Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی درباره توقیف نفتکش ایرانی هستیم، گفت: موضوع فنی است و سفارت ایران و وزارت خارجه موضوع را از نزدیک پیگیری می‌کنند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ابتدا گفت: امروز با تلاش و هماهنگی‌های صورت گرفته گفت‌وگوی بر خط رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس کنگره خلق چین ساعت ۱۰:۳۰ انجام خواهد شد. 

خطیب‌زاده به سفر ظریف به منطقه باکو، مسکو، ایروان و تفلیس و در صورت انجام هماهنگی اواخر هفته به ترکیه اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره وزیر خزانه داری آمریکا در صورتی تحریم‌های ایران لغو می‌شود که به محدودیت‌های هسته‌ای خود پایان بدهد و اگر تحریم‌ها لغو نشود ایران چه اقدامی صورت می‌گیرد بیان کرد: هیچ اتفاق جدیدی درباره برجام شاهد نبودیم.موضع ما همان است که قبلا گفتیم و باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای موثر برجام از سوی آمریکا و طرف های دیگر حاضر در برجام باشیم. تا موقعی این اتفاق نیفتد پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ را نبینیم هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نخواهد خورد.

وی گفت: اگر طرف مقابل به تعهداتش برگردد و تحریم ها را تماما بردارد و شرایط به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد همه اقدامات ایران برگشت پذیر هستند و ایران متناظر با آن اقدام خواهد کرد. ما منتظر اقدام خواهیم بود. صحبت زیاد شنیدیم الان وقت عمل است اگر دولت جدید آمریکا مایل است نشان دهد از مسیر دولت قبلی فاصله می‌گیرد و به اجرای تعهداتش برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های اندونزی گفت: منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم. موضوع فنی است و در کشتیرانی از این موارد اتفاق می‌افتد و سازمان بنادر ما و شرکت صاحب کشتی در پی پیدا کردن دلیل موضوع و حل و فصل آن است. سفارت ما از نزدیک موضوع را پیگیری می‌کند و وزارت خارجه نیز همین طور و اگر به نتیجه‌ای برسیم اطلاع رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره عربستان بیان کرد: موضع ما درباره همه همسایگان یکسان است و آن زمانی که رئیس جمهور ایران طرح صلح هرمز را طی یک نامه به تمام کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال و به واسطه کویت برای عربستان ارسال شد، پیام ما کاملا روشن بود که ما به دنبال ایجاد یک سازوکار منطقه‌ای و بومی و چارچوب همکاری در منطقه هستیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: سیاست ما عوض نشده  واین سازوکار در منطقه براساس چارچوبی که ارائه کردیم بهترین راه‌حل برای تنظیم روابط در منطقه است. اگر عربستان از چرخه باطل خشونت و نادیده گرفتن امنیت منطقه‌ای و همکاری صرف با قدرت های فرامنطقه‌ای فاصله بگیرد و اگر بببنیم این تغییر نگرش در رفتار و گفتار عربستان سعودی مشاهده می‌شود قطعا آغوش ایران باز خواهد بود. ولی نمی‌توانیم شاهد باشیم روزانه عملیات بمباران یمن ادامه دارد ولی بعد صحبت از صلح در یمن شود. یا در روزهای پایانی دولت ترامپ طراحی شود و با قرار دادن انصارالله در لیست خودخوانده و ادعای تروریسم آمریکا قرار بدهند و در عین حال صحبت بشنویم که عربستان آماده تغییر است.

وی گفت: ایران در کلام و گفتار و اقدامات خود همواره تداوم داشته است و آن دعوت کشورهای همسایه و عربستان به سازوکار منطقه‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه به پیوستگی‌های چند لایه با مردم عراق اشاره کرد و گفت: عملیات تروریستی اخیر در عراق قلب و جان ما را آزرد. آن عملیات کور تروریستی نشانگر روح کریه تروریسم در منطقه است و برخی به جای پرداختن به ریشه های آن فکر می‌کنند با زد و بندهای سیاسی می‌توانند بهره برداری کنند.

وی با بیان اینکه دست‌های برخی عناصر در این عملیات دیده شده، اظهار داشت: جهات سوم با آشوب کردن اوضاع منطقه می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و مایلند با خون آمریکایی به اهداف خود برسند. 

خطیب‌زاده گفت: ایران در کنار متحدان و کشورهای دوست اجازه نخواهد داد بار دیگر داعش در عراق و مناطق دیگر خودش را سازماندهی کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال اسپوتنیک گفت: ما از سال‌های ریاست جمهوری خاتمی نگاه به شرق را پیگیری کردیم و این سیاست نگاه به شرق برخاسته از شناخت است نه الزام بین‌المللی صرف. شرق سیاسی در حال برآمدن است. این برآمدن در مقابل هیچ جبهه دیگری نیست و شناخت از دنیای پساغربی است.

وی افزود: ایران اساسا برای همین که از برخی برداشت‌های نادرست فاصله بگیرد نقشه راه‌های راهبردی را طراحی کرده است. نقشه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین تعریف می‌شود برای اینکه از بالا و پایین رفتن‌های روزمره فاصله بگیریم. در مورد مسکو هم همین گونه است. ظریف بیش از چند ده بار به مسکو رفته است. تعداد سفرهای ایشان به منطقه و آسیا را مقایسه کنید با سفرهایی که به غرب رفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما در سیاست خود اقمار هیچ کسی نمی‌شویم. بالاترین دستاورد جمهوری اسلامی استقلال و آزادی و معرفی راه سوم به جهان است و در این راه مستقل همراه با دوستان عمل می‌کنیم ولی به عنوان کشور با سابقه و با پتانسیل به صورت برابر با کشورها همکاری خواهیم داشت. در روزهای پیش رو شاهد گسترش روابط با شرق خواهیم بود.

وی درباره گرفتار شدن پنج نفر از اتباع کشورمان که هفته گذشته در خاک ترکیه در بهمن در کوران در ترکیه گفت: اگر هلال احمر درخواستی از وزارت خارجه داشته باشد حتما انجام می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 وزارت امور خارجه ایران توقیف نفتکش ایران توقیف نفتکش سعید خطیب زاده توقیف نفتکش ایرانی توسط اندونزی توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سخنگوی وزارت خارجه خطیب زاده منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۰۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان

به گزارش صدای ایران به نقل از ایرنا ، اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: «کاملا ضروری است که منطقه با ثبات بماند و همه طرف‌ها از اقدام بیشتر خودداری کنند».

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس هم در تداوم فضاسازی‌ها علیه اقدام نظامی مشروع ایران علیه تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی ادعا کرد که رژیم اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. وی در عین حال تصریح کرد: تشدید چشم‌گیر تنش‌ها به نفع کسی نیست.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل در واکنش به گزارش رسانه‌های غربی درباره آنچه پاسخ اسرائیل به عملیات ایران خوانده شده، گفت که «مسخره است».

پیش از او مل استراید وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری اسکای گفته بود: ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش باشیم. خاورمیانه یک منطقه حساس است و در آنجا تنش‌های زیاد و سناریوهایی وجود دارد که مطلوب نیست. اجتناب از این سناریوها یک اصل کلیدی است. وی افزود: پیام روشن ما به اسرائیل و ایران این است که از تشدید تنش اجتناب کنند.


همچنین معاون وزیر امور خارجه فرانسه عنوان کرد: موضع فرانسه این است که از همه بازیگران برای کاهش تنش و خویشتن داری بخواهد.

وزارت خارجه ایتالیا هم خواستار کاهش تنش در منطقه شده است.

 حوالی ساعت ۴ بامداد امروز، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید.

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش در گفت‌وگویی درباره صدای انفجار در اصفهان، گفت: انفجار صبح امروز در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شئ مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.

وی افزود: کارشناسان مربوطه در حال بررسی ابعاد موضوع می‌باشند که پس از دریافت نتیجه، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.​

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه فلسطین از سوی آمریکا
  • واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است
  • واکنش‌های بین‌المللی به خرابکاری ناموفق اسرائیل در اصفهان چه بود؟
  • واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان
  • حادثه اصفهان/ واکنش‌های بین‌المللی چه بود؟
  • واکنش چین به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی
  • واکنش چین و عمان به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی
  • واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان | از هراس کشورهای اروپایی تا محکومیت توسط عمان
  • واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت