هاشمی طبا: ترسیم مدینه فاضله دلیل ناکارآمدی دولتهاست
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۱۰۹۱
یک فعال سیاسی با بیان اینکه دولت ها و به خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوعا در کلام مدینه فاضله را برای مردم ترسیم میکنند، گفت: در حالی که به صورت بسیار بدیهی، قابلیت انجام آن وعدهها و کلمات ادا شده ممکن نیست.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اظهار کرد: دولتها نمیتوانند در شرایط دشوار مدینه فاضله بسازند، البته حکمرانی معمولا این مدینه فاضله را در کلام و سخنان برای اقناع کوتاه مدت مردم به تصویر میکشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فعال سیاسی همچنین گفت: برای یافتن راهکار ایجاد دولت های کارآمد باید به این پرسش ها پاسخ معقول و عملیاتی و نه ایده آلیستی بدهیم که رفاه و سبک زندگی مردم چگونه باید باشد؟ میخواهیم محیط زیست و زندگی ما چگونه باشد؟ می خواهیم چه نوع اقتصادی در کشور حاکم باشد؟ روابط بینالمللی ما با دولتها چگونه باید باشد؟
«خبرگزاری دانشجویان ایران» به عنوان رسانه برآمده از بطن دانشگاه در آستانه انتخابات ریاستجمهوری به دنبال این است که با انجام گفتوگوهایی با شخصیتهای دانشگاهی و نخبگان و فعالان سیاسی به آسیبشناسی علل و عوامل ناکارآمدی دولتهای پیشین و موانع کارآمدی دولتها بپردازد تا از این طریق بتوان چگونگی انتخاب دولت کارآمد در سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری را به بحث و بررسی گذاشت.
متن مصاحبه مصطفی هاشمی طبا با ایسنا درباره دلیل ناکارآمدی دولت ها و چگونگی رسیدن به دولتی کارآمد نیز به شرح زیر است:
هاشمی طبا درباره تعریف و شاخصه های دولت کارآمد، اظهار کرد: باید ببینیم چه توقعی در چه شرایطی از دولت داریم. آیا دولت را در یک نظام سوسیالیستی میبینیم یا در یک نظام لیبرالیستی؟ آیا شرایط عادی بر جامعه حاکم است یا در شرایط انقلاب دائمی و ناآرامی دائمی هستیم؟ آیا دولت حاکم بلامنازع است یا دولت در کنار خود نیرو یا نیروهای موازی یا متنازع دارد؟ آیا مسئول کلیه امور را دولت میدانیم یا این درک را داریم که هر کار را به دولت ربط ندهیم؟ آیا دولت را یک دولت کوچک و رسیدگی کننده به امور بدیهی میدانیم یا دولتی بزرگ که همه کار ما را انجام بدهد میخواهیم؟ در هر یک از شرایط ذکر شده دولت کارآمد تعریف خاص خود را دارد. باید پاسخ سوالات بالا داده شود تا شاخصهای دولت در آن سیستم گفته شود. شاید اگر به جای کلمه «دولت» کلمه «حکمرانی» گذاشته شود، بهتر بتوان این شاخصها را تعریف کرد.
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مدینه فاضله را برای مردم ترسیم میکنندوی در پاسخ به این پرسش که چرا در ایران دولتها تاکنون نتوانستهاند کارآمدی لازم را حداقل بر اساس شعارها و برنامههای اقتصادی خود داشته باشند، گفت: در ایران به ویژه پس از انقلاب یک نوع تفکر پوپولیستی حاکم بوده است و به همین دلیل مسئولان و از جمله دولت ها و به خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوعا در کلام مدینه فاضله را برای مردم ترسیم میکنند؛ در حالی که به صورت بسیار بدیهی قابلیت انجام آن وعدهها و کلمات ادا شده ممکن نیست و به همین دلیل برنامههای پنج ساله که مجلس شورای اسلامی تصویب میکند، هرگز عملی نمیشود.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اشکال کار اینجاست که مسئولین و از جمله دولت ها میخواهند همه کارها با هم انجام بشود مثلا در عین حال که با استکبار ستیز میشود و مقاومت مطرح است، رفاه و آسایش و زندگی بهتر را به مردم وعده میدهند. البته اگر هم تا حدودی این کار شده است، از ثروت کشور هزینه میگردد؛ بنابراین این نگرش طبیعی است که دولتها ناکارآمد جلوه کنند.
انتظار کار خارقالعاده از آدمهایی که محدودیتهای معمول را دارند سراب است
دولتها نمیتوانند در شرایط دشوار مدینه فاضله بسازند
هاشمی طبا در ادامه در تشریح عواملی که موجب ناکارآمدی دولتها می شود، تصریح کرد: اداره کشور امر سادهای نیست و مقاومت در مقابل استکبار از آن هم مشکلتر است؛ بنابراین وقتی میخواهیم همه این ها را با هم انجام دهیم با عکسالعملهای استکبار و دشمن مواجه شده و کارها نمیتواند بر وفق مراد پیش رود. توجه شود که عناصر دولت از همین مردم یعنی آدمهای عادی تشکیل شده و این امر بر همه اعضای دولت اعم از رییس جمهور، وزرا، معاونان، کارشناسان و کارکنان آنان حاکم است و اینها هم آدمهای عادی هستند و فاقد چراغ جادوئی علاءالدین. مطرح کردن ضعفهای قانونی یک نوع بهانه جویی است و انتظار معجزه و کار خارقالعاده از آدمهایی که به هر حال محدودیتهای معمول را دارند بیهوده و سراب است. دولتها نمیتوانند در شرایط دشوار مدینه فاضله بسازند البته حکمرانی معمولا این مدینه فاضله را در کلام و سخنان برای اقناع کوتاه مدت مردم به تصویر میکشند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا ما جزء معدود کشورهایی هستیم که تاکنون مشکلاتی مانند تورم بالا، آلودگی هوا و مفاسد مالی و اداری را حل نکردهایم؟ اظهار کرد: ما نمیتوانیم به خودمان سوزن بزنیم و بعد بگوییم چرا درمان میآید. مگر پدیدهها خود به خود درست شده است؟ تورم را ما ایجاد کردهایم. آلودگی هوا و محیط زیست را ما درست کردهایم. وابستگی به خارج را ما باعث شدهایم. آبهای زیرزمینی را ما مصرف کردهایم. دشتهای حاصلخیز را ما تخریب کردهایم. اینک میخواهیم آنها را درست کنیم در حالی که تخریب را ادامه میدهیم. دلیل اینها را هم در متن بندهای اول تا سوم ذکر کردم.
هرگز هیچ دولتی با وضع موجود کارآمد نخواهد بود
وی در تشریح راهکارهای تشکیل یک دولت کارآمد و نقش مردم واحزاب در تشکیل این دولت خاطرنشان کرد: با ادامه وضع موجود هرگز دولت کارآمدی نخواهیم داشت در حقیقت تکلیف مالایطاق میخواهیم بکنیم. هرگز هیچ دولتی با وضع موجود کارآمد نخواهد بود. بلی ممکن است در ۱۴۰۰ دولتی روی کار بیاید که با حمایت صدا وسیما و دستگاههای تبلیغاتی خود را کارآمد جلوه بدهد و باز هم در باغ سبزی نشان دهد ولی عناصر آن دولت هم همین مردم هستند و آنها هم چراغ جادوئی علاءالدین را ندارند و چرخ مدیریت اگر بدتر از این نچرخد، بهتر نخواهد چرخید. مردم و احزاب هم کاری نمیتوانند بکنند.
وی با بیان اینکه راهکارهایی برای آنکه دولت کارآمد شود وجود ندارد، افزود: ممکن است مقالهها و رسالاتی با مجلات و کلمات امیدوار کننده و زیبا نوشته شود، اما راهکارها زمینه میخواهد و بدون هدف گذاری درست نمیتوان به همه سوالات جواب مثبت داد و ادعا کرد همه کارها را میتوان انجام داد.
برای یافتن راهکار ایجاد دولت های کارآمد باید ابتدا حد خود را در دنیا بدانیم
هاشمی طبا خاطرنشان کرد: برای یافتن راهکار ایجاد دولت های کارآمد باید ابتدا حد خود در دنیا را بدانیم و به این پرسش ها پاسخ دهیم که رفاه و سبک زندگی مردم چگونه باید باشد؟ میخواهیم محیط زیست و زندگی ما چگونه باشد؟ می خواهیم چه نوع اقتصادی در کشور حاکم باشد؟ روابط بینالمللی ما با دولتها (که نوعا ظالم و مستکبر هستند) چگونه باید باشد و سوالات دیگر که البته در حال حاضر همه را به صورت ایده آلیستی پاسخ میدهیم. اگر به پاسخهای معقول و عملیاتی رسیدیم شاید بتوان کاری کرد و حاکمیت کارآیی نشان دهد و الا همچنان کارآمد نخواهیم بود./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری ناکارآمدی دولت ها مدینه فاضله دولت کارآمد هاشمی طبا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۱۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جواد مجابی: کمالالملک شاگردان را به کپیه باسمههای فرنگی واداشت/حیدریان: دلش چون بید میلرزید که مبادا آن برگ پیش از آنکه در تابلو ترسیم شود بیفتد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استاد علیمحمد حیدریان (۱۲۷۵-۱۳۶۹) یکی از شاگردان برجستهی کمالالملک و سالها استاد دانشکدهی هنرهای زیبا بود. در اوایل دههی ۵۰ خورشیدی وقتی اواخر هفتمین دههی عمرش را میگذراند در اوج شکوفایی به سر می برد، همچنان آثاری تازه خلق میکرد و بیش از نیمی از نقاشان سرشناس ایران شاگردش بودند. اردیبهشت ۱۳۵۲جواد مجابی نویسندهی برجستهی معاصر در زمینهی آثار استاد حیدریان و نقاشی معاصر ایران با او گفتوگویی انجام داد که روز سوم اردیبهشت همان سال در صفحهی هفتم روزنامهی اطلاعات منتشر شد. بخشهایی از آن گفتوگو را در پی میخوانید:
ساعت ۱۱ به کارگاه استاد حیدریان رفتم، دیدار با او چندان آسان نیست که پیر است و بیحوصله و کنج قناعت گزیده، نه سودای نام و نشان دارد و نه پروای این و آن، از این رو در خانهاش جز بر روی دوستان و شاگردان بسته است. در طبقهی دوم عمارتی در خیابان وزرا کارگاهی برای خود ترتیب داده است وقتی که وارد کارگاه شدم شاگردی در وسط سالن نشسته بود و تابلویی را بازسازی میکرد. حیدریان روی کاناپه دراز کشیده بود، انگار به تابلوی «میله» مینگریست که روبهرویش به دیوار آوخته بود، برخاست و چاقسلامتی کردیم، از آخرین دفعه که او را در دانشکده دیدم پیرتر به نطر میآمد و آسودهتر.
برای دیدن کارها آمدهام.
میدانی که حوصلهی گفتوگو ندارم.
استاد شما که آثاری بدین زیبایی و قدرت خلق کردهای چرا به کپیهی آثار نقاشانی چون رامبراند پرداختهاید؟
من کپیه نکردهام. من کسب فیض کردهام. دوباره ساختن این آثار علاوه بر اینکه مرا با رنگ و طرح و شیوهی کار این استادان آشنا کرده آن هیجان و شوری که هنرمند به هنگام ساختن آن اثر داشته من نیز در خویش حس کردهام، من از این رابطه فیضی بردهام وقتی که تابلوی «میله» را در لوور میساختم یک روز نگهبان آن اتاق آمد گفت از این اثر نقاشان زیادی تاثیر گرفتهاند یا بدلسازی کردهاند اما هیچکدام مثل کار تو خوب از آب درنیامده است. من این تابلوها را بیشتر در لوور ساختهام. بسیاری به من ایراد میگیرند که چرا حیدریان کپیه میکند. من در برابر استادان بزرگ تاریخ هنر شاگردی هستم و لاجرم از ساختن آثارشان بهرهها میبرم.
نکتهای را همواره من گفتهام و نوشتهام و میخواهم با شما در میان بگذارم، دو گروه در دگرگونی نقاشی ایران سهمی داشتهاند: کمالالملک و شاگردانش از یک سو و نوپردازان افراطی چون ضیاپور و یک دو تن از سوی دیگر اگر گرایشهای تند و بیحساب این دو گروه نبود شاید نقاشی ما راهی بهتر میگزید و سامان مییافت. کمالالمل شیفتهی هنر مغربزمین شد. همو بود که شاگردان را به کپیه باسمههای فرنگی واداشت و نقاشی سهپایه را در ایران رواج داد گرچه کار او در این زمینه به اعتدالی رسید و آثاری چون «تالار آئینه» «میدان کربلا»، «تکیه دولت» و «فالگیر بغدادی» پرداخت که رنگ و روی ایرانی داشت، اما با آوردن نقاشی اروپایی به ایران، نقاشی عامیانه، مینیاتور و آثار اصیلی چون تابلوهای صنیعالملک و محمودخان ملکالشعرا و دیگران را بیفروغ کرد. گرچه تقلید از باسمههای فرنگی پیش از او شروع شده بود اما کمالالملک با قدرت و نفوذی که در قلمروی نقاشی داشت بر این تقلید صحه گذاشت. رواجدهندگان کوبیسم در ایران بیآنکه به شرایط پدید آمدن مکاتب در جوامع خاص توجهی داشته باشند، این گرایش افراطی را به انحطاط رسانیدند.
کمالالمل به غایت وسواس داشت برای ساختن یک منظره از طبیطعت. دلش چون بید میلرزید که مبادا آن برگ پیش از آنکه در تابلو ترسیم شود از درخت بیفتد. از خود چیزی در تابلو به جای نمینهاد. آنچه را که میدید میساخت و ما را چنین تربیت کرده بود. ما: من و اسماعیل آشتیانی و یک دو تن دیگر در آغاز نقاش باسمههای فرنگی یا طبیعت بودیم. به عنوان یک نقاش که از خود طرحی در جهان میافکند حضور نداشتیم. تجربهای در مورد ساختن یک تصویر پیش آمد و من دریافتم که ارزش هر اثر در آن، در آن پاره از روح است که در اثر به جای گذاری.
«مرغان دریایی» را در چه مدت ساختهای؟
من خیلی سریع کار میکنم در سه ساعت این تابلو را ساختهام. بعدها دستی در آن میبرم اما اصل کار خیلی زود شکل میگیرد.
چرا دوستداران نقاشی را از دیدن آثارت محروم کردهای؟ چرا کارهای تازهات را در نمایشگاهی عرضه نمیکنی؟
از قضاوت مردم پروا دارم چه آنها که بیدلیل ستایشم میکنند و چه کسانی که از روی بیدانشی شاید بیذوقی به این آثار حمله خواهند کرد. من از نادانی پارهای کسان بیم دارم. نمایشگاهها ارزانی آنها باد که چشم به شهرت و ثروتی دارند. من این آثار را برای دل خود ساختهام. این تابلوها نردبانی بود که من از این زندگی حقیر روزانه بالا رفتهام تا بدانجا که خیلی چیزها در نظرم بیاعتبار شده است. حتی نام و نشان من. هنوز هم صبحها کار میکنم شاگردانم را تعلیم میدهم بعدازظهرها به استراحت و مطالعه میگذرانم و در این سن تحمل جنجال ندارم.
۲۵۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898282