Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@11:49:58 GMT

بانویی که فرمانده مدافعان حرم رضوی شد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۲۰۲۱

بانویی که فرمانده مدافعان حرم رضوی شد

ماه صفر سال ۹۴۱ هـ.ق (۹۱۳ خورشیدی) بود که سپاهیان غارتگر ازبک، به پشت دروازه‌های مشهد رسیدند. شهر به محاصره آن‌ها درآمد و نور امید در دل مردم، به تدریج به خاموشی گرایید.

ازبکان آمده ‌بودند تا مانند دفعات پیش، به شهر بتازند، زائران حرم رضوی را از دم تیغ بگذرانند و نذوراتی را که به آستان ‌قدس تقدیم شده بود، غارت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خانه‌های شهر، کودکان از ترس می‌لرزیدند و زنان در مخفیگاه‌هایی که از قبل ساخته‌ شده ‌بود، به دنبال مأمنی می‌گشتند. خاطره حمله شیبک‌خان ازبک که سال‌ها پیش، در عهد شاه‌اسماعیل یکم صفوی بر مشهد مسلط شد، هنوز از خاطر مشهدی‌ها پاک نشده ‌بود؛ حالا از زمانی که دودمان صفوی، شیبک‌خان را از حریم مشهد مقدس رانده بودند، سال‌ها می‌گذشت و دوران پسر او، شاه تهماسب یکم فرارسیده و او هم در غرب، مشغول دفع حملات عثمانی‌ها بود.

پس تکلیف چیست؟ در برابر این نفرت افسارگسیخته که می‌سوزاند و از بین می‌برد، چه می‌توان کرد؟

در میان آن تاریکی، بانویی برخاست که تاریخ با بی‌رحمی، حتی نام او را به خاطر نسپرده ‌است؛ بانویی که او را به اسم همسر «صوفیان خلیفه» می‌شناسیم و فرماندهی ایستادگی شهر در برابر ازبکان را برعهده گرفت.

مقدمه آن دفاع بزرگ

مشهد از دوره صفوی و به طور مشخص از عهد شاه تهماسب یکم، دارای برج و بارو شد. تا پیش از آن تنها بر گرد حرم مطهر حصاری معمولی وجود داشت و هنگام حمله دشمنان، کار به نبرد خیابانی می‌کشید که فرجامش، معمولاً شکست مدافعان شهر بود. وقتی ازبکان در سال ۹۳۸ هـ.ق دوباره به سمت مشهد سرازیر شدند، به آن دیوار بلند برخوردند؛ دیواری که شهر را از غارتگری آن‌ها نجات داد؛ اما در آن وقت، تهماسب یکم خود را به مشهد رسانده بود و ازبکان از بیم لشکریان قزلباش به سوی شمال‌شرق گریختند. در آن زمان، فرماندهی پیشقراولان سپاه ایران، بر عهده صوفیان خلیفه روملو، یکی از سرداران دلیر شاه تهماسب صفوی بود. صوفیان خلیفه به پاس خدمتش در نبرد با ازبکان، به حکومت خراسان منصوب و در شهر مشهد ماندگار شد. اما کمتر از دو سال بعد، عبیدالله خان ازبک از فرصت هجوم سلطان سلیم عثمانی به مرزهای غربی ایران استفاده کرد و به هرات و مشهد تاخت. خبر حمله به هرات، به صوفیان خلیفه رسید. او سپاهی آراست و به سرعت عازم این شهر شد؛ غافل از اینکه ازبکان، پس از حرکت او، به سمت مشهد خواهند تاخت. خلاصه آنکه صوفیان خلیفه به هرات رسید، اما این شهر به محاصره ازبکان درآمد و او نتوانست آن‌ها را از حریم شهر براند. چند روز بعد، چند صد کیلومتر آن طرف‌تر، نگهبانان باروی شهر مشهد، سیاهی بزرگی را در دوردست‌ها تشخیص دادند؛ لشکریان ازبک مانند مور و ملخ به دشت مشهد ریخت؛ دفاع بسیار سخت بود. بدون فرمانده، امکان نداشت کاری پیش برود. 

ظهور یک بانوی قهرمان

درست در همین زمان بود که همسر صوفیان خلیفه وارد میدان شد. ظاهراً حاکم مسئولیت اداره شهر را در نبود خود، به همسرش تفویض کرده بود. این امر نشان می‌دهد که همسر صوفیان خلیفه، ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فردی داشته ‌است. وقتی سربازان زیر حملات مداوم ازبک‌ها، توان خود را تحلیل رفته می‌دیدند، ناگهان آن بانوی شجاع، بر فراز بارو حاضر شد و مدیریت دفاع از شهر را شخصاً برعهده گرفت. طولی نکشید که گروه‌هایی از مردم مشهد نیز، برای دفاع از حریم حرم و نجات مال و جان و ناموسشان، به حمایت از همسر صوفیان خلیفه برخاستند. معرکه‌ای عجیب به پا شد. ازبکان که خود را در یک قدمی پیروزی می‌دیدند، ناگاه همه چیز را متغیر یافتند؛ مدافعان شهر، دفاع منظمی را سازمان داده ‌بودند و حتی گاهی از دروازه بیرون می‌آمدند و در نبرد تن به تن، مهاجمان را به دیار عدم می‌فرستادند. نبرد خونبار، روزها و ساعت‌ها ادامه ‌یافت و ازبکان هر لحظه ناامیدتر می‌شدند. 

گزارش اسکندر بیگ منشی

اسکندر بیگ منشی، در «عالم‌آرای عباسی» می‌نویسد: «همسر حاکم شب و روز بر گرد برج و بارو می‌گردید و جنود عبید به دروازه جنگ می‌آوردند و از دست غازیانی که به حکم منکوحه(همسر) صوفیان خلیفه بودند و اهل شهر، زخم‌های کاری خورده مراجعت می‌نمودند.

 هرچند ازبکان به نقب و تیر و اسباب قلعه‌گشایی توسل جستند، سهم غرض ایشان بر هدف مطلوب کارگر نیامد». این گزارش تاریخی، شاید تنها گزارشی باشد که در آن، صحنه فرماندهی همسر صوفیان خلیفه به تصویر کشیده شده ‌است؛ تصویر بانوی مسلمانی که در هنگامه هجوم دشمن، توانست با تدبیر و نظم حیرت‌انگیز خود، مدافعان شهر را سازماندهی کند. به این ترتیب، ازبکان نتوانستند به شهر مشهد راه یابند و حرمت حریم حرم رضوی را بشکنند. خبر دفاع جانانه مشهد، به گوش صوفیان خلیفه در هرات رسید. او که نمی‌توانست همسرش را در آن کارزار سخت تنها بگذارد، با کمک یارانش از هرات بیرون آمد و به سوی مشهد تاخت، اما هنگامی که به نزدیکی «عبدل‌آباد» نیشابور رسید، در محاصره ازبکانی قرار گرفت که از مشهد دور شده بودند. آن‌ها بی‌محابا بر صوفیان خلیفه هجوم بردند و او در این نبرد نابرابر، در خون خود غلتید و کشته شد. با این حال، حماسه‌ای که صوفیان و همسرش در دفاع از مشهد و حریم رضوی به ثمر رساندند، در تاریخ ماند تا مایه افتخار هر ایرانی مسلمان و به ویژه، بانوان شیردل سرزمین ما باشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حرم رضوی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۲۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال به بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد

استاندار خراسان رضوی در بازدید خود از آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) مشهد، برای بازسازی این مجموعه اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال اختصاص داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی،یعقوبعلی نظری با حضور در آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) واقع در پارک ملت مشهد اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال را برای بازسازی آن اختصاص داد.

استاندار خراسان رضوی در این دیدار چهره به چهره پای درد و دل جانبازان این آسایشگاه نشست و در خصوص برخی از مشکلات مطرح شده دستورات لازم را صادر کرد.

در جلسه‌ای که در حاشیه این بازدید و با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، جمعی از مدیران و جانبازان برگزار شد؛ استاندار خراسان رضوی در خصوص بازسازی این آسایشگاه قول مساعد داد.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد
  • اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد
  • مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود ۶ هزار لیتر بر ثانیه آب
  • اختصاص ۵۰ میلیارد ریال به بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد
  • هوای ۶ منطقه مشهد در وضعیت پاک است
  • ترافیک نیمه سنگین آخر هفته در مسیر مشهد
  • توقیف خودرو قاچاق ۱۰۰ میلیاردی در مشهد
  • برگزاری اختتامیه پویش قرآنی در مشهد
  • کیفیت هوای پنج منطقه مشهد پاک است
  • گلزنی در فوتبال با چاشنی تحقیر مدافعان حریف! / فیلم