Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، ۱۱۹ سال پیش میرزا اسحاق‌خان معزالدوله تصمیم گرفت کاروانسرای بزرگ پدری‌اش را در محله «باغمیشه» تبریز بکوبد و اولین رستوران و مهمانخانه مدرن ایران را به نام «مهمانخانه نظافت» با اتاق‌های متعدد، آشپزخانه و سالن غذاخوری مجزا بنا کند.

یک ‌وجه قابل‌توجه این ساختمان، ساخت قرائت‌خانه (سالن مطالعه) جنب مهمانخانه نظافت است که عنوان اولین قرائت‌خانه تبریز را هم به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرائت‌خانه نظافت در فضای پرالتهاب مشروطه‌خواهی و با هدف گسترش فرهنگ مطالعه دایر شده بود. این مکان در روزهای قیام و انقلاب مشروطیت، سه‌بار توسط نیروهای حکومتی، مورد تهاجم قرار گرفت؛ ولی دوباره با تلاش‌های میرزا اسحاق سرپا شد.

یکی از جالب‌ترین اسنادی که درباره این مهمانخانه منحصربه‌فرد وجود دارد، اعلانی است که در سال ۱۲۸۲ خورشیدی برای معرفی‌اش منتشر شد. در بند نخست این اعلان که در ۲۵ شعبان ۱۳۲۱ هـ.ق منتشر شد، هدف از برپایی مهمانخانه این‌گونه بیان شده است: «مقصود از تأسیس این مهمانخانه استراحت عمومی است. برای این‌که وقتی به کسی یک‌ ساعت به ناهار مانده یا یک به شام مانده مهمان ناخوانده وارد می‌شود، در خانه هم خوراک به قدر کفایت درست نمی‌شود، لهذا معلوم است که برای صاحبخانه دلگیری خواهد شد، در این حالت می‌تواند فورا از مهمانخانه شام و ناهار بخواهد.»

همچنین، در بند چهارم به تجار و اصناف پیشنهاد شده که با قرار ماهیانه غذای آن‌ها توسط «آدم مهمانخانه» به حجره آن‌ها آورده شود که این نشان‌دهنده وجود پیک و ارسال غذا برای مشتریان بوده است. در بند دیگر اعلان، پیشنهاد تهیه غذا برای مهمانی‌ها آمده است.

کد خبر 581032 برچسب‌ها رستوران تاریخ عمومی ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رستوران تاریخ عمومی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شبح کژدم» در خانه سینما

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی خانه سینما، نخستین برنامه‌ دوره‌ جدید سینماتک خانه سینما چهارشنبه پنجم اردیبهشت با نمایش و نقد فیلم «شبح کژدم» ساخته کیانوش عیاری، برگزار می‌شود.

«شبح کژدم» نخستین‌بار در بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین دوره‌ جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در این فیلم جهانگیر الماسی، ناصر آقایی، حسن رضایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه‌ سینما به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش فیلم، محمد جعفری و مازیار فکری‌ارشاد به نقد اثر می‌پردازند.

حضور در برنامه‌های سینماتک خانه سینما برای اعضای صنوف زیرمجموعه خانه‌ سینما آزاد و رایگان است.

کد خبر 6085288

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی»
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
  • روایت زندگی نخستین فرمانده یزدی/ پنجم اردیبهشت ماه، روز مفتضحانه‌ترین باخت نظامی ایالات متحده در تاریخ کشور ایران
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟؛ چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • برای خانه‌ات بجنگ!
  • بارسلونا در خطر از دست دادن یک جام دیگر
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • کشف چهره ۶۰۰ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه
  • الفتی در ژیمناستیک ایران تاریخ‌ساز شد
  • «شبح کژدم» در خانه سینما