Web Analytics Made Easy - Statcounter

وب سایت خوب، سرمایه است

بگذارید مطلب را با ذکر این آمار شروع کنیم که طبق تحقیقات شرکت مشهور آدوبی (Adobe)، بالغ بر 38% از کاربران اینترنت در وهله اول به شکل و شمایل وب سایت اهمیت می‌دهند و اگر به وب سایتی رجوع کنند که از نظر بصری برایشان جذاب نباشد، خیلی سریع روی دکمه ضربدر کلیک می‌کنند. اگر وب سایتِ مورد نظر یک سایت تجاری باشد، می‌توان گفت حدود 38% از مشتریان بالقوه خود را تنها برای نداشتن یک وب سایت با طراحی گرافیکی زیبا و تجربه کاربری مناسب، از دست خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طراحی وب سایت جذاب، کاری بسیار حساس و زمان‌بر است و به مهارت و دانش فراوانی احتیاج دارد. برای همین فرآیند طراحی و اجرای آن ممکن است از چند هفته به چند ماه زمان ببرد. در واقع هر چه وب سایت پیچیده‌تر باشد، زمان پیاده‌سازی نهایی آن نیز بیشتر خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم مراحل ساخت وب سایت را مرحله به مرحله بررسی کنیم و به انواع طراحی وب سایت و تفاوت آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

هفت مرحله مهم برای طراحی وب سایت

اول از همه باید بدانیم که طراحان رابط کاربری (UI) و  تجربه‌ی کاربری (UX) چگونه وب سایت‌های کاربرپسند ایجاد می‌کنند.

مرحله اول؛ برنامه ریزی

همه چیز از برنامه ریزی شروع می‌شود و اگر غیر از این باشد کسی از نتیجه کار خرسند نخواهد بود. پس در وهله اول طراحان و توسعه‌دهندگان UX و UI  قبل از آنکه سریعا شروع به طراحی کنند، پروژه مورد نظر را مورد بررسی قرار می‌دهند و از نیازهای مشتری خود آگاه می‌شوند.

با در نظر گرفتن حیطه کاری وب سایت؛ برای مثال اگر وب سایت مورد نظر در مورد فروش آنلاین کیف و کفش است، طراحی باید به صورتی پیش رود که با بالا آمدن سایت، مشتری‌ها ترغیب به خرید از این وب سایت شوند. در ثانی طراحان وب، باید به ویژگی‌های مد نظر مشتری احترام گذارند و در جهت هرچه بهتر دیده شدنِ برند و یا خدمات او کمک کنند.

مرحله دوم؛ تحقیق و طراحی اولیه

مادامی که مرحله برنامه ریزی پشت سر گذاشته شد، زمان شروع تحقیقات می‌رسد. طراحان، وب سایت‌های دیگر را زیر و رو می‌کنند و به نکات ریز آن‌ها توجه می‌کنند. آن‌ها برای الهام‌ گرفتن از یک وب سایت رغیب بایستی اجازه مشتری را کتبا داشته باشند. سپس طراحان UX و UI در هر نرم‌افزاری که صلاح بدانند چند طراحی اولیه را با مشتری در میان خواهند گذاشت. آن‌قدر وقت و انرژی در این مرحله کلیدی صرف می‌کنند تا بالاخره هدف اصلی و مورد نظر مشتری برآورده شود. گفتنی است که این مراحل را تنها مراکز طراحی وب سایت شاخص انجام می‌دهند.

مرحله سوم؛ وایرفریم

حال زمان پیاده سازی وایرفریم یا طرح اولیه سایت می‌رسد. از طریق وایرفریم (Wireframe) یک طراح درک اولیه بهتری از ظاهر وب سایت، نمایش اطلاعات در صفحه اصلی و غیره خواهد داشت. خیلی از طراحان برای این مرحله طراحی، از نرم افزار Sketch editor استفاده می‌کنند که در آن همه چیز سیاه و سفید است. اما نکته قابل توجه امکان نشان دادن دکمه‌ها، خطوط و عناصر دیگر وب سایت است که در آینده قرار است استفاده شوند.

مرحله چهارم؛ ایجاد چیدمان و قالب‌بندی

صفحه اصلی مانند چشمان انسان‌ها، اولین چیزی است که افراد از یک وب سایت خواهند دید. به همین دلیل است که تاکید فراوانی بر زیبایی و هدف‌مندی آن است. صفحه اصلی مانند کفِ دست، بازگو کننده هر آنچه که در وب سایت یافت می‌شود خواهد بود!

پس هنگامی که به قالب‌بندی می‌رسیم، طراح باید اطلاحات کافی را در بالا و پایین صفحه قرار دهد تا هم مشتری وقت کند تمامیِ مطالب را بخواند و هم آن که برای رسیدن به مقصد خود سریعا آن را پیدا کند. بالای پیج اصلی، محل قرار گرفتن جزئیات مهمی است که بیننده نیاز ندارد آن را در طول صفحه ببیند.

در قسمت پایین صفحه، شرح مختصری از تمامی سرویس‌هایی که وب سایت مورد نظر ارائه می‌دهد خواهد آمد. لوگوی سایت که مانند امضا اشخاص منحصر به فرد است برای آشنا شدن بیننده‌ها با آن در بالای صفحه قرار می‌گیرد.

اکثر طراحان برای سهولت کار، نوار منو را در بالای صفحه قرار می‌دهند و در کنار منو از گزینه جستجو نیز استفاده خواهند کرد.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن عناصر بصری دیگر

در این مرحله، طراحان با استفاده از تجربه و هوش بالای خود دست به اضافه کردن عناصر کوچک و بزرگ می‌زنند که هم وب سایت را کامل‌تر می‌کند و هم رنگ و لعاب بهتری به آن می‌دهند. موشن گرافیک‌ها و انیمیشن‌های بی‌صدا تاثیر خوبی بر تجربه کاربری (UX) خواهند گذاشت و اعتماد به وب سایت را افزایش خواهند داد.

از دیگر کارهای ریز و درشتی که طراح بایستی انجام دهد، استفاده از لودر (Loader) جذاب است. وقتی وب سایت در حال بارگذاری است، بیننده به جای دیدن یک صفحه تار می‌تواند به لودر خیره شود و زمان برایش به سرعت خواهد گذشت.

بنرها (Banner) ها و یا جای تبلیغاتِ سایت‌های دیگر جز لاینفکِ وب سایت‌های تجاری است. بنر معمولا یک تصویر مستطیل شکل است که شامل یک تصویر تبلیغاتی یا یک ویدیو می‌باشد.

مرحله ششم؛ انتخاب تِم رنگی و فونت‌ها

انتخاب تِم (Theme) باید عاقلانه انجام گیرد. یکی از کارهای بسیار ارزشمندی که طراحان می‌توانند انجام دهند، دادن پیشنهادات درخور برای مشتری است. می‌توان گفت انتخاب یک رنگ مخصوص می‌تواند بر تصمیم کاربر تاثیر مستقیم بگذارد. هارمونی ایجاد شده توسط رنگ دکمه‌ها، خطوط و پشت زمینه می‌تواند بیننده‌های بیشتری را روانه وب سایت کند.

از تایپوگرافی باید به نحو احسنت استفاده کرد، نمی‌توان برای هر خط یک فونت (Font) متفاوت استفاده نمود. حتی استفاده از یک فونت به خصوص، مانند امضا عمل خواهد کرد و وب سایت شما، با آن فونت در میان کاربران شناخته خواهد شد. فونت‌ها باید به اندازه درست، با رنگ بسیار خوب و قابل خواندن باشند. استفاده از فونت‌هایی که خواندن آن‌ها بسیار سخت است، معمولا کار طراحان وب آماتور است.

مرحله هفتم؛ نمایش وب سایت

در این مرحله، تعاملات بین طراح و مشتری افزایش پیدا می‌کند. طراح، نمونه‌های اولیه را به مشتری جهت ارزیابی نهایی ارسال می‌کند، از طرفی در صورت لزوم مشتری اصلاحاتی را بر آن وارد می‌سازد و برای تدوین نهایی باز به طراح ابلاغ می‌کند. در این جا با به پایان رسیدن طراحی وب سایت، کار طراح با آن تمام می‌شود و سایت برای راه اندازی و ایجاد صفحات مورد نظر به توسعه‌دهندگان (Developers) سپرده می‌شود.

سخن پایانی

اکنون که با مراحل طراحی یک وب سایت کارآمد آشنا شدیم، متوجه شدیم که تعامل بین مشتری و طراح یکی از اصلی‌ترین شروط داشتن وب سایت کاربرپسند است. اگر تا چند سال پیش هر کس نیاز به داشتن یک ایمیل برای داد و ستد مدارکِ الکترونیکی داشت، حالا داشتن وب سایت شخصی برای ارتقای هر کسب و کاری از ملزومات اساسی است.

دیبا ارتباط  یک مرکز با خدمات حرفه ای طراحی وب سایت ارومیه شناخته می شد همچنین  دیبا ارتباط این امکان را برای کسب و کارهای ارومیه و سایر شهرهای کشور فراهم کرده است تا با ایجاد تعامل صد درصدی با بهترین طراحان وب، یک وب سایت استاندارد را در کمترین زمان راه‌اندازی کنند.

 

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: کسب و کار رپورتاژ آگهی طراحی وب سایت یک وب سایت مورد نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۲۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

ماه پنج‌شنبه -نهم فروردین- به دورترین فاصله از خورشید خواهد رسید و در فاصله 1.0004 واحد نجومی آن قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چرخش ماهانه ماه به دور زمین باعث می‌شود پنج‎شنبه -نهم فروردین‌- به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۱.۰۰۰۴ واحد نجومی از خورشید برسد، این اتفاق تقریباً هم‌زمان با عبور از ماه کامل رخ می‌دهد.

زمانی که ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد، زمین در فاصله ۰.۹۹۸۱ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۰۰۴ واحد نجومی از خورشید قرار می‌گیرد، فاصله بین ماه و زمین نیز ۰.۰۰۲۷ واحد نجومی یا ۳۹۹ هزار کیلومتر خواهد بود.

کد خبر 739836

دیگر خبرها

  • گوشی جدید «ویکو» ترکیبی از طراحی شیائومی و نرم‌افزار هواوی
  • در رستوران های خیابانی چه خبر است؟
  • امضای قرارداد میان طالبان و شرکت گاما
  • رنکینگ سایت اوپتا؛ استقلال در رتبه نهم آسیا و بالاتر از پرسپولیس و سپاهان + عکس
  • نزدیک ۲ هزار تخلف سرعت در محورهای خراسان شمالی ثبت شد
  • ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • همه مدعیان صعود بردند، جز قهرمان لیگ‌برتر!
  • چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد
  • (ویدئو) مرکز خرید یک مشتری خود را بلعید!
  • سعه‏ صدر اولین شرط موفقیت