Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@14:20:23 GMT

پیوند دوباره با فضای سبز شهرها طی کرونا

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۲۹۲۱

پیوند دوباره با فضای سبز شهرها طی کرونا

مردم در سراسر دنیا، تحت تأثیر پیامدهای جبران‌ناپذیر شیوع بیماری کووید -۱۹ قرار گرفته‌اند؛ با این حال، محققان بر این باروند که گذراندن ۲۰ دقیقه تماشای طبیعت می‌تواند به طور قابل توجهی از سطح استرس مردم بکاهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اغلب شهرهای جهان به مردم توصیه شده است که طی دوران کرونا در خانه بمانند و از بیرون رفتن خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، افسردگی‌ها و اضطراب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده است اخیراً مقامات رسمی، مردم را به بیرون رفتن و به خصوص گذراندن ساعاتی از روز در طبیعت، البته با رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و رعایت فاصله دو متری تشویق کنند. حتی اگر برخی از افراد امکان بیرون رفتن از خانه را ندارند، می‌توانند با باز کردن پنجره‌ها و تماشای درختان و گیاهان اطراف محل سکونت، خود را از پریشانی‌های دوران کرونا رها کنند.

گروهی از محققان دانشگاه میشیگان، یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های دولتی ایالات متحده آمریکا، پس از سال‌ها پژوهش و مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که تنها ۲۰ دقیقه تماشای طبیعت، مزایای بسیاری برای مردم در پی دارد. توجه به این نکته در دوران کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که اغلب مردم جهان، چه از نظر مالی، اجتماعی یا عاطفی، لطمه‌های زیادی را متحمل شده‌اند و همین امر منجر به افزایش سطح استرس در میان آنان شده است.

محققان فوق بر این باورند که ورزش و تجربه طبیعت از مهم‌ترین اصولی است که انسان باید در پیش گیرد تا از سطح تنش‌های روحی خود بکاهد. به همین منظور، این افراد توصیه می‌کنند مردم بدون وجود تکنولوژی و تلفن هوشمند در کنار یک درخت، گیاه، باغچه یا حتی یک حیوان توجه خود را بر طبیعت متمرکز کنند و از فکر کردن به رویدادهای استرس‌زا خودداری به عمل آورند. البته تمرکز افراد مختلف بر طبیعت می‌تواند متفاوت باشد و این ممکن است به نوع فضای سبز نظیر درختان خیابانی، پارک، یا طبیعت بیرون از خانه بستگی داشته باشد. همچنین، در برخی از افراد گوش دادن به صدای آب یا پرندگان و حشرات می‌تواند به طور قابل توجهی از استرس آن‌ها در زمان‌های بحرانی بکاهد.

پارک‌ها مکان‌های منحصر به فردی هستند که در آن‌ها، کاربران نه تنها می‌توانند از فضاهای سبز بهره برند بلکه، به تعامل اجتماعی با یکدیگر نیز می‌پردازند. علاوه بر این، در پارک‌ها وسایلی برای بازی کودکان نصب شده است و این گروهی سنی می‌توانند همراه والدین خود از فضای فوق بهره ببرند.

مهم‌تر از همه اینکه، پارک‌ها اغلب از فضای کافی برخوردار است و به همین علت در بحران‌هایی نظیر پاندمی کرونا، مردم می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی از یکدیگر، به تماشای طبیعت بپردازند.

با وجود اینکه، طی دوران کرونا بهداشت جهانی مردم را بارها به ماندن در خانه توصیه کرده است، با این حال، گذراندن اوقات فراغت را بخشی از پروسه درمان و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا به شمار آورده است چرا که از طریق تقویت روحیه مردم، سیستم ایمنی آنان را در مقابل بیماری‌های مختلف نظیر کووید -۱۹ ایمن می‌کند.

اکنون پس از ماه‌ها قرنطینه، در بسیاری از شهرهای جهان، پارک‌ها و سایر فضاهای سبز به روی مردم باز و از آنان خواسته شده است با استفاده از ماسک و رعایت فاصله حداقل دو متری از سایرین، به تماشای طبیعت اطراف خود بپردازند. گزارشات حاکی است که خوشبختانه در نتیجه این اقدام، افسردگی و ترس‌های مردم از امکان ابتلاء به ویروس کرونا نسبت به ماه‌های اولیه شیوع بیماری، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، ساکنان شهری بیش از پیش قدردان طبیعت هستند و هر یک تلاش کرده‌اند به ایجاد فضای سبزی هر چند کوچک در محل زندگی خود بپردازند و در آن‌ها، محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را بکارند.

مسئولان شهری نیز در دوران پاندمی، بر اهمیت احداث و نوسازی فضاهای سبز بیشتر تاکید می‌کنند به طوری در اغلب کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جنبش افزایش تعداد پارک‌های شهری و احداث پارک‌های پاکتی به راه افتاده است؛ حتی در شهرهایی که کمترین بهره را از فضای سبز می‌برند، مقامات شورای محلی به احداث پارکلت‌ها روی آورده‌اند تا سلامت روحی و فیزیکی شهروندان را بیش از پیش تضمین کنند.

پارکلت‌های سیار نیز جز جدیدترین خلاقیت‌های شهری به شمار می‌رود که از طریق آن مسئولان می‌توانند یک فضای سبز دلپذیر را در مناطق مورد نیاز به صورت دوره‌ای برپا کنند و هراز چندی هریک از آن‌ها را برای تنوع در مناطق مختلف جابجا کرد.

کد خبر 470748

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضاي سبز شهري فضاي سبز پاندمی کووید 19 پاندمی کرونا ویروس کرونا کووید ۱۹ شیوع کرونا پارک فاصله اجتماعی پارکلت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تماشای طبیعت دوران کرونا فضای سبز پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۲۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ۳۸ میلیارد تومان برای توسعه فضاهای تفریحی بوشهر

رئیس شورای شهر بوشهر از تصویب ۳۸ میلیارد تومان برای توسعه فضاهای تفریحی بوشهر خبر داد و گفت: پارک‌های جدید به مساحت ۴.۵ هکتار به فضاهای تفریحی و سبز در نوار ساحلی به فضای بوشهر افزوده می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، وحید نیک روش صبح امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی در نوار ساحلی بوشهر با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های تفریحی، رفاهی و فضای سبز در اولویت برنامه‌های خدمات شهری قرار دارد، اظهار داشت: با افزایش اعتبارات و بودجه شهرداری بوشهر طرح‌های مهمی در عرصه خدمات شهری و توسعه فضاهای تفریحی و سبز طراحی و تدوین شده است.

وی توسعه فضای سبز و تفریحی یکی از رویکردهای شورای ششم بوشهر دانست و بیان کرد: احداث پارک‌های لیل، مرحله دوم باغ بهزاد و بوستان ساحلی جفره از مهمترین اقدامات در توسعه فضاهای تفریحی در سواحل بوشهر بوده است.

رئیس شورای شهر بوشهر از آغاز ساخت پارک‌های جدید در نوار ساحلی بوشهر خبر داد و تصریح کرد: در راستای گسترش فضای سبز و تفریحی با رویکرد نوار ساحلی در بودجه سال گذشته 2 پروژه مرحله دوم پارک‌های مروارید، شغاب تا دانشجو در اراضی رها سازی شده در حریم 60 متری دریا بوشهر طراحی شده و با برگزاری مناقصه این 2 پروژه، پیمانکاران آن تعیین و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

نیک روش تصویب 38 میلیارد تومان برای توسعه فضاهای تفریحی بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: برای احداث مرحله دوم پارک مروارید 17 میلیارد تومان و پارک شغاب تا دانشجو 21 میلیارد تومان مصوب شده که در سال جاری شاهد بهره‌برداری از این 2 پروژه خواهیم بود.

وی احداث بزرگترین پارک جنگلی استان بوشهر و پارک مسیر تنگک دوم و سوم شهر بوشهر با مساحت 19 هکتار را از برنامه‌های سال جاری مدیریت شهری بوشهر دانست و خاطرنشان کرد: با انجام فرایند مناقصه و انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی این دو پروژه نیز شروع می‌شود.

رئیس شورای شهر بوشهر از توسعه فضای سبز شهر بوشهر خبر داد و اضافه کرد: با رویکردی که صورت گرفته انتظار می‌رود تا پایان دوره شورای ششم جهش خوبی در افزایش سرانه فضای سبز شهر بوشهر داشته باشیم.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز بازگشایی شد
  • بازگشایی و بهسازی پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • پارک بانوان ولی‌عصر(عج) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد
  • پارک بانوان ولیعصر(عج) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد
  • مواظب شهرک نشینان ایرانی باشید
  • مواظب شهرک نشینان ایرانی باشد
  • تصویب ۳۸ میلیارد تومان برای توسعه فضاهای تفریحی بوشهر