Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه نیازمند ثبات در سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری هاست تا چشم انداز روشنی پیش روی بازار و سرمایه گذاران و تحلیل گران بازار قرار بگیرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر امشب یک شنبه شب شبکه خبر گفت: مهمترین تهدید بازار سرمایه، قیمت گذاری دستوری است، نفس این عمل با بازار سرمایه همخوانی ندارد و ابزار‌های بازار را از کار می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس افزود: نرخ سود بانکی از عوامل مهم ارزش گذاری بازار سرمایه است، برای همین، این نرخ نباید دائم تغییر کند، افزایش یا کاهش شتابزده بهره بانکی و یا دستکاری نرخ ارز، در بازار ایجاد سردرگمی می‌کند.

وی گفت: هم دولت و هم بخش خصوصی باید بپذیرند که نظام کلان اقتصاد به نظام بازار سرمایه سپرده شود، زیرا سرمایه گذار با روش خود بازار باید چشم انداز روشنی در 3 یا 4 سال پیش رویش ببیند.

 دارابی درباره بازارگردانی هم افزود: زیرساخت مناسب برای بازارگردانیِ کارآمد و موثر نداریم، باید حجم مبنا را حذف کنیم و دامنه نوسان قیمت را هم 2 تا 4 درصد بالا ببریم و از طرفی تعداد بازارگردان‌های ما هم کم اند و سرمایه آن‌ها هم محدود است.

 شمس دیگر کارشناس برنامه هم با اشاره مکرر به اهمیت ثبات سیاست‌ها و قیمت ارز و بهره بانکی گفت: سرمایه گذاران از دولت و مجلس و بانک مرکزی انتظار حمایت دارند، اجتناب از سیاستگذاری ناگهانی و شتابزده و ثبات نرخ ارز و بهره بانکی از انتظارات سرمایه گذاران و نیاز‌های بازار سرمایه است.

وی هم با انتقاد از قیمت‌های دستوری افزود: اگر می‌خواهیم بازار سرمایه به ثبات برسد، اگر قرار است نرخ ارز تغییر کند یا بهره بانکی تغییر کند، این کار باید در بلندمدت انجام شود، قیمت گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های ناگهانی تمام عوامل تحلیل و ارزش گذاری بازار را بی اثر می‌کند.

شمس با توصیه به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری غیرهیجانی و غیر مستقیم گفت: کلیت بازار سرمایه در وضع فعلی قابل اتکاست و سهام ارزنده در بازار وجود دارد.

 سعید اسلامی بیدگلی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با بیان این که ریسک‌ها در اقتصاد کلان ایران بسیار زیاد است گفت: بازار سرمایه هم در ذات خودش ریسک دارد از این جهت باید سیاستگذاری‌ها مناسب بازار سرمایه باشد.

وی افزود: ما مخالفتی با آزادسازی قیمت‌ها نداریم آن چیزی که زیان بار و موجب نگرانی است، تغییرات ناگهانی نرخ هاست.

این کارشناس با بیان این که بورس ایران به شدت تحت تاثیر اخبار مثبت و به ویژه منفی است افزود: وقتی قیمت ارز با ثبات باشد خودش را در سود شرکت‌ها نشان می‌دهد و این گونه سودآوری معیار ارزشگذاری سهام و شرکت‌ها خواهد شد.

 اسلامی بیدگلی گفت: هنوز هم سهام ارزنده در بازار سهام در شرایط فعلی وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سرمایه گذاران سیاستگذاری ها بازار سرمایه بهره بانکی گذاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۸۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی

جهان اکنون در موقعیتی است که شرایط سیاسی پیش از شرایط مربوط به عرضه و تقاضا در حال تحت تاثیر قرار دادن بازار است. از همین رو، تعجبی ندارد که با امیدواری‌ها به پایان منازعات در شرق اروپا و خاورمیانه، بهای انرژی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و باثبات‌تر می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت در معاملات امروز (سه شنبه) بازار جهانی انرژی شاهد ثبات نسبی بود. 

بر این اساس، بهای نفت برنت دریای شمال با ۱۲ سنت کاهش، به ۸۶ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۱۳ سنت افزایش، ۸۲ دلار و ۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. 

ثبات نسبی امروز بازار جهانی انرژی پس از آن رخ می‌دهد که روز گذشته و پس از دستور روسیه به منظور کاهش عرضه به شرکت‌های تابعه خود در ۳ ماهه دوم سال جاری میلادی برای رسیدن به تعهدات ذیل توافق اوپک پلاس، شاهد افزایش ۱.۶ درصدی بود. 

از شروع سال جاری میلادی، هر دو شاخص اصلی نفت شاهد روند صعودی بوده اند به طوری که در سال ۲۰۲۴ نفت برنت نزدیک به ۱۱ درصد و نفت وست تگزاس اینترمیدیت نزدیک به ۱۲.۵ درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اند.

تحلیلگران بازار می‌گویند انتظار برای کاهش نرخ بهره بانکی از سوی اقتصاد‌های بزرگ جهان در تابستان پیش رو، و نیز ادامه تنش‌های ژئوپلتیک در شرق اروپا و خاورمیانه از جمله دلایل اصلی روند صعودی بهای طلای سیاه در بازار انرژی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • طغیانی: تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور است
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • تصمیمات نهادهای حاکمیتی به اطلاع مردم برسد
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد