Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن به تازگی موج جدیدی از اظهارنظرهای برجامی داشته‌اند که عمدتا ناظر بر فشار بر ایران برای بازگشت به تعهدات بوده بدون این که تصریحی بر اجرای تعهدات خود داشته باشند. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، اظهارنظرها درباره برجام افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزینه‌های جو بایدن برای کابینه جدید در جلسات استماع خود در مجلس سنا در این زمینه اظهارنظرهایی را داشته‌اند. هر چند که عمده اظهارات آنها ناظر به بازگشت ایران به تعهدات برجامی بوده است.

«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا که به تازگی توسط سنا تایید شده است، گفت که ایران به شرطی می‌تواند از رفع تحریم‌ها سود ببرد که به برجام متعهد باشد. او با تاکید بر اینکه تحریم ها ابزار مهمی برای پرداختن به تهدیدهاست، گفت: درباره برجام، دولت بایدن متعهد است اطمینان حاصل کند ایران گام‌های مناسبی برای از سرگیری تعهدات خود در  برجام برمی‌دارد.

«آنتونی بلینکن» گزینه پیشنهادی برای سمت وزارت امور خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه شب به وقت تهران در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن قصد دارد برای بازگشت به برجام از ابتدای کار با کنگره، اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشورت کند.

بلینکن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به برجام در دولت بایدن گفت: اگر ایران به اجرای تعهدات خود [ذیل برجام] بازگردد، آن‌گاه ما نیز چنین خواهیم کرد... ما می‌خواهیم از برجام به عنوان سکویی برای مذاکرات بیشتر استفاده کنیم. با این حال، من فکر می‌کنم که ما راه درازی تا رسیدن به آنجا داریم.

«آوریل هینس» که سنا او را به عنوان مدیر اطلاعات ملی تایید کرده است، در جلسه تایید صلاحیتش در سنا گفت  که بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود مدت زیادی به طول خواهد انجامید. او اظهار داشت: «رئیس‌جمهور منتخب به این موضوع اشاره کرده است که اگر ایران به اجرای تعهدات خود [در برجام] بازگردد، او نیز به این توافق ملحق خواهد شد. اما باید بگویم که فاصله زیادی تا آنجا داریم... رئیس‌جمهور منتخب همچنین گفته است که هنگام انجام این کار [بازگشت به برجام] باید مسئله موشک‌های بالستیک ایران که شما به آن اشاره کردید و موضوع فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را نیز مد نظر قرار دهد.»

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در دولت جدید آمریکا چهارشنبه شب به وقت واشنگتن در اولین نشست مطبوعاتی خود گفت که انتظار می‌رود، موضوع ایران و برنامه هسته‌ای آن بخشی از مذاکرات بایدن با شرکا و متحدان آمریکا در جهان باشد. او اعلام کرد که آمریکا محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران را طریق کانال‌های دیپلماتیک افزایش خواهد داد. سخنگوی کاخ سفید گفت: «ایران باید به تعهدات خود در ذیل برجام و محدودیت‌های اعمال شده در توافق هسته‌ای برگردد... ایران باید محدودیت‌های چشمگیری را که در توافق هسته‌ای آمده است، رعایت کند.»

علاوه بر اعضای تیم بایدن مقامات اروپایی نیز طی روزهای اخیر درباره برجام و ازسرگیری کامل تعهدات ایران اظهارنظر کرده‌اند.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه پنج‌شنبه شب در دیدار با همتای اماراتی خود گفت که ایران باید به‌منظور حفظ ثبات منطقه و پیشگیری از بروز یک بحران جدید در زمینه اشاعه سلاح‌های هسته‌ای فوراً اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را از سر بگیرد. او پیشتر نیز خواستار پرداختن به موضوعات منطقه‌ای و موشکی ایران شده بود.

 «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه در نشست مجلس عوام این کشور اعلام کرد که برجام جزو اولین موضوعات گفتگو میان دولت متبوعش و دولت جو بایدن خواهد بود. در حالیکه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را نقض کردند، راب ایران را  به «نقض سیستماتیک» تعهدات هسته‌ای متهم کرد.

وزیر خارجه آلمان هم مدتی پیش در مصاحبه با اشپیگل از لزوم مذاکره درباره موضوعات منطقه‌ای و موشکی ایران گفته بود. هفته گذشته هم یک مقام وزارت خارجه آلمان مدعی شده بود که دلیل عدم موفقیت اینستکس خود ایران بوده است. این ادعا در حالی است که سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ و اظهارنظرهای عجیب گفته بودند که به فراتر از تعهدات برجامی پایبند بوده‌اند و دلیل آن را اینستکس عنوان کرده بودند. تناقض در اظهارات مقامات اروپایی، با هدف خرید زمان و تغییر نقش از بدهکار به طلبکار در بحث توافق هسته‌ای است.

آمریکا و اروپا در نقطه مشترک

نقطه اشتراک اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و همچنین پرداختن به موضوعات غیرمرتبط است. اما تقریبا جملگی، به رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از برجام اشاره‌ای نکرده‌اند. مواضع آمریکا و اروپا در قبال برجام، با وجود تغییر دولت در واشنگتن، تغییری نکرده است. آمریکا دونالد ترامپ بدون ارائه امتیاز به ایران، به دنبال اعمال محدودیت‌های بیشتر بر ایران بود. دولت فعلی آمریکا هم بدون اینکه اشاره‌ای به رفع تحریم‌ها کند، از لزوم بازگشت ایران و افزایش محدودیت‌ها سخن می‌گوید. اروپای دوران ترامپ با اروپای امروز نیز تفاوتی ندارد و همواره سعی کرده است که هزینه حفظ توافق هسته‌ای را از جیب ایران بپردازد. اتفاقا اروپا نسبت به گذشته، نقش مخرب‌تری را در پیش گرفته است؛ چرا که علاوه بر هزینه نکردن برای برجام، به دنبال افزایش بر چفت و بست آن علیه ایران است.

با وجود اینکه آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و ایران یکسال فراتر از تعهد خود به مفاد برجام تمام و کمال پایبند بود، الان مقامات آمریکایی و اروپایی به گونه‌‌ای اظهار نظر می‌کنند که گویی تقدم در بازگشت به تعهدات با ایران است.

با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، مواضع اروپا و آمریکا به هم نزدیک شده و تلاش آنها برای فشار بر تهران افزایش یافته است. واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی در پی آن هستند که ایران را به تمامی تعهدات برجامی برگردانند، اما بازگشت خود را صرفا اعلامی و کاغذی انجام دهند. حتی قبل از خروج آمریکا از برجام، نه آمریکا و نه اروپا هیچکدام به نحو مطلوب به تعهدات خود عمل نمی‌کردند. حال این بار، بدون توجه به اینکه در مقام بدهکار هستند، در کسوت طلبکار، خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر در حوزه هسته‌ای و غیرهسته‌ای بر ایران هستند.

اروپا و آمریکا با هدف بازگشت ایران به برجام در اصل می‌خواهند هم محدودیت‌ها را توسعه و تقویت کنند، و هم اینکه سیاست مقاومت فعال ایران را متوقف و خنثی کنند. آنها در دوران شکوفایی برجام نیز به تعهدات اقتصادی خود پایبند نبودند و هزار بهانه برای عدم پایبندی خود می‌آوردند، چه برسد به اینکه در حالت برزخی برجام بخواهند کاری کنند.

جنگ کلامی درباره برجام و اینستکس

 

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازگشت ایران تعهدات برجامی توافق هسته ای اجرای تعهدات درباره برجام محدودیت ها تعهدات خود بر ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۶۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟

در برهه فعلی هیچ دورنمای مثبتی از مذاکرات برجامی مشاهده نمی‌شود و جمیع شرایط حاکی از آن است که رویکرد خصمانه غرب نسبت به ایران تداوم خواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که رژیم صهیونیستی به دنبال احیای نداشته، افزایش تحرکات اردوغان هم‌زمان با بازنگری قطر در نقش میانجی میان اسرائیل و حماس، گیرپاچ گرانی خودرو در سراشیبی بنزین ارزان و بایدن به دنبال احیای برجام در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

درحالی‌که با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی، احتمال احیای برجام کم‌رنگ‌تر از هر زمان دیگری است، ‌اخیرا نشریه انگلیسی آی خبر داد که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام‌عیار در منطقه جلوگیری کند. این خبر غیر مستقیم مورد توجه بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است.

روزنامه شرق در گزارش تیر یک خود زمان را برای احیای برجام در مقطع فعلی و پس از عملیات وعده صادق مناسب دانسته و نوشته است:

حتی سیاست داخلی به حاشیه رفته است. یکی از این موضوعات به پرونده فعالیت‌های هسته‌ای و آینده برجام بازمی‌گردد. اگرچه در این مدت شاهد برگزاری دو نشست فصلی شورای حکام بودیم، اما مشخصا دولت بایدن در این دو نشست سعی بر آن داشت که از بغرنج‌ترکردن پرونده هسته‌ای ایران و به دنبال‌ آن‌ واداشتن تهران به اقدامات و تصمیمات جدی‌تر جلوگیری کند؛ چراکه بحران هسته‌ای به موازات تداوم جنگ در غزه به‌هیچ‌وجه سناریوی ایدئال واشنگتن نبوده و نخواهد بود.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است:

از این‌رو سعی شد هم در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل این نهاد (آژانس) و هم در روند برگزاری نشست فصلی شورای حکام، عملا از تنش‌زایی در قالب صدور قطع‌نامه‌ یا ارجاع پرونده به شورای امنیت خودداری شود. هرچند در این مدت رافائل گروسی به دفعات ناخشنودی و همچنین نگرانی خود را از به حاشیه رفتن اختلاف‌های آژانس و تهران به دلیل تحولات ناشی از جنگ حماس و اسرائیل ابراز کرده است.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی خواهان تغییر فاز از نظامی به دیپلماتیک در شرایط موجود و ارتباط با آمریکا شده و می‌نویسد:

بهترین راه در هر معادله‌ای در حوزه سیاست خارجی، مذاکره و گفت‌وگوست. این مسیر می‌تواند خشم میان ایران و اسراییل و حتی امریکا را کاهش دهد. سفر امیر عبدالهیان وزیر خارجه ایران به نیویورک و دیدار اعلام نشده او با وزیر خارجه مصر حکایت از این دارد که مصر در حال ایفای نقش واسطه در این بحران است. حتی برخی از مقامات اروپایی هم به صورت پنهانی با یک دیپلماسی محرمانه این وضعیت را تغییر دادند تا اسراییل اقدام غیر متعارفی صورت ندهد. در واقع شرایطی که پس از حمله ایران به اسراییل شکل گرفت، ناشی از تلاش‌هایی است که در کانال دیپلماتیک صورت گرفته است.

روزنامه آرمان ملی نیز خبر از تلاش‌های بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای برجام داده و می‌نویسد:

جوک نیست، واقعیت است. احیای برجام نقطه سرخط. بعد از قرمز شدن وضعیت در خاورمیانه بین تهران و تل‌آویو دم دست‌ترین تحلیل در مورد توافق وین آن است که ایالات متحده آمریکا با توجه به اقدامات ویران‌کننده ایران علیه اسرائیل و تصمیم تل‌آویو برای پاسخ دادن به آن اقدام و زحمتی که انگلستان، آمریکا و چندین کشور منطقه برای سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای تهران در آسمان گرفتند، ایالات متحده نه تنها به احیای برجام نمی‌اندیشد بلکه با توجه به اینکه بایدن در آخرین اقدام لغو تحریم‌های حوزه هسته‌ای ایران را امضا نکرده است دیگر نباید در انتظار تصمیمی از سوی غرب برای احیای برجام بود و نباید شاهد تلاش تهران برای احیای توافقنامه وین باشیم.

با وجود ساده‌انگاری رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره احیای برجام بیان چند موضوع قابل ملاحظه است.

۱- در برهه فعلی هیچ دورنمای مثبتی از مذاکرات برجامی مشاهده نمی‌شود و جمیع شرایط حاکی از آن است که رویکرد خصمانه غرب نسبت به ایران تداوم خواهد داشت.

۲- حتی به‌نظر می‌رسد با فرارسیدن اکتبر ۲۰۲۵ که موعد انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و لغو کلیه تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است، این رویکرد تقابلی باز هم تداوم خواهد داشت.

۳- همان‌گونه که در مهرماه امسال و کلیدخوردن دومین بند غروب برجام که مربوط به رفع تحریم‌های موشکی و پهپادی است، اروپایی‌ها به صراحت از عدم پایبندی خود به رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران سخن گفتند و انتظار نمی‌رود که با پایان محدودیت‌های ۱۰ ساله ایران و قطعنامه ۲۲۳۱، افق مشخصی در روابط ایران و غرب مشاهده شود.

۴- این اقدام اخیر دولت دموکرات بایدن هم گواه این مسئله است که امکان تعامل در چهارچوب برجام وجود ندارد و چه‌بسا زودتر از آنچه که تصور می‌شد، ناقوس مرگ توافق هسته‌ای به‌صدا درآمده است.

عملیات رسانه ای -سیاسی اصلاح طلبان برای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی

رسانه‌های جریان اصلاح طلب عملیات رسانه ای- سیاسی خود را برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کرده اند. روزنامه هم‌میهن خیز اول را برای این ماجرا برداشته و نوشته است:

با آنکه نمایندگان مجلس یازدهم با ادعای «انقلابی بودن»، «پیرو راه امام و رهبری» و «حرکت در چارچوب منویات رهبری» وارد شدند، اما در عملکرد رویکرد اتخاذی این نمایندگان تا آنجا پیش رفت که به نقطه نقد و اخطار از سوی رهبری رسید. فارغ از اینکه عملکرد مجلس در قبال مردم چقدر منویات و خواست جامعه را تامین کرده که قطعاً از اهمیت بسزایی برخوردار است و وظیفه نمایندگی حکم می‌کند که صدای مردم باشد و خواست آن‌ها را پیگیری و محقق سازد. این مجلس که براساس شعارهایش پرچمدار برآوردن منویات رهبری بود هم با اخطار چندباره رهبری روبه‌رو شد تا جایی که این ادعا مطرح شد که اخطار علنی آن رکورددار اخطار مجالس از سوی رهبری بوده است.

مروری بر اظهارات و مطالب مطرح شده از سوی چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب نشان می دهد که آنان در اولین محور تلاش های خود به دنبال تولید شکاف میان اضلاع مختلف جریان اصولگرایی بوده و تلاش دارند تا رقابت میان آنان را به نزاع تبدیل و دامنه آن را به انتخابات هیئت رئیسه مجلس و نیز ادامه فعالیت مجلس جدید تعمیم دهند.
این رسانه‌ها در محور دوم اما تلاش دارند تا رئیس مجلس فعلی را به عنوان محور نزاع در جریان اصولگرایی تعریف کرده و از سوی دیگر این بازنمایی را داشته باشند که قالیباف برای جبران شکست درون گفتمانی و نیز دست یافتن به ریاست مجلس دوازدهم می بایست با طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون به توافق دست یابد.

گفتنی است تامل بر کنش های سیاسی-رسانه ای اصلاح طلبان نشان می دهد که آنان تلاش وسیعی دارند صحنه مجلس دوازدهم را صحنه جدال میان طیف های مختلف اصولگرایی نموده و با فرعی کردن برخی مسائل و اصلی کردن برخی فرع ها به کنش انتخاباتی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بپردازند.

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟