Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک طراح گرافیک گفت: یکی از تفاوت‌های اساسی که فضای نشر ما با کشور‌های توسعه یافته دارد این است که درصد قابل توجهی از مخاطبان کتاب در کشور‌های توسعه‌یافته با آگاهی قبلی درباره محتوای کتاب اقدام به خرید آن می‌کنند، اما برای بسیاری از مخاطبان ایرانی، جذابیت‌های بصری و متریال کتاب مهم‌تر است.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام ستاد خبری چهارمین دوسالانه نشان شیرازه، مجید کاشانی، طراح گرافیک در مقایسه طراحی کتاب در ایران و کشور‌های دیگر گفت: تجربه همکاری با چند ناشر خارجی را داشته‌ام و می‌توانم بگویم لااقل برای من روند متفاوتی با کاری که در ایران انجام می‌دهم ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی گاهی در کیفیت تولیدات نیز با هم برابری می‌کنیم. اما طراحی و تولید کتاب در ایران نسبت به نمونه‌های خارجی پُرکارتر است که یک دلیل آن می‌تواند به خاطر تفاوت فرهنگی باشد.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از وزارت ارشاد اسلامی اینجا کلیک کنید

کاشانی افزود: یکی از تفاوت‌های اساسی که در فضای نشر با کشور‌های توسعه یافته وجود دارد، این است که درصد قابل توجهی از مخاطبان کتاب در این کشور‌ها وقتی می‌خواهند کتابی بخرند، با آگاهی درباره محتوای کتاب اقدام به تهیه آن می‌کنند، یعنی از پیش؛ کتاب مورد نظر خود را انتخاب و سپس آن‌را خریداری می‌کند. در این حالت شاید نوع متریال کتاب و طرح جلد آن چندان برای مخاطب مهم نباشد. ولی در ایران ماجرا متفاوت است.

این طراح گرافیک با اشاره به نقش طراحی جلد در جذب مخاطب در ایران عنوان کرد: با تجربه‌ای که در حوزه کتاب دارم می‌توانم بگویم اغلب خریداران کتاب در ایران، کتاب را بدون داشتن اطلاعات قبلی می‌خرند. البته شاید کتاب‌های آموزشی و درسی از این قاعده مستثنا باشند. برای همین طرح جلد کتاب در ایران نقش مهمی را ایفا می‌کند. یعنی اگر جلد کتاب مخاطب را جذب کند کتاب را می‌خرد. متاسفانه درصد پایینی هستند که آگاهانه و به‌واسطه شناخت از نویسنده، ناشر و یا آشنایی قبلی با محتوای کتاب سراغ آن می‌روند. شاید از منظر طراحی، این احتمالا تفاوت اساسی ما با بازار کتاب در خارج از ایران باشد. برای همین در ایران طرح جلد‌هایی پر از جزییات، تمهیدات چاپی و متریال‌های متنوع مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در مقایسه نسل قدیم طراحان جلد با نسل جدید گفت: فکر می‌کنم شاید تفاوت اساسی این دو نسل، در نوع برخوردشان با محتوای کتاب است. بسیاری از طراحان نسل قدیم با محتوای کتاب درگیر بوده‌اند و سعی می‌کردند روی جلد، آینه‌ای از آنچه که درون کتاب می‌گذرد باشد. البته هرکدام به سبک و شیوه و تکنیک خود.

کاشانی ادامه داد: طراحان نسل جدید گویا بیشتر درگیر فرم خودشان هستند و به محتوای کتاب چندان متعهد نیستند. گویا این طراحان بیشتر می‌خواهند خودشان را روی جلد کتاب ابراز کنند. به هر حال این یک روند است و نمی‌توان گفت کدام خوب یا بد است. ممکن است هر کدام حسن و ضعفی داشته باشند یا شاید در آینده این روند عوض شود.

وی همچنین درباره چالش‌های حرفه‌ای همکاری با ناشران گفت: با روندی که من با ناشران و نویسندگان همکاری می‌کنم تا به‌حال مشکل خاصی نداشتم، چون معمولا با وسواس زیادی در همه موارد اعم از متریال و.. از ابتدای کار تا چاپ نظارت دارم و سعی می‌کنم اعمال نظر کنم برای همین مشکل چندانی ندارم و نتیجه کار برای من راضی کننده است.

کاشانی درباره برگزاری جشنواره نشان شیرازه نیز گفت: من در دوره دوم این رویداد، مدیر هنری جشنواره بودم و تجربه حضور به عنوان شرکت‌کننده در این جشنواره را ندارم. فکر می‌کنم اگر مهم‌ترین هدف جشنواره، تاثیر بر روی ناشران و سیاست‌گذاران کتاب باشد، برگزاری این جشنواره می‌تواند مفید باشد.

چهارمین دوره نشان شیرازه زمستان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود و علاقه‎مندان برای شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‏توانند به پایگاه اطلاع‎رسانی این جشنواره به آدرس https://shirazeh.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جایزه نشان شیرازه اخبار ادبیات

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا جایزه نشان شیرازه اخبار ادبیات کتاب در ایران نشان شیرازه محتوای کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۳۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید قرنی نقش مهمی در جلوگیری از تجزیه کشور داشت

فرمانده قرارگاه جنوب‌شرق ارتش گفت: شهیدقرنی نقش مهمی در جلوگیری از تجزیه کشور در اول انقلاب داشت و رشادت‌های ارتش ناشی از فرماندهی بی‌نظیر این مردبزرگ است. - اخبار استانها -

امیر سرتیپ امیر غلامعلیان فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: در چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد شهید محمدولی قرنی قرار داریم و ما از این شهید بزرگوار در کنار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سپهبد شهید صیاد شیرازی به عنوان سپهبدان اخلاص یاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهید قرنی جزو امرای مبارز ارتش ایران بود که نقش بسزایی در نشر تعالیم انقلاب اسلامی در دوران مبارزاتی در بدنه ارتش داشت، خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار در مقطعی با درجه سرلشکری از خدمت در ارتش شاهنشاهی اخراج می‌شود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش با اشاره به اینکه شهید قرنی به فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی در اسفندماه 57 با حکم مستقیم حضرت امام خمینی (ره) به ریاست ستاد مشترک ارتش که بالاترین مقام ارتش است منصوب می‌شود، افزود: شهید سپهبد قرنی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تجزیه کشور در سال اول انقلاب داشت.

وی با بیان اینکه در فاصله بهمن تا اسفندماه سال 57 و حتی در اوایل سال 58 ضد انقلابیون در استان‌های مختلف کشور تلاش زیادی برای استقلال‌خواهی و خودمختاری داشتند، گفت: سرلشکر قرنی با سازماندهی نیروهای ارتش، یگان‌ها را به قسمت‌های مختلف اعزام و لشکر کردستان و ارومیه را تقویت کرد.

امیر غلامعلیان با اشاره به اینکه شهید قرنی در فاصله کوتاهی تمام احزاب جدایی‌خواه از کشور را سرکوب می‌کند، بیان کرد: شهید قرنی با وجود مخالفت‌های دولت موقت در زمان بازرگان با خط مشی این شهید و بارها این شهید بزرگوار را تهدید به استعفا کرده بودند؛ در نهایت شهید قرنی را مجبور به استعفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهید قرنی متن استعفای خود را به امام خمینی (ره) تقدیم می‌کند، ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب با استعفای این شهید بزرگوار مخالفت کرده و فرمان می‌دهند که مجدداً به سر کار خود برگردد.

49800 تبعه غیرمجاز در کمین‌های ارتش جنوب‌شرق دستگیر شدندنیروی هوایی ارتش چشم هوشیار کشور در برابر تهدیدات دشمن است

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش با اشاره به اینکه توطئه‌های گروهک فرقان و ضدانقلاب علیه این شهید ادامه داشت، گفت: در نهایت سوم اردیبهشت ماه 58 شهید قرنی زمانی که در منزل خودشان حضور داشتند، توسط گروهک فرقان ترور شده و به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند.

وی با بیان اینکه شهید قرنی به مدت 43 روز رئیس ستاد مشترک ارتش ایران بود و طی این مدت نام خود را در تاریخ ایران به یادگار گذاشت، ادامه داد: دلاورمردی‌ها و رشادت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از حدود مرزی کشور و جلوگیری از تجزیه آن ناشی از تدابیر، رهنمودها و فرماندهی بی‌نظیر این مرد بزرگ بود.

امیر غلامعلیان افزود: امروز نیز نیروهای جان بر کف ارتش راه شهدا را ادامه می‌دهند و با تمام توان و قدرت تحت رهبری فرماندهی کل قوا از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • «عیدیHD»؛ سفری به سرزمین طنز و خلاقیت
  • ببینید | روایت سخنگوی وزارت خارجه از محتوای پیام‌های جدید آمریکا به ایران
  • شهید قرنی نقش مهمی در جلوگیری از تجزیه کشور داشت
  • نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G بدانید
  • «کالبو» آماده نمایش شد/ حضور «تنگه» در جشنواره فرانسوی
  • تنها زدودن گرد و غبار نیست، پلک‌ها کار مهمی انجام می‌دهند که از آن بی‌خبریم!
  • فراخوان سراسری «وعده صادق» منتشر شد
  • آثار خود با موضوع «وعده صادق» را در ۴ محور ارسال کنید
  • کتاب نو بخریم یا کتاب دست دوم؟