Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@09:59:57 GMT

خطر رژیم غذایی پرقند برای سلامت بدن

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۸۵۰۱

آفتاب‌‌نیوز :

در مطالعه قبلی، محققان ارتباط مثبتی بین الگوی غذایی «قند بالا و نوشابه» و خطر ابتلاء به کولیت روده پیدا کردند. در این مطالعه با حضور ۳۶۶,۳۵۱ شرکت کننده از چندین کشور اروپایی مشخص شد که مصرف زیاد سبزیجات، حتی در میان مصرف کنندگان زیاد مواد قند و نوشابه، خطر کولیت روده را تعدیل می‌کند.

قند از قبل به دلیل اثرات پیش التهابی بر بدن و ارتباط آن با تعدادی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، سرطان و دیابت نوع ۲ به خوبی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه اخیر محققان نشان داد موش‌هایی که به مدت یک هفته ۱۰ درصد محلول قند مصرف کردند (کمتر از ۱۵ درصد موجود در اکثر نوشیدنی‌های غیرالکلی)، به طور قابل توجهی ترکیب میکروبیوم های روده شأن به شیوه‌ای نامطلوب تغییر کرد؛ دو نوع باکتری تجزیه کننده مخاط، بیشتر شده و منجر به فرسودگی لایه مخاطی محافظ روده شدند، درحالیکه تعدادی از باکتری‌های خوب، مانند لاکتوباسیلوس، کاهش یافتند که زمینه بیماری کولیت روده فراهم می‌شود.

«حسن زکی» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تگزاس، در این باره می‌گوید: تحقیق ما نشان می‌دهد که مصرف زیاد مواد قندی در افزایش نرخ ابتلاء به بیماری التهاب روده نقش دارد.

محققان معتقدند علاوه بر آنکه وجود قند در رژیم غذایی غربی مقصر اصلی بروز بیماری التهاب روده است، مصرف کم سبزیجات نیز خطر ابتلاء به کولیت روده را در بین مصرف کنندگان زیاد قند و نوشابه افزایش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رژیم غذایی میکروبیوم روده کولیت روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۸۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام دلفان در سخنانی، اظهار داشت: سه پروژه مهم بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد، «رازی» کوهدشت و «گهر» دورود، از روند و رشد خوبی برخوردارند که طبق برنامه‌های زمان‌بندی‌شده، پیش می‌روند.

وی افزود: هم اکنون بیمارستان‌های «نیایش» خرم‌آباد با ۶۵ درصد، «رازی» کوهدشت با ۵۰ درصد و «گهر» دورود با ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی نسبت به سال قبل، از روند پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به رابطه سلامت، زمین پاک و سلامت خانواده و با اشاره به مشارکت گسترده مردمی و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و ظرفیت‌های ذی‌نفع در حوزه بهداشت در طول دهه‌های گذشته، بیان داشت: با مردمی‌سازی سلامت به سمت پوشش همگانی سلامت حرکت می‌کنیم و باتوجه‌به سرمایه مردمی به‌عنوان دریای بی‌پایان توانمندی و ایثار و لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری اشاره و ابراز امیدواری کرد که در هفته سلامت نتایج یک سال تلاش بی‌وقفه در پیاده‌سازی برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع با مشارکت مردم به جامعه اطلاع‌رسانی می‌شود.

دلفان همچنین به رژیم غذایی سالم برای زندگی بهتر اشاره کرد و گفت: فواید رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، پوکی‌استخوان، سرطان، داشتن پوستی سالم، شاداب و جوان، داشتن سیستم ایمنی قوی و پیشگیری از بیماری‌های مسری مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، کرونا و داشتن قلب و عروقی سالم که حدود ۷۰ درصد مرگ‌های اخیر مربوط به مشکلات قلب و عروقی مؤثر است.

کد خبر 6081597

دیگر خبرها

  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • نتیجه پژوهش محققان؛ رژیم فستینگ می تواند به سلامت روده کمک کند
  • رژیم فستینگ می تواند از سلامت روده با افزایش سن محافظت کند
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • به این دلایل هسته‌های خرما را دور نریزید
  • بهترین رژیم غذایی برای مغز
  • معرفی بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز