Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رضا محمدی خباز صبح امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش شهرستان دزفول برگزار شد، اظهار کرد: ۷۵ هزار دانش آموز، پنج هزار کادر آموزشی و اداری و چهار هزار بازنشسته فرهنگی در دزفول وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس دزفول در روستاها قرار دارند، افزود: پراکندگی زیادی در حوزه آموزش و پرورش دزفول وجود دارد که این موضوع با یک برنامه‌ریزی اصولی کنترل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به کمبود حدود ۷۰۰ معلم و ۱۰۰ نیروی خدماتی در دزفول، عنوان کرد: جمعیت دانش آموزان این ۷۰۰ کلاس خالی، چشمگیر است که باید تلاش شود تا این کمبود به بهترین شکل ممکن جبران شود؛ ضمن اینکه برای جبران بخشی از این معضل باید از ظرفیت ۳۰۰ نفر از معلمان بازنشسته به صورت اضافه‌کاری در مدارس سطح شهر استفاده کرد.

محمدی خباز با اشاره به توجه ویژه این اداره به مدارس مناطق روستایی و محروم، اضافه کرد: هیچ کمبودی از نظر معلم در مدارس مناطق محروم و حومه به ویژه مقطع ابتدایی وجود ندارد و تمام مدارس این مناطق از ۱۵ شهریور دارای معلم بوده‌اند.

وی همچنین با اشاره به فرسودگی ساختمان مدارس روستایی و کمبود امکانات و تجهیزات در این مدارس، بیان کرد: مشکلات وجود دارد اما در زمینه تعمیرات و تأمین امکانات، اولویت ما توجه به مناطق محروم و روستایی است.

محمدی خباز با بیان اینکه برخی مناطق از قبیل کوی پیام نور، ولی آباد، مدرس و زیباشهر فاقد فضا برای ایجاد مدرسه هستند، گفت: با توجه به جمعیت بالای این مناطق نیاز داریم تا خیران و دولت در زمینه احداث فضای آموزشی در این مناطق ورود کنند.

وی اضافه کرد: برخی مناطق جنوب شهر از قبیل کوی امام رضا، کوی بهمن، کوی سعدی، ذوالفقار و فرهنگ شهر نیز زمینی را برای احداث فضای آموزشی ندارند.

اجرای طرح کروکی در مدارس دزفول

مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه ۱۰۰ مدرسه در دزفول در دو نوبت فعالیت می‌کنند، افزود: در سال‌های گذشته بسیاری از دانش آموزان مناطق روستایی برای تحصیل به مدارس حومه و یا مرکز شهر مراجعه می‌کردند و دانش آموزان مناطق مرکزی نیز به دلایل مختلف برای تحصیل به مدارس شمال شهر مراجعه می‌کردند به گونه‌ای که در سال تحصیلی گذشته، دو هزار و ۵۰۰ سرویس مدرسه در دزفول وجود داشت.

محمدی خباز تصریح کرد: این روند باعث بروز مشکلات ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی شده بود؛ بنابراین طرح کروکی مدارس به صورت جدی در دزفول اجرا شد تا بر این اساس هر دانش آموز در منطقه خود اقدام به تحصیل کند.

وی ادامه داد: در این راستا چهار هزار قرارداد سوری منزل منعقد شده بود تا خانواده‌ها دانش آموز خود را در منطقه مورد نظر ثبت نام کنند که پیگیری‌های لازم نیز در این زمینه انجام شد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول بیان کرد: تعداد دانش آموزانی که در مناطقی غیر از منطقه محل سکونت تحصیل می‌کنند، بسیار زیاد است؛ بنابراین آموزش و پرورش فقط توانست دانش آموزان ورودی یعنی پایه اول، هفتم و دهم را کنترل کند؛ ضمن اینکه تقویت امکانات و نیروها در مدارس روستایی باعث ایجاد اعتماد به نفس در روستاها شد و این امر موجب صرفه‌جویی مالی و زمانی برای سیستم آموزش و پرورش و دانش آموزان شده بود.

محمدی خباز ادامه داد: اجرای طرح کروکی به دلیل کاهش بار فعالیت برخی مدارس به ویژه در شمال شهر، کمبود ۲۰۰ تا ۳۰۰ معلم را نیز جبران کرد.

وضع نامطلوب معدل دانش آموزان

مدیر آموزش و پرورش دزفول در ادامه با اشاره به وضع نامطلوب معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در این شهرستان، گفت: باید به این معضل به صورت ریشه‌ای پرداخته شود و با تقویت روند آموزش این دانش آموزان و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به دنبال رفع این مشکل باشیم.

محمدی خباز با بیان اینکه طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، کلاس‌های اول و دوم ابتدایی به صورت حضوری است، افزود: البته اجباری برای حضور دانش آموزان وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه چگونگی برگزاری امتحانات خردادماه منوط به تصمیمات وزارتی است، گفت: در سال گذشته امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد به گونه‌ای که در یک سالن با ظرفیت ۳۰۰ نفر، نهایتاً ۳۰ دانش آموز قرار می‌گرفتند.

محمدی خباز همچنین با بیان اینکه دو بخش سردشت و شهیون دارای یک اداره آموزش و پرورش مجزا هستند، افزود: در منطقه تحت پوشش اداره آموزش و پرورش دزفول هیچ‌گونه مدرسه کانکسی، کپری و کانتینری وجود ندارد و فقط یک مدرسه کانکسی داشت که سال گذشته جمع آوری شد.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه خواستار افزایش همکاری رسانه‌ها در راستای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دزفول شد.

کد خبر 5129628

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان دزفول آموزش و پرورش خوزستان کمبود معلم ویروس کرونا بارش برف آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیراز بوشهر گرگان کرمانشاه دهه فجر شیوع کرونا قوه قضاییه مشهد شهرکرد شهرستان کرج مدیر آموزش و پرورش دزفول دانش آموزان محمدی خباز دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای معلم روشندل طراح ابزارهای آموزشی / بی‌توجهی آموزش و پرورش به کودکان با نیازهای ویژه

میرحافظ حسینی معلم نمونه کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص فعالیت‌های خود گفت: من نابینا هستم و در حوزه دانش‌آموزانی با آسیب‌های بینایی کار می‌کنم. اعتقاد من این است که همه افراد با نیازهای ویژه نه به عنوان سربار جامعه بلکه باید به عنوان فرد موثری در اجتماع فعالیت داشته باشند.

وی افزود: یکی از راه‌های کمک به حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه، دسترس‌پذیر کردن محیط‌های مختلف برای حضور آنها است. یکی از فعالیت‌های من استفاده از تکنولوژی برای قابل درک کردن دروس برای دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه بود؛ برای مثال سعی کردم نقشه جغرافیا را طوری طراحی کنم که دانش‌آموزان نابینا با لمس آن درک بهتری از این درس داشته باشند؛ چرا که آموزش تنها تئوری نیست و باید از ابزارهای مختلف استفاده کرد.

معلم نمونه کشوری عنوان کرد: حتی در دروسی مثل ریاضی اگر بتوانیم از ابزار استفاده کنیم، کیفیت تدریس افزایش پیدا می‌کند. در مجموع آنچه که من به خاطر آن برنده جایزه معلم شدم، دسترس‌پذیر کردن ابزارهای آموزشی برای دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه بود.

این معلم باسابقه درخصوص مشکلات آموزش و پرورش توضیح داد: یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش ما بحث معیشت معلمان است. علاوه بر این گزینش‌ها به درستی انجام نمی‌شوند و معلمانی وارد این حوزه می‌شوند که انگیزه کافی برای تدریس ندارند. حقوق‌های پایین هم باعث می‌شود که این بی‌انگیزگی دوچندان شود. یک معلم اول باید کارش و بعد دانش‌آموز را دوست داشته باشد تا بتواند کار کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید با جذب معلمانی که علاقمند به این شغل هستند، افزایش سطح رفاه معلمان و بهبود سیستم آموزشی، کیفیت آموزش را افزایش دهد. از طرفی کتاب‌ها هم باید به طور کلی اصلاح شوند و بیش از تمرکز بر مسائل تئوری آموزش‌های عملی را در پیش بگیریم.

برنده جایزه معلم با اشاره به اهمیت توجه به نیازهای کودکان نابینا در آموزش و پرورش بیان کرد: نویسندگان کتاب‌های آموزشی باید نیازهای دیگر کودکان مانند کودکان نابینا را نیز در نظر بگیرند. کتاب‌های درسی باید بروز باشند تا نسل جدید انگیزه تحصیل داشته باشد اما آموزش و پرورش همچنان بر شیوه سنتی تدریس تاکید دارد.

حسینی با گلایه از آموزش و پرورش در خصوص بی‌توجهی به کودکان با نیازهای ویژه توضیح داد: من ۱۲ سال در این سیستم آموزشی تدریس کردم، در این سال‌ها متوجه شدم که یکی از مشکلات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، مورد بی‌توجهی قرار گرفتن و ناتوان انگاردن آنها است. آموزش و پرورش افراد با نیازهای ویژه را ستخدام نمی‌کند. من بارها آزمون استخدامی دادم و رد شدم و در نهایت با شکایت به دیوان عدالت اداری توانستم جذب آموزش و پرورش شوم.

وی افزود: در دیگر ارگان‌ها هم شرایط به همین شکل است و این کودکان وقتی می‌بینند بعد از فارغ التحصیلی جامعه آنها را قبول نمی‌کند، انگیزه خود برای تحصیل را از دست می‌دهند. برای تحصیل این افراد هزینه شده است اما به جای اینکه از آنها استفاده شود، در حقشان کم لطفی می‌شود. دولت نباید نگاه منفعلانه به افراد با نیازهای ویژه داشته باشد.

معلم نمونه کشوری با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی فضای شهری برای افراد با نیازهای ویژه گفت: مناسب‌سازی فضای شهری و حتی اپلیکیشن‌های داخلی برای افرادی با نیازهای ویژه به ویژه نابینایان یک مطالبه اساسی ما از دولت است. در حوزه اشتغال هم باید به این افراد بیشتر توجه کرد چراکه آنها استعداد دارند و می‌توانند نقش مهمی در چرخه اقتصاد کشور داشته باشند اما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

پرستو خلعتبری کد خبر: 1225368 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم
  • ارسال کاروان تجهیزات آموزشی و سرمایشی مدارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی، اولویت دولت و آموزش و پرورش
  • امسال امتحانات برای دو پایه تحصیلی نهایی می‌شود
  • از استیضاح وزیر آموزش و پرورش منصرف نشده‌ام/ عدم پرداخت حق‌التدریس یعنی کمبود معلم در سال آینده
  • ماجرای معلم روشندل طراح ابزارهای آموزشی / بی‌توجهی آموزش و پرورش به کودکان با نیازهای ویژه