Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، با شیوع ویروس کرونا، متخصصان پیوسته بر استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و پرهیز از زدن دست آلوده به چشم و دهان و بینی و همچنین حفظ رعایت فیزیکی و اجتناب از قرار گرفتن در اجتماع تأکید کرده‌اند.

اما آنچه بیش از همه مورد تأکید قرارگرفته و نتایج نیز نشان می‌دهد بسیار در همه‌گیری ویروس کرونا اثرگذار است، تشکیل اجتماعات و قرار گرفتن افراد در کنار یکدیگر و انتقال سریع ویروس در چرخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرعت انتقال کرونا امروزه به حضور در اجتماعات سربسته، بسنده نکرده بلکه در هر مواجهه‌ای که فرد آلوده قرار بگیرد، ویروس تاج‌دار و در کمین نشسته به جان انسان‌ها می‌تازد و کشته می‌گیرد.

پرهیز و اجتناب از شکل‌گیری هرگونه تجمعات یکی از مهم‌ترین تأکیداتی است که ستاد ملی کرونا به‌ویژه رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت بارها بر آن‌ها تأکید دارد و از متولیان امر خواسته‌اند از تشکیل هرگونه تجمعات جلوگیری کنند.

با توجه به کاهش مبتلایان و افراد بستری در استان گیلان، بسیاری از مشاغل بر اساس پروتکل‌های تعریف‌شده می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

در پی ازسرگیری فعالیت مشاغل در چرخه اقتصادی، بازارهای محلی استان نیز بساط خود را در کف شهرها و حتی روستاها پهن کرده‌اند و در حال رونق کسب‌وکار و امرارمعاش خود، روستائیان و حتی شهرنشینان هستند.

عرضه محصولات به‌صورت فله‌ای و باز و حضور مردم و غالباً بدون ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی از مهم‌ترین نکات قابل‌توجه در بازگشایی بازارهای محلی است که باید توجه به آن بسیار مورد تأکید قرار بگیرد.

ازآنجاکه بسیاری از محصولات عرضه‌شده در بازارهای محلی توسط عامه مردم لمس می‌شوند، مردم با وجه نقد محتمل به ویروس کرونا آلوده خرید می‌کنند و فاصله خریداران و عرضه‌کنندگان در بازارهای محلی به کمتر از چند ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد مسؤولان حوزه سلامت گیلان نیز هشیارانه حواسشان باید باشد تا مبادا وضعیت گیلان از سطح کنونی که تعداد مبتلایان و بستری‌های آن‌ها به پایداری رسیده، مجدداً کرونا سرکشی کند و جان بی‌گناه افراد را بگیرد.

 

دکتر آبتین حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رابطه با وضعیت شیوع بیماری کرونا می‌گوید در حال حاضر ۴۵۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که ۸۰ بیمار جدید تنها طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند.

نکته نگران‌کننده دیگر در گزارش مسؤول بهداشت استان اینکه حدود ۹۰ تن از بیماران بستری در بیمارستان‌های استان در ICU ها بستری هستند و وضعیت بیماری‌شان وخیم است.

حالا جدای اینکه مسؤولان استان باید نگران ماسک نزدن و عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی عده‌ای از هنجارشکنان سلامت در کنار بستری افراد زیادی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها باشند، بازگشایی بازارهای محلی نیز نگرانی‌هایشان را دوچندان کرده است.

به گفته دکتر حیدر زاده، بازارهای محلی به دلیل اینکه تماس افراد با یکدیگر بسیار زیاد است محلی برای انتقال ویروس کرونا است و می‌طلبد که حضور مردم در این بازارها به‌شدت محدود شود و به تعبیری بهتر تنها برای خرید مایحتاج اصلی خود در بازارها حضور پیدا کنند.

مسئول بهداشت گیلان همچنین به شهروندان تأکید کرده که در صورت حضور در بازارهای محلی حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی را ربات و از پوشش ماسک استفاده کنند.

دکتر حیدر زاده همچنین توصیه ای مهم‌تر به شهروندان و فروشندگان کالا و محصولات در بازارهای محلی دارد و می‌گوید در زمان حضور در این بازارها به‌هیچ‌وجه دست خود را به چشم و بینی و دهان نزنند تا میزان احتمال بیماری در استان کاهش پیدا کند.

خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد استان گیلان در میزان ابتلا و بستری بیماران کرونا رویه یکنواختی را در پیش‌گرفته که اگر این میزان ضمن حفظ، کاهش نیز پیدا کند استان گیلان از وضعیت کنونی به سطح آبی و سفید تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان بهداشت بازگشایی بازار های محلی گیلان بازارهای محلی بیمارستان ها ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۳۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۰۰۰ پروژه توسعه محلی در یک‌سال/ حمایت، نظارت و نقد شهرداری در کنار هم باشد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش تجمیعی پروژه‌های توسعه محلی سال ۱۴۰۲ مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، اظهار کرد: طرح رصد به تنهایی در بحث پروژه‌های توسعه محلی عملیات نکرد، همه اعضای شورای شهر به نوعی در بحث پروژه‌های توسعه محلی مشارکت داشتند چراکه همانطور که رئیس شورای شهر گفتند، اعضای شورا میان مردم هستند.

آخوندی ادامه داد: به عنوان نمونه حضور آقای امانی در محلات در روند طرح رصد کمک کننده بود. همچنین حضور تمامی اعضا در روزهای هفته در مناطق مختلف و نشست با شهرو‌ندان، در طرح رصد کمک کرد تا پروژه های توسعه محلی به طور دقیق برنامه ریزی و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح رصد آن چیزی که وظیفه شورای شهر به نحو مطلوب اتفاق افتاد، افزود: ما در کنار شهرداری هستیم و خود را جدا از شهرداری تهران نمی‌دانیم چراکه شهردار را خودمان انتخاب کردیم بنابراین در عین حمایت از شهرداری، بر عملکردشان نظارت می‌کنیم و هر جا نیاز بود نقد هم میکنیم، بنابراین در طرح رصد سعی کردیم این روند را به طور کامل دنبال کنیم. همچنین باید این را در نظر داشت که اگر ورود اعضای شورا در میدان نباشد بسیاری از ‌پروژ‌ه‌ها با سختی و زمان بیشتری به نتیجه خواهد رسید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: هزار پروژه توسعه محلی در یکسال به نتیجه رسید و این نتیجه پیگیری‌ها و حضور اعضای شورا در پروژه‌ها بود، علاوه براین، پروژه‌های بزرگ مقیاس را نیز پیگیری می‌کنیم و در جایی که انتقاد وارد بود هم نقد را داشتیم، همانطور که مدتی پیش رئیس کمیته بودجه از صفر بودن پیشرفت فیزیکی برخی از ‌پروژه‌ها انتقاد کرد.

آخوندی تصریح کرد: به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توانیم بگوییم شورای شهر فقط انتقاد ‌کند، یا فقط نظارت داشته باشد و یا فقط دنبال حمایت از شهرداری باشد، شورای شهر اگر می‌خواهد درست عمل کند باید در عین حال که در میدان حضور دارد و در کنار مدیران شهری است به موقع هم انتقاد کند، هرچند که باید در صحن شورای شهر پیام امید و اتحاد را به مردم دهیم و مسائل را در جلسات با شهرداری حل و فصل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا باید حتما از پروتکل TLS (SSL سابق) استفاده کنیم؟
  • رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • تجمع بانوان رودسری در حمایت از حجاب
  • واکسیناسیون ‌۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی در سیستان و بلوچستان
  • نواختن زنگ سلامت در مدرسه دخترانه رشت
  • بیش از ۷ هزار کیلوگرم فرآورده دامی در گیلان از چرخه مصرف خارج شد
  • اجرای ۱۰۰۰ پروژه توسعه محلی در یک‌سال/ حمایت، نظارت و نقد شهرداری در کنار هم باشد
  • شیرمردان و شیرزنان سپاهی در خط مقدم حراست از ایران