Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-25@00:49:54 GMT

اعتراف رئیس‌جمهور

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۹۴۶۴

 رئیس محترم جمهور و برخی از دولتمردان ، چندین مرتبه در روزهای اخیر، علیه اصلاحات بودجه 1400 در مجلس موضع‌گیری کرده‌اند که البته در اغلب موارد، با واکنش‌های علمی و تحلیلی نمایندگان مجلس و فعالان حوزه اقتصاد و بودجه مواجه شده‌اند. موضوع این نوشته، پرداختن به مواضع بودجه‌ای رئیس دولت و دولتمردان از منظری دیگر است:

یک.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته‌اند که ۲۷ سال است در بودجه فعال هستم و این اولین بار است که با سخنان غیرتخصصی و سیاسی مواجه می‌شوم. اشکال اصلی و بنیانی این گفته، در خود جمله نهفته است.

اشکال اینجاست که این دعوت به رفتار تخصصی و غیرسیاسی، خود سیاسی‌ترین موضع و اقدام ممکن است. مجلس شورای اسلامی، مرجع قانونی رسیدگی به بودجه است و اعمال نظرات و اصلاحات مجلس برلایحه بودجه، طبیعتا رفتاری قانونی بوده و اختیار و بلکه به عبارت دقیق‌تر، وظیفه مجلس است.

دو. مسئله دوم، مشاهده تجربی و بررسی خروجی کار دولت است. بانک مرکزی از اهداف تورمی خود و معاون اول دولت از ارز ۴۲۰۰ تومانی که به نام او مشهور شده برائت جسته‌اند. در دوره‌ای که اغلب دولتمردان و طراحان سیاست‌های اقتصادی این سال‌ها، تلاش می‌کنند میان خود و وضعیت فعلی اقتصاد کشور ، فاصله‌گذاری کنند، اعتراف به تأثیرگذاری در ۲۷ لایحه بودجه، خطای بزرگی است.

 اگر از بودجه و مفاهیم اساسی علم اقتصاد بهره چندانی نداشته‌اند، پس نباید چنین ادعایی کنند و اگر خروجی این لوایح بودجه، به‌ویژه در ۷ سال گذشته، از تصمیمات ایشان تأثیر گرفته که همان بهتر در سال پایانی، اصلاحات مؤثری بر روی آن اعمال شود تا حداقل کمی از این نابسامانی اقتصادی کاسته شود.

سه. مسئله سوم، رعایت جایگاه حقوقی و قانونی ارکان کشور است. پیش‌ازاین نیز در ادعایی عجیب گفته‌شده بود که شأن مجلس، نظارت بر دولت نیست و این فهم غلطی از قانون اساسی است.

همان افراد که ازقضا ادعای حقوقدانی هم دارند، امروز می‌گویند مجلس حق ندارد لایحه بودجه را جز در موارد جزئی تغییر دهد چراکه در این صورت دیگر لایحه دولت نیست و طرح مجلس است. نمایندگان مجلس، اصلا بنا به دامن زدن به اختلافات را ندارند و بحث‌هایشان از موضع تخصصی و کارشناسی هم خارج نخواهد شد، اما به جد معتقدم مجلس اگر بخواهد حقوق ملت را استیفا کند، اولا باید بتواند جایگاه خود را در هر دو بعد تقنینی و نظارتی تعریف و تحکیم کرده و ثانیا بتواند تجلی و بازتاب دقیقی از مفهوم خانه ملت و پیگیر خواست مردم باشد. مجلس قطعا در این لایحه بودجه و در لوایح بودجه آینده، هیچ اولویتی را بر مصالح مردم و کشور مقدم نخواهد کرد.

 محسن پیرهادی

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: بودجه 1400 اقتصاد کشور مجلس اقتصاد کشور محسن پیرهادی مجلس بودجه 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۹۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تین نیوز

سخنگوی دولت با اشاره به نظر قوه مجریه درباره افزایش تعطیلی آخر هفته گفت: منتظریم این مصوبه در مجلس نهایی شود تا بتوانیم مقدمات اجرایی آن را هم فراهم کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود درباره تعطیلی آخر هفته گفت: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است. دولت با کارشناسی که انجام داد لایحه ای را سال گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود نسبت روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.

وی افزود: نگاه دولت این است که باید بتوانیم در این خصوص تصمیم‌گیری منعطف تری متناسب با اقتضاعات زمانی و فرهنگی و اقتضاعات مختلف داشته باشیم و دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم لذا پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش میزان تعطیلی به دو روز انتخاب روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخش های مختلف دولتی قرار بگیرد که منتظریم این مصوبه در مجلس نهایی شود تا بتوانیم مقدمات اجرایی آن را هم فراهم کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • رئیس‌جمهور: مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کردند
  • تخصیص‌های بودجه‌ پیش از تصویب جداول به صورت علی‌الحساب است
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد/ ممکن است دچار چالش شویم