Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا دبیری‌نژاد گفت: باید میراث ناملموس را به فرصت‌هایی همچون برگزاری جشنواره‌ها تبدیل کرد، چون این مقوله به جامعه کمک می‌کند. از سوی دیگر نیازمند ایجاد تورهای هدفمند برای جذب مشتری هستیم تا جامعه بومی بتواند از این افتخار استفاده کند.

به گزارش برنا؛ میراث ناملموس (Intangible Cultural Heritage)) به عنوان شناسنامه هر سرزمین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طریق میراث ناملموس می‌توان به آداب رسوم، موسیقی و فرهنگ یک سرزمین دست یافت. در کشور ما هر خطه از میراث ناملموس خاص و متنوعی برخوردار هستند. در سال‌های اخیر آثار ناملموس متعدد همچون ترانه، موسیقی، رقص، درام، توانمندی، آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون به ثبت رسیده است اما این مقوله نیازمند توسعه در ابعاد مختلف در روستاها و استان‌های کشور دارد.

رضا دبیری نژاد، رئیس اداره اطلاعات فرهنگی موزه ملک درباره آخرین وضعیت میراث ناملموس در کشور به خبرنگار برنا گفت: تعداد ثبت میراث ناملموس در شرایط کنونی باید بیش از این تعداد باشد، چون با ثبت استانی در بعد ثبت ملی آمار میراث ناملموس افزایش یافته است.

 او افزود: در ثبت مادی تمامی توجه به حفظ و نگهدای یک ابنیه معطوف است. در ثبت کالبدی هم نقشه‌ها را به شکل کالبدی حفظ می‌کنند اما در میراث ناملموس این امر سخت‌تر شده و به ذات فرهنگی فرد نزدیک‌تر است. برای مثال آیین‌ها و مراسمات در زندگی ما جاری و ساری است. نمی‌توان میراث ناملموس را به یک شکل خاص فریز کرد.

دبیری نژاد ادامه داد: هم‌اکنون نمی‌توان وضعیت فعالیت در میراث ناملموس را بررسی کرد. برای مثال باید مشخص شود که هدف از ثبت  دنده کباب کرمانشاه چیست؟ ثبت نباید معطوف به افتخارات باشد بلکه ثبت در میراث ناملموس باید بر پایه یک برنامه توسعه باشد تا بتواند در عرصه توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه پایدار  موثر باشد.

او تاکید کرد: میراث ناملموس هم بخشی از میراث فرهنگی است. میراث ناملموس در عرصه جهانی برای شناسایی فرهنگی ایرانی موثر است. در سال‌های اخیر پیوست‌ها برای ثبت میراث ناملموس انجام نشده است. فقط به صورت آیین ثبت می‌شود. این در حالی است که در میراث ناملموس باید تعیین حریم، موقعیت‌ها، خطرها و اتفاقات بازگو می‌شد. در این مراحل باید مقوله ثبت در عرصه برنامه از اهمیت برخوردار باشد.

دبیری‌نژاد ادامه داد: فعالان در عرصه میراث ناملموس مردم هستند. برای مثال اگر عزاداران یکی از میراث ناملموس نباشند دیگر برنامه آیینی برگزار نمی‌شود. به عبارت دیگر تمامی اقدامات وابسته به فهم روابط فرهنگی یک جامعه است. یکی از راهکارها فرصت‌های استفاده از شهر خلاق با موضوعات متعدد است. در این شرایط باید فرصت‌های اجتماعی، فرهنگی و اشتغال از سوی نهادهای دیگر ایجاد شود. برای مثال درصورت ثبت تعزیه باید یک نهاد برای پژوهش،رصد، ترغیب و ... نیز ایجاد شود.

به گفته رئیس اداره اطلاعات فرهنگی موزه ملک باید میراث ناملموس را به فرصت‌هایی همچون برگزاری جشنواره‌ها تبدیل کرد، چون این مقوله به جامعه کمک می‌کند. از سوی دیگر نیازمند ایجاد تورهای هدفمند برای جذب مشتری هستیم تا جامعه بومی بتواند از این افتخار استفاده کند.

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زهرا سلیمانی آثار ناملموس میراث ناملموس میراث ناملموس دبیری نژاد برای مثال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۸۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیا می‌دانستید که دهان ما خانه تعداد زیادی باکتری است؟ در واقع تعداد باکتری‌های موجود در دهان انسان از تعداد افراد کل دنیا بیشتر است! شاید باورنکردنی به نظر برسد، اما حقیقت دارد. دهان ما مملو از میکروارگانیسم‌های ریز است که نقش مهمی در سلامت کلی ما دارند. این باکتری‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و در حالی که برخی از آنها بی ضرر هستند، برخی دیگر می‌توانند مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه ایجاد کنند. بیایید عمیق‌تر در دنیای شگفت‌انگیز باکتری‌های دهان غواصی کنیم تا بفهمیم چرا این باکتری‌ها بسیار فراوان هستند و چه کاری می‌توانیم برای کنترل آنها انجام دهیم.

باکتری‌ها موجودات تک سلولی هستند که آنقدر ریز هستند که بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند. آنها در همه جا وجود دارند، از جمله در دهان ما. شاید تعجب کنید که چرا در چنین فضای کوچکی این همه باکتری وجود دارد. خوب، دهان ما محیط مناسبی را برای رشد این میکروارگانیسم ها فراهم می‌کند. دهان گرم و مرطوب است و غذای زیادی برای تغذیه باکتری ها وجود دارد. دهان ما همچنین محل قرارگیری سطوح مختلف مانند دندان، لثه و زبان است که زیستگاه‌های مختلفی را برای استعمار باکتری‌ها فراهم می‌کند!

همه باکتری های موجود در دهان ما مضر نیستند. در واقع، بسیاری از آنها مفید هستند و به حفظ تعادل سالم در اکوسیستم دهان ما کمک می‌کنند. این باکتری‌های خوب به تجزیه ذرات غذا، مبارزه با میکروب های مضر و حتی محافظت از دندان های ما در برابر پوسیدگی کمک می کنند. با این حال، هنگامی که تعادل به هم می‌خورد، باکتری‌های مضر می‌توانند بر اوضاع مسلط شوند و باعث مشکلات سلامت دهان شوند. بهداشت نامناسب دهان، مانند مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن منظم، می تواند منجر به ایجاد یک لایه چسبنده حاوی باکتری شود. اگر این لایه برداشته نشود، به جرم دندان تبدیل خواهد شد که به بیماری لثه کمک می‌کند.

اما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا باکتری‌های موجود در دهان خود را تحت کنترل نگه داریم؟ پاسخ ساده است: رعایت بهداشت دهان و دندان. مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات و تمیز کردن دندان ها از اقدامات ضروری برای حفظ سلامت دهان است. با انجام این کار، می توانید به کنترل باکتری های مضر کمک کنید و از مشکلاتی مانند حفره دندان و بیماری لثه جلوگیری کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ تعادل سالم باکتری ها و اطمینان از داشتن دهانی سالم کلیدی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان
  • تلاش مناطق آموزش و پرورش به ارتقای شاخص‌ها معطوف شود
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم