Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر کامران داوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آبخوانها و شاهرگ حیاتی تامین آب مشهد در منطقه غرب این شهر قرار دارد و توسعه واحدهای صنعتی و زیرساختهای مرتبط با آن به گونه‌ای است که تاثیر آن بر این آبخوانها مشهود است.

وی ادامه داد: اکنون مساله این است که امکان جا به جایی این شرکت ها به خاطر حقوقی که در مدت استقرار در این مناطق به دست آورده اند به راحتی ممکن نیست به همین دلیل به نظر می‌رسد قواعد و قوانینی برای تولید پساب و بازچرخانی آب باید در نظر گرفت تا این مساله به خوبی مدیریت شود ولی نکته مهم این است که همت لازم برای ایجاد زیر ساخت لازم در این موضوع فراهم نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به عنوان نمونه شهرک چرمشهر سالهاست که مشغول به فعالیت است و آلودگی زیست محیطی آن به خصوص در حوزه آب مشخص است ولی متاسفانه هنوز این موضوع به سرانجام درستی نرسیده است.

داوری افزود: به نظر می‌رسد، دستگاه قضایی باید جدی تر در این موضوع ورود کند زیرا این مسائل جزیی از حقوق عامه شمرده می‌شود و نباید حقی از نسل‌های آینده پایمال شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر ایجاد حساسیت در فرهنگ عمومی است تا در صورتی که تولید کننده‌ای قوانین زیست محیطی را رعایت نکرد مردم از محصولات تولیدی آنها استفاده نکنند و موظف به انجام وظیفه قانونی خود شوند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که مشکل آب در استان خراسان رضوی مساله‌ای اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی است گفت: ایجاد سد و انتقال آن توسط خطوط لوله به سایر مناطق و استفاده از منابع زیر زمینی تنها مشکل اصلی در مدیریت منابع آبی نیست بلکه این موضوع در یک مجموعه واحد باید بررسی شود.

داوری افزود: بر اساس این رویکرد و در سال ۱۳۹۰ سلسله نشست‌هایی با عنوان "شبِ آب " برگزار می‌شد تا بتوانیم نظرها را به این موضوع جلب کنیم. سپس در سال ۱۳۹۲ از استاندار وقت مجوزی گرفته شد تا این حرکت سازمان یافته و رسمی‌تر شود و این نشست‌ با موضوع سند مدیریت تأمین و توزیع آب مشهد سرانجام در سال ۱۳۹۳ و در قالب کتابچه تدبیر آب مشهد توسط دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد.

وی ادامه داد: برهمین اساس و بنا به درخواست شورای عالی آب، بررسی حوضه کشف‌رود مورد تصویب قرار گرفت که تا سال ۱۳۹۶ در این زمینه فعالیت شد ولی ارگانهای دولتی در این مدت به خوبی همکاری نکردند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال این بود تا تجربه به دست آمده از گذشته‌ها از بین نرود به همین دلیل در زمان حضور رزم حسینی استاندار سابق، این شورا تبدیل به همیاران آب شد تا امکان پیگیری مسائل با حضور مسوولان در این شورا  به صورت بهتری مدیریت شود  به عبارتی گفت وگوهای شکل گرفته در ابتدای این مسیر به گفتمان تبدیل شد و در حال حاضر به دنبال این هستیم تا برنامه راهبردی آن به طور کامل پیاده سازی شود.  

داوری افزود: رویکرد راهبردی در این مساله این است که فعالیت‌های انجام شده در نهایت به سمتی رود تا بیلان آب‌های زیرزمینی استان شورتر نشود و مثبت گردد و با این چهارچوب فعالیت انجام شده در طول هر سال مورد برسی قرار گیرد تا ایرادهای موجود بر طرف شود و نکته مهم این است که فعالیت ها به صورت واقعی پیشنهاد و ارزیابی شود.

رییس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان خراسان رضوی افزود: سومین جشنواره ملی فناوریهای نوین آب، هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران، نوزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران و نخستین همایش کم‌آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی مناطق خشک اواخر بهمن ماه امسال در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

داوری ادامه داد: این نشست ها برای حل و فصل مسائل این حوزه به صورت علمی برگزار می‌شود و این رویکرد از چند سال گذشته آغاز شد تا  در کنار این همایش‌ها، نشست‌های تخصصی با حضور فناوران، مسوولان و دست اندرکاران این حوزه برگزار شود.

برچسب‌ها مشهد منابع طبیعی و آبخیزداری علیرضا رزم حسینی دانشگاه فردوسی مشهد شورای عالی آب منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد منابع طبیعی و آبخیزداری علیرضا رزم حسینی مشهد منابع طبیعی و آبخیزداری علیرضا رزم حسینی دانشگاه فردوسی مشهد شورای عالی آب منابع طبیعی اخبار کنکور دانشگاه فردوسی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۸۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: پس از مشهد بیشترین میزان بارش در شهرستان صالح آباد واقع در شرق خراسان رضوی با ۲۲ میلیمتر و کاخک گناباد با ۲۱ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

زهرا مبشری نسب افزود: این بارشها بر طبق پیش بینی ها  تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد و در این روز بیشتر بارشها به صورت رگباری همراه با  رعد و برق در ساعات بعد از ظهر رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: بیشترین میزان بارش برای روز جمعه در جنوب غرب استان و روز شنبه در شمال غرب خراسان رضوی پیش‌بینی شده است و در این مدت شاهد وزش باد شدید در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش دما در خراسان رضوی از دیروز (چهارشنبه)، افزود: این روند کاهش دمای استان تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، بر طبق پیش بینی ها در این مدت دمای شبانه در مناطق مرکزی خراسان رضوی به حدود هفت درجه سلسیوس و در شهر قوچان تا سه درجه افت خواهد کرد.

مبشری نسب ادامه داد: کاخک گناباد با کمینه دمای هشت درجه سلسیوس و سرخس با ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و خنک ترین مناطق استان خراسان رضوی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند، در همین مدت دمای کلانشهر مشهد بین ۱۳ تا ۲۳ درجه در نوسان بود.

به گفته وی، در این مدت بیشترین سرعت وزش باد از شهرستان رشتخوار با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت به ثبت رسید.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: دمای شهر مشهد برای امروز در گرمترین ساعات ۱۷ درجه سلسیوس و در سردترین ساعات ۱۳ درجه پیش بینی شده است.

 
 

دیگر خبرها

  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید
  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • نشست مدیرکل اتباع خراسان رضوی با نماینده مشهد در مجلس
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد
  • فعالیت‌ های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • فعالیت‌های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی