خارجه فنلاند همچنین از همه طرف‌ها و بازیگران خواست که از هرگونه افزایش تنش در منطقه بپرهیزند.
 
وی ضمن تأکید بر نیاز منطقه به صلح و آرامش، به نگرانی‌ها در خصوص افزایش کشته شدن غیرنظامیان در غزه اشاره کرد و وضعیت انسانی اسفناک غزه و نیاز به برقراری هر چه سریع‌تر آتش بس بدون هیچ پیش شرطی را یکی از اولویت‌های اصلی فنلاند برشمرد. 
 
طرفین در پایان مجددا خواستار ارتقا و گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • «امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ايران‌هراسي يا تبليغ بازدارندگي؟
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  • کشف ۱۵ دستگاه موتور سنگین قاچاق در تهران
  • کشف ۱۵ دستگاه موتورسنگین قاچاق + فیلم
  • ایران نقش کلیدی در تأمین امنیت ایران و منطقه دارد
  • وزیر خارجه فنلاند در گفتگو با امیر عبداللهیان : ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست