Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخشی از یادداشتی که به مناسبت نخستین نمایشگاه بین‌المللی راه ابریشم برگزار شد؛ چنین نوشت: خط و خوشنویسی بهترین وسیله برای درک مفاهیم و معانی و شاید زیباترین عامل انتقال و ازدیاد دانش و معلومات بشری است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «اشرف بروجردی»، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به مناسبت برپایی نخستین نمایشگاه بین‌المللی راه ابریشم یادداشتی با عنوان «هنر برتر از گوهر آمد پدید» نوشته است که به شرح زیر است:

 

«هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ» (سوره حشر)

«هُنر برتر از گوهـر آمد پدید»

ایزد منان و خالق یکتا را سپاسگزاریم و سر به آستان پُرمِهرش می‏سائیم که به ما توان بخشید تا با مزیّت نطق و بیان و فضیلت خرد و اندیشه، از میان هنرها؛ هنر قدسی و الهی خوشنویسی را برگزینیم؛ و این محفل نورانی، مجمع برگزیدگان این هنر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خط و خوشنویسی بهترین وسیله درک مفاهیم و معانی و شاید زیباترین عامل انتقال و ازدیاد دانش و معلومات بشری است. این زیبایی و جمال سحرانگیز، جلوه‏ای از رخ اوست که:

«اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال»

محفل ما، محفل هنرمندان، پژوهشگران و عاشقان این هنر عرفانی است. عاشقانی که "آشنایان دل و دل‏های مُصفّا" در آن گرد آمده‏اند؛ که:

امیرالمؤمنین علی(علیه‏السلام) می‏فرمایند:

«حُسْنُ الخط لِسان الید و بَهجَةُ الضّمیر»

زیبایی خط، زبان دست است و روشنی قلب آدمی

استادان متقدم برآنند که رسیدن به مرتبه والا و شأن عالی خط و خوشنویسی ممکن نیست مگر به تهذیب نفس و صفای دل؛ چنانکه "سلطانعلی مشهدی" می‏فرماید:

داند آنکس که آشنای دل است   که صفای خط از صفای دل است

خط نوشتن شعار پاکان است      هرزه گشتن نه کار پاکان است

 

اگر به محتوای قالب‏های مختلف خطوط بنگریم، در می‏یابیم که در:

کتیبه‏ها، کتاب‏ها، مرقعات، قطعات، طومارها، چلیپاها، سیاه مشق‏ها، کتابت‏ها و جز آن

مضامین و محتواها؛ جز آیات نورانی الهی، کلمات معصومین(علیهم‏السلام)، حکمت حکیمان، اشعار نغر شاعران و مانند آن‏ها نیست.

هر کو نکند فهمی زین کِلک خیال‏انگیز    نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد (حافظ)

قطعاً سال‏ها مصاحبت، معاشرت، مجالست و کتابت این مضامین ژرف و عرفانی؛ در باطن و ضمیر و جان خوشنویسان می‏نشیند و جان‏ها را مصفّا می‏کند، جلا می‏بخشد و متعالی می‏سازد.

از صلابت و استواری اقلام ستّه به ویژه خطوط ثلث و نسخ گرفته تا اوج زیبایی، دور و ظرایف خط نستعلیق و نیز پیچ و تاب‎‏های سحرانگیز خطوط شکسته و تعلیق؛ همه و همه، نشان از جستجوی کمال و زیبایی می‏دهد. کمالی که باید آموزش، صبر و استقامت، تهذیب درون، صفای دل، ممارست و سلوک معنوی با آن عجین باشد تا راه به مقصد و مقصود ببرد. و این سلوک معنوی چه زیبا و دلنشین است برای سالک و برای بیننده.

گرچه وصالش نه به کوشش دهند آنقدر ای دل که توانی بکوش (حافظ)

این خطوط زیبا، تجلی عالم معنا در جلوه صورت است؛ هندسه‏ای روحانی است که با پیچ و تاب‏ها، چرخش‏ها و دوایر؛ نظم و زیبایی عالم وجود را به رخ می‏کشد.

خط و خوشنویسی به بیننده درس عشق، معرفت، تفکر در صنع الهی و زیبایی کمال می‏دهد. به فرموده صائب تبریزی:

چشم در صُنع الهی باز کُن، لب را ببند     بهتر از خواندن بود دیدن خطِ استاد را

بار دیگر این محفل معنوی و ضیافت نورانی و زیبا را ارج می‏نهیم و امیدواریم خوشه‏چینانِ معرفت، خرد، اندیشه و هنر به نحوی شایسته و بایسته از آن بهره‏مند شوند و توشه برچینند و سوگند الهی را ارج نهند که به قلم و آنچه می‏نگارند به عنوان یک امر مقدس سوگند یاد می‏کند و می‏فرماید:

«ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ»

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه بین المللی راه ابریشم رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادداشت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خط و خوشنویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۳۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه خوشنویسی تقریر عشق در شیراز برگزار می‌شود

علی سرگزی   اظهار کرد: این نمایشگاه با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خوشنویسان سیستان و بلوچستان و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان فارس و با رویکرد غزلیات سعدی شیرازی در مکان مقبره این شاعر پر آوازه برپا خواهد شد.
وی با بیان اینکه خوشنویسی هنری مقدس است و خوشنویسان عشق و ارادت ویژه‌ای به سعدی شیرازی دارند، افزود: تعداد آثار این نمایشگاه ۳۰ اثر خوشنویسی غزلیات سعدی شیرازی از استاد احمد بستانی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این نمایشگاه در تاریخ هفتم تا دهم اردیبهشت برگزار می‌شود و بازدید برای عموم علاقه‌مندان و هنر دوستان آزاد است.
وی بیان کرد: هنر خوشنویسی نقش موثری در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه دارد و ما اساتیدی از جمله استاد احمد بستانی داریم که عمر خود را وقف این هنر کردند.
سرگزی خاطرنشان کرد: هنرمندان خوشنویس سیستان و بلوچستان در محافل و برنامه‌های مختلف آثار فاخری به نمایش گذاشته‌اند و اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ داده که جای قدردانی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کاشت ۴ هزار گل در هفشجان به مناسبت هفته زمین پاک
  • برپایی پاویون دانش بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث
  • نمایشگاه خوشنویسی سپهر سهراب + فیلم
  • نمایشگاه خوشنویسی تقریر عشق در شیراز برگزار می‌شود
  • نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود
  • برپایی نمایشگاه «معلم من یک هیولاست!» در کانون پرورش فکری
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/ کتاب‌هایی که از نمایشگاه تهران خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/کتاب‌هایی که از نمایشگاه خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است
  • برنامه‌های یادروز سعدی در کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور
  • برپایی محفل انس با قرآن کریم درسنندج به شکرانه «وعده صادق»