Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@14:00:21 GMT

رئیس جمهور پرتغال برای یک دوره دیگر ابقا شد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۳۲۵۶

رئیس جمهور پرتغال برای یک دوره دیگر ابقا شد

رئیس جمهوری پرتغال با کسب بیش از ۶۰ درصد آراء برای یک دوره دیگر به این مقام انتخاب شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری پرتغال روز یکشنبه همزمان با اجرای قرنطینه سراسری و افزایش آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری همه‌گیر «کووید 19» در این کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

مارسلو ربلو دوسوسا، 72 ساله یکشنبه شب پس از اعلام نتیجه رای گیری در سخنانی وعده داد که مقابله با همه‌گیری کرونا «اولویت اولش» خواهد بود.

به گزارش یورونیوز، رئیس جمهوری محافظه‌کار پرتغال در حالی در همان دور اول انتخابات برای یک دوره پنج ساله دیگر به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد که آندره ونتورا، نامزد راست افراطی با گرایش پوپولیستی نزدیک به 12 درصد آراء را به دست آورد. به این ترتیب راست افراطی برای اولین بار از زمان پایان دیکتاتوری فاشیستی در پرتغال، توانست نظر بخش قابل توجهی از رای دهندگان را جلب کند.

نامزدهای پوپولیست و ضدساختار در پرتغال طی سال‌های اخیر برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی موفقیت چندانی کسب نکرده بودند.

آندره ونتورا، 38 ساله از حمایت مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اتحاد ملی» در فرانسه و ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی «لگا» در ایتالیا برخوردار بود.

او با وجود کسب آرای قابل توجه نتوانست از آنا گومژ، نامزد سوسیالیست پیشی بگیرد. آنا گومژ که بدون حمایت حزب متبوعش و آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر سوسیالیست پرتغال در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود 13 درصد آراء را کسب کرد.

بیش از 60 درصد افراد واجد شرایط شرکت در رای گیری، در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه شرکت نکردند. این در حالی است که مقامات پرتغال نگران بودند که میزان مشارکت در انتخابات به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجرای مقررات قرنطینه به مراتب کمتر از این باشد.

عدم مشارکت بیش از 60 درصد واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری، از زمان برقراری دموکراسی در پرتغال بی‌سابقه محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری پرتغال قدرت اجرایی ندارد و اداره امور کشور برعهده نخست‌وزیر و دولتش است. با این حال رئیس جمهوری در زمان بحران‌های سیاسی نقشی تعیین کننده دارد و می‌تواند با انحلال پارلمان زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را فراهم کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهوری راست افراطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه العهد، «سجیع عطیه» از نمایندگان پارلمان لبنان در گفت و گویی رادیویی تاکید کرد: اواخر هفته جاری و یا نهایتا هفته آینده زمانی تعیین کننده برای توافق درباره انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان است.

وی در ادامه افزود: فراکسیون اعتدال ملی لبنان در روزهای آینده نتیجه رایزنی های خود درباره موضوع انتخاب رئیس جمهور جدید را اعلام خواهد کرد، همزمان با این مساله قرار است که «جبران باسیل» رهبر جریان ملی آزاد با «سمیر جعجع» رئیس حزب قوات لبنانی دیدار و گفت و گو داشته باشد.

وی تاکید کرد: اعضای فراکسیون اعتدال ملی همچنین در روزهای آینده دیداری با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان خواهند داشت و در این جلسه به طور جدی درباره خروج از خلاء ریاست جمهوری رایزنی خواهند کرد.

نماینده پارلمان لبنان با اشاره به وجود فشارهایی از سوی فرانسه و آمریکا برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان و خروج از خلاء طولانی ریاست جمهوری، تاکید کرد: من از گروه های سیاسی لبنانی می خواهم که با در نظر گرفتن منافع ملی موانع را کنار گذاشته و مسیر را برای انتخاب رئیس جمهور جدید هموار کنند.

کد خبر 6086726 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • رییس‌جمهور در کاخ ریاست‌جمهوری سریلانکا مورد استقبال قرار گرفت
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • پیگیری مصوبات و جذب اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به سمنان مانند سفر اول باشد
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری