Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس کشورمان با رئیس کنگره ملی جمهوری خلق چین به صورت وبیناری گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز ( دوشنبه 6 بهمن)  با " جان لی شو" رئیس کنگره ملی جمهوری خلق چین در خصوص راههای تقویت و تحکیم همکاری‌های فیمابین به ویژه مراودات پارلمانی و چشم انداز تحولات بین المللی و منطقه‌ای طی نشست رسمی و وبیناری گفتگو و تبادل نظر کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

قالیباف در ابتدای این گفتگوی ویدئو کنفرانسی با تبریک فرارسیدن عید بهاره و سال نو چینی، به پیشینه تاریخی و طولانی مراودات دو ملت اشاره کرد و گفت : با پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور وارد دوران نوینی از همکاری‌ها در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی - پارلمانی شد و دیدگاه‌های مشترک در قبال تحولات بین المللی و منطقه‌ای موجب تحکیم و تقویت هرچه بیشتر روابط فیمابین شد .

وی  افزود : باور داریم که آینده از آن آسیا و کشورهای مستقل است و ما نگاه به حوزه مهم تمدنی، تاریخی ، فرهنگی و اقتصادی قاره آسیا را فرصتی مهم برای مردم این قاره پهناور می‌دانیم .

نماینده تهران در مجلس  تأکید کرد : روابط دوستانه تهران - پکن متأثر از روابط با سایر کشورها و شرایط بین المللی نبوده و نخواهد بود و براساس همکاری و منافع مشترک در همه حوزه‌ها پیش خواهد رفت . اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه می‌باشد .

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک موفقیت چین در مبارزه با بیماری کرونا و به ویژه تهیه واکسن آن از کمک های پکن به جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با این بیماری قدردانی کرد و به دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در تولید واکسن اشاره و تلاش های مشترک کادر درمانی - بهداشتی و علمی ایران و چین را ستود . وی بر استمرار همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا و تولید واکسن تاکید کرد .

 قالیباف در ادامه، همکاری‌های پارلمانی فیمابین را بخش مهمی از روابط دو کشور خواند و افزود : مجالس ایران و چین در عرصه های مختلف منطقه ای و دوجانبه همکاری‌های سازنده و مؤثری دارند و در آینده نیز سطح همکاری پارلمانی متناسب با روابط دو کشور توسعه و گسترش خواهد یافت .

وی ضمن تأکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از راهکارهای تسهیل کننده و شتاب دهنده مناسبات دو کشور در عرصه های مختلف تصریح کرد : ایران علاقمند به ارتقاء سطح همکاری‌ها در همه بخش‌های مورد علاقه طرفین است .

رئیس مجلس  همچنین از موضع قاطع چین در رد تحریم ها علیه ملت ایران قدردانی کرد و افزود بر اینکه روابط ایران و چین به صورت مستقل حائز اهمیت راهبردی است و متأثر از تحول در سایر کشورها نبوده و نیست وی بر اهمیت احترام همه طرفها به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین تأکید نمود .

در این نشست آقای جان لی شو رئیس کنگره ملی خلق چین با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور ،گفت : گفت‌وگو و رایزنی میان روسای مجالس ایران و چین در آغاز سال میلادی جدید نشان دهنده تعمیق روابط سازنده دو کشور می‌باشد .

وی افزود : همانگونه که رهبری چین تاکید دارند ، روابط دوستانه جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته از پیشینه تاریخی همکاری‌های دو کشور در زمان‌های سخت و حمایت‌های بی‌دریغ در مسائل مهم فیمابین است .

رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین ضمن اشاره به اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی در توسعه مناسبات دوستانه در کشور بر آمادگی مجلس چین بر تقویت و تحکیم همکاری‌های پارلمانی فیمابین تاکید کرد .

وی افزود : دولت و پارلمان چین سیاست آمریکا و اعمال تحریم علیه کشورها را محکوم و بر پایبندی و حمایت کشور متبوعش از توافقات بین المللی تاکید می‌کند.

رئیس دائمی کنگره خلق چین در پایان این نشست برای تبادل تجارب در امر مبارزه با ویروس کرونا میان مراکز بهداشتی در کشور تاکید کرد و  افزود : جمهوری خلق چین از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی جهت مبارزه با کرونا و تهیه واکسن کرونا استقبال می نماید . رؤسای مجالس ایران و چین در این گفتگو بر تداوم و استمرار رایزنی و گفتگوهای پارلمانی فیمابین در سطوح مختلف ، بهره گیری از ظرفیت های حقوقی و قانونی مجالس دو کشور برای پیشبرد روابط فیمابین دو کشور ، همکاری برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم و تبادل تجربه و اطلاعات در زمینه فعالیت های پارلمانی توافق کردند .

همچنین طرفین توافق نمودند با استفاده از ظرفیتهای پارلمانی دو کشور از مصوبات و توافق دولت های چین و ایران حمایت نمایند و دیدار بعدی را در پایتخت های دو کشور انجام دهند.

در این نشست مجازی روسای کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی ، انرژی ، اقتصادی ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین و معاونین وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، رئیس کمیسیون مشترک دولتی و معاون امور مجلس و مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و جمعی دیگر از مقامات پارلمانی مجلس شورای اسلامی و مقامات عالیرتبه همتا از پارلمان ، وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی چین حضور داشتند .

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی جمهوری خلق چین جمهوری اسلامی ایران و چین بین المللی همکاری ها رئیس مجلس کنگره ملی روابط دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور پاکستان چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه و در ادامه برنامه‌های سفر خود به پاکستان در دیدار «آصف علی زرداری» رئیس جمهور این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوند‌ها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور عنوان کرد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر عزم مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرز‌های مشترک میان دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید کرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام که اکنون مسئله نخست جهان بشریت شده اشاره کرد و گفت: امروز آرمان بلند امام خمینی (ره) مبنی بر آزادسازی قدس شریف به مطالبه همه ملت‌های مسلمان و آزاده تبدیل شده و همه دولت‌های اسلامی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) را موجب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تاکید بر علاقه مندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

آصف علی زرداری همچنین ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه مردم بی‌دفاع غزه، بر مخالفت دولت پاکستان نسبت به هرگونه دخالت خارجی در منطقه تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد / تاکید ژنرال عاصم منیر بر جلوگیری از به خطر انداختن روابط دو کشور
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و می‌توان صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد/ عاصم منیر: مرزهای دو کشور صلح و دوستی است
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • نگاه ایران و پاکستان در شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل مشترک است
  • ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد
  • در دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور پاکستان چه گذشت؟
  • پاکستان علاقه‌مند و نیازمند به گسترش همکاری‌ها با ایران است