Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@21:12:11 GMT

ترخیص کالا تا سقف ۹۰ درصد در گمرک اصفهان

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۵۰۳۵

ترخیص کالا تا سقف ۹۰ درصد در گمرک اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: در حال حاضر ترخیص کالا تا سقف ۹۰ درصد در گمرک اصفهان در حال انجام است و اکنون به جز سه یا چهار مورد کالای خاصی که ماندگار هستند، در انبار نداریم.

رسول کوهستانی پزوه امروز (دوشنبه- ششم بهمن ماه) در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی گمرک در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پرسنل گمرکات کشور، همچون مدافعان سلامت در شرایط کرونا بی وقفه به تامین زنجیره پایدار تولید کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به روز جهانی گمرک در تاریخ ۲۶ ژانویه و شعار امسال این روز که «گمرک؛ حامی احیا، نوسازی و تاب آوری زنجیره تامین پایدار» انتخاب شده است، گفت: در شرایط کرونا، زندگی روزمره دستخوش تغییر بسیار شده و به تبع آن خریدهای الکترونیکی، جایگزین خریدهای حضوری شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل گمرک استان اصفهان استفاده از فناوری های به روز را راهکاری برای تقویت زنجیره جهانی تولید معرفی کرد و افزود: همه می دانیم که امکان بازگشت به شرایط قبل از کرونا ممکن نیست و در این راستا گمرکات نیز باید رو به توسعه بوده و به دنبال آینده نگری باشند.

کوهستانی پزوه با اشاره به حرکت گمرکات کشور از سال های گذشته به سمت گمرک الکترونیک، تصریح کرد: از گمرکات خواسته شده به سمت تحول عمیق حرکت کنند و در این زمینه نه تنها گمرکات، بلکه واحدهای تولیدی نیز باید گام های موثری بردارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اداره کل گمرک با بیش از ۲۸ قانون و مقررات، بیش از ۲۲ کنوانسیون و موافقت نامه بین المللی و بیش از ۲۵ وزارتخانه و دستگاه اجرایی درحال تعامل است و در این زمینه دو التزام متضاد که یکی کنترل و دیگری تسهیلگری است را، در دستور کار دارد.

مدیرکل گمرک استان اصفهان با اشاره به وجود بیش از ۹ هزار واحد صنعتی در استان، در خصوص مزیت های گمرکات اصفهان، تصریح کرد: موفقیت استراتژیک اصفهان و شاهراه حیاتی در کریدور شمال و جنوب، دسترسی گمرکات استان اصفهان به مسیر ریلی، هوایی و زمینی، تفویض اختیار به گمرکات اصفهان همانند سایر گمرکات، وجود کارکنان با تحصیلات بالا، راه اندازی کارگوترمینال در فرودگاه اصفهان، وجود گمرکات متعدد و ارائه خدمات و تسهیلات گمرکی در محل واحدهای تولیدی و هر مکان از جمله مهمترین نقاط قوت گمرکات استان اصفهان است.

کوهستانی به اقدامات مهم گمرکات استان اصفهان اشاره کرد و افزود: استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی از جمله اقدامات مهم است که کاهش زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از هفت روز به یک روز، کاهش اسناد ضمیمه برای اظهارنامه های صادراتی از ۷ سند به ۳ سند، حذف پروانه کاغذی و مراحل زائد اداری و کنترل فعالیت ها به صورت الکترونیکی از جمله نتایج استقرار این سامانه است.

وی تاکید کرد: در شرایط بحران کووید این پنجره بسیار کمک کرده که البته نباید در همین حد به آن اکتفا کرد و باید در جهت بروز کردن آن باشیم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان دیگر اقدامات مهم گمرکات استان را ارائه بسته حمایت از تولید و صادرات، شناسایی مسائل و مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان و ارائه راهکار جهت حل آن به مسئولان استانی و کشوری، شناسایی فعالان مجاز اقتصادی استان جهت ارائه تسهیلات بیشتر، گسترش انبارهای اختصاصی در واحدهای تولیدی و راه اندازی کارگوترمینال فرودگاه شهید بهشتی اعلام کرد.

کوهستانی اضافه کرد: سال گذشته، چهار شرکت فعال در استان شناسایی شده بود و اکنون ۲۳ شرکت فعال مجاز اقتصادی در استان مشغول به فعالیت هستند، همچنین سال گذشته ۱۳ انبار اختصاصی در واحدهای تولیدی استان داشتیم که اکنون ۳۴ انبار فعال وجود دارد.

وی در خصوص ارائه گزارش تحلیل صادرات در ۱۰ ماه سال ۹۹، خاطرنشان کرد: طی ۱۰ ماهه امسال ۱۶۰۰ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد صادرات داشتیم و یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بالغ بر ۵ میلیون و ۱۵۸ هزار تن بوده است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه تعداد اقلام صادراتی کشور ۴۱۲۶ قلم به ۱۵۷ کشور است، تصریح کرد: تعداد اقلام صادراتی استان ۱۳۱۵ قلم به ۹۴ کشور است که عمده محصولات، چدن، آهن و فولاد، فراورده های نفتی، فرش و کفپوش ها، محصولات لبنی و ... است.

کوهستانی گفت: کشورهای عراق، امارات، چین، افغانستان، تایلند، اندونزی، هند و... عمده هدف های صادراتی استان اصفهان هستند.

وی افزود: تعداد اقلام صادراتی گمرکات ۷۱۶ قلم به ۷۹ کشور از پنج مرکز گمرکات استان شامل اصفهان، کاشان، مجتمع فولاد مبارکه، ذوب آهن، فرودگاه شهید بهشتی در ۱۰ ماه ۹۹-۹۸ بوده است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان درباره واردات گمرکات استان به تفکیک گمرک طی ۱۰ ماه ۹۹-۹۸، گفت: تعداد اقلام وارداتی گمرکات ۷۴۹ از ۵۰ کشور است که ۷۰ درصد آن شامل کالاهای واسطه ای و ۲۰ درصد آن شامل کالاهای سرمایه ای به منظور استفاده در خط تولید است.

وی تاکید کرد: ۳۳۸ میلیون دلار ارزش واردات ۱۰ ماه ۹۹ است و عمده محصولات وارداتی ماشین آلات مکانیکی، ماشین آلات برقی، آهن و فولاد، محصولات گوناگون شیمیایی و ... است.

به گفته کوهستانی، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، هند و امارات کشورهای وارداتی گمرکات استان طی ۱۰ ماه ۹۹-۹۸ است.

وی همچنین عمده چالش ها و مشکلات گمرکات اصفهان را قوانین و مقررات خودتحریمی، ناکافی بودن زیرساخت های فناوری، گمرکی بدون توجه به سازمان های مرتبط، قوانین و مقررات موازی و متناقض و همکاری نکردن و ناهماهنگی سایر سازمان ها عنوان کرد و افزود: بی توجهی به نظرات کارشناسی و تخصصی، کمبود امکانات و تجهیزات بازرسی و کنترلی لازم و ناکافی بودن میزان اعتبارات و ... از دیگر چالش های پیش رو است.

به گفته مدیرکل گمرک استان اصفهان، ارتقا جایگاه گمرکات استان اصفهان و گمرکات تابعه و دستورالعمل ها در جهت مقابله با تحریم ها، شناخته شدن مشاغل گمرک به عنوان مشاغل سخت، ایجاد واحدهای تخصصی دانشگاهی با شرایط ویژه استخدامی و شناسایی قوانین و مقررات متناقض و موازی و یکپارچه از جمله راهکارهای کلیدی حل چالش ها است.

کوهستانی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص رسوب کالا در گمرک و طولانی شدن روند آن و اینکه آیا این پروسه به گمرک مرتبط است و یا دیگر سازمان ها، گفت: در بحث رسوب کالا در استان اصفهان با این معضل کمتر روبرو بوده ایم، هرچند که از تیرماه ۹۹ با اتمام مهلت مصوبه مبنی بر تخصیص نیافتن و تامین نشدن ارز توسط بانک مرکزی و  ارائه نشدن کد رهگیری و صدور نامه، مشکلاتی برای واحدهای تولیدی به وجود آمد که اقداماتی انجام شد.

وی افزود: در نهایت در آبان ۹۹ مصوبه ای به تصویب رسید که در ادامه در ستاد تنظیم بازار بحث ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی مطرح شد و در حال حاضر ترخیص تا سقف ۹۰ درصد در حال انجام است و اکنون به جز سه یا چهار مورد کالای خاصی که ماندگار باشد در انبار نداریم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان، طولانی شدن ماندگاری برخی کالاها در گمرک را به دیگر سازمان ها مرتبط دانست و گفت: چند کالایی که در گمرک مانده نیز مشکلاتی دیگر دارند و در حال حاضر وزارت صمت و بانک مرکزی اجازه ورود این کالاها را نمی دهند و هیچ کدام به گمرک ارتباطی ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گمرک ترخیص کالا صادرات واردات رسوب کالا در گمرکات مدیرکل گمرک استان اصفهان گمرکات استان اصفهان واحدهای تولیدی تعداد اقلام حال حاضر ترخیص کالا سازمان ها ۱۰ ماه ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۵۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، رضا قربانی گفت: مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان شامل صادرات، واردات، ترانزیت مبدا، ترانزیت مقصد و دیگر رویه‌های گمرکی است و این حجم از مبادلات نشان دهنده اهمیت این گمرک مهم و راهبردی و نقش آن در رونق اقتصادی کشور است.
وی اظهار کرد: پارسال در مجموع در حوزه صادرات، یک میلیارد و ۲۳۴ هزار دلار انواع کالا به وزن ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار تن از گمرک پرویزخان به عراق صادر شد که در هم سنجی با سال قبل از آن از نظر ارزشی ۲۷ درصد و از نظر دلاری رشد ۱۱ درصدی دارد.
مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: این شاهراه اقتصادی و مرز مهم، سهم ۳۶ درصدی صادرات استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه در حوزه ترانزیت شاهد رشد ۳۱۶ درصدی ارزش دلاری و ۳۴۶ درصدی وزنی از این گمرک هستیم.
قربانی ادامه داد: ارزش دلاری ترانزیت مبدا در گمرک رسمی پرویزخان یک میلیارد و ۶۹۰ هزار دلار به وزن چهار میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: مازوت، نفتا، روغن صنعتی، بیتومین مهمترین کالا‌های ترانزیتی این مرز هستند و ترانزیت این مرز به بنادر جنوبی کشور و از آنجا به کشور‌های امارت و هند انجام می‌شوند.
وی گفت: بنا بر اعلام رییس کل گمرک ایران پرویزخان مرز نوظهور ترانزیت در کشور است و حجم مبادلات تجاری گویای این واقعیت است.
روزانه بیش از یک هزار تانکر سوخت رسان خالی و پُر از مرز پرویزخان از کشور خارج و یا وارد کشورمان می‌شوند ضمن اینکه صادرات روزانه این مرز به اقلیم کردستان عراق به طور میانگین بیش از ۴۵۰ کامیون انواع کالا است .
عمده کالا‌های صادر شده از این مرز رسمی شامل میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی است.

دیگر خبرها

  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • ۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • ۳۵ قلم کالا از مازندران به عراق صادر شد
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان