Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، هر چند گزارش‌های میدانی در این مناطق گران‌قیمت نشان می دهد که این روزها مشتری خاص در بازار نیست اما از سوی دیگر برخی از نوسان‌گیران و معامله گران با در دستور کار قرار دادن ترفندهای خاص مانع از ریزش قیمت‌های غیرطبیعی شده اند.

جدیدترین قیمت آپارتمان در پر معامله‌ترین مناطق تهران؛ بلوار فردوس، نوساز: متری ۷۰ میلیون تومان!

یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه شش تهران در این باره گفت: اطلاع موثق دارم برخی اعضا اگهی‌دهندگان در فضای مجازی تنها با هدف بالا نگه داشتن قیمت‌ها هر روز نسبت به انتشار آگهی در فضای مجازی اقدام می‌کنند و قیمت‌های بالا را به مشتریان اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه برخی از آنها نیز در سایت‌های قیمت را اعلام می کنند تا مانع از ریزش قیمت‌ها در بازار شوند و گفت: این آگهی‌ها غالباً پولی است و دارندگان این واحدها با هزینه ماهانه مختصری در صدد آن هستند که در دوره پیش رو از ریزش قیمت‌ها در بازار پیشگیری کنند.

 آیا ریزش قیمت‌ها جدی است؟

در عین حال برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که قیمت مصالح ساختمانی با سرعت بالایی در حال افزایش است و بر این اساس نمی‌توان توقع داشت قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران کاهش یابد اما می‌توان انتظار کاهش قیمت در واحدهای مسکونی بالاتر از متوسط و لوکس را در بازار داشت.

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در این خصوص گفت: قیمت تمام شده مسکن رو به افزایش است و در زمانی که نرخ مصالح ساختمانی افزایش می یابد نمی توان انتظار کاهش قیمت ها در بازار مسکن را داشت، آنچه رخ می دهد کوچ سرمایه گذاران از بازار مسکن است و این امر خود سبب می شود آهنگ رشد قیمت ها در بازار کندتر شده و مسکن رشدی کمتر را نسبت به سال های قبل تجربه کند.

 در این راستا کاهش انتظارات تورمی نیز مهم تلقی می شود. بسیاری معتقدند با کاهش انتظارات تورمی، سرمایه گذاران تمایل چندانی را نسبت به سرمایه گذاری در بازار ملک که بازاری بلندمدت است، نشان نمی دهند و همین امر عامل پیشگیری از رشد شدید قیمت هاست.

بازار مسکن در چه وضعیتی است؟

محمدزاده یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه یک درباره تحولات رخ داده در این بازار طی ماه های اخیر گفت: آنچه رخ داده تغییر مبنای قیمت گذاری است. مثلا در برخی از نقاط تهران واحدهای مسکونی لوکس مبنای قیمت گذاری شده اند. این اتفاق در مناطق بالای شهر تهران بسیار رخ داده است. در برخی از محله های منطقه یک ساخت واحدهای مسکونی لوکسی که به قیمت‌های عجیب و غریب فروش می روند به مبنای قیمت گذاری برای سایر واحدها تبدیل شده اند.

او نیز معتقد است تغییر مهمی که در بازار مسکن اتفاق افتاده خروج سرمایه گذاران از این بازار است. وی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاران غالباً واحدهایی با چه مشخصاتی را خریداری می‌کنند؟ تاکید کرد: با خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن، فرصت خرید برای خریداران واقعی بیشتر از قبل ایجاد شده اما آنها غالبا در مناطقی با قیمتهای کمتر از سی میلیون تومان دنبال ملک می گردند و همین عامل سبب شده مسکن مورد نیاز قشر متوسط فعلا دستخوش کاهش قیمت نشود.

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های بزرگ در تهران | تغییر رفتار متقاضیان واحدهای بالای ۱۵۰ متر کد خبر 581161 برچسب‌ها قیمت مسکن و زمین مسکن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن و زمین مسکن قیمت ها در بازار سرمایه گذاران بازار مسکن ریزش قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۵۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن

تین نیوز

کارشناس مسکن گفت: تمام بخش ها دارای قوانین مشخصی هستند، اما اجاره نشینی و بازار مسکن به طور کامل رها شده است و مستأجر در صورت افزایش غیرمتعارف اجاره خانه به هیچ سازمانی نمی تواند شکایت کند، همچنین در دستگاه بزرگ قضائی کشور جایی برای ثبت شکایت مستأجران مشخص نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مجید گودرزی اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا برای مقوله مهم اجاره نشینی قوانین و مقررات خوب و منسجمی دارند، اما کشور ما در این حوزه به خصوص در بحث تعیین قیمت ها و اجاره بها کامل رها شده است و در آشفتگی به سر می برد.

گودرزی افزود: به تازگی دولت طرح جامع ساماندهی بازار اجاره را به مجلس ارسال کرده که توسط مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان ارجاع شده، اما همچنان طرح نهایی نشده است و حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت مستأجر ایران تحت فشار قرار گرفته اند.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده روی کشورهای دیگر گفت: این کشورها دارای قوانین خوب و کارشناسی شده در زمینه مسکن هستند، برای مثال در تعیین موضوع مهم میزان ودیعه یا رهن، حداکثر تا سه برابر اجاره ماهانه به عنوان رهن در نظر گرفته می شود که پس از پایان قرارداد با سود متعلق، به مستأجر برگردانده می شود، اما در ایران شاهد آن هستیم که ودیعه به طور کامل رها می شود و در نهایت فشار بر مستأجر تحمیل می شود؛ نیازهای ضروری صاحب خانه نیز می تواند در قالب ودیعه گنجاند شود، در صورتی که هیچ مبنایی برای تعیین رهن و اجاره وجود ندارد.

گودرزی ادامه داد: در کشوری همچون آلمان که در موضوع مهم اجاره ها پیشتاز قوانین است، قراردادها به دو صورت جاری، کوتاه مدت یک ساله یا بلندمدت بسته می شود و نقض این قوانین و قراردادها به سادگی ممکن نخواهد بود، در ایران آوارگی مستأجر حق مسلم صاحب خانه است که این پذیرفتنی نیست و نشان دهنده ترک فعل های بزرگی از سوی نمایندگان دوره های گذشته در حوزه اجاره نشینی است.

وی اظهار کرد: تمام بخش ها دارای قوانین مشخصی هستند، اما اجاره نشینی و بازار مسکن به طور کامل رها شده است و مستأجر در صورت افزایش غیرمتعارف اجاره خانه به هیچ سازمانی نمی تواند شکایت کند، همچنین در دستگاه بزرگ قضائی جایی برای ثبت شکایت مستأجران مشخص نشده است.

کارشناس مسکن افزود: مصوبه سران قوا نیز که سال های گذشته تلاش کردند به نوعی بازار اجاره را ساماندهی کنند، از طرف کارشناسان شورای حل اختلاف زیر پا گذاشته می شد و بسیاری از مستأجران برای نخستین بار به محاکم مراجعه کردند، اما بیشتر آن ها نتوانستند رأی بگیرند و روند همچون گذشته ادامه پیدا کرد.

گودرزی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر نرخ اجاره بها و رهن مسکن گفت: قیمت گذاری ها به طور کامل سلیقه ای است و اگر بخواهیم قیمت ها بر اساس سازوکار کشورهای پیشرفته مشخص شود، نه تنها نباید این اجاره ها افزایش پیدا کند، بلکه تا ۷۵ درصد نیز باید کاهش پیدا کند، چرا که در بسیاری از مناطق ایران به خصوص شهرهای بزرگی همچون تهران ۱۰۰ درصد درآمد افراد برای اجاره کافی نیست؛ در عرف به طور معمول ۱۸ تا ۲۳ درصد درآمد خانوارها مربوط به اجاره می شود، اما در ایران شاهد آن هستیم که این افزایش اجاره بها به ۱۰۰ درصد هم رسیده است و دست مالکان برای تعیین رهن و اجاره باز است؛ این موضوع به دلیل آنکه یک معامله است، باید دارای قوانین مشخصی باشد، اما شاهد آن هستیم که در نهایت آشفتگی و هرج ومرج به سر می برد.

وی درباره راهکارهای پیشنهادی افزود: دولت در وهله نخست باید به قیمت گذاری منطقه ای بپردازد، زیرا طرح های مالیاتی به علت مشخص نبودن قیمت ملک قابل اجرا نیست، این مجهول در قوانین مالیاتی کشور به ضرر دولت هم تعیین شده است. راه اندازی پایگاه داده نیز همچون سامانه خودنویس املاک و اسکان باید ضمانت اجرا داشته باشد از دیگر روش های کنترل این بازار است، چراکه در حال حاضر هیچ ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها در این سامانه وجود ندارد و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا صاحب خانه هایی که قیمت متعارف و قوانین را رعایت نمی کنند، جریمه شوند.

کارشناس مسکن ادامه داد: بخش بزرگی از نارضایتی های عمومی مربوط به موضوع مهم اجاره ها می شود، حتی دولت نیز در این حوزه متضرر می شود؛ چرا که قادر به وصول مالیات های مصوب مجلس در بودجه نخواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • بورس تغییر جهت داد
  • اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان ۹۰ تا ۱۵۰ متری چند؟
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • ردپای آرامش در بازار‌ها