Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحسن طباطبائیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با عنایت به اجرای طرح ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصول گواهی شده و استاندارد، با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی، برای اولین بار در حوزه زنان روستایی و صندوق های خرد زنان روستایی جهاد کشاورزی دامغان، بانویی از روستای خورزان موفق به اخذ نشان استاندارد و حد مجاز آلاینده ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تصریح کرد: این محصولات بر اساس استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها پرورش یافته و عاری از باقیمانده سم ها، آفت کش ها و برخی از کودهای شیمیایی هستند.  

طباطبائیان اضافه کرد: بانوان تلاش‌گر روستایی نقش مهمی در بخش کشاورزی دارند که این طرح باعث ارتقای سطح مهارت‌ حرفه‌ای زنان و دختران در بخش کشاورزی و ترویج فرهنگ استاندارد و آموزش استانداردسازی محصولات کشاورزی در بین کشاورزان می‌شود. 

وی یکی از رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی را تامین غذا و تولید محصول سالم دانست و گفت: کاهش مصرف سموم با توجه به استانداردهای بهداشتی از برنامه‌های جهاد کشاورزی است که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت نهاده‌های کشاورزی، بهره‌برداران باید هدفمند حرکت کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. 

طباطبائیان اظهار داشت: حضور بهره‌برداران با مجوز استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها برای ایجاد فرهنگ تولید محصول سالم امری ضروری است. 

مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: با حضور بهره‌برداران آگاه و پویا در بخش کشاورزی و تولید محصول سالم می‌توان گام‌های مؤثری در زمینه صادرات پسته شهرستان برداشت. 

 شهرستان دامغان دارای بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۷ هزار هکتار از آن را باغ های پسته تشکیل می‌دهد.

حدود ٨۰ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان تولید می شود که در سال گذشته نیز یکی از باغداران دامغانی، با تولید ۴۴ تن پسته در هر هکتار، رکورد بالاترین میزان تولید کشور را به خود اختصاص داد. 

پسته های شهرستان عمدتا از ژن‌های بومی، شاهپسند(حومه، فرات)، خنجری(حومه، فرات، امیراباد)، عباسعلی(دامنکوه)، فرخی(فرات، حومه) است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پسته انجمن پسته ایران سازمان ملی استاندارد ایران دامغان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پسته انجمن پسته ایران وزارت جهاد کشاورزی پسته انجمن پسته ایران سازمان ملی استاندارد ایران دامغان اخبار کنکور جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۹۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: برداشت محصول خاکشیر در این شهرستان همه ساله با پایان فروردین و در نخستین روزهای اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

سعید خسروجردی افزود :نزدیک به ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان داورزن، زیر کشت گونه دارویی خاکشیر است که با توجه به میانگین عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار، انتظار می رود حدود ۳۵۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: کار کشت خاکشیر از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود و با گذشت ۶ ماه، از دهه دوم فروردین‌ به مرحله برداشت می‌رسد.

خسروجردی گیاه دارویی خاکشیر را دارای خواص التیام دهندگی زخم و جراحات، ادرارآوری، تب‌بُری، رفع التهابات کلیه، سرخک و مخملک، رفع گرفتگی صدا، کهیر و التهابات پوستی ذکر کرد.

 

شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی، مهد تولید گیاهان دارویی است و در چند سال اخیر همواره با تولید ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن خاکشیر، رتبه نخست استان را داشته است.

فلفل، شیربادیون، مرزه، شوید، خاکشیر، کنجد، زیره سبز، آویشن، رازیانه، گل گاوزبان، نعنای فلفلی، گل محمدی، شیرین بیان و خار شتر عمده ترین گیاهان دارویی است که در شهرستان داورزن کشت و تولید می شود.

حدود چهار هزار بهره بردار در بخش های کشاورزی، باغداری و دامپروری داورزن فعالیت دارند.

این شهرستان دارای ۲۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شامل ۱۷ هزار هکتار کشتزار و سه هزار هکتار باغ است.

شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن با ۲ بخش، چهار دهستان و ۲ شهر در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن
  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم
  • دومین روز سفر رییس جمهور به سمنان/ دامغانی‎ها میزبان رییسی
  • استفاده از نان کامل در زنجیره تولید نان لحاظ شود
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی