Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: در تبصره ۱۴ لایحه بودجه که از طرف دولت به مجلس ارائه شده منابع ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی لحاظ شده بود. مجلس و کمیسیون تلفیق بر حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی تاکید داشتند تا از این طریق برای پوشش افزایش قیمت اقلام مربوطه با یارانه نقدی این افزایش قیمت را جبران کنند. در نهایت با حذف ارز ترجیحی منابع تبصره ۱۴ بودجه به ۴۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین علی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه، در لایحه پیشنهادی دولت ۴۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه معیشتی لحاظ شده بود، گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق و بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی این منابع به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته این عضو هیئت رئیسه مجلس، تغییرات مهمی در تبصره ۱۴ بودجه شکل گرفته است که شاید مهمترین آن‌ها تجمیع یارانه نقدی و معیشتی باشد. بر این اساس، کل منابع تبصره ۱۴ بودجه به ۴۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

جزئیات یارانه یکپارچه در سال ۱۴۰۰

وی با بیان اینکه، در سال آتی ۱۰ میلیون نفر یارانه نقدی ماهیانه ۲۶۷ هزار تومانی دریافت میکنند، گفت: در پله دوم ۲۵ میلیون نفر ماهیانه ۱۸۳ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

حاجی دلیگانی ادامه داد، بر این اساس، ۲۳ میلیون نفر ماهیانه ۱۳۶ هزار تومان و ۲۰ میلیون نفر نیز ۹۱ هزار تومان یارانه نقدی دریافت میکنند. هرچند عقیده کمیسیون تلفیق بودجه این بود که دهک بالای درآمدی باید از صف دریافت یارانه حذف شوند، اما دولت زیر بار اجرای آن نرفته است.

امکان بررسی درخواست دریافت یارانه حذف شدگان

این نماینده مجلس گفت: البته کمیسیون تلفیق یک مصوبه مهمی نیز داشته است و بر این اساس سازمان هدفمندی یارانه‌ها و همچنین وزار رفاه مکلف شدند درخواست‌های افرادی که قبلا از دریافت یارانه انصراف داده اند و یا از ابتدا یارانه دریافت نکرده اند را بررسی کنند و در صورت داشتن شرایط این افراد نیز به صف دریافت یارانه اضافه شوند.

حمایت از تولید و اشتغال در تبصره ۱۴

بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص تبصره ۱۴ بودجه، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای رونق تولید و ارتقا سطح اشتغال از طریق تخصیص به استان‌ها لحاظ شده است. همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته شدهاست.

بر این اساس ۸۲ هزار میلیارد تومان نیز برای جبران هزینه‌های شرکت‌های دولتی مثل پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در راستای پوشش هزینه‌های ایمن سازی جایگاه‌های سوخت، بهینه سازی مصرف انرژی و... پیش بینی شد. مجموعا برای بخش‌های حمایت از تولید و اشتغال -هدفمندی یارانه‌ها -اعتبارات هزینه‌ای و تلک دارایی سرمایه‌ای ۳۱۳ هزار میلیارد تومان لحاظ شد. مجموع این ارقام ۴۲۹ هزار میلیارد تومانی است که در ابتدا ذکر شد.

به گفته حاجی دلیگانی، برای کنترل فقر مطلق ۱۵ هزار میلیارد تومان به کمیته امداد و بهزیستی تخصیص داده خواهد شد. همچنین ۳۲.۵ هزار میلیارد تومان بابت ۲.۵ میلیارد دلار یارانه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی لحاظ شد.

در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه، برای پوشش هزینه‌های بیمه قالیبافان، رانندگان، زنان سرپرست خانوار (۵۰۰ میلیارد تومان) و. مجموعا ۶۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. در مصوبات کمیسیون تلفیق ارقام قابل توجهی برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم نیز لحاظ شده است.

مرغ آرین و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هم در مصوبات کمیسیون لحاظ شد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در مصوبات کمیسوین تلفیق یارانه نیز برای حمایت از بخش کتاب و فعالیت‌های فرهنگی (۴۷۰ میلیارد تومان) لحاظ شده است. همچنین برای پوشش کسری مربوط به خوراک زندانیان پیشنی‌های لازم انجام شد. برای حمایت از تولید مرغ نژاد آرین (سود تسهیلات سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی) واکسیناسیون دام (مجموعا ۵۱۸ میلیارد تومان) در تبصره ۱۴ بودجه مناسبی لحاظ شده است.

از سوی دیگر، برای پوشش هزینه‌های حمل و نقل ریلی، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، یارانه شیر مدارس، مسکن محرومان، رزمندگان معسر و کمک به بنیاد شهید، بیمه خادمان مساجد، حمایت از خانواده زندانیان (۴۰۰ میلیارد تومان) حقوق سربازان (۳۰۰۰ میلیارد تومان) و کمک به تامین سوخت ناجا و نهاجا (۵۰۰ میلیارد تومان) ... پیش بینی‌هایی در تبصره ۱۴ انجام شده است.

گفتنی است، در جدول تبصره ۱۴ دولت برای مواردی مثل فعالیت‌های اجتماعی و تقویت بنیه فرهنگی، تامین کسری خوراک زندانیان، کمک به خانواده نیرو‌های مسلح، رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار، حقوق سربازان، پیش گیری از حوادث غیر متقربه، آموزش و پرورش، کاهش آسیب‌های فرهنگی، حمایت از زنان سرپرست خانوار، حمایت ازخانواده‌های زندانیان، کمک به تامین سوخت ناجا و نهاجا اعتباری لحاظ نشده بود.

منبع: فردا

کلیدواژه: حاجی دلیگانی تجمیع یارانه ها یارانه معیشتی کمیسیون تلفیق جاماندگان یارانه هزار میلیارد تومان مصوبات کمیسیون تلفیق تبصره ۱۴ بودجه دریافت یارانه لحاظ شده یارانه نقدی بر این اساس تبصره ۱۴ هزار تومان میلیون نفر برای پوشش لحاظ شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

داود منظور روز گذشته در نشست خبری مشترک خود با سخنگوی اقتصادی دولت، از پیش‌بینی ۷۵۰هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در قالب هدفمندسازی یارانه‌ها، برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این مقدار حدود ۲۶ درصد از منابع بودجه عمومی سال ۱۴۰۳ را تشکیل می‌دهد. نکته مهم دیگر این است که این منابع در حالی در نظر گرفته شده است که به گفته یک نهاد پژوهشی، منابع هدفمندی حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۳۰ درصد، کسری دارد.

روز گذشته دومین نشــســت خـــبری سخنگوی اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۳ و همچنین اولین نشست خبری مشترک او با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد. در ابتدای این نشست با توجه به همزمانی بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس، داوود منظور به مهم‌ترین تغییرات بودجه ۱۴۰۳ پرداخت.

به گفته منظور، بخش مهمی از منابع کشور صرف بازتوزیع و یارانه‌ها می‌شود و منابع تبصره ۸ که موضوع هدفمندی‌ها را دنبال می‌کند شامل منابعی از محل فروش بنزین، گازوئیل، و صادرات فرآورده‌های نفتی است و صرف باز توزیع به خود مردم می‌شود، به این معنا که عملا منابع حاصل از بخش نفت و گاز که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عینا در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت می‌شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ادامه به جزئیات یارانه‌هایی که در این قالب به افراد جامعه پرداخت می‎‌شود، پرداخت. به گفته او، یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه مطابق آزمون وسع دریافت می‌کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است. همچنین برای کمک‌هزینه‌های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

برای یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان نیز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد. از سوی دیگر ۸۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو اختصاص یافته و ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیز به واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص می‌یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله‌ای شامل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که دولت می‌پردازد.

به گفته منظور، مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ همت در تبصره ۸ خواهد بود. این در حالی است که به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، با توجه به وضعیت نامناسب تحقق درآمد‌های هدفمندی و پیش‌بینی ادامه آن در سال ۱۴۰۳ به نظر می‌رسد تبصره هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳، مانند برخی از سال‌های گذشته با کسری منابع نسبت به مصارف روبه‌رو شود؛ بنابراین مجموع منابع قانونی قابل‌تحقق هدفمندی در سال آینده حدود ۵۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. از سوی دیگر برخی ارقام مصارف مانند یارانه نان دارای کم‌برآوردی است.

همچنین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به‌وضوح مشخص نشده است؛ بنابراین با فرض تخصیص کامل مصارف، ناترازی درآمد - هزینه هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ معادل حداقل ۲۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. بخش دیگری از سخنان معاون رئیس‌جمهور، به اظهاراتی که در رابطه با کسری مطرح می‌شود اختصاص داشت. به گفته منظور، در سال گذشته ۹۵درصد بودجه محقق شد و به طور مشخص‌تر در بخش هزینه‌های جاری ۹۹.۲ درصد تحقق منابع صورت گرفت.

او همچنین بر تحقق بیش از ۱۱۰درصدی منابع در برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت آموزش‌و‌پرورش خبر داد و تاکید کرد در حوزه بودجه عمرانی نیز ۳۰۴هزار میلیارد تومان محقق شد که معادل ۸۵درصد بودجه مصوب است. همچنین رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خاطرنشان کرد: این تحقق بودجه با وجود افزایش هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱بود. امسال وضعیت بودجه‌ای از سال گذشته بهتر است. رشد بودجه نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳درصد است. یعنی وقتی رشد بودجه را محدود می‌کنیم امکان تحقق کامل آن بیشتر می‌شود.

دولت در سال ۱۴۰۳ تلاش کرد به ارقام درآمدی خود واقع‌بینانه‌تر عمل کند. به عنوان مثال درآمد‌های نفتی در بودجه امسال نسبت به سال قبل کمتر پیش‌بینی شده. در بخش مولدسازی و واگذاری شرکت‌ها نیز پیش‌بینی درآمد‌ها نصف شده است. امسال اولویت بودجه‌ای دولت پرداخت‌های عمرانی است تا رشد‌های پیش‌بینی‌شده بتواند بخشی از زیر‌ساخت‌های کشور را ارتقا دهد.

تغییرات بودجه ۱۴۰۳

منظور همچنین در رابطه با تغییرات بودجه ۱۴۰۳ گفت: یکی از مطالبات مهم مردم اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که سعی شده در بودجه سال جاری به‌خوبی مدنظر قرار گیرد که اعتبارات این بخش ۴۵ درصد رشد یافته است؛ در‌ حالی‌که رشد بودجه دولت، صرفا ۲۳ درصد بوده است و با توجه به اهمیت این بخش، توجه بیشتری صورت گرفته و فقط بخش ورزش از ۸ همت به ۱۶ همت رشد کرده که دو برابر شده است.

معاون رئیس‌جمهور در رابطه با بودجه بخش سلامت نیز خاطرنشان کرد: در بخش سلامت شاهد تحول قابل‌توجهی هستیم، به نحوی که اعتبارات این بخش با ۳۰ درصد رشد به ۴۰۹ همت افزایش یافته است که به طور مشخص ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب و ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اعتبار اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تغذیه بخش کادر درمان در بودجه دیده شده است.

رسیدگی به مشکلات بخش درمان

او با اشاره به اینکه دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بوده‌اند از اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان منابع برای این گروه خبر داد. به گفته منظور این اولین باری است که منابعی پیش‌بینی شده که دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک‌هزینه و منابع حق‌پژوهانه اختصاص دهند؛ ضمن اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر گرفته شده است تا برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود.

همچنین در این نشست، سید‌احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم دو رویکرد مهم در حوزه مالیه عمومی را سرلوحه امور قرار داده است، ادامه داد: اولین رویکرد معطوف به شفافیت و انضباط‌بخشی به دخل‌و‌خرج دولت و شرکت‌های دولتی از مسیر اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی بود. در بخش دوم هدف‌گذاری دولت این بود که سهم درآمد‌های پایدار از بودجه عمومی را افزایش قابل‌اعتنایی بدهد. به گفته خاندوزی در سه سال گذشته نسبت درآمد‌های پایدار که مجموع درآمد‌های غیرنفتی و استقراض را شامل می‌شود، به ۵۲درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۶۰درصد نزدیک شویم.

دیگر خبرها

  • هشدار پلیس درباره پیامک‌های جعلی یارانه معیشتی و کالابرگ
  • یارانه کمک معیشتی فروردین دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد
  • یارانه نقدی فروردین ماه واریز شد/ یارانه از ساعت ۲۴ قابل برداشت است
  • یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه واریز شد
  • یارانه کمک معیشتی فروردین‌ ماه واریز شد
  • یارانه نقدی فروردین‌ماه واریز شد
  • (ویدیو) هشدار درباره پیامک‌های جعلی یارانه معیشتی
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳
  • یارانه فروردین، کالابرگ الکترونیک، صدک‌بندی و چند ابهام دیگر
  • توزیع ۶۲ میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان