Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ معاون اول رییس جمهور گفت: دستاورد‌های فرزندان غیور کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بیانگر آینده درخشان پیش رو و شکست تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان است.

دکتر جهانگیری ظهر امروز (یکشنبه) پس از بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در شرایطی که دولت در معرض بمباران اخبار منفی از خارج از کشور به منظور زیر سوال بردن آینده و دستاوردهای نظام است و در داخل نیز گاهی به دلیل بدسلیقه گی پمپاژ اخبار منفی انجام می شود، دستاوردهای این نمایشگاه نشان می دهد که ایران به سمت توسعه و پیشرفت حرکت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رییس جمهور با ابراز تاسف از اینکه در شرایط کرونا و به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی امکان دعوت از مردم عزیز برای بازدید از چنین نمایشگاه هایی وجود ندارد، گفت: مجموعه فرزندان ایران هم در بخش نفت، گاز و هم در بخش پالایش و پتروشیمی کارهای بزرگی کردند و کارهای بزرگی در دست اجرا دارند که ارزنده و قابل ستایش است.

وی افزود: برای هر ایرانی شاید این سوال مطرح بود که ایران به عنوان یکی از کشورهایی که دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز است آیا می تواند خود از این استعدادها و ظرفیت ها استفاده کند؟ این نمایشگاه نشان می دهد که ما در حوزه دانش، داخلی سازی و توانمند سازی مجموعه ها برای تولید محصولاتی که قابلیت عرضه به داخل و خارج از کشور را داشته باشد، گام های بلندی برداشته ایم.

دکتر جهانگیری با اشاره به تصمیم وزارت نفت برای استفاده از توان دانشگاه های کشور به منظور حضور در این عرصه مهم، گفت: وقتی در جلسه ای که بنده نیز حضور داشتم چنین تصمیمی اتخاذ شد فکر می کردیم که این کار اقدامی پر ریسک است و حتی ممکن است دانشگاه های کشور برای تولید محصولات نیازمند سالها زمان باشند، اما امروز و در بازدید از بخش ها و سالن هایی که مرتبط با شرکت های دانش بنیان بود دیدیم که چگونه اعضای هیات علمی و دانشجویان مرتبط با این حوزه برای توسعه و خودکفایی به طور همه جانبه درگیر کار شده اند و علاوه بر تولید دانش و مهندسی محصولات در حوزه بازیافت نیز در سریع ترین زمان پروژه های واگذار شده را انجام دادند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: انحصار تولید برخی از محصولات که در این نمایشگاه به نمایش درآمد در اختیار معدود کشورها و شرکت های خارجی است اما شرکت های ایرانی موفق شدند در زمینه ساخت تجهیزات نظیر ساخت توربین ها و کمپرسورها توانمندی بالایی را ارائه کنند که جزو افتخارات است. تولیداتی که مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی است.

وی با اشاره به ساخت کمپرسورهای خاص برای ایجاد خط راهبردی انتقال نفت به بندر جاسک، گفت: این خط انتقال از اصلی ترین، راهبردی ترین و اساسی ترین طرح های کشور است. طرحی که پس از تصمیم گیری برای صادرات نفت از بندر دیگری به جز خارک در خارج از خلیج فارس اجرا شد. حتی فولاد مورد نیاز برای لوله های این طرح که بتواند گاز ترش را جابجا کند از سوی شرکت های داخلی و مطابق استانداردهای بین المللی که وزارت نفت بسیار بر آن پافشاری می کرد، تولید شد. این در حالی است که در گذشته حتی ورق های معمولی مورد نیاز برای تولید لوله های مرتبط با صنعت نفت و گاز از خارج وارد می شد.

دکتر جهانگیری گفت: هیچکس تصور نمی کرد کشور می تواند در سخت ترین و شدیدترین شرایط تحریم های آمریکا در این سه سال اخیر بتواند پروژه های این چنینی را اجرا کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افتتاح پروژه و طرح بزرگ پالایشگاه بید بلند از سوی رییس جمهور، گفت: این پالایشگاه نمادی از طرح هایی است که در زمان تحریم آمریکا راه اندازی شد و به نتیجه رسید. وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به معنای واقعی کارآمدی و توانمندی خود را به نمایش گذاشتند و شعار ما می توانیم را نه در حد حرف بلکه به طور واقعی اجرا کردند. البته کسانی هستند که مدعی شعار ما می توانیم هستند اما کوچکترین کاری از این جنس در پرونده های کاری آنان وجود ندارد.

وی افزود: کارآمدی یعنی تولید محصولی که در انحصار خارجی ها بود و بدون کوچکترین اتهام نسبت به زد و بند و فساد به مرحله تولید رسیده است. در حالی که برخی در پرونده کارها و تشکیلاتشان ده ها مورد فساد دیده می شود.

دکتر جهانگیری گفت: کارهایی بزرگ و در سطح بین المللی اتفاق افتاده که به معنای واقعی تحریم ها را بی اثر کرده است. ما نگذاشتیم بزرگترین پروژه های کشور در دوران تحریم نه تنها تعطیل شود بلکه به سرعت جلو رفته و اجرایی شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: فرزندان ملت ایران در وزارت نفت کار مهم دیگری نیز در حوزه تحریم انجام داده اند که آن صادرات نفت بود. صادرات برای پاسخگویی به نیازهای کشور، متاسفانه در سه سال دوران تحریم کنونی بیش از 100 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کشور به خاطر تحریم ها کاهش یافت اما همکاران وزارت نفت با روش های جدید و شجاعانه نگذاشتند جریان فروش نفت قطع شود.

وی ادامه داد: من روزها و هفته های خوشی برای آینده کشور پیش بینی می کنم. زمستان تمام شد و روسیاهی ماند برای کسانی که به جای کمک به دولت سعی کردند با زبان و اقداماتشان چوب لای چرخ بگذارند.

دکتر جهانگیری گفت: روزهای بهاری خوبی در پیش رو خواهیم داشت حتی در همین ماه های اخیر و دوره ریاست جمهوری ترامپ رکوردهایی در صادرات نفت و میعانات نفتی به دست آمد که قابل توجه است. در دورانی که کسی که آرزو می کرد فروش نفت ایران به صفر برسد، ما در دیماه امسال به بزرگترین رکورد در صادرات نفت رسیدیم.

وی افزود: امیدوار هستم با اقدامات و هماهنگی هایی که در داخل کشور پیش می آید مردم طعم شیرین مقاومت را بچشند و امیدواریم کسانی که بیخود برای خود تصوراتی دارند، روزهای خوش مردم را تلخ نکنند و بگذارند مردم طعم شیرین مقاومت را بچشند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 اسحاق جهانگیری پتروشیمی تحریم نفتی تحریم نفت تحریم نفت ایران پتروشیمی ایران تحریم گاز سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 معاون اول رییس جمهور دکتر جهانگیری صادرات نفت وزارت نفت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه ابهام‌ها درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها | موافقان و مخالفان چه می گویند؟ | استدلال خاص درباره تعطیلی شنبه

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: درحالی‌که طی روزهای اخیر از مجلس خبر رسیده بود کمیسیون اجتماعی با تعطیل‌شدن پنجشنبه‌ها موافق است، روز دوشنبه رئیس این کمیسیون در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد با توجه به‌نظر مخالف اتاق بازرگانی ایران، به‌عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور با تعطیلی پنجشنبه‌ها، جمع‌بندی به هفته آینده و پس از ارائه جوابیه استعلام اتاق بازرگانی از نهادهای مختلف در این زمینه، موکول شده‌است.

تصمیم‌گیری نهایی مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها طی هفته آینده در شرایطی است که درصورت تصویب نهایی این موضوع در کمیسیون اجتماعی، گزارش مربوط به‌منظور طرح در نشست علنی، تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس خواهد شد.

در شرایطی که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و بخش قابل‌توجهی از کارشناسان تأکید دارند در تعطیل‌شدن پنجشنبه‌ها صرفا نباید ابعاد اقتصادی موضوع مورد توجه قرار گیرد، اتاق بازرگانی معتقد است چنانچه پنجشنبه‌ها تعطیل شود، درمجموع ۴روز تعطیلی با دنیا داریم که ممکن است سالانه چیزی حدود ۲۲میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی کشور تأثیر منفی برجا بگذارد.

کلیات لایحه دولت

کلیات لایحه «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» که تعطیلی ۲ روز در هفته در چارچوب آن محقق خواهد شد، در آخرین روزهای سال گذشته (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) به تصویب رسید و اکنون در انتظار نظرنهایی کمیسیون اجتماعی درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌هاست. محورهای این لایحه را در ادامه می‌خوانید:

- ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی به ۴۰ساعت در هفته کاهش می‌یابد.

- میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذیربط تعیین می‌شود.

- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی، ساعت کار خود را تا یک‌چهارم کار روزانه حداکثر ۱۰ساعت تقلیل دهند.

- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای برخی، موظفند ساعات کار خود را در ۵روز هفته تنظیم کنند.

کدام بخش‌ها از لزوم دو روز تعطیلی در هفته مستثنا شده‌اند؟

- بخش مراکز خدمات‌رسان

- مراکز درمانی

- بخش‌های امدادی

- بانک‌ها

- بیمارستان‌ها

- مراکز بهداشتی درمانی

اماکن ورزشی

- تعطیلی نهادهای نظامی با نظر ستادکل نیروهای مسلح خواهد بود

موارد استثای رعایت سقف ساعت کار (با تصویب هیات وزیران)

در شرایط اضطرار و بحران مانند: آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادثی غیرمترقبه و شیوع بیماری‌های فراگیر ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان

دلایل موافقان تعطیلی روز شنبه

- رونق اقتصاد گردشگری

- هماهنگی با تعطیلات جهانی

- افزایش روزهای کاری مشترک با جهان

- رونق کسب‌وکارهای خرد

- جلوگیری از قطع ارتباط با تجارت بین‌المللی

- کاهش مشکلات بانکی در حوزه تبادلات تجاری

- ایجاد تحول جدید در اقتصاد کشور

- ارتقای بهره‌وری نیروی کار

- توجه به اثربخشی و کارایی در فرایندهای اداری

- کاهش هزینه‌های مبادله و زیان اقتصادی تعطیلات

- مبادله‌پذیرکردن بیشتر خدمات

دلایل مخالفان تعطیلی روز شنبه

- تأثیر منفی بر کسب‌وکارهای خرد با توجه به میان‌تعطیلی‌ها

- عدم‌تأثیر معنادار تغییر روزهای تعطیل بر تجارت بین‌المللی

- تضاد با مبانی فرهنگی – دینی جامعه ایران

- بی‌توجهی به ارزش زمان در تعالیم اسلامی

- بی‌توجهی به گزاره تجارت مجازی جهانی

- لزوم تعیین تعطیلات براساس مبانی فرهنگی و اولویت‌های سیاسی – اجتماعی

- عدم‌وجود تأثیر معنادار و محسوس بر رونق اقتصاد گردشگری با توجه به ویژگی‌های فرهنگی جامعه

- تأثیرگذاری منفی بر آیین‌ها و مناسک اجتماعی

- ایجاد فرصتی برای رقبای منطقه‌ای به‌منظور جذب گردشگران ایرانی

- ایجاد وضعیت بغرنج برای بخش تولید و خدمات داخلی

- کاهش زمان دسترسی کسب‌وکارهای خرد به فرایندهای بروکراتیک

- افزایش هزینه‌های تولید

- جایگزینی مطالبات بخشی به‌عنوان «مطالبه عمومی»

چرا تعطیلی پنجشنبه؟

- ایجاد وحدت رویه میان تعطیلی پنجشنبه‌ها در تهران و شهرستان‌ها

- اهمیت تعطیلی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در تقویت مناسک دینی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی

- تحکیم بنیاد خانواده و انجام بهتر مناسک دینی

- ارج ‌نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی

کد خبر 846453 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها تعطیلات لایحه خبر ویژه اقتصاد مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • تکلیف انتخاب روز تعطیل آخر هفته مشخص شد؟/مراقب جوسازی مافیای خودرو باشید
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • ادامه ابهام‌ها درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها | موافقان و مخالفان چه می گویند؟ | استدلال خاص درباره تعطیلی شنبه
  • آقای رئیسی! قرار نبود مشکل بورس و دلار یک هفته ای حل شود؟/مقاومت در برابر تغییر وزرای اقتصادی دولت به قیمت بدترشدن معیشت مردم