Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام حسن امیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه از سال ۸۹ در سطح کشور سامانه جامع موقوفات و بقاع راه‌اندازی شد که با این تحول اطلاعات همه رقبات، موقوفات و گردش‌های مالی از ورود تا خروج به اداره اوقاف به صورت شفاف قابل رویت است و در استان نیز اجرا شد، گفت: از آنجایی که یکی از وظایف اصلی سازمان اوقاف اجرای امینانه نیت واقف است لذا سند و وقف‌نامه موقوفه و نیات واقف و حتی نقطه جغرافیایی آن به صورت کامل و دقیق در سامانه ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستمی شدن ثبت اطلاعات مفقود شدن  اسناد را به صفر رسانده

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امنیت این سامانه در سطح بسیار بالایی قرار دارد، ادامه داد: قبل از اینکه اطلاعات موقوفات در سامانه ثبت شود اطلاعات به صورت پرونده‌ در ادارات موجود بود که امکان گم شدن و یا از بین رفتن اطلاعات موقوفات وجود داشت ولی اکنون با سیستماتیک شدن همه اطلاعات، این امکان به صفر رسیده و همه وقف‌نامه‌ها، نوع نیت وقف و اسناد در سیستم ثبت شده و از نظر سودجویان و یا بی‌ملاحظگی افراد در امان مانده‌اند.

وجود ۳ هزار و ۷۰۰ رقبه در استان

امیری اظهار کرد: نیت‌های خیر متفاوتند و همه نیات در این سامانه در دسته‌های اجتماعی، مذهبی، درمان، مدرسه و... دسته‌بندی شده‌اند که در این استان ۳ هزار و ۷۰۰ رقبه وجود دارد که به همین تعداد نیز حساب خاص تعبیه شده است به طور مثال نزدیک به ۵۰۰ رقبه کشاورزی و تجاری برای موقوفات بی‌بی مریم در نظر گرفته شده است.

وی در تفاوت رقبه و موقوفه چنین بیان کرد: موقوفه مجموعه‌ای است که وقف می‌شود مانند مدرسه، بیمارستان، ساختمان و ... و رقبه جزئی‌تر و درآمدساز است و درآمد آن صرف موقوفه می‌شود مانند مغازه‌ای که درآمد کسب و کار آن صرف مسجدی  یا بیمارستانی و.. شود.

امیری با اشاره به اینکه اطلاعات اسناد مالی نیز در این سامانه ثبت می‌شود، تصریح کرد: از زمانی که قرارداد با  مستاجر بسته می‌شود تا واریز پول به حساب و جمع‌آوری نذورات بقاع متبرکه با حضور نماینده اوقاف، مرحله به مرحله فی‌المجلس صورتجلسه تنظیم و کل نذورات به حساب واریز می‌شود و از همان ابتدا کل پول جمع شده در بقعه طبق تقسیم‌بندی به جزئیات ۲۰ درصد فرهنگی، 30 درصد امور جاری و مدیریتی بقعه، ۴۵ درصد عمرانی و ۵ درصد به سازمان در حوزه بقاع تخصیص می‌یابد، همچنین در موقوفاتی که اوقاف متصدی آن است و به موقوفات  متصرفی معروف هستند ۸ درصد از درآمد  به عنوان حق تولیت و در موقوفات غیرمتصرفی ۴ درصد به این امر اختصاص می‌یابد.

بررسی چندین مرحله‌‌ای یک سندمالی به منظور اجرای صحیح و امینانه وقف

 وی با بیان اینکه همه این عملیات طی ۱۰ سال گذشته تاکنون در سامانه قابل مشاهده است و حتی مبلغی هم که فرزند یتیم در پایان برداشت می‌کند با ثبت کد ملی قابل و مشاهده و پیگیری می‌باشد، گفت: اسناد مالی در اوقاف چندین فیلتر دارند که در مرحله اول به تأیید و امضای کارشناس و رئیس شهرستان می‌رسد و در ادامه اداره تحقیق استان اسناد را ملاحظه می‌کند تا انحرافی در نیت وقف‌نامه نباشد و بعد در سازمان اوقاف کشور چندین  مرحله مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند، در واقع یک سندمالی چندین بار بررسی می‌شود تا اجرای امینانه واقف دچار مشکل نشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه بیشترین رقبه و درآمد در استان از رقبه کشاورزی می‌باشد، گفت: بیشترین رقبه و درآمد حاصله از رقبه کشاورزی و تجاری و بخشی‌های دیگر  از طریق مسکونی، اداری و آموزشی تأمین می‌شود که بیشترین مشکلات نیز در حوزه کشاورزی است.

۹۹ درصد موقوفات استان حق نسق دارند

وی ادامه داد: ۹۹ درصد موقوفات استان حق نسق دارند یعنی در زمان قبل از انقلاب موقوفات به مردم فروخته و برای مردم و مستاجران سند صادر شده  که با این سند بعد انقلاب اسلامی و مصوبه قانونی مجلس در سال 63 به هر فرد حق  زمین دادند و این اقدام بلافاصله  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در فرودین 58  به دستور امام راحل تمامی موقوفات به حالت وقف بازگردانده شدند و این امر تبدیل به یک قانون شد زیرا که موقوفات قابل فروش نیستند و این امر یک خلاف شرع محسوب می‌شود که در زمان پهلوی انجام شده بود.

امیری با بیان اینکه طبق این قانون امکان مزایده گذاشتن ملک و یا اخراج مستأجر وجود ندارد، افزود: همین شرایط باعث شد تا درآمدها کاهش و بسیاری موقوفات که باید درآمد میلیاردی داشته باشند چندان درآمدی نداشتند لذا در مجلس سال ۶۳ مصوب شد تا موقوفات به عنوان حق نسق اداره شوند یعنی مستاجران در اماکن بمانند و به اوقاف اجاره پرداخت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تصریح کرد: فعلا مبلغ اجارات در حال بروزرسانی هستند ولی هنوز به قیمت واقعی نرسیدند و برای متصرفینی که راضی به پرداخت اجاره‌بهای واقعی نشدند نیز پرونده قضایی باز شده البته این روند به معنای ظلم در حق کسی نیست و ما قائل به حق و حقوق کشاورزان و زارعین بابت زحماتی که بر روی زمین‌ها کشیده‌اند هستیم زیراکه آن‌ها حق دارند و سهمشان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درخواست  شفافیت حق‌السهم داده شده  تصریح کرد: اجاره‌بهای موقوفات تا سال ۹۷ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود اما در سال ۹۸ تحرکی در این حوزه ایجاد و کلیه اجاره‌ها ۲.۸ برابر شد اما این رقم هنوز تا قیمت اصلی فاصله بسیاری دارد.

وقف در تولید اثرگذار است

امیری با بیان اینکه نقش وقف در حوزه تولید اثرگذار است لذا راندمان تولید باید بالا برود، گفت: از سال ۹۷ نگاه ما این بود که راندمان و تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم که اگر کشاورزان همکاری کنند سهم بیشتری در تولیدات زراعی استان به برکت موقوفات خواهیم داشت در غیر این صورت از کشاورزان تقاضا داریم اگر جهت افزایش تولید و بهروری بیشتر از موقوفات، توان ندارند سهم حق نسق را اخذ نمایند تا بتوانیم با روش جدید کشت و زراعت  تولیدات کشاورزی استان را به  برکت موقوفات افزایش دهیم همچنین بهره‌مندان بیشتر و خدمات بیشتری در جهت نیات واقفین صورت دهیم.

انتهای پیام/3339/

منبع: فارس

کلیدواژه: حجت الاسلام حسن امیری مدیرکل اوقاف و امورخیریه وقف اثرگذار موقوفات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسینی در دیدار با فرماندار جدید کاشان با حمایت وهمراهی از حمیدرضا محمدی فشارکی گفت::بیانیه گام دوم انقلاب فرموده رهبر معظم انقلاب باید دغدغه فرماندار در دوره مسئولیتش باشد.
امام جمعه کاشان افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه اصلی ما نسبت به امام عصر (عج) است یعنی ما ظهور را در پیش داریم، حضرت امام خمینی (ره) سال ۱۳۴۲ قیام کردند و در بیانات ایشان آمده که هدف من بسترسازی اجتماعی در جهان برای ظهور است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمشان به حقیر از کلمه مکرم استفاده کرده و فرمودند شما را به شهر مکرم کاشان اعزام می‌کنم انتظار از فرماندار جدید تقویت وجه مکرم شهر است وفرماندار جدید همه تلاش خود را برای صیانت از مکرم بودن کاشان انجام دهند و برای تقویت این تکریم تلاش کنند.
امام جمعه کاشان افزود: خود سازی، جامعه سازی و تمدن سازی سه جمله نخست بیانیه گام دوم انقلاب است، نگاه فرماندار جدید کاشان این باشد که قرار است فرمایش ولی امر را در کاشان اجرایی شود.

دیگر خبرها

  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • عکس| مالک جدید پرسپولیس ابهاماتش را شفاف سازی کرد
  • حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای اوقاف/ شفاف و به‌روز هستیم