Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@21:34:11 GMT

علت شیرین شدن دهان چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۳۸۴۴

علت شیرین شدن دهان چیست؟

وقتی یک تکه آب نبات یا شکلات می‌خورید، به طور خودکار طعم شیرینی را در دهان خود حس خواهید کرد. برای برخی از افراد این طعم بدون قرار دادن هر نوع ماده غذایی شیرین در دهان آن‌ها حس می‌شود. در ادامه این مطلب موارد مختلفی که می‌توانند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شوند بیان شده است.

دیابت

دیابت بیماری است که بر میزان قند خون تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که سطح بالایی از قند در جریان خون وجود دارد، می‌تواند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شود. با این حال، افراد دیابتی می‌توانند نسبت به طعم شیرینی حساسیت کمتری داشته باشند، که این امر ولع مصرف آن‌ها برای هر نوع مواد قندی را افزایش می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث افزایش التهاب، مشکلات قلبی- عروقی یا کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شود.

بیشتر بیماران دیابتی از قبل می‌دانند که روش‌های درمانی می‌تواند سطح قند خون و انسولین را در بدن آن‌ها تثبیت کند. این مسئله همچنین مشکل شیرینی مداوم در دهان را از بین می‌برد. اما بهترین روش برای درمان دیابت پیروی از یک رژیم غذایی است که پزشک هنگام تشخیص برای بیمار توضیح دهد.

عفونت‌ها

افرادی که از سینوزیت رنج می‌برند، مستعد تغییر طعم در دهان خود و احساس طعم شیرین هستند.این امر توسط ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود که بر روی اعصاب تأثیر می‌گذارند و در نتیجه تغییراتی در توانایی طعم ایجاد می‌شود. باکتری شناخته شده‌ای که می‌تواند مسئول این تغییر باشد، سودوموناس نام دارد.

رژیم‌های غذایی نامناسب

محققان به دنبال مطالعه روی گروهی از مردان که به مدت ۶۰ روز از وعده‌های غذایی نامتعادل استفاده می‌کردند به این نتیجه رسیدند که یک رژیم غذایی نامتعادل می‌تواند دلیل ایجاد طعم شیرین در دهان باشد. هنگامی که برخی از کمبود‌ها در رژیم غذایی وجود داشته باشد می‌تواند باعث ایجاد این طعم ناخوشایند در دهان شود. یکی از نتایج این بود که ۸۰ ٪ از مردان به طور ناگهانی آن طعم شیرین را پیدا کردند در حالی که دیگران تغییراتی را تجربه کردند که شامل طعم ترش، نمک و چربی در داخل دهان آن‌ها بود. مطالعه بعدی نشان داد که کمبود روی، اسید فولیک و ویتامین B نیز باعث تغییرات عجیبی در طعم می‌شود.

بدیهی است که راه حل یک رژیم غذایی نامناسب یک رژیم متعادل است. هر کسی که بیش از حد غذای شیرین یا اسیدی بخورد با تأثیر منفی بر میزان انسولین یا قند خون در بدن مواجه خواهد شد. توصیه می‌شود از مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی و آب نبات خودداری کنید تا طعم شیرین دهان را از بین ببرید.

اختلالات عصبی

وجود مشکل در سیگنال‌های عصبی ممکن است به این معنی باشد که ما نمی‌توانیم حس چشایی را آن طور که باید تجربه کنیم. نتایج تحقیقات دانشمندان کانادایی نشان می‌دهد که سکته مغزی و مولتیپل اسکلروزیس دو اختلال عصبی هستند که می‌توانند منجر به مشکل طعم شیرین شوند، اما موارد دیگری از جمله صرع، بیماری آلزایمر یا تومور مغزی نیز می‌توانند عامل ایجاد این طعم در دهان افراد شوند.

 رفلاکس معده (GERD)

رفلاکس معده ناشی از عدم تعادل اسید معده است. زنان باردار نیز ممکن است رفلاکس اسید را تجربه کنند که باعث ایجاد طعم شیرین در دهان آن‌ها  خواهد شد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: قند خون قند خون پارسی خبر سبک زندگی باعث ایجاد رژیم غذایی یک رژیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۳۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزپلاستیک‌ها احتمالا به مغز انسان‌ها هم راه پیدا کرده‌اند

ایتنا - بر اساس مقاله‌ای که در مجله «چشم‌انداز بهداشت محیط زیست» منتشر شده است، قطعات ریزپلاستیک در حال راه یافتن به مغز انسان‌اند.
محققان این دانشگاه می‌‌گویند که ریزپلاستیک‌های موجود در آب، غذا و هوایی که تنفس می‌کنیم، از روده به سایر بخش‌های بدن مانند کلیه‌‌‌ها، کبد و مغز راه خواهند یافت.

الیسئو کاستیلو، دانشیار بخش گوارش و کبد دانشکده پزشکی دانشگاه نیومکزیکو، می‌گوید: «در دهه‌‌های گذشته، ریزپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها، بدن حیوانات، گیاهان، آب لوله‌کشی و در بطری‌های آب پیدا شده‌اند. به نظر می‌رسد آن‌ها همه‌جا هستند.»

کاستیلو و تیم پژوهشی‌ او به مدت چهار هفته به موش‌ها آبی دادند که حاوی پنج گرم ریزپلاستیک بود؛ معادل مقدار ریزپلاستیکی که قبلا مشخص شده بود انسان هر هفته می‌بلعد (تقریبا معادل وزن یک کارت اعتباری) و دریافتند که ریزپلاستیک‌ها از روده به سایر بافت‌های بدن حرکت می‌کنند.

کاستیلو هشدار داد: «این موش‌ها تنها چهار هفته در معرض این ریزپلاستیک‌ها بودند. حالا فکر کنید برای ما انسان‌ها که از بدو تولد تا پیری در معرض آن قرار داریم، وضعیت چگونه خواهد بود؟»

به گفته او، وقتی موش‌های سالم با چند هفته‌ قرار گرفتن در معرض این ریزپلاستیک‌ها، نشانه‌‌هایی از تغییر در وضعیت سلامتی نشان می‌دهند، می‌توان گفت که سلامتی انسان‌هایی که تمام عمر‌شان در معرض این ریز‌پلاستیک‌ها قرار می‌گیرند، به طور جدی آسیب می‌بیند. حالا تصور کنید شخصی به بیماری‌های زمینه‌ای هم دچار باشد. آیا قرار گرفتن در معرض ریز‌پلاستیک‌ها می‌تواند بیماری زمینه‌ای این افراد را تشدید کند؟

کاستیلو در مقاله‌ای که در مجله «‌زیست شناسی سلولی و سم‌شناسی‌» منتشر شد، نشان می‌دهد که ریزپلاستیک‌ها موجب تغییر سلول‌های ایمنی به نام «ماکروفاژها» می‌شوند که وظیفه حفاظت از بدن در برابر ذرات خارجی‌اند و در نتیجه التهاب در بدن به وجود می‌آورند.

به گزارش نیویورک‌پست، کاستیلو در تحقیق بعدی‌اش به این موضوع می‌پردازد که چگونه رژیم غذایی بر نحوه جذب ریزپلاستیک‌ها در بدن تاثیر می‌گذارد. او می گوید: «آنچه انجام می‌دهیم این است که به حیوانات آزمایشگاهی رژیم غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا یا ر‌ژیم غذایی حاوی فیبر بالا بدهیم تا بتوانیم بررسی کنیم آیا رژیم غذایی بر جذب ریزپلاستیک‌ها در بدن تاثیر می‌گذارد یا خیر.»

بر اساس پژوهشی که در مجله «آلودگی زیست‌محیطی» (Environmental Pollution) منتشر شد، مهم نیست چه چیزی می‌خورید، از ریزپلاستیک‌ها گریزی نیست. طبق یافته‌های دانشمندان، ۹۰ درصد پروتئین‌ها، از جمله جایگزین‌های گیاهی، حاوی ریزپلاستیک‌اند و عواقب منفی برای سلامتی به دنبال دارند.

دیگر خبرها

  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • جایگزین‌های متنوع به جای تخم‌مرغ در غذا‌ها
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • ریزپلاستیک‌ها احتمالا به مغز انسان‌ها هم راه پیدا کرده‌اند